Som nævnt kan ovennævnte forhold ikke generaliseres til alle projekter, men tendensen
omkring disse er stigende. Der kan være stor forskel, idet der også er eksempler på, at
planlægningsgrundlaget er i orden. En af de faktorer, som kan være meget afgørende er,
hvorledes byggelederen håndterer processen, og hvorvidt der kun fokuseres på en
suboptimering i forhold til egne områder, eller der er forståelse for at få processen
til at køre for alle involverede parter.
Her er der en væsentlig kobling til de initiativer der er vedrørende nye
samarbejdsformer og partnering, hvor dialog og tillid er nøgleordene mellem de
involverede aktører i stedet for modspil og mistillid. De nye samarbejdsformer vil være
med til at forbedre flere af de i ovenstående nævnte forudsætninger for planlægning og
bestilling af materialer, som det f.eks. vil være tilfældet ved en øget og tidligere
inddragelse af underentreprenører og leverandører.
Planlægning og bestilling af leverancer foregår på forskellige måder alt efter,
hvilken type materiale, der er tale om. Nogle materialer er der leveringstid på og
bestilles derfor i god tid, og en stor del bestilles dag-til-dag. I mange tilfælde
indgås der på et tidligt tidspunkt aftaler om leverancer til et byggeri mellem
entreprenør/håndværker og leverandøren, mens selve afkaldet af leverancer, der er
afgørende for planlægning af transporten, foregår indenfor få dage og hyppigt dag til
dag.
Det er en meget kort planlægningshorisont, der arbejdes med hos såvel håndværkere
som grossister indenfor el, VVS, tømmerhandel og malervarer.
På grossistområdet er hovedparten af ordrene dag-til-dag leverancer og grossisterne
kører i stor udstrækning til byggepladser og andre kunder med daglige leverancer. Dette
gælder indenfor såvel el, VVS, tømmerhandel og malervarer.
Der vil ofte være indgået en aftale om leverancer inden opstart af et byggeri/
arbejde, men de egentlige afkald af ordre indløber i de fleste tilfælde dag til dag. Hos
en af de interviewede tømmerhandler er det f.eks. 80%, der er dag-til-dag leverancer.
En VVS-grossist nævner, at kun 25% af de ordrer, der skal leveres næste dag, er
modtaget inden ved 13-tiden, de øvrige indkommer indtil kl. 19 på Sjælland og indtil
kl. 16.30 i Jylland. Der gives nogle procents rabat, såfremt ordren indløber om
formiddagen, hvilket der er meget få, der benytter sig af.
Hos de store el-grossister er der også et meget højt serviceniveau på dette område.
Hvis ordren er modtaget inden kl. 18, så vil leverancen være på byggepladsen inden kl.
7 næste morgen. En af de store el-grossist giver rabat, såfremt ordren er modtaget inden
48 timer før levering. Det er imidlertid kun 14 % af ordrene, der opfylder dette krav,
selvom rabatten er af en sådan størrelse, at den skulle være værd at gå efter.
Grossisterne er generelt meget enige om, at der ikke i særlig stor udstrækning sker
en planlægning af materialeleverancer på byggepladserne, og at der er et
forbedringspotentiale på transportsiden, såfremt der kunne planlægges bedre.
Interview med håndværkere indenfor el, VVS og malervarer giver det samme billede med
hyppige leverancer. Der er to hovedargumenter for, hvorfor tingene foregår som de gør:
Det ene argument er, at det er grossistvirksomheder, der søger at overgå
konkurrenterne ved at tilbyde højere og højere serviceniveau, og dermed mindre og mindre
tidsvindue mellem ordre- og leveringstidspunkt. Det er nemt og bekvemmeligt for
håndværkerne, at kunne bestille leverancer hver dag og først behøve at afgive ordren
sidst på dagen, uden at det koster ekstra. Det betyder også, at der ikke er så mange,
der går op i planlægning af leverancer flere dage frem. Det er simpelthen ikke
nødvendigt og der er i forvejen mange andre ting at tænke på.
Det andet argument er, at der er for dårlige betingelser for håndværkerne til at
planlægge deres arbejde og bestilling af leverancer. Der henvises i høj grad til de
forhold, der er nævnt i afsnit 7.1 om manglende og sent foreliggende tegningsmateriale,
fejl og manglende koordinering i tegningsmateriale, mange ændringer og sene afklaringer i
projektforløbet m.v.
Der er et eksempel fra en VVS-virksomhed, der fremhæver en af deres formænd, der
skulle være særlig god til at planlægge sit arbejde. Han bestiller under normale
forhold materialer hver 2-3 dag, hvilket er en klar forbedring set i forhold til de
daglige leverancer.
De forhold han peger på af betydning for leveringshyppighed indenfor VVS er først og
fremmest de nævnte problemer med tegningsmateriale samt problemer med manglende
lagerplads, hvor en ekstra container kunne betyde meget. Såfremt disse to forhold kunne
forbedres, mener han det ville være muligt at reducere på de hyppige VVS-leverancer.
En el-installatør mener ligeledes, at det er muligt at planlægge bedre på
el-området og mindske antallet af leverancer. Der peges på, at det er meget forskelligt
fra byggeplads til byggeplads, hvor god en planlægning der er tale om. Her tænkes
ligeledes på problemerne med tegninger, sene beslutninger og ændringer m.v. (størrelsen
af fejlleverancer). Disse forhold gør i nogle tilfælde det umuligt at planlægge bare
nogle få dage frem. Det nævnes endvidere at det for 10-15 år siden var meget nemmere at
planlægge, da tegningerne var på plads i tide.
Flere grossister påpeger, at der ligger et forbedringspotentiale på transportsiden,
såfremt de kunne få mindre hyppige ordrer fra håndværkerne. Især kunne det give
besparelser, hvis der var tale om udbringning på f.eks. 2-3 faste ugedage.
De yderste kunder på ruterne betyder ofte forholdsvis meget transportmæssigt, så en
bedre planlægning her ville betyde meget. En grossist nævner, at de f.eks. kører fra
København til Lolland med daglige (frit leverede) leverancer til et byggeri, såfremt der
er tale om større kunder.
Det begrænsede tidsvindue fra ordrene indkommer til leveringstidspunkt bliver i disse
år gradvist yderligere indsnævret. Det snævre tidsvindue betyder en del
ekstraomkostninger internt for grossistvirksomhederne indenfor lager og fordi
arbejdsbyrden sammenpresses i spidsbelastninger. Flere grossister peger på, at der vil
være et økonomisk besparelsespotentiale, såfremt de kunne få ordrene ind i bedre tid.
En grossist nævner, at hvis ordrene kunne være inde 24 timer før, ville der være tale
om en helt anden arbejdsdag internt i grossistvirksomheden på stort set alle områder.
(Der er ikke konstateret nogle eksempler på anvendelse af grønne cykelbude).
Ved større materialeleverancer planlægges leverancerne indenfor nogle materialetyper
typisk i en til flere uger i forvejen mens der indenfor andre materialetyper er tale om
dag til dag leverancer.
Et eksempel på førstnævnte tilfælde er levering af betonelementer, hvor der
udarbejdes leveranceplan f.eks. 1 uge i forvejen, som koordineres med, at der skal være
montagefolk klar på byggepladsen. Ligeledes er leverancer på f.eks. aluminiumsprofiler,
glas og køkkenelementer også planlagt i god tid. For nogle af ovennævnte
materialeleverancer gælder dog, at der kan være ændringer i de oprindeligt planlagte
afkald. Ifølge betonelementforeningen sker der ændringer i 20% af de planlagte afkald.
På tagsten og mursten varierer planlægningshorisonten. Der leveres typisk direkte til
byggepladserne, idet kun 5% rent fysisk går indenom tømmerhandlerne. Der kan leveres dag
til dag, hvilket en leverandør af tagsten gør for ca. 10% af leverancerne. M.h.t. resten
af dennes leverancer indkommer afkaldet 1 til flere uger før. Hos en anden leverandør
ligger afkaldet af ordren for det meste indenfor 1-4 dage, mens selve bestillingen kan
være sket 1-2 dage før eller 1 mdr. før, hvilket varierer meget.
Begge materialeleverandører (på tagsten og mursten) påpeger, at det ville betyde
meget for deres muligheder for udnyttelse af returtransporter, hvis de fik ordrene ind
tidligere. Den ene materialeleverandør peger ligesom grossisterne også på, at
arbejdsgangene internt i firmaet ville blive lettere og dermed billigere, hvis de fik
ordrene ind før.
Dag til dag leverancer til byggepladser forekommer i stor udstrækning indenfor f.eks.
betonsten/ betonvarer, isoleringsmateriale, og armeringsstål. Indenfor gipsplader og
eternitplader er der også mange dag til dag leverancer, hvor der især leveres til
tømmerhandlerne. Der kan i nogle tilfælde godt foreligge en leveranceplan, men selve
afkaldet (fastlæggelse af mængde og tidspunkt) kommer typisk dagen før. Blandt disse
materialeleverandører peges der ligeledes på, at transporten vil kunne optimeres ved
tidligere bestilling.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|