Miljøoptimering af godstransportydelser inden for bygge-anlægssektoren

12 Rundbordssamtaler

12.1 Bedre planlægning i byggeprocessen
12.2 Optimering af grossistleverancer samt ekstern transportkoordinering
    

Der er i projektet gennemført to rundbordssamtaler med aktører fra branchen, som skulle diskutere nogle af de konklusioner og idéer, der er fremkommet gennem case-studier og interviewrunder i de tilknyttede brancher.

De behandlede emner på de to rundbordssamtaler var følgende:

  1. Bedre planlægning i byggeprocessen
        
  2. Optimering af grossistleverancer samt ekstern transportkoordinering

Deltagerliste fra rundbordssamtalerne fremgår af bilag 3. Nedenstående opridses de væsentligste konklusioner fra disse.

12.1 Bedre planlægning i byggeprocessen

Til at debattere ovennævnte emne var der til denne rundbordssamtale indbudt repræsentanter fra bygherrer, entreprenører og rådgivende ingeniører.

Deltagerne kunne bakke op om konklusionerne om, at tidsplanerne er pressede og tegningsmaterialet ofte foreligger meget sent i processen.

Fra entreprenørside blev det påpeget, at det må være muligt at begrænse antallet af de hyppige grossistleverancer indenfor hhv. VVS, el, tømmerhandel, at der må ligge noget forbedringspotentiale her, og at et krav om blot at registrere antallet af transporter ville hjælpe.

Ligeledes vurderedes en øget synliggørelse af transportomkostningerne at kunne betyde noget, således at formanden på byggepladsen konkret kunne se transportprisen.

Vedrørende bygherrekrav blev det fra bygherreside påpeget, at der skal være tale om nogle operationelle krav, og at det er vigtigt, disse er meningsfulde og rimelige og accepteret af de udførende. Endvidere vil det kræve opkvalificering af bygherrer og noget arbejde vedrørende udarbejdelse af relevante krav.

12.2 Optimering af grossistleverancer samt ekstern transportkoordinering

Hovedvægten af diskussionen blev lagt på emnet grossistleverancer.

Der var enighed om, at et længere tidsvindue (min. 1 dag) vil give bedre muligheder for optimering af grossistleverancer.

Endvidere at transport- og logistikomkostninger bør synliggøres og figurere klart, således at kunderne kan se hvor meget de betaler til denne service. På denne måde kan der påbegyndes en mere præcis dialog mellem aktørerne.

Vedrørende ekstern transportkoordinering mente nogle deltagere det kunne være en idé, f.eks. gennem etablering af transportdivisioner i virksomhederne. Andre mente, at etablering og drift af en funktion til ekstern transportkoordinering ville koste mere, end det kunne spare.