Miljøoptimering af godstransportydelser inden for bygge-anlægssektoren

Bilag 1
Resultater fra anlægsprojekt

I kapitel 3 er der redegjort for resultater fra registreringer af transporter på anlægsprojektet. I det følgende præsenteres mere detaljeret talmateriale fra anlægsprojektet.

Det skal lige præciseres, at 1 transport er defineret ved at bestå af en udtur og en hjemtur. En del af transporterne på anlægsprojektet består som nævnt af entreprenørkørsel og ærindekørsel, hvor bilerne kører i pendulfart til og fra anlægspladsen. Nogle gange starter bilen f.eks. på anlægspladsen, hvor den kører tom på udturen og har fyld med til anlægspladsen på hjemturen eller har egentlige materialer med på hjemturen. Andre gange starter bilen med at køre fyld til anlægspladsen og har f.eks. opgravet fyld/asfalt med fra pladsen på hjemturen. Udtur og hjemtur går således ikke altid udfra anlægspladsen hhv. tilbage til anlægspladsen.

Transporttype

Antal transporter

Leverandørtransporter
Entreprenørkørsel m. 5 biler
Lagerets bil
Diverse kørsel
Personbil

76
925
20
565
2

I alt

1588

Plus 68 leverancer med "vognhold" (el, vand, varme, gas), jf. sidst i dette bilag

 

Materiale

Antal ture

Udtur

Hjemtur

Sand og grus
Diverse
Beton (våd)
Belægningssten
Rør og brønde
Tilkørsel af "genbrug"
Anden tilkørsel
Mat. til forsyningsvirksomhederne
Entreprenørmateriel

Bortkørsel af jordfyld
Bortkørsel af asfalt/betonaffald
Anden bortkørsel

Tom

388
112
100
56
27
83
13
18
11

171
81
18

512

45
120
57
27
26
41
5
2
10

293
81
24

706

I alt

1590

1437

 

Antal km

Antal transporter med lastbil

0-5
5-10
10-20
20-50
50-100
100-300
300-1000

537
467
535
24
6
4
15

I alt

1588

 

Skibstransport

Antal transporter med skib

Antal km

Kristiansstad: 160 km
Finland rute 2: 500 km
England: 600 km
Finland rute1: 1350 km
Kina: 21.000 km

2
5
1
3
4

320
2.500
600
4.050
84.000

I alt

15

Ca. 90.000

 

Kapacitetsudnyttelse udtur %

Antal transporter

1-10
10-20
20-50
50-80
80-90
90-100
tom

11
100
80
108
49
712
513

I alt

1573

Knap 50 % er godt udnyttede - 40 % er tomme eller lidt udnyttede (kap.udnyt.< 20 %)

 

Kapacitetsudnyttelse retur %

Antal transporter

1-10
10-20
20-50
50-80
80-90
90-100
tom

2
94
76
88
39
435
714

I alt

1448

Ca. 32 % er godt udnyttede - 56 % er tomme eller lidt udnyttede (kap.udnyt. < 20 %)

 

Bilernes alder

Antal transporter

1999
1998
1995-1997
1991
1988-1989

1108
39
17
45
377

I alt

1586

 

Max. lastevne

Antal transporter

7 tons
9 tons
10 tons
12-13 tons
17-25 tons
25-30 tons

45
30
538
882
24
15

I alt

1534

 

Kommunens "ærindebil"

525 ture       lastevne: 10 tons         alder: 1,5 år

Materiale

Udtur

Hjemtur

Diverse til
Belægningssten
Sand/grus
Beton (våd)
Rør, brønde m.v.

Entreprenørmateriel

Tilkørsel af "genbrug"

Bortkørsel af opgravet mat. m.v.

Tom

111
39
33
34
11

10

7

57

223

111
22
18
47
21

9

6

48

189

I alt

525

471

 

Tur-længde km

Antal transporter

Km i alt

0-5
5-10
10-20
20-30
>30

359
112
48
4
1

898
840
720
100
60

I alt

520

2.600

 

Kapacitetsudnyttelse

Udtur

Hjemtur

1-10 %
10-20 %
20-30 %
30-40 %
40-50%
50-60 %
60-70 %
70-80 %
80-90 %
90-100 %

tom
   

2
86
32
11
6
23
10
18
7
107

222
(42 %)

1
92
37
21
9
21
2
10
7
81

190
(40%)

I alt

524

471

 

Kapacitetsudnyttelse

Udtur

Hjemtur

1-30 %
30-60 %
60-90 %
90-100 %

tom

120
40
35
107

222

130
51
19
81

190

I alt

524

471

24 % har været fyldt mere end halvt op
67% af turene har været enten tomme eller kørt med under 30 % kapacitet.

Entreprenørkørsel

Kommunens bil
4 entreprenørbiler

Materiale

Udtur

Hjemtur

I alt

Kom. Bil

Entrep.bil

Kom. bil

Entrep. bil

Tilkørsel

Sand/grus
Tilkørsel af "genbrug"
Anden tilkørsel

Beton
Belægningssten
Rør, brønde m.v.

Bortkørsel
Bortkørsel af jord
Bortkørsel af asfalt/betonaffald
Anden bortkørsel
    
Tom

 

122
49
9

2
1
-

  
98
   
19
1
    
136

 

210
27
3

13
2
1

  
41
   
49
2
    
139

 

14
11
3

-
-
-

  
138
   
23
1
    
211

 

7
25
1

6
5
-

  
128
   
40
12
   
225

 

353
112
16

21
8
1

   
405
    
131
16
   
711

I alt

437

487

401

448

1774

 

Tur-længde km

Antal transporter

Km i alt

0-5
5-10
10-20
20-30
>30

84
355
478
7
1

210
2.700
7.200
175
50

I alt

925

Ca. 10.000 x 2

 

Kapacitets- udnyttelse

Udtur

Hjemtur

I alt

Kom. bil

Entrep. bil

Kom. bil

Entrep. bil

1-30 %
30-60 %
60-90 %
90-100 %
   
tom

2
4
26
260
    
137

7
12
61
269
   
140

1
4
11
172
   
210

7
18
54
149
   
227

17
38
152
850
   
714

I alt

429

488

398

455

1771

Der er fuldt læs med den ene vej og tom retur på 80% af returtransporterne.  På de sidste 20 % er der en vis udnyttelse.
   

Eksterne transporter

Materiale

Antal transporter

Returtransport på lastbil

Strækning
Udtur
Km

Brosten (Kina)
Granitvarer (Finland)
Sten (Kristiansstad)
Fittings (England)
Betonrør (Ringe)
Plastrør (Hadsund)
Beton (våd, Aalborg)
Gravemaskine (Viborg)

4
8
2
1
6
3
51
1

sand, div.
div.
div.
kartofler
mursten,grus
tom
ikke relevant
tom

525
300/760
360
220
270
60
9
70

I alt

76

 

I alt 9.600 km

Fulde på udtur og i overvejende grad også på hjemtur
  

Energiforbrug til eksterne transporter (transport af granit)

Søtransport kan dels beregnes på baggrund af nøgletal pr. tonkm, hvilket betyder at skibets energiforbrug er fordelt efter vægt. Der er taget udgangspunkt i en værdi på 0,004 l fuelolie/tonkm for containerskibe, hvilket svarer til nogle af de større/største containerskibe (4000-7000 TEU) ved 100 % udnyttelse (TEMA2000-bilagsrapport 2)

(Udnyttelsen på søtransporter fra østen mod vest vurderes at ligge på ca. 75% (kilde: OMIT-projektet), hvilket betyder at værdien ligger på ca. 0,005 l/tonkm (TEMA2000-bilagsrapport 2). Endvidere har der været ca. 24-25 tons pr. container (på anlægsprojektet) i stedet for 30 t. Disse to forhold opvejer hinanden.

Der er imidlertid også en mulighed for at fordele efter volumen (1 TEU svarer til en almindelig 20 fods container), hvilket kan påvirke resultatet en hel del. Gennemsnitligt er der ca. 10 tons pr. TEU, hvilket jo ligger betydeligt under de anvendte containere med granit, hvor vægten er på 24-25 tons. Det kan ikke entydigt siges, hvad der er den bedste metode, selvom det umiddelbart virker hensigtsmæssigt at fordele flere miljøeffekter til en container med granit i forhold til en container med oppustede fodbolde.

Der opereres derfor med et interval.

Resultaterne for skibstransporter for anlægs-case er følgende:

90.000 km* x 25 tons x 0,005 l/tonkm = 11.300 l fuelolie svarende til ca. 400.000 MJ

90.000 km x 1 TEU x 1,8 MJ/TEU/km = 160.000 MJ svarende til 4.500 l fuelolie

*Heraf er de 6.000 km søtransporter fra hovedsageligt Finland, hvor der evt. kan være anvendt knap så store skibe. Der er imidlertid også en usikkerhed på opgørelsen af afstanden til Kina (her sat til 21.000 km), som til gengæld vurderes at ligge i den lidt lave ende (udskibningen foregår hovedsageligt fra Beijing).

Der vil imidlertid også være et forbrug af lastbiltransport i Kina. En stor del af granitten kommer fra syd- og midt-Kina, så der kan godt lægges 4 x 800 km lastbiltransport oveni svarende til i størrelsesordenen 1.000 l fuelolie plus/minus 50%. (Udvindingen af granit sker med sprængstof som andre steder, mens den videre forarbejdning er med håndkraft (evt. arbejdsmiljømæssige problemer) i modsætning til lande som Portugal, Sverige, Finland og Danmark, hvor forarbejdningen foregår maskinelt (det har ikke umiddelbart været muligt at få oplysninger om energiforbruget hertil). Granitten fra Kina er op til 50% billigere.

Udover lastbiltransport i Kina er der også knyttet et transportomfang på ca. 9.600 km kørsel til de eksterne transporter. Såfremt der forudsættes en lastbil (EURO II) med ca. 30 tons lastevne, 80 km/t og fuldt læs fås følgende:

9.600 km x 0,454 l/km = 4.400 liter

I alt fås et forbrug på de eksterne transporter på 10.000 - 17.000 liter fuel/dieselolie

Energiforbrug til lokale transporter

Der er regnet med bil med ca. 10 tons lastevne (Euro 2), 50 km/t og hhv. fuldt læs: 0,325 liter/km og tom/lidt udnyttet: 0,138 liter/km

Entreprenørkørsel:
20.000 km heraf 40% tom og 60% fuld = 5.000 liter
   
Ærindekørsel:
5.200 km heraf 60% tom/lidt udnyt. og 40% fuld = 1.100 liter
   
I alt ca. 6.000 liter


Energiforbrug ved eksterne transporter i forhold til lokale transporter

De eksterne transporter bidrager med et forbrug af fuel-/dieselolie på i størrelsesordenen 10-17 m3, hvilket er betydeligt større end energiforbruget på de lokale transporter, der ligger på et forbrug på i størrelsesordenen 6 m3 dieselolie.

Leverancer fra kommunens lager

Transporter med byggematerialer fra kommunens lager består dels af leverancer udkørt med lagerets bil dels af leverancer udkørt med de forskellige forsyningsområders vognhold. Sidstnævnte vil sige, at der er tale om mindre emner, der er transporteret sammen med håndværkerne i deres servicebiler.

Transporter fra lageret

Data på bil: trækker m. trailer, fra 88.

Kapacitet: ca. 40 m3, 17,5 tons, det er volumen der er den begrænsende faktor aldrig vægt.

Leverancer fra lageret til Boulevarden og tom retur med lagerets store bil:

Gas:

Dato

Materiale

Kapacitets- udnyttelse

Leverandør (lokalisering)

22/5

Gasrør

< 5%

K. Kjeldgaard (Aalborg) og Uponord (Hadsund)

13/6

Gasrør

< 5%

K. Kjeldgaard/Uponor

14/6

Gasrør

< 5%

K. Kjeldgaard/Uponor

29/6

Gasrør

< 5%

K. Kjeldgaard/Uponor

Gas havde sidste leverance den 6. juli
   

El:

Dato

Materiale

Kapacitets- udnyttelse

Leverandør (lokalisering

8/6

Kabel + tromle

20%

NKT (Asnæs), PK Plast (Hadsund)

9/6

Kabel + tromle

20%

NKT, Waskøning (Kolding)

6/7

Kabel + tromle

20%

PK Plast, NKT

14/7

Master

100

(kendes ikke)

17/7

Kabel + tromle

30

Waskøb9ng, NKT, Triax (Hornsyld)

31/7

Kabel + tromle

Ca. 30 %

NKT, Asnæs

8/8

Returvarer til lageret

100%

 


Vand:

Dato

Materiale

Kapacitets- udnyttelse

Leverandør(lokalisering)

13/4

Rør m.v.

50%

Fortrinsvis Kjeldgaard/Uponor og i mindre omfang: A.O., Danfos (Hasselager)

16/6

Rør m.v.

25% *

K. Kjeldgaard/Uponor, Danfos, Vandmand (Ebeltoft), IROS (Randers)

*ekstra leverance, da man skulle længere med gas og vand end planlagt i første omgang.
   

Varme:

Dato

Materiale

Kapacitets- udnyttelse

Leverandør (lokalisering)

13/6

Rør m.v.

100%

Fortrinsvis ABB Alstom (Fredericia) og i mindre omfang: K.Kjeldgaard, Brdr. Dahl (Aalborg), IBF (Nr.Sundby), NAF (Farum)

18/6

Rør

50%

ABB Alstom

19/6

Rør m.v.

50%

ABB Alstom, K. Kjeldgaard, NAF

29/6

Div.

15%

ABB Alstrom, K. Kjeldgaard

3/7

Div.

15%

Brdr. Dahl, Semco, IBF, ABB Alstom

25/7

Rør retur

100%

 

3/8

Rør

25%

ABB Alstom

7/8

 

 

ABB Alstom, K. Kjeldgaard

15/8

Returvarer

90%

 


Vognhold

Gas:

Der er typisk højest 1 vognhold pr. dag på gas, og de tager typisk varerne med på vejen til byggepladsen. Der er således ikke mange ekstra ture forbundet med transport af disse varer.

Dato

Leverandør til lager

Leverandørs lokalisering

16/6

A.O, K. Kjeldgaard

Aalborg

29/6

A.O., K. Kjeldgaard

Aalborg

3/7

A.O., Vandmand A/S

Aalborg, Ebeltoft

6/7

A.O.

Aalborg


Vand:

Dato

Leverandør til lager

Leverandørs lokalisering

17/5

K Kjeldgaard

Aalborg

22/5

K. Kjeldgaard

Aalborg

30/5

Danfoss A/S, IROS

Hasselager, Randers

5/6

K Kjeldgaard, A.O

Aalborg

7/6

K. Kjeldgaard

Aalborg

19/6

A.O., Danfoss A/S, Vandmand

Hasselager, Ebeltoft

26/6

K Kjeldgaard, Danfoss A/S

Hasselager

4/7

A.O., Vandmand, Danfoss A/S

Ebeltoft, Hasselager

6/7

A.O, K. Kjeldgaard + returvarer

Aalborg

10/7

A.O, Danfoss A/S

Hasselager

21/8

Returvarer

 


El:

Dato

Leverandør til lager

Leverandørs lokalisering

9/5

PK Plast

Hadsund

15/5

Triax

Hornsyld

16/5

Triax, Jens A. Jacobsen, NST, Gedsø-Daugsch

Hornsyld, Aalborg, Odense, Fredericia

19/6

ABB Energi og Industri, Triax

Skovlunde, Hornsyld

26/6

NKT Power, Triax, NST, Gedsø-Daugsch, Jens A. Jacobsen

Asnæs, Hornsyld, Odense, Fredericia, Aalborg

27/6

Gedsø-Daugsch

Fredericia

30/6

ABB Energi og Industri, Triax, NST, Gedsø-Daugsch, Jens A. Jacobsen

Skovlunde, Hornsyld, Odense, Fredericia, Aalborg

10/7

PK Plast, Triax

Hadsund, Hornsyld

13/7

Gedsø-Daugsch, NST

Skovlunde, Odense

14/7

Gedsø-Daugsch, NST,

Skovlunde, Odense

19/7

Gedsø-Daugsch, NST, PK Plast, Triax

Skovlunde, Odense, Hadsund, Hornsyld

27/7

Triax

Hornsyld

28/7

Triax, Jens A. Jacobsen

Hornsyld, Aalborg

31/7

Triax

Hornsyld

1/8

Jens A. Jacobsen

Aalborg

3/8

Jens A. jacobsen, Trias, Waskønig, Gedsø-Daugsch, NST

Aalborg, Hornsyld, Kolding, Fredericia, Odense

7/8

NST, Gedsø-Daugsch

Odense, Fredericia

8/8

Gedsø-Daugsch, NST

Fredericia, Odense

10/8

NST,

Odense

14/8

Triax

Hornsyld

18/8

Traix,

Hornsyld,


Varme:

Dato

Leverandør til lager

Leverandørs lokalisering

5/5

K Kjeldgaard

Aalborg

8/5

K Kjeldgaard

Aalborg

22/6

K Kjeldgaard

Aalborg

23/6

K Kjeldgaard

Aalborg

29/6

K Kjeldgaard, Løgstør Rørindustri

Løgstør

30/6

ABB Alstom

Fredericia

6/7

K Kjeldgaard, NAF A/S, Gedsø

Farum, Fredericia

10/7

K Kjeldgaard

Aalborg

10/8

ABB Alstom. K. Kjeldgaard

Fredericia

Afhentet af Jysk Muffeteknik (arbejder for fjernvarme)

 

Dato

Leverandør til lager

Leverandørs lokalisering

30/6

ABB Alstom

Fredericia

3/7

ABB Alstom

Fredericia

4/7

ABB Alstom

Fredericia

6/7

ABB Alstom

Fredericia

7/7

ABB Alstom

Fredericia

11/8

ABB Alstom

Fredericia

14/8

ABB Alstom

Fredericia

15/8

ABB Alstom

Fredericia