For at få et overblik over branchen er der i nedenstående kort præsenteret de
aktuelle aktører i relation til transport til bygge-anlægsarbejder samt de
transporttyper, der indgår i bygge- og anlægsprojekter. Præsentationen bygger på
erfaringer og oplysninger fra de gennemførte case-studier og interviewrunder i branchen.
Der indgår en række aktører i et byggeprojekt. I det følgende ses på, hvorledes
deres forskellige roller og indflydelse er i forhold til planlægning og gennemførelse af
transporterne. Aktørerne fremgår af nedenstående figur og er her eksemplificeret ved en
totalentreprise.
Se her!
Figur 2.1
Oversigt over aktører (eksemplificeret ved totalentreprise)
Indflydelse på fastlæggelse af transporter er fordelt på følgende aktører, hhv.
leverandører, transportører, entreprenører og håndværkere.
Det er leverandører (incl. grossister), der er direkte købere af transportydelserne,
og de står ofte for distributions- og ruteplanlægningen for egne varer. Et mindre antal
leverandører har egne biler og råder dermed fuldt ud over såvel udtur som hjemtur.
Transportørerne agerer afhængig af de betingelser, deres kontrakter med
leverandørerne indeholder. Betingelserne kan f.eks. variere fra, at nogle leverandører
køber både udtur og hjemtur, til at andre betaler efter den mængde materiale og
afstand, der er kørt. I sidstnævnte tilfælde kan transportøren køre med andre
materialer. Her forsøger transportøren dels via kørsel for andre kunder dels via
samarbejde med sit netværk af transportører at få udnyttet transportkapaciteten.
Entreprenører og underentreprenører har indirekte stor indflydelse på transporterne,
da disse afgør hvornår og hvor ofte materialerne skal leveres på byggepladsen. Deres
planlægning af leverancer m.h.t. hyppighed og bestilling i god tid samt krav om bestemte
klokkeslæt for levering er forhold, der kan påvirke transporterne og udnyttelsen af
disse betydeligt.
Endvidere står entreprenøren ofte selv for jordarbejder og har dermed direkte
indflydelse på transporter knyttet hertil.
Bygherre og bygherrerådgiver har, som praksis er i dag, meget lidt indflydelse på
transporterne til byggepladserne. På rådgiversiden kan arkitekternes valg af særlige
materialetyper betyde lange transportafstande på nogle leverancer, hvilket kan udgøre en
ikke ubetydelig del af det samlede transportarbejde, jf. f.eks. kap. 3.
I relation til anlægsarbejder vil entreprenørens indflydelse på transporterne være
større i kraft af, at en øget andel af transportarbejdet oftest vil være knyttet til
jordarbejder.
På offentlige anlægsarbejder á la case-projektet i Aalborg Kommune har kommunen, der
både er bygherre og udførende, betydelig indflydelse på de transporter, der er knyttet
til jordarbejder, da de har egne biler og selv hyrer entreprenøren og endvidere har
kommunen eget "grossistlager".
Ses der bort fra jordarbejder, som er behandlet under anlægsprojekter, kan
materialetransporter til byggeprojekter opdeles i følgende hovedtyper:
Beton (våd beton)
Større leverancer på specialkøretøjer
Bulk/pallevarer
Grossistleverancer
Fragtmand
Bude
Leverancer fra håndværkerlagre
Importerede varer
(Ovenstående transporttyper kan dog ikke helt adskilles, idet der kan forekomme et
vist overlap).
Tilkørsel af våd beton til et byggeprojekt udgør et betydeligt antal transporter og
foregår normalt fra et relativt lokalt cementstøberi af hensyn til produktets kvalitet
og kørselsafstande. Der køres normalt kun til en kunde ad gangen, da samkørsel og
dermed sammenblanding ikke er mulig på grund af mange forskellige betonkvaliteter.
Udnyttelse af returtransporter er ikke relevant.
M.h.t. større leverancer på specialkøretøjer udgør betonelementer et væsentligt
materiale, når der ses på anvendte mængder. Derudover kan der f.eks. være tale om
glaspartier, større spær/søjler, pæle til fundering m.v. Disse transporter er
karakteriseret ved ofte at være regionale/nationale transporter, og ved at køretøjet er
tilpasset det pågældende produkt, Sidstnævnte giver evt. visse begrænsninger i
samkørsel/udnyttelse af returtransporter.
Med bulk-/pallevarer menes materialer, der kan køres på en "normal" lastbil
som f.eks. mursten/tagsten, tagplader, isoleringsmaterialer, belægningssten m.v. og hvor
samkørsel/udnyttelse af returtransporter skulle være teknisk muligt. For visse
materialetyper vil der være kran på bilen. Aflæsning med trucks på byggepladsen vil
også være en mulighed og kan give noget fleksibilitet.
Mange grossister har centrallager et eller to steder i landet, hvorfra varerne dag til
dag transporteres til de regionale distributionscentre. Dette gælder f.eks. på
el-området, hvor de to store grossister, der dækker 80% af markedet, har centrallager i
hhv. Odense og Vejen. På grossisttransporter fra distributionscentre til kunden køres
der normalt til relativt mange kunder på samme tur med mange forskellige typer varer
(varenumre).
Ved mindre leverancer benytter mange leverandører (excl. grossister) sig af transport
med fragtmand/bude, hvor varerne samkøres med andre varer.
Håndværkere har ofte en bil, der kører ud med materialer fra deres eget lager.
Medarbejderne møder således i mange tilfælde direkte på pladsen og skal ikke indenom
firmaet for at tage med en servicebil.
Transporter knyttet til importerede varer foretages/formidles oftest gennem et egentlig
speditørfirma. Lastbiltransporter over landegrænserne er normalt godt udnyttede begge
veje. Nogle materialer sejles til DK i containere. På de efterfølgende
lastbiltransporter af containere fra havnen og ud til kunden udnyttes returtransporterne
normalt ikke.
Derudover er der også transporter af entreprenørmateriel og byggepladsfaciliteter.
På anlægsprojekter er en forholdsvis stor del af transporterne knyttet til
jordarbejder i form af bortkørsel af jordfyld og evt. opgravet asfalt, beton samt
tilkørsel af sand/grus og evt. genbrugsmaterialer. Ellers vil nogle af de samme
transporttyper som under byggeprojekter gå igen som f.eks. leverancer på
specialkøretøjer med større rør, bulk/pallevarer i form af belægningssten og
grossist-leverancer. Endvidere kan der f.eks. være leverancer af våd beton samt asfalt.
Transporter til bygge-anlægsprojekter er i stor udstrækning planlagt i forhold til en
optimering af byggeprocessen og i mindre udstrækning i forhold til optimering af
transporten.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|