| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøoptimering af godstransportydelser inden for bygge-anlægssektoren
Bilag 1
Resultater fra anlægsprojekt
I kapitel 3 er der redegjort for resultater fra registreringer af transporter på
anlægsprojektet. I det følgende præsenteres mere detaljeret talmateriale fra
anlægsprojektet.
Det skal lige præciseres, at 1 transport er defineret ved at bestå af en udtur og en
hjemtur. En del af transporterne på anlægsprojektet består som nævnt af
entreprenørkørsel og ærindekørsel, hvor bilerne kører i pendulfart til og fra
anlægspladsen. Nogle gange starter bilen f.eks. på anlægspladsen, hvor den kører tom
på udturen og har fyld med til anlægspladsen på hjemturen eller har egentlige
materialer med på hjemturen. Andre gange starter bilen med at køre fyld til
anlægspladsen og har f.eks. opgravet fyld/asfalt med fra pladsen på hjemturen. Udtur og
hjemtur går således ikke altid udfra anlægspladsen hhv. tilbage til anlægspladsen.
Transporttype |
Antal transporter |
Leverandørtransporter
Entreprenørkørsel m. 5 biler
Lagerets bil
Diverse kørsel
Personbil |
76
925
20
565
2 |
I alt |
1588 |
Plus 68 leverancer med "vognhold" (el, vand, varme, gas), jf. sidst i
dette bilag
Materiale |
Antal
ture |
Udtur |
Hjemtur |
Sand og grus
Diverse
Beton (våd)
Belægningssten
Rør og brønde
Tilkørsel af "genbrug"
Anden tilkørsel
Mat. til forsyningsvirksomhederne
Entreprenørmateriel
Bortkørsel af jordfyld
Bortkørsel af asfalt/betonaffald
Anden bortkørsel
Tom |
388
112
100
56
27
83
13
18
11
171
81
18
512 |
45
120
57
27
26
41
5
2
10
293
81
24
706 |
I alt |
1590 |
1437 |
Antal km |
Antal transporter med lastbil |
0-5
5-10
10-20
20-50
50-100
100-300
300-1000 |
537
467
535
24
6
4
15 |
I alt |
1588 |
Skibstransport |
Antal transporter med skib |
Antal km |
Kristiansstad: 160 km
Finland rute 2: 500 km
England: 600 km
Finland rute1: 1350 km
Kina: 21.000 km |
2
5
1
3
4 |
320
2.500
600
4.050
84.000 |
I alt |
15 |
Ca. 90.000 |
Kapacitetsudnyttelse udtur % |
Antal transporter |
1-10
10-20
20-50
50-80
80-90
90-100
tom |
11
100
80
108
49
712
513 |
I alt |
1573 |
Knap 50 % er godt udnyttede - 40 % er tomme eller lidt udnyttede (kap.udnyt.< 20
%)
Kapacitetsudnyttelse retur % |
Antal transporter |
1-10
10-20
20-50
50-80
80-90
90-100
tom |
2
94
76
88
39
435
714 |
I alt |
1448 |
Ca. 32 % er godt udnyttede - 56 % er tomme eller lidt udnyttede (kap.udnyt. < 20
%)
Bilernes alder |
Antal transporter |
1999
1998
1995-1997
1991
1988-1989 |
1108
39
17
45
377 |
I alt |
1586 |
Max. lastevne |
Antal transporter |
7 tons
9 tons
10 tons
12-13 tons
17-25 tons
25-30 tons |
45
30
538
882
24
15 |
I alt |
1534 |
Kommunens "ærindebil"
525 ture lastevne: 10 tons
alder: 1,5 år
Materiale |
Udtur |
Hjemtur |
Diverse til
Belægningssten
Sand/grus
Beton (våd)
Rør, brønde m.v.
Entreprenørmateriel
Tilkørsel af "genbrug"
Bortkørsel af opgravet mat. m.v.
Tom |
111
39
33
34
11
10
7
57
223 |
111
22
18
47
21
9
6
48
189 |
I alt |
525 |
471 |
Tur-længde km |
Antal transporter |
Km i alt |
0-5
5-10
10-20
20-30
>30 |
359
112
48
4
1 |
898
840
720
100
60 |
I alt |
520 |
2.600 |
Kapacitetsudnyttelse |
Udtur |
Hjemtur |
1-10 %
10-20 %
20-30 %
30-40 %
40-50%
50-60 %
60-70 %
70-80 %
80-90 %
90-100 %
tom
|
2
86
32
11
6
23
10
18
7
107
222
(42 %) |
1
92
37
21
9
21
2
10
7
81
190
(40%) |
I alt |
524 |
471 |
Kapacitetsudnyttelse |
Udtur |
Hjemtur |
1-30 %
30-60 %
60-90 %
90-100 %
tom |
120
40
35
107
222 |
130
51
19
81
190 |
I alt |
524 |
471 |
24 % har været fyldt mere end halvt op
67% af turene har været enten tomme eller kørt med under 30 % kapacitet.
Entreprenørkørsel
Kommunens bil
4 entreprenørbiler
Materiale |
Udtur |
Hjemtur |
I alt |
Kom. Bil |
Entrep.bil |
Kom. bil |
Entrep. bil |
Tilkørsel
Sand/grus
Tilkørsel af "genbrug"
Anden tilkørsel
Beton
Belægningssten
Rør, brønde m.v.
Bortkørsel
Bortkørsel af jord
Bortkørsel af asfalt/betonaffald
Anden bortkørsel
Tom |
122
49
9
2
1
-
98
19
1
136 |
210
27
3
13
2
1
41
49
2
139 |
14
11
3
-
-
-
138
23
1
211 |
7
25
1
6
5
-
128
40
12
225 |
353
112
16
21
8
1
405
131
16
711 |
I alt |
437 |
487 |
401 |
448 |
1774 |
Tur-længde km |
Antal transporter |
Km i alt |
0-5
5-10
10-20
20-30
>30 |
84
355
478
7
1 |
210
2.700
7.200
175
50 |
I alt |
925 |
Ca. 10.000 x 2 |
Kapacitets- udnyttelse |
Udtur |
Hjemtur |
I alt |
Kom. bil |
Entrep. bil |
Kom. bil |
Entrep. bil |
1-30 %
30-60 %
60-90 %
90-100 %
tom |
2
4
26
260
137 |
7
12
61
269
140 |
1
4
11
172
210 |
7
18
54
149
227 |
17
38
152
850
714 |
I alt |
429 |
488 |
398 |
455 |
1771 |
Der er fuldt læs med den ene vej og tom retur på 80% af returtransporterne.
På de sidste 20 % er der en vis udnyttelse.
Eksterne transporter
Materiale |
Antal transporter |
Returtransport på lastbil |
Strækning
Udtur
Km |
Brosten (Kina)
Granitvarer (Finland)
Sten (Kristiansstad)
Fittings (England)
Betonrør (Ringe)
Plastrør (Hadsund)
Beton (våd, Aalborg)
Gravemaskine (Viborg) |
4
8
2
1
6
3
51
1 |
sand, div.
div.
div.
kartofler
mursten,grus
tom
ikke relevant
tom |
525
300/760
360
220
270
60
9
70 |
I alt |
76 |
|
I alt 9.600 km |
Fulde på udtur og i overvejende grad også på hjemtur
Energiforbrug til eksterne transporter (transport af granit)
Søtransport kan dels beregnes på baggrund af nøgletal pr. tonkm, hvilket betyder at
skibets energiforbrug er fordelt efter vægt. Der er taget udgangspunkt i en værdi på
0,004 l fuelolie/tonkm for containerskibe, hvilket svarer til nogle af de større/største
containerskibe (4000-7000 TEU) ved 100 % udnyttelse (TEMA2000-bilagsrapport 2)
(Udnyttelsen på søtransporter fra østen mod vest vurderes at ligge på ca. 75%
(kilde: OMIT-projektet), hvilket betyder at værdien ligger på ca. 0,005 l/tonkm
(TEMA2000-bilagsrapport 2). Endvidere har der været ca. 24-25 tons pr. container (på
anlægsprojektet) i stedet for 30 t. Disse to forhold opvejer hinanden.
Der er imidlertid også en mulighed for at fordele efter volumen (1 TEU svarer til en
almindelig 20 fods container), hvilket kan påvirke resultatet en hel del. Gennemsnitligt
er der ca. 10 tons pr. TEU, hvilket jo ligger betydeligt under de anvendte containere med
granit, hvor vægten er på 24-25 tons. Det kan ikke entydigt siges, hvad der er den
bedste metode, selvom det umiddelbart virker hensigtsmæssigt at fordele flere
miljøeffekter til en container med granit i forhold til en container med oppustede
fodbolde.
Der opereres derfor med et interval.
Resultaterne for skibstransporter for anlægs-case er følgende:
90.000 km* x 25 tons x 0,005 l/tonkm = 11.300 l fuelolie svarende til ca.
400.000 MJ
90.000 km x 1 TEU x 1,8 MJ/TEU/km = 160.000 MJ svarende til 4.500 l fuelolie
*Heraf er de 6.000 km søtransporter fra hovedsageligt Finland, hvor der evt. kan være
anvendt knap så store skibe. Der er imidlertid også en usikkerhed på opgørelsen af
afstanden til Kina (her sat til 21.000 km), som til gengæld vurderes at ligge i den lidt
lave ende (udskibningen foregår hovedsageligt fra Beijing).
Der vil imidlertid også være et forbrug af lastbiltransport i Kina. En stor del af
granitten kommer fra syd- og midt-Kina, så der kan godt lægges 4 x 800 km
lastbiltransport oveni svarende til i størrelsesordenen 1.000 l fuelolie plus/minus 50%.
(Udvindingen af granit sker med sprængstof som andre steder, mens den videre
forarbejdning er med håndkraft (evt. arbejdsmiljømæssige problemer) i modsætning til
lande som Portugal, Sverige, Finland og Danmark, hvor forarbejdningen foregår maskinelt
(det har ikke umiddelbart været muligt at få oplysninger om energiforbruget hertil).
Granitten fra Kina er op til 50% billigere.
Udover lastbiltransport i Kina er der også knyttet et transportomfang på ca. 9.600 km
kørsel til de eksterne transporter. Såfremt der forudsættes en lastbil (EURO II) med
ca. 30 tons lastevne, 80 km/t og fuldt læs fås følgende:
9.600 km x 0,454 l/km = 4.400 liter
I alt fås et forbrug på de eksterne transporter på 10.000 - 17.000 liter
fuel/dieselolie
Energiforbrug til lokale transporter
Der er regnet med bil med ca. 10 tons lastevne (Euro 2), 50 km/t og hhv. fuldt læs:
0,325 liter/km og tom/lidt udnyttet: 0,138 liter/km
Entreprenørkørsel: |
|
20.000 km heraf 40% tom og 60% fuld |
= |
5.000 liter |
|
|
|
|
Ærindekørsel: |
|
|
|
5.200 km heraf 60% tom/lidt udnyt. og 40% fuld |
= |
1.100 liter |
|
|
|
|
I alt |
|
ca. |
6.000 liter |
Energiforbrug ved eksterne transporter i forhold til lokale transporter
De eksterne transporter bidrager med et forbrug af fuel-/dieselolie på i
størrelsesordenen 10-17 m3, hvilket er betydeligt større end energiforbruget
på de lokale transporter, der ligger på et forbrug på i størrelsesordenen 6 m3 dieselolie.
Leverancer fra kommunens lager
Transporter med byggematerialer fra kommunens lager består dels af leverancer udkørt
med lagerets bil dels af leverancer udkørt med de forskellige forsyningsområders
vognhold. Sidstnævnte vil sige, at der er tale om mindre emner, der er transporteret
sammen med håndværkerne i deres servicebiler.
Transporter fra lageret
Data på bil: trækker m. trailer, fra 88.
Kapacitet: ca. 40 m3, 17,5 tons, det er volumen der er den begrænsende faktor aldrig
vægt.
Leverancer fra lageret til Boulevarden og tom retur med lagerets store bil:
Gas:
Dato |
Materiale |
Kapacitets- udnyttelse |
Leverandør (lokalisering) |
22/5 |
Gasrør |
< 5% |
K. Kjeldgaard (Aalborg) og Uponord
(Hadsund) |
13/6 |
Gasrør |
< 5% |
K. Kjeldgaard/Uponor |
14/6 |
Gasrør |
< 5% |
K. Kjeldgaard/Uponor |
29/6 |
Gasrør |
< 5% |
K. Kjeldgaard/Uponor |
Gas havde sidste leverance den 6. juli
El:
Dato |
Materiale |
Kapacitets- udnyttelse |
Leverandør (lokalisering |
8/6 |
Kabel + tromle |
20% |
NKT (Asnæs), PK Plast (Hadsund) |
9/6 |
Kabel + tromle |
20% |
NKT, Waskøning (Kolding) |
6/7 |
Kabel + tromle |
20% |
PK Plast, NKT |
14/7 |
Master |
100 |
(kendes ikke) |
17/7 |
Kabel + tromle |
30 |
Waskøb9ng, NKT, Triax (Hornsyld) |
31/7 |
Kabel + tromle |
Ca. 30 % |
NKT, Asnæs |
8/8 |
Returvarer til lageret |
100% |
|
Vand:
Dato |
Materiale |
Kapacitets- udnyttelse |
Leverandør(lokalisering) |
13/4 |
Rør m.v. |
50% |
Fortrinsvis Kjeldgaard/Uponor og i mindre
omfang: A.O., Danfos (Hasselager) |
16/6 |
Rør m.v. |
25% * |
K. Kjeldgaard/Uponor, Danfos, Vandmand
(Ebeltoft), IROS (Randers) |
*ekstra leverance, da man skulle længere med gas og vand end planlagt i første
omgang.
Varme:
Dato |
Materiale |
Kapacitets- udnyttelse |
Leverandør (lokalisering) |
13/6 |
Rør m.v. |
100% |
Fortrinsvis ABB Alstom (Fredericia) og i
mindre omfang: K.Kjeldgaard, Brdr. Dahl (Aalborg), IBF (Nr.Sundby), NAF (Farum) |
18/6 |
Rør |
50% |
ABB Alstom |
19/6 |
Rør m.v. |
50% |
ABB Alstom, K. Kjeldgaard, NAF |
29/6 |
Div. |
15% |
ABB Alstrom, K. Kjeldgaard |
3/7 |
Div. |
15% |
Brdr. Dahl, Semco, IBF, ABB Alstom |
25/7 |
Rør retur |
100% |
|
3/8 |
Rør |
25% |
ABB Alstom |
7/8 |
|
|
ABB Alstom, K. Kjeldgaard |
15/8 |
Returvarer |
90% |
|
Vognhold
Gas:
Der er typisk højest 1 vognhold pr. dag på gas, og de tager typisk varerne med på
vejen til byggepladsen. Der er således ikke mange ekstra ture forbundet med transport af
disse varer.
Dato |
Leverandør til lager |
Leverandørs lokalisering |
16/6 |
A.O, K. Kjeldgaard |
Aalborg |
29/6 |
A.O., K. Kjeldgaard |
Aalborg |
3/7 |
A.O., Vandmand A/S |
Aalborg, Ebeltoft |
6/7 |
A.O. |
Aalborg |
Vand:
Dato |
Leverandør til lager |
Leverandørs lokalisering |
17/5 |
K Kjeldgaard |
Aalborg |
22/5 |
K. Kjeldgaard |
Aalborg |
30/5 |
Danfoss A/S, IROS |
Hasselager, Randers |
5/6 |
K Kjeldgaard, A.O |
Aalborg |
7/6 |
K. Kjeldgaard |
Aalborg |
19/6 |
A.O., Danfoss A/S, Vandmand |
Hasselager, Ebeltoft |
26/6 |
K Kjeldgaard, Danfoss A/S |
Hasselager |
4/7 |
A.O., Vandmand, Danfoss A/S |
Ebeltoft, Hasselager |
6/7 |
A.O, K. Kjeldgaard + returvarer |
Aalborg |
10/7 |
A.O, Danfoss A/S |
Hasselager |
21/8 |
Returvarer |
|
El:
Dato |
Leverandør til lager |
Leverandørs lokalisering |
9/5 |
PK Plast |
Hadsund |
15/5 |
Triax |
Hornsyld |
16/5 |
Triax, Jens A. Jacobsen, NST,
Gedsø-Daugsch |
Hornsyld, Aalborg, Odense, Fredericia |
19/6 |
ABB Energi og Industri, Triax |
Skovlunde, Hornsyld |
26/6 |
NKT Power, Triax, NST, Gedsø-Daugsch,
Jens A. Jacobsen |
Asnæs, Hornsyld, Odense, Fredericia,
Aalborg |
27/6 |
Gedsø-Daugsch |
Fredericia |
30/6 |
ABB Energi og Industri, Triax, NST,
Gedsø-Daugsch, Jens A. Jacobsen |
Skovlunde, Hornsyld, Odense, Fredericia,
Aalborg |
10/7 |
PK Plast, Triax |
Hadsund, Hornsyld |
13/7 |
Gedsø-Daugsch, NST |
Skovlunde, Odense |
14/7 |
Gedsø-Daugsch, NST, |
Skovlunde, Odense |
19/7 |
Gedsø-Daugsch, NST, PK Plast, Triax |
Skovlunde, Odense, Hadsund, Hornsyld |
27/7 |
Triax |
Hornsyld |
28/7 |
Triax, Jens A. Jacobsen |
Hornsyld, Aalborg |
31/7 |
Triax |
Hornsyld |
1/8 |
Jens A. Jacobsen |
Aalborg |
3/8 |
Jens A. jacobsen, Trias, Waskønig,
Gedsø-Daugsch, NST |
Aalborg, Hornsyld, Kolding, Fredericia,
Odense |
7/8 |
NST, Gedsø-Daugsch |
Odense, Fredericia |
8/8 |
Gedsø-Daugsch, NST |
Fredericia, Odense |
10/8 |
NST, |
Odense |
14/8 |
Triax |
Hornsyld |
18/8 |
Traix, |
Hornsyld, |
Varme:
Dato |
Leverandør til lager |
Leverandørs lokalisering |
5/5 |
K Kjeldgaard |
Aalborg |
8/5 |
K Kjeldgaard |
Aalborg |
22/6 |
K Kjeldgaard |
Aalborg |
23/6 |
K Kjeldgaard |
Aalborg |
29/6 |
K Kjeldgaard, Løgstør Rørindustri |
Løgstør |
30/6 |
ABB Alstom |
Fredericia |
6/7 |
K Kjeldgaard, NAF A/S, Gedsø |
Farum, Fredericia |
10/7 |
K Kjeldgaard |
Aalborg |
10/8 |
ABB Alstom. K. Kjeldgaard |
Fredericia |
Afhentet af Jysk Muffeteknik (arbejder for fjernvarme)
Dato |
Leverandør til lager |
Leverandørs lokalisering |
30/6 |
ABB Alstom |
Fredericia |
3/7 |
ABB Alstom |
Fredericia |
4/7 |
ABB Alstom |
Fredericia |
6/7 |
ABB Alstom |
Fredericia |
7/7 |
ABB Alstom |
Fredericia |
11/8 |
ABB Alstom |
Fredericia |
14/8 |
ABB Alstom |
Fredericia |
15/8 |
ABB Alstom |
Fredericia |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|