Materialeleverandører organiserer deres transporter på forskellige måder. De fleste
anvender en vognmand, evt. flere vognmænd, til gennemførelse af deres transporter. Der
lægges stor vægt på at have fasttilknyttede vognmænd. Ofte er der tale om vognmænd,
der har været tilknyttet virksomheden gennem en længere årrække. Tillid er i denne
sammenhæng et væsentligt nøgleord. Det er af meget stor betydning for leverandørerne,
at de har tillid til og erfaring med at deres vognmænd og disses chauffører kan yde en
god service overfor kunderne. Det handler bl.a. om, at de har kendskab til hvorledes det
pågældende produkt skal håndteres og at de har ansvarlighed overfor at yde en optimal
service overfor kunden. For en del leverandører er vognmanden og dennes chauffører en
vigtig del af virksomhedens ansigt udadtil.
Ifølge flere af de interviewede er der normalt et højere omkostningsniveau forbundet
med at anvende ovennævnte vognmænd, der ligger på et højt service-/kvalitetsniveau,
set i forhold til anvendelse af prismæssigt mere fordelagtige transportører. Der er
flere eksempler på at materialeleverandørerne er vendt tilbage til den faste
transportør efter at have forsøgt sig med en billigere transportør på grund af det
højere service-/kvalitetsniveau.
Enkelte leverandører anvender egne biler. Dette begrundes fortrinsvis med, at der
lægges vægt på et højt serviceniveau overfor kunderne og evt. frygt for beskadigelse
af produkterne. Det kan imidlertid også spille ind, hvorvidt virksomheden har mulighed
for en forholdsvis god udnyttelse af lastbilernes kapacitet f.eks. ved også selv at stå
for tilkørsel af råvarer til produktionen.
Der er ikke konstateret nogen sammenhæng mellem anvendelse af egne biler og
produkttyper, som stiller særlige krav til de anvendte biler. Der er nok snarere tale om,
at vognmændene specialiserer sig, som det f.eks. er tilfældet indenfor transport af
betonelementer.
På grossistområdet anvendes der i overvejende grad egne biler indenfor tømmerhandel
og også i forholdsvis stor udstrækning indenfor VVS-området. En af de interviewede
VVS-grossister anvender dog udelukkende faste vognmænd. Indenfor el-området anvender de
to store grossister, der dominerer markedet, fragtmand.
Der er forskellige fremgangsmåder og holdninger i samarbejdet mellem leverandør og
transportør. Nogle leverandører har et lidt mere distanceret forhold til deres
transportør end andre, og ser fortrinsvis dennes ydelser som noget, der skal være der og
fungere, når der "kaldes". Oftest får transportøren sidst på dagen besked
om, hvad der skal køres næste dag, og materialeleverandøren interesserer sig typisk
meget lidt for vognmandens muligheder for udnyttelse af returtransporter.
I andre tilfælde er der tale om lidt mere samarbejde mellem parterne. Dette kan bl.a.
give sig udtryk i, at transportøren har en aftale med leverandøren om, at få ordren ind
umiddelbart efter, at denne har fået ordren, således at der er mulighed for planlægning
af transporterne så tidligt som muligt. Endvidere interesserer materialeleverandører sig
også her for, i hvilket omfang det lykkes for vognmanden at få returlæs med.
En materialeleverandør nævner, at de forsøger at give deres vognmænd nogle gode
betingelser at arbejde under, hvilket i sidste ende også kommer virksomheden selv til
gode.
En transportør nævner endvidere, at denne indgår i en dialog med sine faste kunder
om forhold der kan optimeres. F.eks. er der aftale med en kunde om, at de læsser på
trailere. Transportøren og kunden deler så den besparelse, der er ved at chaufføren og
bil ikke behøver at holde og vente, imens der læsses. Ligeledes er der aftale med en
anden kunde om, at der gives 40% rabat, hvis dennes læs (returlæs) kan vente til næste
dag.
Der kan således være en del optimering at hente i samarbejdet mellem transportør og
leverandør, både m.h.t. transportforbrug og økonomi. Det kræver imidlertid en dialog
og en villighed til at dele gevinsten.
Jo bedre samarbejde og netværk der er mellem transportører, jo bedre mulighed er der
for udnyttelse af kapaciteten på bilerne. Transportører/vognmænd giver imidlertid
udtryk for, at det kræver meget stor tillid at indgå et samarbejde med andre
transportører/ vognmænd. De er meget påpasselige med, hvem de samarbejder med af frygt
for, at samarbejdspartneren skal "stjæle" kunderne. En transportør nævner, at
har man haft en anden vognmand til at køre for en kunde, kan der nemt ligge et tilbud fra
denne til kunden dagen efter. Der er tale om et udbredt problem/holdning i branchen, som
er en betydende barrierer for at "bytte læs".
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|