Miljø-, etik og arbejdsmiljøkrav i tekstilproduktkæden

Bilag A

1 Miljøkrav i produktionskæder

Spørgeramme til interview af virksomheder om erfaringer med at stille krav angående miljø og arbejdsmiljø til leverandører

4.udgave, 2000-03-16.

 

Interviewtemaer:

  1. Virksomhedsprofil
  2. Virksomhedens interne organisation
  3. Valg af underleverandører
  4. Udviklingsaktiviteter
  5. Virksomhedens erfaringer med miljøstyring m.m.
  6. Virksomhedens arbejde med at opnå miljømærket
  7. Arbejdsmiljø og børnearbejde

 

Virksomhed

 

Interviewperson

 

Stilling

 

Kontaktadresse og telefon

 

Interviewdato

 

Interviewperson

 

 

1. Interviewtema

Virksomhedsprofil

Hvor stor er virksomheden/hvor mange ansatte?

Hvad er virksomhedens branchetilhørsforhold ?

Hvornår og hvor er virksomheden grundlagt ?

Hvad er virksomhedens produktsortiment ?

Hvilke produkter har opnået miljømærke og hvilke har ikke
Har virksomheden altid produceret/udbudt det samme

Indkøbes / produceres der efter ordre eller til lager ?

Hvilke led i produktkæden varetager virksomheden:
design, fremstilling af stof, fremstilling af færdigt produkt, indkøb, distribution, salg m.m.

Indgår virksomheden i faste eller skiftende leverandør- og kundekæder ?

Hvad er virksomhedens vigtigste konkurrenceparametre ?
Hvad gør virksomheden for at adskille sig på markedet ?

Reguleres nogle af virksomhedens indkøb af importkvoter og toldsatser ? Hvilke?

Hvordan er omkostningerne for typiske produkter fordelt mellem de forskellige led i kæden fra råvareleverandør til detailsalg?

Hvordan påvirker udsving i råvarepriser færdigvarens pris?

Hvad forventer virksomheden sig af fremtiden?
Miljømæssigt? Markedsmæssigt? Økonomisk?

2. Interviewtema

Virksomhedens interne organisation

Hvordan er virksomhedens organisation?

Hvilke faggrupper er ansat?
Hvor ligger planlægnings- og udviklingsaktiviteter?

Er der sket ændringer i de funktioner, virksomheden varetager igennem de senere år?

Gennemfører virksomheden uddannelsesplanlægning ?

3. Interviewtema

    Valg af underleverandører

Efter hvilke kriterier har I udvalgt jeres underleverandører/samarbejdspartnere, dels generelt, dels i forbindelse med miljøstyring og ansøgning om miljømærket?

Hvordan finder I jeres underleverandører/ samarbejdspartnere?

Hvordan vægtes forskellige parametre som miljø, pris, kvalitet og leveringssikkerhed, når leverandører skal udvælges?

4. Interviewtema

Udviklingsaktiviteter

Hvilke personer i virksomheden og hos jeres leverandører/kunder har kontakt med hinanden?

Hvordan samarbejder I med jeres underleverandører/samarbejdspartnere?

Typisk gennem opstilling af krav og kravopfyldelse
Etablering af fælles udviklingsopgaver
Udveksling af erfaringer
Støtte (økonomisk, vidensmæssigt)

Hvad samarbejdes der med leverandører og kunder om?

Hvad styrer den teknologiske udvikling (ændringer i maskiner, processer, kemikalier m.m) inden for jeres produktområder: økonomi, design, miljø m.m.?

Hvem er involveret: kunder, leverandører, udviklingscentre m.m. ?

Hvilken betydning har følgende forhold for relationer til kunder og leverandører?

Kulturelle barrierer
Sprog
Forskelle i værdier
Forskelle i miljøforståelse

5. Interviewtema

Virksomhedens erfaringer med miljøstyring m.m.

Har virksomheden stillet miljøkrav til leverandører i forbindelse med egen miljøstyring og/eller i forbindelse med, at virksomheden har videreformidlet miljøkrav stillet af kunder?

Hvis ja:

Hvilke krav er stillet: f.eks. krav om miljøstyring, krav om miljøpolitik, opfyldelse af konkrete miljøkrav etc.?
Hvordan er kravene stillet?
Hvordan har leverandørernes mulighed for/ønske om at leve op til de stillede miljøkrav været?
Hvad har kravene betydet for forholdet til leverandørerne: opdeling af leverandører, udskiftning af leverandører, udviklingsprojekter med leverandører m.m. ?
Hvilken miljømæssig betydning har kravene haft?

6. Interviewtema

Virksomhedens arbejde med at opnå miljømærke
(for virksomheder, der forbereder at opnå miljømærke, skal spørgsmålene ses som spørgsmål om forventninger til fremtiden)

Hvad har virksomheden gjort på miljøområdet forud for ansøgning om miljømærket? Var der kendskab til miljøforholdene, og var de dokumenterede?

Har virksomheden ledelsessystemer (miljø, kvalitet, arbejdsmiljø), eller overvejes det?

Hvilke forventninger er der til miljømærket?

Hvorfor tog virksomheden fat på at opnå miljømærket?

Har virksomheden andre miljø- eller kvalitetsmærker eller overvejer at få dem?

Hvem i virksomheden har været involveret i arbejdet med at opnå miljømærket?

Hvor stor en opgave har det været at søge om miljømærket?

Har tildelingen af miljømærket krævet ny viden blandt medarbejderne eller krævet nyansættelser?

Har virksomheden fået ekstern bistand i forbindelse med arbejdet med miljømærket?

Hvem har indsamlet dokumentation om miljø fra leverandører og hvordan?

Hvordan har leverandørernes mulighed for/ønske om at leve op til miljøkravene været?

Har opfyldelse af miljømærkekriterier påvirket processer, kemikalier, udstyr m.m. i virksomheden og hos underleverandørerne ?

Har det været nødvendigt at finde nye leverandører?

Hvordan har opnåelse af miljømærke påvirket de enkelte produkters design, kvalitet, pris m.m.?

Har opfyldelse af miljømærkekriterier påvirket de enkelte produkters andel af salget?

Hvordan oplever I de lokale myndigheders indsats/engagement i forhold til jeres arbejde med at få miljøstyring og/eller miljømærke?

Hvordan har arbejdet med miljømærket påvirket relationerne til kunder?

Hvilke konkrete initiativer mener I, på lang sigt, vil kunne forbedre mulighederne for at udbrede miljømærker?

7. Interviewtema

Arbejdsmiljø og børnearbejde

Har virksomheden kendskab til arbejdsmiljø og forekomsten af børnearbejde hos de direkte leverandører og hos deres underleverandører?

Stiller virksomheden krav til arbejdsmiljø og børnearbejde hos sine leverandører?

Hvornår og hvorfor er virksomheden begyndt at stille kravene?

Hvilke krav stilles til arbejdsmiljø og børnearbejde?

Hvad har været leverandørernes mulighed for/ønske om at leve op til kravene?

Hvordan sikres det, at kravene overholdes? Sker der kontrol ved start af samarbejde? Sker der løbende kontrol?

Gælder kravene alle produkter, der indkøbes?

Hvad sker i tilfælde af overtrædelse?

Afsluttende spørgsmål

Har I nogen tilføjelser eller svar på nogen relevante spørgsmål, som vi ikke har været igennem?