I dette kapitel diskuteres de fundne resultater på baggrund af de forudsætninger, der
er opstillet for kortlægningen.
Diskussionen er især rettet mod de valgte parametre og deres egnethed til dækkende at
kunne belyse projektets formål.
Målet med projektet er at kortlægge papir- og pappotentialet i private husstande. Som
grundlag for kortlægningen er der anvendt kvantitative opgørelser fra branchen såvel
som kvalitative vurderinger.
Det havde været muligt at anlægge en anden vinkel på undersøgelsen. Som det mest
nærliggende alternativ kunne kortlægningen tage udgangspunkt i en faktisk registrering
af de papirprodukter, der optræder i den enkelte husstand. Herved ville det totale papir-
og pappotentiale kunne fastlægges og blive belyst ud fra en præcis opgørelse af
sammensætningen.
Denne fremgangsmåde ville imidlertid forudsætte interviews og registrering i et meget
stort antal private husstande rundt om i landet og over en længere periode for at sikre
et tilstrækkeligt validt statistisk materiale. Fremgangsmåden ville både være
bekostelig og tidskrævende.
En tredje metode kunne være at registrere, hvor meget papir husstandene skiller sig af
med. Problemet med denne fremgangsmåde er at bortskaffelsesalternativerne kan være
vanskelige og ressourcekrævende at bestemme for den enkelte husstand.
Den valgte metode
Den valgte metode i nærværende kortlægning tager udgangspunkt i papirprodukter,
hvor data er relativt enkle at skaffe. Det er vurderet, at metodens forklaringsværdi er
høj såvel kvantitativt som kvalitativt og prisbillig/ressourcebesparende ifht.
andre alternativer.
Den valgte metode støtter sig imidlertid på en række forudsætninger samt
fastlæggelse af parametre, der har betydning for fortolkningen af kortlægningens
resultater. Disse forhold diskuteres i det følgende.
Som grundlag for kortlægningen indsamles data ved skriftlig henvendelse, offentlig
tilgængelig litteratur samt adgang til Statens Avissamling.
Skriftelig henvendelse
Redaktioner og tryksteder er kontaktet. For distriktsblade er der vedlagt følgebrev
fra Danske Distriktsblade og Provinsens Distriktsblade. I flere tilfælde har det været
nødvendigt at rykke. Der er tale om en høj besvarelsesprocent. Det har været muligt at
verificere visse sæt af oplysninger.
Offentliggjort litteratur - for bladudgivelser
Til indsamling af data er der taget udgangspunkt i 4 kilder inden for media, nemlig
"Media Scandinavia", "Oplagstal og markedstal 2000", "Dansk
Fagpressekatalog" samt MediaGuiden. Udover de særlige forhold, der vedrører
indsamlingen af data til disse 4 kilder (se afsnit 1.3), er der knyttet andre forbehold.
De væsentligste forhold er:
Det er imidlertid indtrykket, at langt den største mængde af udgivelser herhjemme er
dækket af kortlægningen. Dette indtryk baserer sig på sammenstilling af oplysninger fra
de mange skriftlige henvendelser, der er gennemført samt fra de publicerede registranter.
I dette afsnit diskuteres de forhold, der har væsentlig betydning for beregning af
papir- og pappotentialet på landsplan.
Oplagsstørrelse
Der er anvendt 2 oplagsstørrelser nemlig betalt nettooplag og et trykt
oplag. Betalt nettooplag indeholder kun den del af oplaget, der er solgt. Denne
størrelse indeholder således ikke returoplag. Det trykte oplag omfatter det
oplag, der forlader trykkeriet, og det er ikke muligt at konstatere, hvor stor en del der
sælges eller distribueres gratis.
For udgivelser, der produceres med salg for øje, kan sondringen være interessant i
forbindelse med en potentialeopgørelse, idet det kun er de solgte eksemplarer, der
bringes frem til husstanden. Derfor er nettooplags-begrebet anvendt, hvor det er
muligt.
For dagblade er anvendt et betalt nettooplag hentet fra DO.
Det gælder også for alle ugeblade og for de månedsmagasiner, hvor oplagstallet
kontrolleres af DO. For alle andre udgivelser i denne kategori, hvor oplysning om betalt
nettooplag ikke har kunnet skaffes centralt, er der anvendt et reduceret trykt
oplag.
For en del af månedsmagasinerne baseres opgørelsen således på et trykt oplag.
Månedsmagasiner har typisk en returprocent (andel af ikke solgte magasiner) på 15-50
pct. I kortlægningen korrigeres udgivelser med oplysninger om trykt oplag med en
reduktion på 50 pct.
For distriktsblade og lokalaviser og andre udgivelser der husstandsomdeles benyttes et kontrolleret
oplag, som kan sidestilles med et betalt nettooplag, da dette oplag normalt
svarer ganske nøje til det antal husstande, der findes i bladets dækningsområde.
For fag- og medlemsblade gælder som hovedregel, at oplaget er afstemt efter antallet
af abonnenter eller medlemmer. En mindre del af oplaget kan for nogle udgivelser købes i
løssalg, og det solgte oplag er medtaget i kortlægningen. Hvor der kun har forelagt et
trykt oplag er dette reduceret efter en beregning, der baserer sig på de blade, hvor der
har været oplysninger om både det trykte og det distribuerede oplag.
Som helhed vurderes det, at anvendelsen af reducerede oplag under kategorierne ugeblade
og månedsmagasiner samt fag- og medlemsblade giver et mere retvisende billede af
potentialet i de private husstande.
Sideantal
Hvor oplysninger om antal sider ikke foreligger som en eksakt størrelse, er der
beregnet et simpelt gennemsnit på basis af en intervaloplysning. Betydningen af en sådan
fremgangsmåde for udregning af den faktiske bladvægt er ikke undersøgt.
Oplysninger om sideantallet er dog verificeret gennem telefonhenvendelser til
dagbladene, et flertal af distriktsbladene samt de mængdemæssigt mest betydende
udgivelser i øvrigt. Sideantallet vurderes at være telefonisk checket blandt aviser,
distriktsblade samt de fleste ugeblade/månedsmagasiner som udgør 47 pct. af potentialet
for de nævnte kategorier.
Format
For dagblade, distriktsblade og lokalaviser samt andre avisudgivelser gælder som
hovedregel 2 formater, nemlig "broadsheet" og "tabloid". Henvendelser
til de enkelte redaktioner bekræfter dette, selv om der naturligvis findes enkelte
undtagelser. Afvigelser i forhold til de 2 nævnte formater er indarbejdet i
undersøgelsen.
Ugeblade og månedsmagasiner samt fag- og medlemsblade findes i mange forskellige
formater, der dog varierer mindre i forhold til et A4 format. For alle udgivelser i
skåret i A4 er der anvendt et "standard-format" på 297 x 210 mm. En afvigelse
i formatet ifht. det valgte påvirker papirforbruget og sammen med vægten af det anvendte
papir har dette betydning for beregningen af det samlede potentiale.
For de fleste ugeblade og månedsmagasiner, foreligger der oplysninger om format. For
den øvrige del af udgivelserne, hvor oplysninger om format mangler, er formatet sat til
A4 (dette gælder ca. 10 stk.).
For fag- og medlemsblade er der ikke indhentet oplysninger om format, men Dansk
Fagpressekatalog samt Media Scandinavia indeholder formatoplysninger for en række af
udgivelserne. For de resterende udgivelser er formatet sat til A4.
Papirkvalitet
For dagblade er der som hovedregel anvendt avispapir på 45 gram pr. m2.
Højere gramvægt kan forekomme og gerne i forbindelse med tillæg. Betydningen heraf
antages at være marginal.
For distriktsblade og lokalaviser har man fra brancheorganisationerne oplyst, at der
normalt anvendes papir på 45 g pr. m2. Henvendelser til redaktionerne har
imidlertid vist, at papirkvaliteten varierer mellem 45-60 gram pr. m2.
For ugeblade og månedsmagasiner i store oplag foreligger der i de fleste tilfælde
oplysninger om gramvægten på det anvendte papir. Generelt gælder, at papir til ugeblade
(ugebladspapir) ligger i intervallet 60-70 gram pr. m2, mens papir til
månedsmagasiner har højere vægte (60 -100) gram pr. m2. Vægt på papir til
omslag indgår som helhed ikke. Papirvægt på omslag kan være betragtelig højere end
den, der anvendes til indholdet. Som nævnt under format er der for de udgivelser,
der savner oplysning om format, indsat en beregnet bladvægt. I alle de tilfælde findes
der heller ingen oplysninger om gramvægte på papiret.
Mange fagblade og medlemsblade anvender bedre papirkvaliteter. I kortlægningen er der
valgt en "standardvægt" på 80 gram pr. m2,, bortset fra
avisformaterne, hvor der er valgt 49 gram pr. m2. Vægten på 80 gram pr. m2
er vurderet ud fra de 40 pct. af fag- og medlemsbladene, hvor der foreligger papirvægte.
Denne standardvægt er anvendt på den resterende del af fag- og medlemsblade, hvor der
savnes oplysninger om papirvægt.
Bladvægt
Når der foreligger oplysninger om oplag, udgivelsesfrekvens, antal sider,
sideformat og papirvægt kan bladvægt pr. udgivelse og på årsbasis let beregnes.
For dagblade samt distriktsblade og lokalaviser er beregningen af bladvægte
gennemført uden problemer jf. bemærkningerne under de ovenfor nævnte parametre. For en
række distriktsblade har det ikke været muligt at indhente oplysninger. I stedet er der
anvendt en gennemsnitlig bladvægt, som er suppleret med oplysninger fra bl.a.
Statsbiblioteket.
For fag- og medlemsblade er der for nogle udgivelser valgt et standardformat og en
gennemsnitsvægt for papiret. Disse valg giver en vis usikkerhed på papir- og
pappotentialet. Se kapitel 3.
For en del af ugeblade og månedsmagasiner har redaktionerne givet præcise oplysninger
om bladvægten. Andelen udgør ca. 30 pct. af den samlede mængde (vægt) for ugeblade og
månedsmagasiner.
For de udgivelser under kategorien ugeblade og månedsmagasiner, hvor data mangler, er
problemerne søgt løst ved at anvende gennemsnitlige bladvægte. Oplysninger om disse
vægte kommer fra udgivere eller distributører. Vægtene er suppleret med oplysninger om
den enkelte udgivelse fra andre kilder. Det vurderes, at den største usikkerhed i
beregningen for det samlede kortlagte papir- og pappotentiale knytter sig til netop denne
mængde.
Andre udgivelser
I kortlægningen indgår endvidere telefonbøger, vejvisere, adresseløse tryksager
samt adresserede forsendelser. Der findes ingen tilgængelige detaljerede oplysninger, der
er fuldt dækkende for alle de nævnte udgivelser. For telefonbøger og vejvisere er der
anvendt oplyste bladvægte og oplagstal.
I forbindelse med en opgørelsen af potentialet på regionalt niveau anvendes
forskellige metoder til fordeling af mængderne. Årsagen hertil er, at der er forskelle i
opgørelsen af mængden for de enkelte kategorier.
Dagblade
Landsdækkende dagblade og søndagsaviser opgøres alene på delområder, mens
provinsdagblade og søndagsaviser opgøres på postdistrikter.
Fordelingen af provinsdagbladene kan således bedre afspejle lokale variationer i
udbredelsen. Delområde Århus strækker sig eksempelvis fra Ebeltoft over Hadsten og
Århus til Malling i alt 170.000 husstande i 36 postdistrikter. Dækningsgraden for
Århus Stiftstidende varierer i de samme 36 postdistrikter mellem 3 og 41 pct., mens den
tilsvarende dækningsgrad for Jyllands-Posten ikke kan opgøres lige så detaljeret.
Derfor kan andelen af dagblade godt være mere differentieret end det er muligt at opgøre
i denne kortlægning.
Bladsammenlægninger, bladkrige, osv. kan have stor indflydelse på
avispapirpotentialet lokalt. Dette er der ikke taget højde for i undersøgelsen.
Det forudsættes for alle dagblade/søndagsaviser, at hele det solgte oplag ender i de
private husholdninger. Dette gælder også for den del som i første omgang distribueres
til virksomhederne her antages, at de ansatte tager aviserne med hjem.
Opgørelsen over fordelingen af dagblade sker på grundlag af indberetninger, hvor
opgørelsesgrundlaget er leveringsadressen. I nogle tilfælde kan denne være væsentlig
forskellig fra den adresse (kommune), hvorfra avisen efterfølgende bortskaffes. Det
gælder f.eks. leveringer til tog, færger, fly. De solgte aviser tages ofte med til en
adresse på bestemmelsesstedet. Det er muligt, at der på denne måde sælges flere aviser
i nogle kommuner end der efterfølgende skal bortskaffes.
Det vurderes, at den gennemsnitlige mængde af dagblade generelt kan være sat en smule
for højt (idet der ikke er taget højde for aviser bortskaffet direkte fra
virksomhederne).
Distriktsblade
Den væsentligste usikkerhed ved opgørelsen af papirpotentialet fra
distriktsbladene vedrører bestemmelsen af sidetallet. Hovedparten af bladene er derfor
kontaktet m.h.p. at præcisere og fastlægge et gennemsnitligt sidetal for bladet.
I flere tilfælde øges distriktsbladenes oplag lejligheds- eller periodevis. En
forøgelse af oplaget er alene tillagt de postdistrikter, hvor bladet normalt uddeles.
Denne fremgangsmåde behøver ikke at være praksis i alle postdistrikter.
Forespørgsel hos distriktsbladenes redaktioner viser, at langt hovedparten af bladene
distribueres direkte til husholdningerne. Der korrigeres derfor ikke for den lille del af
oplaget som kan tilgå virksomhederne.
Distriktsbladene vurderes at være bestemt med en relativt stor nøjagtighed.
Ugeblade og månedsmagasiner
Den regionale fordeling på ugeblade og månedsmagasiner kendes kun for en del af
disse. Det antages, at fordelingen for de øvrige blade og magasiner følger fordelingen
for de, hvor geografien er kendt. Dette er en tilnærmelse, som af flere i branchen
vurderes som rimelig.
Fag- og medlemsblade
Der foreligger ingen tilgængelige oplysninger om fag- og medlemsblade på
geografi. Derfor foretages ingen differentieret fordeling af mængden af fag- og
medlemsblade kommunerne imellem.
Hver især har fagbladene formodentlig forskellig udbredelse kommunerne imellem. Det
antages dog, at denne forskellighed ikke kan måles i den faktiske mængde af fagblade i
den enkelte kommune.
Der er i undersøgelsen medtaget en lang række medlemsblade. Det er imidlertid ikke
alle medlemsblade, der indgår i undersøgelsen. En del af de medlemsblade, der ikke
indgår i undersøgelsen, vil dog optræde under adresserede forsendelser.
Adresseløse tryksager
Det er oplyst, at andelen af adresseløse tryksager er ca. 1/3 lavere i
landområder end i de større byer undtaget Københavns og Frederiksberg, hvor
andelen af de adresseløse tryksager er lavere.
I projektet er der opstillet en fordelingsnøgle baseret på kommunernes geokoder. Der
er selvsagt en vis usikkerhed forbundet ved at anvende en generel fordelingsnøgle inden
for et amt. Usikkerheden skønnes at være maksimalt 30 pct.
I fordelingen af mængden af adresseløse tryksager er der ikke korrigeret for, at der
i visse kommuner (f.eks. "sommerhuskommuner") over året kan være et varierende
antal boliger, som modtager de adresseløse tryksager. Det vurderes dog for de fleste
kommuner at være uden betydning for mængden af adresseløse tryksager.
Telefonbøger
En stor del af Eniro Danmarks telefonbøger samt en mindre del af TDC Forlags
telefonbøger fordeles sammen med adresseløse tryksager.
For telefonbøger der ikke uddeles som adresseløse tryksager gælder nedenstående. De
oplysninger der er modtaget fra TDC Forlag og Eniro Danmark indeholder oplag, der fordeles
både til private husstande og erhvervsvirksomheder. Det betyder, at de private husstande
tildeles en større mængde end de antageligvis reelt modtager.
Til sammenligning med nærværende undersøgelse findes en tilsvarende fra 1998
"Kortlægning af papirpotentialet i kommunerne, Miljøprojekt nr. 490 1999,
Miljøstyrelsen". I forhold til den undersøgelse indeholder kortlægningen for 2000
også en opgørelse af papmængden i de private husstande. Denne mængde indgik i 1998
delvist i mængden af andet papir. For ikke at sløre sammenligningen er den beregnede
papmængde for 2000 udeladt.
Tabel 5.1
Sammenligning med kortlægningen fra 1998 (excl. pap)