Indkøbes / produceres der efter ordre eller til lager ?
Hvilke led i produktkæden varetager virksomheden:
design, fremstilling af stof, fremstilling af færdigt produkt, indkøb, distribution,
salg m.m.
Indgår virksomheden i faste eller skiftende leverandør- og kundekæder ?
Hvad er virksomhedens vigtigste konkurrenceparametre ?
Hvad gør virksomheden for at adskille sig på markedet ?
Reguleres nogle af virksomhedens indkøb af importkvoter og toldsatser ? Hvilke?
Hvordan er omkostningerne for typiske produkter fordelt mellem de forskellige led i
kæden fra råvareleverandør til detailsalg?
Hvordan påvirker udsving i råvarepriser færdigvarens pris?
Hvad forventer virksomheden sig af fremtiden?
Miljømæssigt? Markedsmæssigt? Økonomisk?
Efter hvilke kriterier har I udvalgt jeres underleverandører/samarbejdspartnere, dels
generelt, dels i forbindelse med miljøstyring og ansøgning om miljømærket?
Hvordan finder I jeres underleverandører/ samarbejdspartnere?
Hvordan vægtes forskellige parametre som miljø, pris, kvalitet og leveringssikkerhed,
når leverandører skal udvælges?
Hvad samarbejdes der med leverandører og kunder om?
Hvad styrer den teknologiske udvikling (ændringer i maskiner, processer, kemikalier
m.m) inden for jeres produktområder: økonomi, design, miljø m.m.?
Hvem er involveret: kunder, leverandører, udviklingscentre m.m. ?
Hvilken betydning har følgende forhold for relationer til kunder og leverandører?
Hvad har virksomheden gjort på miljøområdet forud for ansøgning om
miljømærket? Var der kendskab til miljøforholdene, og var de dokumenterede?
Har virksomheden ledelsessystemer (miljø, kvalitet, arbejdsmiljø), eller overvejes
det?
Hvilke forventninger er der til miljømærket?
Hvorfor tog virksomheden fat på at opnå miljømærket?
Har virksomheden andre miljø- eller kvalitetsmærker eller overvejer at få dem?
Hvem i virksomheden har været involveret i arbejdet med at opnå miljømærket?
Hvor stor en opgave har det været at søge om miljømærket?
Har tildelingen af miljømærket krævet ny viden blandt medarbejderne eller
krævet nyansættelser?
Har virksomheden fået ekstern bistand i forbindelse med arbejdet med miljømærket?
Hvem har indsamlet dokumentation om miljø fra leverandører og hvordan?
Hvordan har leverandørernes mulighed for/ønske om at leve op til miljøkravene
været?
Har opfyldelse af miljømærkekriterier påvirket processer, kemikalier, udstyr m.m. i
virksomheden og hos underleverandørerne ?
Har det været nødvendigt at finde nye leverandører?
Hvordan har opnåelse af miljømærke påvirket de enkelte produkters design, kvalitet,
pris m.m.?
Har opfyldelse af miljømærkekriterier påvirket de enkelte produkters andel af
salget?
Hvordan oplever I de lokale myndigheders indsats/engagement i forhold til jeres arbejde
med at få miljøstyring og/eller miljømærke?
Hvordan har arbejdet med miljømærket påvirket relationerne til kunder?
Hvilke konkrete initiativer mener I, på lang sigt, vil kunne forbedre mulighederne for
at udbrede miljømærker?
7. Interviewtema
Arbejdsmiljø og børnearbejde |
Har virksomheden kendskab til arbejdsmiljø og forekomsten af børnearbejde hos de
direkte leverandører og hos deres underleverandører?
Stiller virksomheden krav til arbejdsmiljø og børnearbejde hos sine leverandører?
Hvornår og hvorfor er virksomheden begyndt at stille kravene?
Hvilke krav stilles til arbejdsmiljø og børnearbejde?
Hvad har været leverandørernes mulighed for/ønske om at leve op til kravene?
Hvordan sikres det, at kravene overholdes? Sker der kontrol ved start af samarbejde?
Sker der løbende kontrol?
Gælder kravene alle produkter, der indkøbes?
Hvad sker i tilfælde af overtrædelse?
Afsluttende spørgsmål
Har I nogen tilføjelser eller svar på nogen relevante spørgsmål, som vi ikke har
været igennem?
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |