Miljøoptimering af godstransportydelser inden for bygge-anlægssektoren

13 Perspektivering

Der er nogle overordnede udviklingstendenser og/eller ønsker om udvikling relateret til bygge-anlægssektoren, som også er af betydning i forhold til en øget indsats med optimering af transportområdet. Det er naturligvis væsentligt at initiativer til optimering af transport harmonerer og afstemmes med disse. Nogle af de væsentligste udviklingstendenser er følgende:
Visionen om "dobbelt værdi til halv pris". Et af elementerne er her industrialisering af byggeprocessen, hvor bygningsdele i højere grad produceres/samles i industrien i stedet for på byggepladserne. Dette vil påvirke transporten til byggepladser i retning af færre transporter, men der vil skulle transporteres mere "luft". Transporterne til "samlingsstedet" vil formentlig kunne reduceres.
Nye samarbejdsformer mellem byggeriets parter, hvor de implicerede aktører gennem mere tillidsprægede relationer medvirker til at optimere byggeprocessen, hjælpe hinanden og undgå tvister. Dette er en udviklingstendens der bl.a. bakkes op af direktøren i Danmarks største entreprenørfirma MTHS. Et bedre samarbejde og en optimeret byggeproces vil give bedre betingelser for en god planlægning og styring af materialeflowet/leverancer og dermed også give bedre mulighed for optimering af transporter på såvel udtur som på returtransporterne.
Der er en vis tendens til øget konsolidering/samarbejde mellem firmaer. Indenfor el- og VVS-grossister er der eksempler på samarbejde/sammenlægning, ligesom en større entreprenør (NCC Danmark) f.eks. har meldt ud, at de vil indsnævre antallet af underleverandører og øge samarbejdet med disse. Sådanne forhold har naturligvis indflydelse på mulighederne for konsolidering af transporter. Endvidere er der en tendens til, at større entreprenører i en vis udstrækning opkøber underleverandører indenfor el, VVS og tømmerområdet, hvilket kan have betydning for samarbejde og planlægning på tværs af fagområderne.
Af hensyn til en bedre konkurrence er der et ønske om øget inddragelse af byggevarer i Det Indre Marked (Byggepolitisk Task Force). Det har i nærværende projekt vist sig, at importerede materialer f.eks. fra EU og Asien bidrager betydeligt til et byggeris samlede transportforbrug. Task Force gruppens ønske om mere konkurrence og flere byggevarer i Det Indre Marked vil kunne øge transportforbruget til bygge-anlægsprojekter ret betydeligt.
I transportsektoren som sådan er der en tendens til øget anvendelse af 3. parts logistik (overdragelse af planlægning og udførelse af transporter til ekstern part/transportør). Dette vil formentlig også i stigende grad vinde indpas indenfor bygge-anlægssektoren.
Et af de områder hvor projektet har vist, at der er et ret betydeligt forbedringspotentiale er ved øget udnyttelse af tomme returtransporter. Etablering af en ekstern funktion til transportkoordinering, som omtalt i kapitel 11, er i denne sammenhæng en mulighed. I interviewrunden og ved rundbordssamtalerne har denne idé imidlertid ikke fået markant opbakning. De forskellige involverede parter ser forskellige risici/ulemper, og fokuserer i mindre grad på de gevinster dette kan bibringe. Denne problemstilling kan muligvis relateres til den "lock-in" situation, som Den Byggepolitiske Tast Force (s 37) mener byggeriet befinder sig i, hvor de forskellige aktører holder fast i hinanden og ikke vil prøve at gå efter et fælles forbedringspotentiale af frygt for, at det kan være tabsgivende for den enkelte. Der vil her være nogle barrierer, der skal overvindes.
Miljørigtig projektering og miljøstyring er aktiviteter der formentlig vil få øget opmærksomhed fremover. Det vil her være væsentligt, at transportaspektet indarbejdes i disse aktiviteter, dels ved valg af materialer i projekteringen, dels i det miljøstyringsarbejde, der i stigende grad kommer til at foregå hos såvel entreprenører og materialeleverandører. Dette vil også få efterspørgslen på transportører med miljøstyring til at stige.
Der er opbrud i den traditionelle bygherrerollen bl.a. på baggrund af Task-Force-redegørelsen om byggeriets fremtid og Danske Entreprenørers udtalelser om, at bygherren i fremtiden i højere grad må optræde som aktiv og kvalificeret kunde, der påtager sig ansvar, hvis fremtidens byggeri skal blive tilfredsstillende for det danske samfund. Dette falder fint i tråd med at et væsentligt incitament til at få gang i transportoptimeringen skal komme gennem krav fra bygherrerne.

Som det er fremkommet i nærværende rapport er der et vist uudnyttet potentiale for optimering af transporter til bygge-anlægsprojekter. Situationen er imidlertid noget fastlåst, idet mange af de involverede aktører ikke har væsentlige incitamenter til at gå ind og optimere på transporten udover det, de allerede gør i forvejen.

Det er derfor væsentligt, at der bliver skabt nogle incitamenter. Det kan dels være i form af krav fra bygherrer til transportoptimering. Dels bør der sættes mere fokus på de økonomiske besparelser, der kan være ved optimering, som kan være med til at finansiere en indsats for at reducere miljøbelastningerne fra transporten.