Miljøoptimering af godstransportydelser inden for bygge-anlægssektoren

6 Gode eksempler

I det følgende er fremhævet nogle gode eksempler på, at forskellige aktører har bidraget direkte eller indirekte til transportoptimering. Eksemplerne, der er udvalgt blandt flere, er hentet fra de gennemførte interviewrunder. (jf. bilag 3).
Der er eksempler på entreprenører/håndværkere, der er gode til at planlægge leverancer og bestille i god tid, og hvor der f.eks. på baggrund af opmåling/ beregning udarbejdes liste over materialemængder til den enkelte sag med leveringsterminer til leverandøren. Der planlægges også målrettet efter levering af større partier m.h.p. opnåelse af mængderabatter samt koordinering af leverancer, hvis de har flere byggerier i gang samtidig.
Der er et eksempel på en VVS-formand, der er særlig god til at planlægge, også hvad angår bestilling af materialer. Denne formand bestiller leverancer hver 2-3. dag hvor andre formænd ofte bestiller dagligt, m.h.p. rabatter, tids-besparelse.
Der er et eksempel på, at en transportør har overtaget transportaktivitet, lagerføring m.v. for flere grossister, således at der samkøres og konsolideres gods. Dette har vist sig at være kommercielt og miljømæssigt fordelagtigt. Disse meget integrerede partnerskaber giver transportøren mulighed for at få de nødvendige transportdata (mængder, tider m.v.) på et tidligere tidspunkt, hvilket gør, at disse transporter har en bedre kapacitetsudnyttelse end normalt.
Andre transportører foretager produktkonsoliderede transporter på eksempelvis hårde hvidevarer, hvor der bliver anvendt bil-bane-bil løsninger fra producenter i Sydeuropa. Løsningen har vist sig meget kommercielt interessant. Dette betyder, at flere af disse løsninger sandsynligvis vil få en større udbredelse i de kommende år.
M.h.t. håndtering af de ofte stramme tidskrav gøres der hos nogle leverandører en indsats for at øge fleksibiliteten hos kunderne ved øget samarbejde/kontakt, hvor kundernes indblik i transportkoordineringen øges. Derved opnås ofte en fleksibilitet i tidskravet, uden at det går ud over byggeprocessen.
Hos nogle leverandører arbejdes der med miljøstyringsaktiviteter. Det er f.eks. aktiviteter som opgørelse af kapacitetsudnyttelse på biler, uddannelse af chauffører i miljørigtig kørsel samt opstilling af miljøkrav ved valg af vognmand. Endvidere er der også eksempler på transportører med miljøstyring.
Der er gode eksempler på anvendelse af IT-løsninger i branchen. Hos nogle grossister inden for el- og VVS-området er der systemer til elektronisk bestilling. Nogle leverandører har GPS-system i bilerne og hos flere transportører anvendes der track-and-trace teknologi, der gør det muligt at følge godset dynamisk via internettet.
Et tiltag, der kan bidrage til en yderligere integration af bane i godstransporter til bygge/anlægsprojekter, er oprettelsen af en shuttle mellem Aalborg Østhavn (NTC) og Høje-Taastrup (HTT) pr. 28. august 2000, der muliggør mange typer bygge/anlægstransporter via bane.