Statistikken dækker indsamling, import, eksport og oparbejdning af brugt
plastemballage i Danmark. Indsamlingen er søgt opdelt på indsamling fra erhverv og
indsamling fra husholdninger.
Til udarbejdelsen af statistikken er der anvendt oplysninger fra danske kommuner og
affaldsselskaber, handelsvirksomheder og oparbejdningsvirksomheder, samt data fra
Emballageforsyningen i Danmark 2000.
Oplysninger fra danske kommuner og affaldsselskaber, handelsvirksomheder og
oparbejdningsvirksomheder er indhentet ved udsendelse af indberetningsskemaer.
Kommunerne og affaldsselskaberne er blevet bedt om at oplyse indsamlede
mængder fra henholdsvis husholdninger og erhverv samt om afsætning af de indsamlede
mængder sker direkte til eksport eller til danske handelsvirksomheder eller
oparbejdningsvirksomheder.
Handlerne er blevet bedt om at oplyse indsamlede mængder fra
henholdsvis import, erhverv, kommuner og affaldsselskaber og andre danske
handelsvirksomheder og oparbejdningsvirksomheder samt om afsætning af de indsamlede
mængder til eksport, andre danske handelsvirksomheder og oparbejdningsvirksomheder.
Oparbejderne er blevet bedt om at oplyse indsamlede mængder fra
henholdsvis import, erhverv, kommuner og affaldsselskaber og andre danske
handelsvirksomheder og oparbejdningsvirksomheder samt om afsætning af de indsamlede
mængder til eksport, andre danske handelsvirksomheder og oparbejdningsvirksomheder eller
afsætning af oparbejdet plastemballageaffald samt affaldsmængden fra denne oparbejdning.
Herudover er oparbejderne også blevet bedt om at oplyse oparbejdningskapacitet samt
anvendelsesformål for det oparbejdede materiale.
Danske kommuner og affaldsselskaber er udvalgt på baggrund af Kommunedatabasen 1999.
Der er udvalgt de kommuner og affaldsselskaber der iflg. databasen har oplyst at de har en
indsamlingsordning af plast fra erhverv eller husholdninger eller begge dele.
Oplysningerne fra kommunerne og affaldsselskaberne er anvendt til at fastlægge
mængden af plastemballage indsamlet fra husholdninger.
Der er udsendt indberetningsskemaer til i alt 26 kommuner og affaldsselskaber. Alle 26
har besvaret indberetningsskemaet.
Handelsvirksomheder og oparbejdningsvirksomheder er udvalgt ud fra den foregående års
statistik og oplysninger, ligesom Plastindustrien i Danmark samt større indsamlere og
oparbejdningsvirksomheder har bidraget til at gøre listen af indsamlere og
oparbejdningsvirksomheder mere fuldstændig.
De tidligere års statistikkers opdeling på handelsvirksomheder og
oparbejdningsvirksomheder er fastholdt i statistikken for 2000 selvom mange
oparbejdningsvirksomheder i år 2000 også foretog indsamling og handel og der således
ikke længere på det punkt var en klar forskel på handelsvirksomheder og
oparbejdningsvirksomheder.
Der er udsendt indberetningsskemaer til i alt 29 handelsvirksomheder og
oparbejdningsvirksomheder. Tre har oplyst at de ikke ønsker at besvare oplysningsskemaet.
De samme tre ønskede heller ikke at besvare indberetningsskemaet i 1999, men besvarede
det i 1998. I statistikken for 2000 indgår de tre virksomheder med oplysninger fra 1998.
De indberettede mængder fra disse tre virksomheder i 1998 var beskedne set i forhold til
de samlede indberettede mængder.
Tre virksomheder har i 2000 ikke opgivet specifikke tal, men har blot oplyst en ca.
procentvis ændring i forhold til 1999. Disse anslåede procentvise ændringer er
vurderinger og kan derfor være behæftet med en ikke uvæsentlig usikkerhed. Der er tale
om en større og to mindre virksomheder set i relation til de indsamlede mængder.
I 2000 er i forhold til 1999 to virksomheder ophørt med indsamling/oparbejdning medens
to nye virksomheder er kommet til.
Definitionen af emballage, som er anført i bekendtgørelse nr. 299 af 30. april 1997
om visse krav til emballager, er identisk med definitionen i EU´s emballagedirektiv:
"Alle produkter af hvilken som helst art og materiale, som anvendes til pakning,
beskyttelse, håndtering, levering fra producenten til brugeren eller forbrugeren og
præsentation af varer, det være sig råvarer eller forarbejdede varer. Alle
engangsartikler, der anvendes til samme formål, skal tilsvarende betragtes som
emballage".
Emballage omfatter kun:
- Salgsemballage eller primær emballage, dvs. emballage, der er udformet på en sådan
måde, at den på salgsstedet udgør en salgsenhed for den endelige bruger eller
forbruger.
- Multipack eller sekundær emballage, dvs. emballage udformet på en sådan måde, at den
på salgsstedet udgør en samling af et vist antal salgsenheder, uanset om den sælges
sådan til den endelige bruger eller forbruger, eller om den kun bruges til at fylde
hylderne på salgsstedet; den kan fjernes fra varen uden at dette ændrer varens
salgsegenskaber.
- Transportemballage eller tertiær emballage, dvs. emballage, udformet på en sådan
måde, at håndtering og transport af et antal salgsenheder eller multipack emballager
gøres lettere, så skader forårsaget af fysisk håndtering eller transport undgås.
Transportemballage omfatter ikke vej-, jernbane-, skibs-og luftfragtcontainere".
Der findes overordnet set to former for plast: termoplast og hærdeplast. Hærdeplast
anvendes så godt som aldrig til emballageformål og genanvendelsesmulighederne herfor er
meget dårlige. Den emballageplast, der bliver genanvendt, er derfor altid termoplast.
Termoplast består af en kædestruktur med lange kædemolekyler, som bliver plastisk
formbare under påvirkning af varme og tryk. Efter afkøling fastholdes den ønskede form.
Plasten kan dog smeltes og formes på ny. Termoplast forandres ikke kemisk indenfor et
stort temperaturområde. Dette gør den let at genanvende, såfremt det foreligger i ren
form.
I Europa udgør termoplast ca. 90 % af plastforbruget, mens hærdeplast tegner sig for
de resterende ca. 10 %.
Termoplast forefindes i mange typer. I denne statistik opereres med følgende:
Ved handelsvirksomheder forstås virksomheder der indsamler og videresælger brugte
plastemballager.
Handlerne kan foretage en manuel sortering af de indsamlede materialer i forskellige
kvaliteter mv. samt foretage opbalning af materialet.
Ved oparbejdningsvirksomheder forstås virksomheder der kan foretage en egentlig
forarbejdning af de brugte plastemballager som neddeling, vaskning, agglomerering,
mekanisk sortering og regenerering. Resultatet af en oparbejdning kan enten være neddelt
materiale, regenerat, ny produkter eller genbrugte produkter (eks. skyllede dunke).
Potentiale
Potentialet defineres som den mængde af plastemballage der omsættes i Danmark i 2000.
En nærmere beskrivelse af potentialet kan ses i Emballageforsyningen i Danmark 2000.
Indsamling
Indsamling defineres som den mængde af plastemballage der indsamles af kommuner,
handelsvirksomheder og oparbejdningsvirksomheder i Danmark.
Indsamlingsprocent
Indsamlingsprocent defineres som den størrelse i procent der udtrykker hvor stor en
del af potentialet der indsamles.
Materialegenanvendelse
Ved materialegenanvendelse forstås at brugte materialer anvendes til fremstilling af
ny produkter og derved erstatter virgine materialer.
Genbrug
Ved genbrug forstås at produkter renses, skylles m.m. og bruges igen og derved
erstatter virgine produkter.
Genanvendelsesprocent
Genanvendelsesprocent defineres som den størrelse i procent der udtrykker hvor stor en
del af potentialet der indsamles og materialegenanvendes eller genbruges.
Den oparbejdede mængde plastemballageaffald i Danmark er opgjort ved hjælp af
forsyningsligningen:
Om = Oi - Os + Is
Om = Den oparbejdede mængde plastemballageaffald i Danmark
Oi = Oparbejdernes indkøb/import af plastemballageaffald
Os = Oparbejdernes salg/eksport af plastemballageaffald
Is = Handlernes salg af produkter.
Til illustration af beregningsmetoden er de teoretiske forsyningsstrømme for
plastemballageaffald vist i Figur 1.1
Figuren viser plastemballageaffald i Danmark, der enten går til forbrænding, til
regenerering i Danmark eller bliver eksporteret til regenerering i udlandet. Samtidig sker
der en import af plast til regenerering i Danmark. I figuren er med fed markeret de to
bokse med indsamlingsvirksomheder og oparbejdningsvirksomheder. Disse er centrale i
statistikken, da oplysninger om mængde, indsamlingskilder m.m. stammer fra
indberetningsskemaer tilsendt disse virksomheder.
Se her!
Figur 1.1
Forsyningsstrømme for plastemballageaffald
I EU´s emballagedirektiv fra 20. december 1994 opstilles krav om, at hvert
medlemsland inden år 2001, skal genanvende mindst 25 % og højest 45 % af den samlede
emballageaffaldsmængde. Tallet er et gennemsnit for de forskellige materialetyper. F.eks.
kan genanvendelsen af én emballagetype være lavere, hvis den så er tilsvarende højere
for andre typer. Dog må genanvendelsen ikke være under 15 % for nogen materialetype.
Danmark kan nøjes med at genanvende 15 % plast, da genanvendelsen af andre materialer er
rigelig høj til, at nå op på de gennemsnitlige 25 %. De 15 % skal være nået inden 30.
juni 2001.
I 1994 indgik Dansk Industri og Miljøministeriet en frivillig aftale om
genanvendelse af transportemballage.
Ved indgåelse af Transportemballageaftalen forelå der kun sporadisk viden om mængden
af plast og om de realistiske muligheder for en økonomisk rimelig indsamling og
genvinding. Det blev derfor besluttet, at anføre det samme procentmål for plast, som var
fastsat for papir og pap, nemlig 80 % i år 2000, idet det blev aftalt at fastlægge det
endelig procentmål, når der var opnået større viden om området. Siden da er det
besluttet, at den nationale forpligtelse om 15 % materialegenvinding skal søges indfriet
gennem Transportemballageaftalen.
Af Emballageforsyningen i Danmark 2000 fremgår det, at transportemballage udgør ca.
51 % af den samlede mængde plastemballage.
Ud fra denne forudsætning kan der sættes et mål om, at 29 % af
transportemballageplasten skal genanvendes, da dette vil give en samlet genanvendelse på
15 % af den totale mængde plastemballage (51 % x 29 %).
Indsamling af plastemballage var i Danmark indtil 15.juli 2000 reguleret gennem
bekendtgørelse nr. 299 af 30. april 1997 om affald.
Her lyder det bl.a. i § 36 stk.2, at "Kommunalbestyrelsen skal anvise
genanvendeligt transportemballageaffald af plast fra virksomheder til genanvendelse."
Endvidere kan kommunalbestyrelsen etablere en indsamlingsordning for transportemballage
(§ 43).
For øvrig plast gælder, at Kommunalbestyrelsen kan etablere indsamlingsordning
herfor (§ 43) eller i et anvisningsregulativ stille krav om, at virksomheden skal sortere
dette med henblik på genanvendelse § 24.
Kommunerne skulle senest 1. januar 1998 vedtage regulativ om transportemballageplast og
regulativet skulle senest træde i kraft 1. juli 1998.
D.15. juli 2000 trådte en ny affaldsbekendtgørelse i kraft. Bekendtgørelse nr. 619
af 27. juni 2000 om affald.
Den ny bekendtgørelse er vedr. indsamling af plastemballage uændret i forhold til den
tidligere bekendtgørelse.
Hidtil har den officielle danske holdning til genanvendelse af plastemballage været,
at der udelukkende skal satses på transportemballageplast, da det er her man opnår
størst renhedsgrad, højest miljøgevinst og laveste indsamlingsomkostninger.
Med den seneste affaldshandlingsplan, Affald 21, er denne holdning under opbrud, idet
Affald 21 udmelder, at det vil blive igangsat undersøgelser omkring muligheden for at
indsamle dunke og flasker af plast fra husholdninger.
I 1999/2000 er der gennemført et indsamlingsforsøg med indsamling af plastflasker og
dunke fra husholdninger i Nyborg kommune. Forsøget er afrapporteret i juni 2000
under titlen "Indsamling af plastflasker og dunke fra husholdninger" og
kan ses på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|