| Forside | | Indhold | | Næste |
Miljømærker på tekstiler
Dette projekt er igangsat under den del af Miljøstyrelsens program for renere
produkter, der vedrører tekstiler.
Projektet har til formål at belyse, hvilke barrierer der er i branchen imod
erhvervelse af miljømærker. Derudover er det også en del af projektets formål at
vurdere hvilke virkemidler, som kan være med til at reducere barriererne. Tekstilbranchen
er i fællesskab enedes om at prioritere miljømærket EU Blomsten, da det er mere
internationalt rettet end de øvrige miljømærker på markedet. Projektet har derfor mest
fokus på dette mærke.
Projektet er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse blandt branchens aktører
indenfor producenter, detailhandel og professionelle offentlige og private indkøbere i
store virksomheder. Spørgeskemaundersøgelsen er fulgt op af interviews af udvalgte
væsentlige aktører indenfor de tre grupper. Derudover indeholder projektet en oversigt
over forskellige miljømærker, som kan anvendes til miljømærkning af tekstiler. Det
gælder miljømærker som bl.a. EU Blomsten, Svanen, Bra Miljöval, KRAV, Økotex 100 og
EKO.
Oversigten over de enkelte miljømærker omhandler principper i kriterierne, krav til
dokumentation, og udgifter til certificering. Gennemgangen af de forskellige miljømærker
viser, at der er stor forskel på antallet af miljømærkede tekstil produkter indenfor de
enkelte mærker. Et japansk miljømærke (Eco Mark) kan udvise det største antal mærkede
produkter, men indeholder samtidigt meget få miljøkrav. Økotex 100, som udelukkende
vedrører sundhedsaspektet ved det færdige produkt, har det næst højeste antal mærkede
produkter. Kravene til det færdige produkt ligger for Økotex 100 tæt på de tilsvarende
krav i Blomsten og Svanen, men mærket indeholder ikke miljøkrav til produktionen.
Antallet af mærkede produkter afspejler således i et vist omfang, hvor omfattende
kravene og behovet for dokumentation er til det enkelte miljømærke. Miljømærket
Blomsten er endnu ikke særligt udbredt i Danmark (1 produkt i april 2000). Der forventes
dog en betydeligt stigning i antallet af mærkede produkter i forbindelse med en kampagne
iværksat under Tekstilpanelet i foråret 2001.
Spørgeskemaundersøgelsen blandt producenter, detailhandel og professionelle
indkøbere er gennemført dels via telefon-interviews og dels via elektronisk besvarelse.
Spørgsmålene vedrører forhold som prioritering af miljø, kendskab til miljømærker,
kendskab til indhold i kriterierne for EU-Blomsten for tekstiler, markedsføring og
efterspørgsel. For producenternes vedkommende er der desuden specifikke spørgsmål
vedrørende ansøgningsproceduren for at opnå EU-Blomsten.
Spørgeskemaundersøgelsen afslører en væsentlig barriere i form af, at en stor del
af respondenterne ikke besvarede spørgsmålene. Årsager til den manglende deltagelse
varierer, men et fælles træk er manglende tid, som i nogen grad kan tolkes som manglende
prioritering af miljøområdet på grund af manglende ressourcer eller manglende viden om
miljø. Derudover fremgår det af besvarelserne, at miljø ikke prioriteres (ingen
miljøpolitik eller miljøledelse) særligt højt hos hverken producenter, detailhandel
eller blandt indkøberne.
Der er generelt manglende viden om miljømærker, som både afføder en manglende
efterspørgsel og et manglende udbud af miljømærkede produkter. Disse forhold gælder
for alle 3 grupper (producenter, detailhandel og indkøbere). I foråret 2001 forventes
imidlertid et betydeligt større antal mærkede produkter indenfor flere tekstiltyper.
I dag anvender hverken producenter eller detailhandel miljøagumenter i deres
markedsføring af produkter ligesom indkøberne kun i meget ringe omfang stiller
miljøkrav til de produkter de efterspørger. Indkøberne har generelt ikke kendskab til
eksisterende værktøjer, der kan anvendes til at stille krav til leverandørerne. Det
gælder således også de eksisterende miljøvejledninger til offentlige indkøbere, som
Miljøstyrelsen har udarbejdet.
Spørgeskemaundersøgelsens resultater er uddybet ved at gennemføre interview blandt
væsentlige aktører indenfor producenter, detailhandel og professionelle indkøbere.
Derudover er der gennemført interview med Miljømærkesekretariatet for at belyse, hvilke
barrierer de oplever som væsentlige. De forhold, der er søgt belyst yderligere er
kendskab til miljømærker, interorganisatoriske barrierer imod fokus på miljømærker og
specifikt kendskab til kriterierne bag miljømærket Blomsten, proceduren for ansøgning
om miljømærke og tilhørende dokumentation samt indkøb og efterspørgsel af
miljømærkede tekstiler.
Interviewene underbygger generelt de tendenser spørgeskemandersøgelsen har vist med
hensyn til barrierer for opnåelse af miljømærker. De væsentligste barrierer, der er
afdækket er således:
Barriererne imod miljømærker på tekstiler er mangfoldige, og samtidigt kendetegnede
ved at de hænger sammen. Den manglende prioritering af miljø i branchen skal således
ses i sammenhæng med manglende efterspørgsel og oplevelsen af, at de miljømærkede
produkter er dyrere. Der er nærmest tale om en ond cirkel, som er vanskelig at bryde med
mindre der sættes ind på flere fronter samtidigt.
Det vil derfor være nødvendigt, at der samtidigt sker en indsats i forhold til de 3
grupper i leverandørkæden. Indsatsen til alle grupper er bl.a. øget information om
miljømærker og en synliggørelse af værdien i mærket. Informationen skal være
lettilgængelig og helst ledsaget af værktøjer, der letter arbejdet med ansøgning om
miljømærke for producenterne og værktøjer som gør det lettere at stille krav bagud i
kæden.
For indkøberne findes allerede miljøvejledninger på tekstilområdet, som imidlertid
ikke er særligt udbredt. Miljøvejledningerne kendes ikke blandt de private indkøbere og
heller ikke blandt en stor del af de offentlige indkøbere. En fornyet informationsindsats
på dette område er derfor påkrævet, hvis udbredelsen og anvendelsen skal øges.
Interviewene viser, at indkøberne ikke selv opsøger denne viden. Det er derfor
nødvendigt at få den integreret via eksisterende informationskanaler og erfa-grupper
blandt indkøberne.
Det skal understreges, at der generelt er en stor vilje blandt producenterne til at
prioritere miljøområdet højere. Der er ikke barrierer internt i organisationen imod at
stille miljøkrav eller satse på miljømærker. Det virker blot uoverskueligt for mange
og motivationen i form af krav og efterspørgsel mangler. Desuden er branchen kendetegnet
ved, at det for manges vedkommende kun er design og markedsføring der foregår i Danmark.
Selve produktionen er spredt ud over det meste af verden, hvilket gør det meget
ressourcekrævende at stille krav, dokumentere og kontrollere at de opfyldes. Manglende
viden om de nationale forhold i de enkelte lande på miljøområdet er derfor en
væsentlig barriere.
For alle 3 grupper forekommer tackling af problemstillingen omkring de kemiske stoffer
i tekstiler meget vanskelig. Det er de færreste, der internt i organisationen er i
besiddelse af den nødvendig kompetence til at vurdere stofferne eller blot vurdere hvilke
stoffer, der indgår i en given produkttype. Det er derfor overordentligt vanskeligt for
dem at vurdere kriteriesættet for EU Blomsten eller andre miljømærker, da de i høj
grad fokuserer på indhold af specifikke kemiske stoffer. Kriterierne er derfor meget
vanskelige for aktørerne at forstå. De må derfor enten bruge mange ressourcer internt
eller eksternt for at kunne dokumentere kravene og stille krav videre bagud i kæden. Der
er derfor et stort behov for et værktøj på dette område.
En konklusion må derfor være, at for at processen med at øge afsætningen af
miljømærkede tekstiler for alvor skal overkomme sine barrierer, skal fokus rettes mod
virksomhederne i leverandørkæden. De skal have intern kompetence til at kunne forstå,
prioritere, vurdere og iværksætte de aktiviteter, som får afsætningen af
miljømærkede tekstiler til at stige. Det betyder, at virksomhederne skal sikres den
nødvendige information og videnopbygning, ligesom det skal sikres, at de nødvendige
værktøjer herfor er til stede.
| Forside | | Indhold | | Næste | | Top |