Derudover var der flere andre tilbagemeldinger, som vurderes at være sammenfaldende
med manglende tid, som igen i nogen grad kan sidestilles med manglende prioritering.
Iblandt de aktører, der har besvaret spørgeskemaet, ses det, at en meget lille andel
af aktørerne har systematisk miljøarbejde på dagsordenen. 72% har ikke formuleret en
miljøpolitik eller indført andre miljøtiltag, som grønt regneskab eller et egentligt
miljøledelsessystem.
Tidligere undersøgelser i forbindelse med tilskudsprogrammet "Miljøstyring i
små og mellemstore virksomheder"1 og
udredning i forbindelse med den nordiske produktorienterede miljøstrategi2 viser, at rækkefølgen for implementering af
miljøtiltag følger:
- Formulering af miljøpolitik
- Indførelse af grønt regnskab/miljøledelse
- Udarbejdelse af miljødeklaration/opnå miljømærke
Det antages, at de samme forhold gør sig gældende i tekstilbranchen. Interviewene af
aktører blandt producenter, detailhandel og indkøbere viser den samme tendens. Her er
det de virksomheder, der har formuleret en miljøpolitik samt implementeret og evt.
certificeret et miljøledelsessystem, der stiller miljøkrav til deres leverandører og
evt. er i færd med at ansøge om miljømærker. Nogle af de interviewede nævner
uopfordret, at det faktum at en virksomhed ikke har formuleret en miljøpolitik er en
væsentlig årsag til, at miljømærker ikke er på dagsordenen.
Det antages derfor, at en væsentlig del af den store gruppe, der ikke har svaret på
undersøgelsen heller ikke har indført relevante miljøtiltag. Som en konsekvens af dette
kan en konklusion således være, at den væsentligste barriere for miljømærker er
manglende prioritering af miljø og formulering af miljøpolitik hos aktørerne i
branchen. Miljø anses endnu ikke som en væsentlig parameter, der skal afsættes
ressourcer til eller indhentes viden om. Dette gælder for alle tre led i aktørkæden:
producenter, detailhandel og indkøbere. Det understreges endvidere af enkelte interviews,
hvor det fremhæves, at miljømærker generelt er et godt salgsparameter, det kræver
blot, at man også prioriterer det.
I forbindelse med at miljø generelt ikke er prioriteret højt i branchen, er det
interessant at se, at branchen ikke forsøger at lægge ansvaret for deres produkters
miljøforhold fra sig, Vi vurderer derfor, at der er basis for at øge interessen og
indsatsen i branchen (jf. afsnit 4.3 og 4.4).
En væsentlig barriere for at erhverve miljømærker hos producenter eller efterspørge
miljømærker i detailhandel og hos indkøberne er manglende efterspørgsel igennem hele
leverandørkæden, hvilket også inkluderer slutbrugerne.
Alle tilbagemeldinger i både spørgeskemaer og interview viser, at der stort set ingen
efterspørgsel er i øjeblikket. Den manglende efterspørgsel betyder, at miljømærket
endnu ikke har den fornødne værdi for producenten til at denne afsætter ressourcer til
at opsøge viden om miljømærker, kriterier for disse eller indhente dokumentation fra
leverandører.
Årsager til den manglende efterspørgsel kan henføres til manglende viden om, at det
er muligt at miljømærke tekstiler, der er kun få tilgængelige produkter og fokus er
rettet mod mere sundhedsmæssige egenskaber for produkterne.
Ligeledes er der blandt indkøberne en tendens til, at de har svært ved at formulere
hvilke krav, de skal stille til deres leverandører og svært ved at vælge hvilke
miljømærker, de skal satse på.
Interessant er det imidlertid, at kun 2 aktører anførte det manglende udbud af
miljømærkede tekstiler, som en væsentlig grund til den manglende efterspørgsel. Begge
disse (detailhandlere) ville forsøge at påvirke efterspørgslen ved at sætte
miljømærkede tekstiler på hylderne. Men begge var også meget opmærksom på, at
udbudet skal være stort, folk skal have set miljømærkede varer mange gange og være
bevidst om betydningen af de forskellige mærker, før de for alvor efterspørger disse.
Kun 2 aktører har således vendt ansvaret om at afsætte miljømærkede tekstiler mod
sig selv og ladet udbudet være en forudsætning for efterspørgslen og ikke omvendt, som
alle de øvrige venter på. Dette er interessant, fordi ca. 70% af både producenter og
leverandører mener, at ansvaret for produkternes miljøforhold ligger hos dem selv. Vi
vurderer derfor, at det er af stor betydning, at der er igangsæt en kampagne, som vil
øge udbudet af miljømærkede tekstiler. Dette vil forhåbentligt flytte lidt på den
store barriere, som hedder manglende efterspørgsel og få producenter og detailhandlere
til at se, at de selv har et stort ansvar for den vigende efterspørgsel p.g.a. det
manglende udbud.
I interview og spørgeskemaundersøgelsen er der kun en enkelt producent, som aktivt
anvender miljø som et markedsføringsparameter. Der er derfor stort set ingen blandt
detailhandel eller indkøbere, der oplever, at der er fokus på miljø i markedsføringen
overfor dem. Andre interviewede (i detailhandel) anfører samtidig, at markedsføring vil
skabe en øget afsætning, da miljø er et godt salgsparameter. Flere sammenligner med
situationen for økologiske fødevarer, hvor efterspørgslen kom, blandet andet på grund
af, at der blev sat effektiv markedsføring i gang. Den manglende anvendelse af miljø i
markedsføringen af tekstiler er derfor medvirkende til, at der ikke opleves nogen
efterspørgsel.
Det er dog vanskeligt at adskille de enkelte barrierer fra hinanden, da en manglende
markedsføring skal ses i lyset af en manglende efterspørgsel og at der kun er få
miljømærkede produkter på markedet. Den manglende fokus på miljø i markedsføringen
af tekstilproduktet er sandsynligvis i høj grad også afledt af, at miljø ikke
prioriteres højt i branchen.
Enkelte producenter har et overordnet kendskab til miljømærkerne. Kun få har et
detaljeret kendskab, som de har opnået ved, at de har indledt en proces med
miljømærkning af deres produkt. Iblandt de næste led i kæden - detail og indkøbere
kendes miljømærkerne kun i mindre grad.
Den manglende kendskab til miljømærker hænger sammen med, at der i branchen ikke er
en generel basisviden om miljø. Det er derfor betydeligt mere vanskeligt at indhente den
nødvendige baggrundsviden, som er en forudsætning for at prioritere en indsats på
området. Den manglende viden om miljø skal også for producenternes vedkommende ses i
sammenhæng med at produktionen i mange tilfælde foregår udenfor Danmark (f.eks. Polen,
Baltikum og Fjernøsten), hvor den danske producent er en lille aftager. I disse lande er
der en anden miljølovgivning og andre lokale forhold, som gør det endnu sværere at
sætte sig ind i den nødvendige baggrundsviden.
Det er derfor indlysende, at det er endnu vanskeligere i de næste led i kæden at få
den nødvendige viden om miljø, når producenterne, som leverer til detail og indkøbere
ikke selv har denne viden.
Branchen er som nævnt præget af, at der i stor udstrækning i alle led i aktørkæden
mangler miljøviden. Kendskabet til hvilke kemiske stoffer, der anvendes, og til hvilke
specifikke formål er endnu mindre. Kriterierne til miljømærkerne har i høj grad fokus
på indhold og anvendelse af kemiske stoffer. Kendskab til disse stoffer er en nødvendig
forudsætning for at kunne stille krav til leverandørerne, foreslå substitutioner og for
at kunne dokumentere, at de lever op til kravene.
Enkelte professionelle indkøbere har adgang til viden om kemiske stoffer i deres
organisation og dermed også mulighed for at vurdere disse stoffer. Det er dog begrænset
til få store, private virksomheder.
I detail leddet synes den manglende viden om kemiske stoffer at udgøre en
uoverstigelig barriere. Det gælder selv store virksomheder, som på forhånd opgiver at
sætte sig ind i kriterierne, fordi de mødes med en række kemiske betegnelser, som er
uforståelige for dem.
Hverken producent, detailhandel eller indkøbere har reelt mulighed for at gennemskue,
hvilke stoffer, der er anvendt. Det kræver en tæt dialog med hele leverandørkæden.
Hvis leverandørkæden er lang og leverandørerne samtidig er fra forskellige lande
(f.eks. Fjernøsten, Polen og Baltikum) gør det processen meget vanskelig.
Manglende viden om miljø og kemiske stoffer vurderes derfor at være to væsentlige
barrierer, som må overvindes, før andelen af miljømærkede produkter på
tekstilområdet kan øges betydeligt.
Det har ikke været muligt ved denne undersøgelse at få afdækket omfanget af intern
tid til ansøgningsprocedure og dokumentation. Erfaringer fra enkelte producenter viser
dog, at forbruget af intern kontortid kan være i størrelsesordenen 150 timer. Det store
tidsforbrug er sjældent erkendt på forhånd og kan derfor blive en barriere, som gør,
at man aldrig opnår mærket og måske kan afholde andre fra at gå i gang.
Det store ressourceforbrug synes overvældende og spørgsmålet er, om det står i
forhold til værdien for miljøet. For at reducere ressourceforbruget er det derfor
nødvendigt at fremstille hjælpeværktøjer og anvise den korteste vej til den
nødvendige dokumentation.
"Bomuld fra Sydamerika. Garner fra Mellemøsten. Metervarer fra Fjernøsten.
Farver fra Tyskland. Forarbejdet i Danmark. Syet i Polen... "3 Dette citat fra Dansk Tekstil og Beklædnings
hjemmeside viser, at leverandørkæden kan være lang og indviklet, hvilket gør
dokumentationen kompliceret.
Producenter med en lang leverandørkæde oplever det som et stort problem at indsamle
den fornødne dokumentation. For nogle af de kemiske stoffers vedkommende er der tale om
krav, som ikke er styrbare af hverken den danske producent, der ansøger eller den
udenlandske underleverandør af tekstilet. De enkelte stoffer og råvarer produceres af
kemisk industri i forskellige lande, som ikke nødvendigvis er det samme land, som
tekstilproduktionen foregår i. Det gælder f.eks. polyester, hvor der i kriterierne er
krav om at dokumentere VOC emission fra fremstilling af råvaren polyester. Overholdelse
af dette krav er ikke styrbart. Spørgsmålet er, om leverandørens underskrift vil være
tilstrækkelig dokumentation.
Det er stadig uklart, hvorvidt de miljømærkede produkter er dyrere og har et mindre
godt design. Fordommene bygger især på tidligere erfaringer med miljømærkede
produkter, hvor sortimentet har været præget af basis ting både hvad angår tøj og
andre tekstiler. De eksisterende erfaringer viser også, at de miljømærkede produkter er
dyrere, op til 20%.
Det er dog spørgsmålet om det er en reel barriere i fremtiden. Alle adspurgte er
enige om, at efterspørgslen er vigtigere end prisen. Det vurderes derfor at disse
holdningsmæssige barrierer nærmere er en undskyldning for en række andre barrierer som
manglende viden om miljø og manglende prioritering af miljø som
markedsføringsparameter.
Flere producenter anfører, at den acceptable tid for gennemførelse af sagsbehandling
er mindre end 2 måneder. Det kan være vanskeligt at opfylde både i dag og i fremtiden
på grund af de eksisterende procedurer.
En gennemgang af ansøgningsproceduren og den proces, der er indeholdt heri, antyder,
at der kan opstå barrierer i form af manglende ressourcer fremover m.h.t. kontrol hos
underleverandører. Hvis kontrollen fortsat skal foregå på stedet fremfor kun at vurdere
indsendt dokumentation fra underleverandøren for opfyldelse af krav, kan det blive en
flaskehals, der vil forlænge sagsbehandlingen. Derved er og vil det fortsat være en
betydelig barriere for en hurtig sagsbehandling og lave administrationsomkostninger.
1 |
Miljøstyring i små og mellemstore virksomheder.
Midtvejsevaluering, 1998.
|
2 |
Proposal for a common Nordic IPP. Nordic Council of
Ministers, Saltsjöbaden, 2000.
|
3 |
Citat fra Dansk Tekstil og Beklædnings hjemmeside:
www.textile.dk |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|