| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Produktorienteret miljøindsats i landbrugets primærproduktion
1. Den produktorienterede miljøindsats
Produktorientering er et relativt nyt begreb indenfor miljøpolitikken. Tidligere har
miljøindsatsen primært været rettet direkte mod bestemte miljøskadelige stoffer
(f.eks. regulering af tungmetaller, nitrat osv.) eller mod bestemte sted-specifikke
problemer (f.eks. reguleret med miljøgodkendelser). Den produktorienterede indsats er
mere helhedsorienteret i sin tilgang, idet den tager udgangspunkt i produktet og omfatter
alle de processer det gennemløber fra råvare til endelig bortskaffelse. Derved søger
man at omfatte alle miljøpåvirkninger (både de der hidtil er blevet reguleret og de
ikke-regulerede) uanset hvor i produktets livscyklus de opstår.
Fokus flyttes altså fra de enkelte miljøpåvirkninger, der skal reduceres, til den
samlede effektivitet i de processer og samspil, der er årsag til miljøpåvirkningerne.
Især indenfor fremstillingsindustrien er der blevet udviklet en række nye redskaber til
at håndtere denne udfordring, bl.a. livscyklusvurderinger, miljødesign af produkter og
miljøledelse i produktkæden.
En af de væsentlige fordele ved en produkt-synsvinkel er at den giver et større
overblik, netop fordi den søger at inddrage samtlige miljøpåvirkninger fra et produkt.
Når man har overblik spilder man ikke tiden på det uvæsentlige, men kan fokusere på
det væsentlige. Når man har overblik undgår man sub-optimering, dvs. at løse et
problem isoleret, uden at det samlede resultat er en forbedring.
Det overblik man får via produkt-tilgangen kan man nedfælde som dokumentation, f.eks.
til leverandører, myndigheder eller til kunderne, f.eks. i en miljøvare-deklaration. Men
først og fremmest giver produkt-synsvinklen et redskab til at understøtte valg, der
reducerer miljøpåvirkningen mest muligt. Man får svar på spørgsmål af typen:
"Hvilke af de alternative produkter eller udviklingsmuligheder reducerer
miljøpåvirkningen mest?" Fokusering, dokumentation og beslutninger der reducerer
miljøpåvirkningen forventes at give konkurrencefordele, både gennem direkte besparelser
og gennem muligheder for øgede markedsandele.
Den produktorienterede tilgang er ikke et alternativ men derimod et supplement til den
hidtidige stof- eller steds-orienterede regulering. Imidlertid kan den produktorienterede
tilgang godt give inspiration til ændringer i den hidtidige måde at regulere på,
hvilket der også vil blive givet eksempler sidst i dette kapitel.
Den produktorienterede tilgang giver også mulighed for anvendelse af en række
virkemidler, der retter sig mod kontaktfladen mellem sælger og køber. Eksempler på
sådanne markedsorienterede virkemidler er miljømærker og differentierede afgifter.
F.eks. er emballageafgifterne for nyligt blevet omlagt, så de i højere grad afspejler
miljøpåvirkningerne i de enkelte emballagematerialers livscyklus.
I Danmark blev den produktorienterede miljøpolitik for alvor sat på dagsordenen i
regeringens Natur- og Miljøpolitiske Redegørelse fra 1995. En central konklusion heri
var, at den hidtidige miljøbeskyttelse skal suppleres, så den sætter ind over for alle
dele af produkternes livscyklus. Dette udmøntedes i et debatoplæg "En styrket
produktorienteret miljøindsats" fra Miljøstyrelsen i 1996. Den aktuelle indsats er
baseret på Miljøstyrelsens "Redegørelse om den produktorienterede
miljøindsats" fra 1998 (revideret maj 2001), som beskriver status for den
produktorienterede miljøindsats og opstiller en række konkrete initiativer for perioden
1998-2002.
Yderligere oplysninger om disse tiltag kan findes på
http://www.mst.dk/produkt/06000000.htm.
EU-Kommissionen offentliggjorde den 8. februar 2001 en "Grønbog om en integreret
produktpolitik" (http://europa.eu.int/eur-lex/da/com/gpr/2001/ com2001_0068da01.pdf).
Grønbogen er et idé- og debatoplæg, og ikke møntet specifikt på fødevarer, men det
vil være et af de områder, som naturligt vil være i fokus. Grønbogen søger at
afdække hvilke faktorer, der kan danne basis for en produktorienteret miljøpolitik, og
behandler en række forskellige instrumenter og problemstillinger i så henseende.
Kommissionen forventes at fremlægge Hvidbog i første halvår 2002 mens behandlingen i
rådet forventes at ske i efteråret 2002 - under det danske EU-formandsskab.
Livscyklus- og produkt-tankegangen har også en fremtrædende plads i Danmarks
nationale strategi for bæredygtig udvikling "udvikling med omtanke fælles
ansvar" fra juni 2001 (http://www.mst.dk/tvær/07000000.htm).
Den nationale strategi er svaret på opfordringen i Agenda 21-dokumentet fra
Rio-konferencen. Strategien eller en opdatering heraf vil sammen med et tilhørende
indikatorsæt indgå som en del af det danske bidrag til Verdenstopmødet i Sydafrika
september 2002. Den danske strategi for bæredygtig udvikling skal ses i sammenhæng med
de internationale bæredygtighedsstrategier, som f.eks. EUs 6.
miljøhandlings-program, EUs strategi for bæredygtig udvikling, samt det arbejde
som foregår om bæredygtighed både i OECD-regi og i Nordisk Råd.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|