Der er i projektet gennemført to rundbordssamtaler med aktører fra branchen, som
skulle diskutere nogle af de konklusioner og idéer, der er fremkommet gennem case-studier
og interviewrunder i de tilknyttede brancher.
De behandlede emner på de to rundbordssamtaler var følgende:
- Bedre planlægning i byggeprocessen
- Optimering af grossistleverancer samt ekstern transportkoordinering
Deltagerliste fra rundbordssamtalerne fremgår af bilag 3. Nedenstående opridses de
væsentligste konklusioner fra disse.
Til at debattere ovennævnte emne var der til denne rundbordssamtale indbudt
repræsentanter fra bygherrer, entreprenører og rådgivende ingeniører.
Deltagerne kunne bakke op om konklusionerne om, at tidsplanerne er pressede og
tegningsmaterialet ofte foreligger meget sent i processen.
Fra entreprenørside blev det påpeget, at det må være muligt at begrænse antallet
af de hyppige grossistleverancer indenfor hhv. VVS, el, tømmerhandel, at der må ligge
noget forbedringspotentiale her, og at et krav om blot at registrere antallet af
transporter ville hjælpe.
Ligeledes vurderedes en øget synliggørelse af transportomkostningerne at kunne betyde
noget, således at formanden på byggepladsen konkret kunne se transportprisen.
Vedrørende bygherrekrav blev det fra bygherreside påpeget, at der skal være tale om
nogle operationelle krav, og at det er vigtigt, disse er meningsfulde og rimelige og
accepteret af de udførende. Endvidere vil det kræve opkvalificering af bygherrer og
noget arbejde vedrørende udarbejdelse af relevante krav.
Hovedvægten af diskussionen blev lagt på emnet grossistleverancer.
Der var enighed om, at et længere tidsvindue (min. 1 dag) vil give bedre muligheder
for optimering af grossistleverancer.
Endvidere at transport- og logistikomkostninger bør synliggøres og figurere klart,
således at kunderne kan se hvor meget de betaler til denne service. På denne måde kan
der påbegyndes en mere præcis dialog mellem aktørerne.
Vedrørende ekstern transportkoordinering mente nogle deltagere det kunne være en
idé, f.eks. gennem etablering af transportdivisioner i virksomhederne. Andre mente, at
etablering og drift af en funktion til ekstern transportkoordinering ville koste mere, end
det kunne spare.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|