Miljøoptimering af godstransportydelser inden for bygge-anlægssektoren

10 Forbedringspotentiale

I nedenstående summeres op på de områder, hvor der vurderes at være et forbedringspotentiale dels på baggrund af registreringer fra de to case-studier, dels på baggrund af interviewrunderne blandt branchens aktører.

  1. Mange af de større leverancer er fyldt forholdsvis godt op på udtur men ikke i særlig stor udstrækning på returtur.
  2. Der ligger et relativt stort potentiale for udnyttelse af flere returture. F.eks. på returture indenfor:

    betonelementer (et stort område)
    glas
    mursten
    tagsten

    Der ligger endvidere et mindre potentiale i øget samkørsel på udturen.

  3. Mange materialeleverandører får bestillinger ind dagen før det ønskede leveringstidspunkt.
  4. Der ligger et potentiale i at få bestillinger ind i bedre tid og dermed bedre kunne planlægge ruter og evt. regulere ind m.h.t. aftaler med kunder.

  5. Nogle materialeleverandører med egne biler har meget lav kapacitetsudnyttelse på returtransporter.
  6. Der ligger evt. et potentiale i at disse får åbnet mulighed for at få lov til at medtage andre virksomheders gods.

  7. grossistområdet er der mange små hyppige leverancer (ofte daglige) indenfor hhv. el, VVS og tømmerhandelsprodukter
  8. Der ligger et potentiale i bedre planlægning (færre og lidt større leverancer) indenfor alle 3 grossistområder.

    Der ligger et potentiale i samkørsel af el-leverancer fra de to store el-grossister (det sidste distributionsled er transporttungt).

    Der ligger et potentiale i at samkøre forskellige grossistleverancer - så der ikke behøver at komme 3 forskellige grossistbiler (med småting) samme dag til byggepladserne.

    På malervarer er der også et potentiale, hvis leverancerne kunne samles mere.

  9. Miljørigtig projektering. Valg af materialer/leverandører fra udlandet kan bidrage betydeligt til de samlede miljøbelastninger knyttet til transport. Der ligger et relativt stor transportmæssigt forbedringspotentiale ved at vælge produkter med mindre transportafstand. Andre forhold omkring f.eks. produktion, levetid m.v. bør indgå i vurderingen af evt. valg af alternative materialer/leverandører.

Ønsket om øget inddragelse af byggevarer i Det Indre Marked (jf. redegørelsen fra Byggepolitisk Task Force) vil således kunne øge transportforbruget til bygge-anlægsprojekter betydeligt.

Gennem case-studierne er der fremkommet følgende kvantitative vurderinger af forbedringspotentialet.

 

Forbedringspotentiale incl. leverancer fra Kina

Forbedringspotentiale excl. leverancer fra Kina

Teoretisk

Realiserbart

Teoretisk

Realiserbart

Byggeprojekt

40-50

20-30

35-40

ca. 15

Anlægsprojekt

40-60

25-50

ca. 25

2-10

Såfremt kapaciteten på bilerne forudsættes udnyttet næsten fuldt ud og overflødige transporter (på grund af manglende planlægning) udelades vurderes forbedringspotenatialet (det teoretiske) for hhv. bygge- og anlægsprojektet at udgøre i størrelsesordenen 40 til hhv. 50-60%. Det realiserbare forbedringspotentiale, hvor det f.eks forudsættes, at 1/3 at de tomme returtransporter udnyttes, vurderes at ligge på 20-30% for byggeprojektet og 25-50% for anlægsprojektet.

Begge projekter har været karakteriseret ved at have nogle relativt få leverancer fra fjerne destinationer, som har udgjort en ret betydende andel af den samlede CO2-emission knyttet til transporter til projekterne.

Ses der bort fra det forbedringspotentiale der knytter sig til disse leverancer, vurderes de teoretiske forbedringspotentialer at ligge på 35-40% for byggeprojektet og ca. 25 % for anlægsprojektet. De realiserbare potentialer vurderes at ligge på ca. 15 % for byggeprojektet og 2-10% for anlægsprojektet.

M.h.t generaliserbarheden af disse kvantitative potentialer vurderes bygge-anlægs-projekter med transporter fra Kina og andre fjerne destinationer at kunne opnå relativt store forbedringspotentialer på transport ved at anvende alternative leverandører eller materialer. Men det er vigtigt, at der som nævnt foretages en helhedsvurdering, hvor andre betydende forhold også indgår.

M.h.t. generaliserbarheden af potentialerne excl. transporter fra Kina vurderes disse især for byggeprojektet at kunne give et fingerpeg om, hvor niveauet ligger. Anlægsprojektet vurderes fortrinsvis at kunne generaliseres til andre midtby-projekter med lignende forudsætninger m.h.t. pladsforhold.

På baggrund af erfaringer fra case-studierne vurderes, at de største forbedringspotentialer er knyttet til ovenstående punkt 1og 5.