Kortlægning af papir- og pappotentialet fra private husstande i 2000

4. Papir- og pappotentialet i kommunerne

4.1 Fastlæggelse af papir- og pappotentialet i kommunerne
4.1.1 Dagblade
4.1.2 Distriktsblade
4.1.3 Ugeblade og månedsmagasiner
4.1.4 Fag- og medlemsblade
4.1.5 Telefonbøger
4.1.6 Adresseløse tryksager
4.1.7 Adresserede forsendelser
4.1.8  Andet papir og pap
4.1.9 Samlet oversigt
4.2  Kommunetal

I kapitel 2 præsenteredes et beregnet potentiale på landsplan fra private husstande. I dette kapitel redegøres der for, hvordan dette papir- og pappotentiale fordeles på hver kommune. Resultatet af fordelingen fremgår af tabel 1 og tabel 2 i bilag, hvor potentialet er fordelt på kommuneniveau.

4.1 Fastlæggelse af papir- og pappotentialet i kommunerne

Bestemmelsen af potentialet i kommunerne tager udgangspunkt i det beregnede landspotentiale. De basisoplysninger (oplagstal), der er anvendt til fordelingen af de enkelte distributioner på kommuner, foreligger ikke alle på samme geografiske eller administrative niveau. Enkelte distributioner er kun opgjort på landsplan, andre på amt, delområder eller på postdistrikter.

Oplagstal og geografi

Hovedparten af oplysninger om oplagsfordelingen på geografi er hentet fra MediaGuiden. Der opereres med tre geografiske niveauer, nemlig:

  1. Amter
  2. Delområder
  3. Postdistrikter

Danmark er opdelt i 14 amter + København og Frederiksberg kommuner. Amterne inddeles i 87 delområder. Delområderne er sammensat af 594 postdistrikter. Der er manglende overensstemmelse mellem postdistrikternes og kommunernes afgrænsning.

For at kunne konvertere data med forskellig geografisk referenceramme til en fælles har det været nødvendigt at anvende flere beregningsgennemløb.

Oplagstal på delområder og postdistrikter

Alle oplagstal søges fordelt på det mest detaljerede niveau. Forefindes en udgivelses oplagstal på delområder, fordeles det enkelte delområdes oplag ud på postdistrikter, der efterfølgende samles til kommuner. På grund af den manglende overensstemmelse mellem postdistrikter og kommuner fordeles et postdistrikts oplag ligeligt på alle husstande i distriktet. Herefter splittes distriktet op og oplaget henføres til de kommuner, der dækker postdistriktet. Denne opsplitning sker efter en kommunenøgle udarbejdet af Danmarks Statistik. Nøglen skaber reference mellem den enkelte husstand i et postdistrikt og den administrative enhed, kommunen.

Oplagstal på amts- og landsplan

Findes udgivelsernes oplag på amts- eller landsplan sker fordelingen på kommuner ud fra en forholdsmæssig betragtning mellem antallet af husstande i den pågældende kommune og det samlede husstandstal i Danmark.

I de følgende redegøres der kort for den beregningsmetode, der knytter sig til den enkelte bladkategori.

4.1.1 Dagblade

Der sondres her mellem landsdækkende dagblade/søndagsavsier og provinsdagblade/søndagsaviser.

Landsdækkende dagblade/søndagsaviser

Oplagstal findes for denne bladkategori kun på delområder. De enkelte udgivelsers oplag er fordelt forholdsmæssigt på delområdets postdistrikter efter det samlede antal husstande i delområdet. Det er således forudsat, at forbruget er det samme pr. husstand i alle postdistrikter under delområdet.

Det skal bemærkes, at Hovedstadsområdet kun udgøres af et enkelt delområde. Der savnes derfor oplysninger til at finde eventuelle forskelle på forbruget inden for dette område.

Oplagstal fra Dansk Oplagskontrol er fra 2. halvår 2000.

For to landsdækkende dagblade (Licitationen og Flensborg Avis) foreligger ingen oplagstal på områder. Licitationens oplag er fordelt på samtlige husstande i landet, mens Flensborg Avis er fordelt på husstande i Sønderjyllands amt.

Beregningerne er gennemført i to trin. Først er de enkelte dagblades oplag fordelt på kommuner via kommunenøglen. I andet trin er hvert oplag i de enkelte kommuner multipliceret med bladvægten, hvorefter de enkelte blades samlede vægt er summeret. Herved fremkommer en forbrugsmængde af landsdækkende dagblade/søndagsaviser beregnet pr. kommune.

Provinsdagblade/søndagsaviser

Oplagstal for provinsdagblade- og søndagsaviser foreligger oplyst på postdistrikter, altså på det mest detaljerede niveau.

Oplagstal fra Dansk Oplagskontrol er fra 2. halvår 2000.

Oplaget er fordelt på kommuner vha. kommunenøglen. Herefter er hvert oplag i de enkelte kommuner multipliceret med bladvægten, hvorefter de enkelte blades samlede vægt er summeret. Herved fremkommer en forbrugsmængde af provinsdagblade/søndagsaviser beregnet pr. kommune.

4.1.2 Distriktsblade

Fordelingen af distriktsblade er sket ud fra MediaGuiden. Her er bladene fordelt på postdistrikter i henhold til oplysninger fra Danske Distriktsblade og Provinsens Distriktsblade.

Oplagene fordeles på kommuner ud fra kommunenøglen. Hvert oplagstal multipliceres med bladvægten, hvorefter vægten af de enkelte distriktsblade summeres, således at der fremkommer en samlet mængde for distriktsblade i den enkelte kommune.

Særlige forhold

For de distriktsblade der ikke indgår, er der foretaget henvendelse til den enkelte bladredaktion, hvor man har oplyst i hvilke postdistrikter de pågældende blade distribueres. Herefter er oplaget fordelt på kommuner ud fra kommunenøglen.

4.1.3 Ugeblade og månedsmagasiner

For 38 ugeblade- og månedsmagasiner findes oplagstal på delområder mens oplagstal for de resterende 74 udgivelser, der indgår i kortlægningen kun findes på landsplan.

Oplagstal på delområder

Hvor oplagstal foreligger på delområder, er dette fordelt forholdsmæssigt på delområdets postdistrikter efter det samlede antal husstande i delområdet. Det er således forudsat, at forbruget er det samme pr. husstand i alle postdistrikter under delområdet.

Det skal bemærkes, at Hovedstadsområdet kun udgøres af et enkelt delområde. Der savnes derfor oplysninger til at finde eventuelle forskelle på forbruget inden for dette område.

Herefter er postdistrikternes oplag fordelt ud fra kommunenøglen. Den samlede mængde opgjort for hver kommune og på landsplan og den enkelte kommunes andel heraf er beregnet.

Kun oplagstal på landsplan

For udgivelser, hvor oplagstal kun har kun været tilgængelig på landsplan er der valgt en fremgangsmåde, hvor oplag er fordelt på kommuner ud fra forholdet mellem husstande i de enkelte kommuner og på landsplan.

Det er således forudsat, at forbruget af ugeblade og månedsmagasiner, hvor mængden kun foreligger oplyst på landsplan er det samme pr. husstand i alle kommuner.

Oplagstal fra Dansk Oplagskontrol er fra 2. halvår 2000.

Beregningerne er gennemført i to trin. Først er blade med oplag på delområder fordelt på postdistrikter, og derefter på kommuner ud fra kommunenøglen. Blade med oplag fordelt på landsplan er direkte fordelt på kommuner ud fra husstandstal. I andet trin er hvert oplag i de enkelte kommune multipliceret med bladvægten, hvorefter de enkelte blades samlede vægt er summeret. Herved fremkommer en forbrugsmængde af ugeblade og månedsmagasiner beregnet pr. kommune.

4.1.4 Fag- og medlemsblade

Oplysninger om oplag har kun været tilgængelig på landsplan. Fordelingen på kommuner er således sket forholdsmæssigt efter antallet af husstande i hver kommune. Det er således forudsat, at forbruget af fag- og medlemsblade er det samme pr. husstand i alle kommuner.

4.1.5 Telefonbøger

Oplysninger er modtaget fra TDC Forlag, Eniro Danmark samt Odense Telefonbog. Telefonbøgerne fordeler sig både på postdistrikter og kommuner. De enkelte oplag er fordelt ud fra kommunenøglen på de enkelte kommuner.

4.1.6 Adresseløse tryksager

Oplysninger om antal adresseløse tryksager er modtaget af Forbrugerkontakt og foreligger med en fordeling på amter samt Københavns og Frederiksberg kommuner under ét. Fordelingen er gengivet i tabel 4.1.

Tabel 4.1
Adresseløse tryksager fordelt på amter 2000

Amt

Antal tryksager
[ 1.000 stk.]

Antal husstande

Andel af husstande "Reklamer Nej tak"

Procentuel fordeling
"Reklamer Nej Tak "

Kbh. + Frederiksberg

253.873

324.484

42.614

13,1

København

273.554

281.207

25.213

9,0

Frederiksborg

135.793

155.390

15.150

9,7

Roskilde

82.658

98.883

5.869

5,9

Vestsjælland

96.433

132.177

9.017

6,8

Storstrøm

82.658

119.284

8.555

7,2

Bornholm

13.776

20.384

1.013

5,0

Fyn

177.121

215.508

25.705

11,9

Sønderjylland

76.752

111.916

8.951

8,0

Ribe

68.881

98.689

9.590

9,7

Vejle

118.081

155.615

16.527

10,6

Ringkøbing

78.720

117.424

9.846

8,3

Århus

249.937

288.047

36.084

12,5

Viborg

78.720

102.481

8.101

7,9

Nordjylland

181.057

222.978

16.480

7,4

I alt

1.968.014

2.444.467

238.715

9,8

Kilde: Forbrugerkontakt samt Post Danmark

Det er oplyst, at husstande i byer får ca. 30 pct. flere adresseløse tryksager end husstande i landområder, /Jens Richardt, Forbrugerkontakt/. Der er under kortlægningen taget hensyn til antallet af husstande, der er tilmeldt ordningen "Reklamer Nej tak".

Fordelingen af de adresseløse tryksager efter bymæssighed inden for hvert amt er sket efter Geokode 1 og 2(jf. Danmarks Statistik) således:

Hovedstadsregionen

Fordeling af adresseløse tryksager opgjort som den gennemsnitlige mængde pr. husstand er i Hovedstadsregionen sket således at:
hustande i kommuner tilhørende gruppe 11 opskrives ikke.
husstande i kommuner tilhørende gruppe 12 alle opskrives med 20 pct.
husstande i kommuner tilhørende gruppe 13 alle opskrives med 30 pct.
husstande i kommuner tilhørende gruppe 14 opskrives ikke.

Øvrige Danmark

Fordeling af adresseløse tryksager opgjort som den gennemsnitlige mængde pr. husstand er i den øvrige del af Danmark sket således at:
husstande i kommuner tilhørende gruppe 21, 22 samt 23 alle opskrives med 30%
husstande i kommuner tilhørende gruppe 24 alle opskrives med 20 pct.
husstande i kommuner tilhørende gruppe 31 og 32 alle opskrives med 10 pct.
husstande i kommuner tilhørende gruppe 33 og 34 opskrives ikke.

Da fordelingen af adresseløse tryksager foreligger på amtsplan sker fordelingen på kommuner ud fra antallet af husstande i det enkelte amt.

På denne måde sikres det, at der inden for hvert amt foretages en lokal fordeling af mængden af adresseløse tryksager på kommuneplan.

4.1.7 Adresserede forsendelser

Oplysninger om antal adresserede forsendelser er modtaget fra Post Danmark og foreligger kun tilgængelig på landsplan. Fordelingen på kommuner er således sket forholdsmæssigt efter antallet af husstande i hver kommune.

4.1.8 Andet papir og pap

Mængden af Andet papir samt Pap er beregnet jf. afsnit 2.5 og 2.6 foreligger kun tilgængelig på landsplan. Fordelingen på kommuner er således sket forholdsmæssigt efter antallet af husstande i hver kommune.

4.1.9 Samlet oversigt

I tabel 4.2 fremgår det på hvilket geografisk niveau oplagstal for de enkelte kategorier foreligger oplyst inden omfordelingen til kommuneniveau foretages.

Tabel 4.2
Bladkategorier efter geografi

 

Postdis-
trikt

Kom-
mune

Delom-
råde

Amt

Lands-
plan

1000 tons

kg pr husst.

pct.

Kumul. pct.

Provinsdagblade

x

 

 

 

 

37

15,0

8,5

 

Distriktsblade

x

 

 

 

 

39

16,0

9,0

17,5

Telefonbøger og vejvisere1

x

x

 

 

 

9

3,8

2,1

19,7

Landsdækkende dagblade

 

 

x

 

 

76

31,3

17,7

37,4

Uge/
månedsblade

 

 

x

 

 

31

12,6

7,1

44,5

Adresseløse tryksager

 

(x)2

 

x

 

98

40,2

22,7

67,5

Fag/
medlemsblade

 

 

 

 

x

20

8,3

4,7

71,9

Adresserede forsendelser

 

 

 

 

x

42

17,1

9,7

81,6

Andet papir

 

 

 

 

x

19

7,6

4,3

85,9

Pap

 

 

 

 

x

61

25,0

14,1

100

I alt

 

 

 

 

 

432

176,9

100

 

        
1) Gælder kun telefonbøger der ikke distribueres af Post Danmark, da mængden fra Post Danmark indgår under adresseløse tryksager
2) Der er foretaget kommunale tilpasninger i forhold til bymæssige forskelle indenfor hvert amt


Af ovenstående tabel ses det, at 19,7 pct. af oplagene foreligger på postdistrikter, 24,8 pct. ligger på delområder, 22,7 pct. er fordelt på amter, mens de resterende 32,8 pct. findes på landsplan.

4.2 Kommunetal

De beregnede papir- og pappotentiale for den enkelte kommune præsenteres som nævnt tidligere i tabel 1 og 2 i bilag. Potentialet er opgjort som en absolut mængde og som kg pr. husstand.

På landsplan er det beregnede potentiale opgjort til 432.381 tons svarende til 176,9 kg pr. husstand i 2000.

Tabel 4.3
Papir- og pappotentiale fordelt på kategorier 2000

Kategori

Kg pr.
Husstand

Pct.

Dagblade

46,3

26,2

Distriktsblade

16,0

9,1

Ugeblade og månedsmagasiner

12,6

7,1

Fagblade/medlemsblade

8,3

4,7

Telefonbøger og vejvisere1)

3,8

2,1

Adresseløse tryksager

40,2

22,7

Adresserede forsendelser

17,1

9,6

Andet papir

7,6

4,3

Pap

25,0

14,1

I alt

176,9

100

  
1) Gælder kun telefonbøger der ikke distribueres af Post Danmark, da mængden fra Post Danmark indgår under adresseløse tryksager

Det fremgår, at ca. 35 procent af potentialet udgøres af aviser i form af dagblade og distriktsaviser. Inkluderes ugeblade og månedsmagasiner, fag- og medlemsblade samt telefonbøger består 49 procent af potentialet af let identificerbare udgivelser.

Det beregnede landsgennemsnit (kg pr. husstand) dækker imidlertid over større forskelle både med hensyn til såvel sammensætningen som den samlede mængde. Variationen for hver kategori er vist i tabel 4.4 som et interval opgjort i kg. pr. husstand.

Tabel 4.4
Variation i papir- og pappotentiale

Kategori

Mindste værdi

1. kvartil 25 pct.

2. kvartil 50 pct.

3. kvartil 75 pct.

Største værdi

Dagblade

25,2

36,7

43,3

50,8

66,5

Distriktsblade

2,2

11,4

15,1

20,8

51,6

Ugeblade og månedsmagasiner

9,0

12,2

12,8

13,8

22,3

Fagblade/medlemsblade1

7,9

8,0

8,3

8,6

10,1

Distribution af telefonbøger2

0,6

1,8

2,6

2,8

7,7

Adresseløse tryksager3

27,9

33,3

36,6

39,7

52,1

Adresserede forsendelser1

17,1

17,1

17,1

17,1

17,1

Andet papir

7,6

7,6

7,6

7,6

7,6

Pap1

25,0

25,0

25,0

25,0

25,0

I alt

137,1

159,4

171,6

179,1

220,4

        
1) Mængde på landsplan er fordelt forholdsmæssigt efter antal husstande i kommunerne
2) Gælder kun telefonbøger der ikke distribueres af Post Danmark, da mængden fra Post Danmark indgår under adresseløse tryksager
3) Ekskl. husstande tilmeldt "Reklamer Nej tak"

De konstaterede variationer hænger naturligvis sammen med distributionen af udgivelser.

For de landsdækkende dagblade gælder, at de har stor mængdemæssig betydning (mange sider pr. udgivelse) og er koncentreret til visse områder – typisk de større byer. I andre områder er provinsdagbladene mere dominerende. Da disse typisk har færre sider pr. udgivelse giver disse blade et mindre bidrag til potentialet end de landsdækkende dagblade. Mængden pr. husstand for dagblade varierer mellem 25 og 67 kg.

For distriktsbladene gælder, at der i visse områder (tyndt befolkede egne, mindre øer eller udkantsområder) stort set ikke forekommer nogen distribution mens andre områder modtager 4-5 blade ugentlig. Mængden pr. husstand varierer mellem 2 og 52 kg.

For 34 pct. af ugeblade og månedsmagasiner foreligger oplag oplyst på delområder. De resterende 66 pct. er kun oplyst på landsplan, og er fordelt forholdsmæssigt mellem husstandene. Et forhold der har betydning, er naturligvis sammensætningen af ugeblade og månedsmagasiner. Der er således forskelle i omfanget og salget af ugeblade rundt om i landet. Mængden for ugeblade og månedsmagasiner varierer mellem 9 og 22 kg.

Distributionen af adresseløse tryksager varierer mellem 28 og 52 kg. pr. husstand. Den primære forklaring er først og fremmest den store forskel i distributionen i bymæssige områder og i landdistrikter, på samme måde som det også gælder for distriktsblade. Begge kategorier er gratisdistribuerede.

Når der er forskelle i mængden af telefonbøger og vejvisere pr. husstand hænger det sammen med antallet af udgaver, der distribueres (regionale og/eller lokale telefonbøger) og i hvilke områder, de distribueres. Både TDC Forlag og Eniro Danmark udgiver telefonbøger, der distribueres af Post Danmark eller andre distributører. Disse udgivelser indgår i opgørelsen af adresseløse tryksager.

Størstedelen af fag- og medlemsbladene ligger fordelt på landsplan, men enkelte er dog fordelt på amter eller delområder. Det giver en forskel i mængden pr. husstand, der varierer mellem 8-10 kg.

For adresserede forsendelser, andet papir samt pap gælder, at der kun foreligger oplysninger om oplag på landsplan. Disse oplag er fordelt forholdsmæssigt efter antal husstande i kommunerne og der er derfor ingen forskel i det beregnede potentiale. Potentialet for de 3 kategorier udgør henholdsvis 17,1 kg, 7,6 kg samt 25,0 kg pr. husstand.

Fordelingen af potentialet i Danmark er forbundet med en række forskelle kommunerne imellem. Generelt ses det, at de private husstande i de københavnske kommuner modtager de største mængder papir. Dette gælder især for kategorierne distriktsblade og adresseløse tryksager. De små kommuner på f.eks. Bornholm samt de mindre øer modtager langt mindre af det samlede potentiale, og mængde pr. husstand vil derfor være størrelsesmæssigt mindre.