Miljøoptimering af godstransportydelser inden for bygge-anlægssektoren

9 Planlægning og gennemførelse af transporter

9.1 Ordrebehandling og planlægning af ruter/transporter
9.2 Kapacitetsudnyttelse på udture og samkørsel
9.3 Udnyttelse af returtransporter
9.4 Hasteordre og fejlleverancer
9.5 Synlighed af omkostninger på transport
9.5.1 Grossister
9.5.2 Leverandører

9.1 Ordrebehandling og planlægning af ruter/transporter

Ordrene til grossister og materialeproducenter kommer normalt ind pr. fax eller telefon. Afgivelse af ordre via internettet forekommer endnu ikke særlig hyppigt.

Der er dog især et område, der her adskiller sig, nemlig el-leverancer. De store el-grossister har i en årrække tilbudt kunderne at bestille over edb-systemer, hvilket en stor del benytter sig af. Hos en af disse grossister foregår ca. 40% af bestillingerne elektronisk.

Ordrebehandlingen foregår mange steder ved, at aflæsningssteder og postnummer, vægt/volumen af ordrer registreres i edb-system. På baggrund af udprintede ordrelister gennemføres ruteplanlægningen normalt manuelt. Et eksempel er anvendelse af kort med nåle. Selvom der er tale om anvendelse af vognmand er det ofte leverandøren selv, der varetager ruteplanlægningen. Der er også eksempler på transportører (bl.a. nogle af de større transportører), der selv varetager ruteplanlægningen.

For at få optimeret på ruteplanlægningen er der flere eksempler på, at leverandørerne kontakter deres kunder for at få dem til at flytte en ordre eller for at høre om de skal have noget med f.eks. til grossistkunder. Kunderne anvendes i disse tilfælde således som en slags "buffere", hvilket bidrager til optimering af transporten.

9.2 Kapacitetsudnyttelse på udture og samkørsel

Med hensyn til transporter fra materialeleverandører til byggepladser og grossister er hovedparten forholdsvis fulde ved udkørsel fra materialeleverandøren. Der planlægges i høj grad efter at køre med så fulde læs som muligt på udturen. En materialeleverandør nævner, at der kan være problemer om vinteren, hvor der køres med mange delvist fyldte læs. Ligesom en leverandør med egne biler har svært ved at fylde op på alle udture.

Antallet af kunder på en udtur kan variere, men for de fleste materialeleverandørers vedkommende er der tale om et antal kunder på mellem 1 og 3 på en rute.

For de fleste materialeleverandører gælder endvidere, at der udelukkende køres med deres produkt/produkter på udturen, men der er også eksempler på samtransport med andre produkter.

El-området er domineret af to store grossister med centrallager, der anvender den samme transportør. Disse har transporter til alle dele af landet dagligt. Der kunne ifølge transportøren spares meget transport ved at samtransportere produkter fra disse to grossister, men grossisterne ønsker ikke deres varer transporteret sammen med konkurrerende produkter.

Dette er generelt en udbredt holdning i branchen. Ligesom en del lægger vægt på at have virksomhedens navn/logo på bilerne, hvilket også kan være hindrende for samkørsel.

Grossisternes transporter er opdelt i to etaper for de virksomheder, der har centrallagre, hvilket er udbredt indenfor el og VVS. Udkørslerne fra centrallager til de regionale omladestationer er normalt godt optimerede.

Det er i højere grad udture/ruter fra de regionale grossistvirksomheder/ omladecentraler, som transportmæssigt er noget mere omfattende end turen fra centrallageret, hvor der vurderes at være et potentiale for optimering.

Som tidligere nævnt er leverancerne fra grossister til byggeplads hyppige og ofte kommer der leverancer indenfor hver af de 3 grossistområder dagligt på den enkelte byggeplads. De hyppige transporter kan evt. udgøre en vis gene på byggepladser, hvor der i forvejen er begrænset plads.

Udturen fra den regionale dækkende grossistvirksomhed eller omladestation har i mange tilfælde mere karakter af at være en rundtur. Bilerne er forholdsvis fulde ved start, dog nævner nogle grossister, at det om vinteren kan være svært at fylde bilerne op.

Antallet af kunder på ruten ligger indenfor VVS-området gennemsnitligt på omkring 10, men kan varierer meget. Tømmerhandler ligger på baggrund af de forholdsvis få foreliggende oplysninger lidt lavere. Indenfor el-leverancer ligger det højere på i størrelsesordenen 20-30 kunder.

Ruternes længde varierer med de kortere ruter i de større byer og de længere ud til yderområderne. På ruterne udenfor byområderne kommer strækningen let op på flere hundrede km pr. tur.

Der vurderes som nævnt at være et potentiale for optimering i en øget samkørsel/ konsolidering af grossistleverancer, især på el-området men også i forhold til øget samkørsel med/mellem de andre grossistområder.

9.3 Udnyttelse af returtransporter

Det er meget forskelligt fra leverandør til leverandør, i hvilket omfang returtransporterne udnyttes. Der må her ses bort fra visse materialetyper, hvor der slet ikke er mulighed for at udnytte returtransporter. Det drejer sig især om transporter med beton (til støbning) og asfalt.

Leverandører med egne biler må på grund af manglende vognmandstilladelser kun køre med egne varer, hvilket sætter en væsentlig begrænsning på kapacitetsudnyttelsen. De kører derfor oftest tom på hovedparten af deres returtransporter. Nogle udnytter dog en del af returtransporterne til tilkørsel af råvarer eller udveksling af varer med eventuelle andre afdelinger. Men der køres her helt klart med en del ledig kapacitet.

På transporter fra leverandører, der anvender vognmænd, hvilket den største andel gør, udnyttes der normalt en større andel af returtransporter. Ved anvendelse af vognmænd søges returtransporterne udnyttet i det omfang det passer ind med vognmændenes andre kunder og med de vognmænd, som "bytter læs".

På korte ture (mindre end 100 km, mindre end 1 times varighed) er der næsten aldrig noget med retur, da det normalt ikke kan betale sig.

På lange ture fra f.eks. Jylland til Sjælland er der stort set altid fuldt læs, mens der er et vist underskud af transporter den modsatte vej, fordi der totalt set ikke er så meget gods, som skal den vej. En materialeleverandør på Sjælland nævner, at de af denne årsag får mange gode tilbud fra vognmænd på transporter til Jylland, der prismæssigt ligger ca. 30% under det normale niveau.

Endvidere nævnes det fra Betonelementforeningens side, at underskuddet af transporter fra Sjælland til Jylland skyldes tidligere politiske beslutninger om, at gøre Jylland til produktionsområde og via tilskudsordninger opmuntre til at Sjællandske virksomheder etablerer sig her på grund af arbejdskraft.

På de transporter (mellemdistancetransporter), der ligger imellem ovennævnte, søger vognmændene at koordinere returtransporterne med andre kunder og de vognmænd, som de samarbejder med. Der køres imidlertid også en del tomkørsel på disse mellemdistancer.

Det har dog været forholdsvis svært gennem interviewene at få nærmere viden om omfanget af denne tomkørsel, udover at den finder sted. Flere transportører nævner, at de ikke laver opgørelser over, i hvilken udstrækning der er kørt med tom kapacitet. (Evt. ønsker de ikke at oplyse så meget herom.) En transportør mener, at 30% af lastbilerne på de danske veje kører tomme og vurderer, at der er optimeringsmuligheder, hvis der koordineres mere. Registreringerne fra byggeriet af Aalborg Lufthavn (jf. kapitel 4) viser, at 2/3 af returtransporterne på disse mellem-distancetransporter er tomme (heriblandt er der dog også visse specialtransporter, hvor udnyttelse af returtransporter ikke er så oplagt).

I de fleste tilfælde råder vognmanden frit over udnyttelse af returtransporterne. For visse materialeleverandører kører vognmanden dog udelukkende for denne på både udtur og returtur, og kører derfor tom retur eller udelukkende med kundens returvarer/tomme stativer eller lignende.

Et eksempel på et område, hvor der stort set altid køres tom retur på mellemdistancer, er indenfor betonelementer, der jo er et omfangsmæssigt ret betydningsfuldt byggemateriale. Der køres f.eks. tom retur på kryds og tværs i Jylland, da forsyningerne med elementer ikke nødvendigvis foregår fra den "lokale" elementfabrik. De forsyner derimod hver især hele landet. Se endvidere kapitlet om idéer til optimering.

I de tilfælde, hvor der i projektet er stødt på importerede byggematerialer har de tilknyttede transporter altid været godt udnyttede begge veje.

9.4 Hasteordre og fejlleverancer

En række byggematerialer bestilles, som omtalt i afsnit om planlægning og bestilling af materialer, dagen før og/eller ofte relativt sent på dagen. Der er især indenfor grossistområdet en stigende tendens til, at der kan bestilles senere og senere i forhold til leveringstidspunktet. Disse leveringer må alle defineres som "normalleverancer".

De generelt sene afkald begrænser som nævnt leverandører og transportørers mulighed for planlægning og optimering af transporterne. Der er dog ikke så mange materialeproducenter, som nævner hasteordre udover ovennævnte, der skulle give anledning til en masse ekstra transport.

På grossistområdet har det større udbredelse. En tømmerhandel nævner, at 10% af deres ordre er deciderede hasteordre, der kan volde betydelig ekstra transport.

9.5 Synlighed af omkostninger på transport

9.5.1 Grossister

Indenfor grossistområdet (el, VVS og tømmerhandel) er transportomkostningerne ikke synlige, idet varerne normalt er "frit leveret" uanset hvor små og hyppige leverancer, der er tale om. Dette er et led i grossisternes service overfor kunden og en af deres væsentlige konkurrenceparametre.

Af de adspurgte grossister er der imidlertid to eksempler på, at grossister har forsøgt en form for adfærdsregulerende afregning, idet der henholdsvis er lagt gebyr på levering af småpartier og mulighed for rabat ved tidlig bestilling. Disse tiltag har imidlertid haft meget begrænset indflydelse på adfærden.

En grossist nævner at hvis en kunde er "dyr at betjene" vil det have indflydelse på den aftalte pris, når der indgås aftale om leverancer med kunden. Grossisterne føler sig imidlertid også pressede af de store entreprenørfirmaer, med hvilke der ofte indgås årsaftaler om materialepriser, hvilket betyder at konkrete leveranceforhold ikke inddrages fra projekt til projekt.

Fra to grossister peges der på, at transport på nuværende tidspunkt er for billig til at grossisterne vil gøre en indsats for at optimere. Den økonomiske gevinst ved at optimere fylder for lidt i forhold til de andre forhold, der vil blive påvirket.

9.5.2 Leverandører

Fra materialeleverandører er varerne normalt også frit leveret. Der er dog flere eksempler på, at der gives rabat ved fulde læs eller opkræves gebyrer for små læs. I mange tilfælde betyder byggeriets fremadskriden og risikoen ved opbevaring af materialerne imidlertid mere for entreprenøren end disse rabatter og gebyrer.

Der er stor variation blandt materialeleverandørerne med hensyn til, hvorvidt transportomkostningerne anses for at være af betydning i virksomheden. Nogle af de omkostningsniveauer der er fremkommet i interviewrunden er følgende:

Eksempler på oplyste transportomkostninger hos materialeleverandører:

1. 15% af omsætningen (prisen er for kørsel med egne biler excl. indkøb af biler)
2. 8% af omsætningen (betonelementer generelt)
3. 3-4 % af omsætningen
4. 10 % af varens pris
5. 7-10 % af varens produktionspris
6. 1% af varens produktionspris

7. En virksomhed med egne biler angiver at deres egen kørsel er 5-6% dyrere end hvis de hyrede en vognmand

Figur 9.1

Hos nogle leverandører (bl.a. nr. 1, 4 og 5 i ovenstående skema) anses transport-omkostningerne for at være væsentlige, og der er eksempler på, at nogle leverandører har aktiviteter/overvejelser i gang vedrørende optimering af transporten.

Hos andre (bl.a. nr. 3, 6 og 7 i ovenstående skema) anses transportomkostningen ikke at have særlig stor betydning, og specielt ikke hvis en reduktion i disse omkostninger kunne risikere at gå ud over parametre som fleksibilitet og service.

De forskellige omkostningsniveauer og holdninger relaterer sig bl.a. til, at der kan være stor forskel på, hvor "transporttunge" produkterne er. Ligesom holdninger og virksomhedens konsolidering kan være af betydning.