Samfundsøkonomisk analyse af bortskaffelse af plastflaske- og dunkeaffald fra husholdninger

Bilag A
Konsekvensskemaer

Bilagstabel 1.
Alternativ 1. Budgetøkonomiske omkostninger for indsamling af husholdningsaffald til forbrænding.

 

Ressourceforbrug

Kapitaludgifter pr. år

 

Enfamiliesboliger, Investering i sækkestativ pr. husstand

34,61

Kr.

    - Levetid

10

År

Etageboliger, Investering i container pr. husstand

21,69

Kr.

    - Levetid

10

År

Driftsudgifter

 

Tømningspris pr. år

 

 

Enfamiliesboliger,

432

Kr.

    - tømningspris pr. år

349

Kr.

    - sækkepris pr. år

83

Kr.

Etageboliger

142

Kr.

Omkostning i alt pr. husstand pr. år

 

Enfamiliesboliger

467

Kr.

Etageboliger

165

Kr.

Indsamlet mængde pr. husstand pr. år

 

Enfamiliesboliger

592

Kg

Etageboliger

388

Kg

Omkostning i alt pr. tons

 

Enfamiliesboliger

789

Kr.

Etageboliger

423

Kr.

Omkostning vægtet pr. tons

643

Kr.

    
Bilagsboks 1.
Alternativ 1. Opgørelse af de budgetøkonomiske omkostninger for indsamling af husholdningsaffald til forbrænding.

Generelle forudsætninger

For enfamilieshuse er det valgt at bruge 110 l sæk med ugentlig tømning som en repræsentativ indsamlingsmetode for udelt indsamling af husholdningsaffald. Disse boligtyper har således en ugentlig kapacitet på 110 l. For etageejendomme er det valgt at bruge 660 l container med ugentlig tømning som indsamlingsmetode. Det antages, at en 660 l container dækker 8 husstande, således at en husstand i en etageejendom har en ugentlig kapacitet på 82,5 l.

Da det ikke har været muligt at få oplyst det nøjagtige ressourcebehov, der medgår til indsamling af affald, har det i stedet været nødvendigt at indsamle oplysninger om tømningspriser for de valgte containertyper. Tømningspriserne udregnes som et simpelt gennemsnit af de tømningspriser, der er opgivet af de valgte kommuner. Der er indsamlet data om tømningspriser fra 15 kommuner, og de er valgt, så de både repræsenterer storby-, provinsby- og landkommuner. Priserne for tømning af en sæk varierer mellem 7,44 kr. og 5,67 kr. pr. tømning og for en container mellem 28,05 kr. og 12,74 kr. pr. tømning. Der udregnes indsamlingsomkostninger for to boligtyper; enfamilieshuse og etageejendomme. Priser på indsamlingsmateriel er opgivet af leverandører, dog er sækkeprisen et gennemsnit af priserne oplyst af kommunerne.

Indsamlingsomkostninger udregnes pr. husstand opdelt på enfamilieshuse og etageejendomme. For at omregne omkostninger pr. husstand til omkostninger pr. tons dagrenovation kræves oplysninger om mængder af indsamlet dagrenovation pr. husstand fordelt på boligtyper. De nyeste oplysninger af denne art findes i Miljøprojekt 264 fra 1994 (dog opdateret mht. glas og avispotentiale i miljøprojekt nr. 85 (1997)).

Kapitalomkostninger

Prisen for et sækkestativ er 290 kr. Prisen for en container er 181,30 kr. pr. husstand (der er forudsat 8 husstande pr. container). Levetiden for begge er skønnet til 10 år. Investeringerne i dette udstyr er omdannet til årlige udgifter ved at multiplicere med en kapitalindvindingsfaktor på 0,1196 (udregnet med en rente på 6 pct. og en levetid på 10 år). De årlige investeringer bliver da 35 kr. og 22 kr. for hhv. enfamiliesboliger og etageboliger.

Driftsomkostninger

Tømningsprisen pr. uge er 6,71 kr. for enfamiliesboliger og 2,74 kr. for etageboliger. For enfamiliesboliger kommer yderligere udgifter til sæk på 1,60 kr./tømning. De årlige driftsudgifter udgør dermed 432 kr. og 142 kr. for hhv. enfamilie- og etageboliger (der er forudsat 52 tømninger pr. år).

Samlede omkostninger

Udgifterne i alt pr. husstand (både kapitaludgifter og drift) udgør 467 kr. og 164 kr. for hhv. enfamilie- og etageboliger.

Der indsamles en mængde pr. år på hhv. 592 kg og 388 kg for de to typer af husstande, hvorved de samlede omkostninger pr. tons bliver 789 kr. og 423 kr. for hhv. enfamilies- og etageboliger.

Fordelingen af de to husstandstyper er 60,1 pct. enfamiliesboliger og 39,9 pct. etageboliger. De vægtede omkostninger pr. tons bliver dermed 643 kr.

    
Bilagstabel 2.
Alternativ 1. Konsekvensskema for forbrændingsprocessen.

 

Ressourceforbrug

Anlæggets kapacitet

483.000

Tons

Kapitaludgifter

 

Investering i forbrændingsanlæg

2.000.000.000

Kr.

    - Levetid

25

År

Investering i varmedistributionsdel

700.000.000

Kr.

    - Levetid

40

År

Ressourceforbrug drift

 

Arbejdskraft

 

 

Personale

149

Mand

Pension

3.000.000

Kr.

Råvarer

 

 

Kalk (CaCO3)

3.000

Tons

Kemikalier

2.000.000

Kr.

Lud

390

Tons

Energi

 

 

    - El

42.300

MWh

    - Naturgas

256.000

m3

    - olie

526

m3

    - spidsbelastning, naturgas og olie

1.000.000

Kr.

Andet

52.000.000

Kr.

Vedligeholdelse

 

 

Maskiner

44.000.000

Kr.

Bygninger

5.000.000

Kr.

Bortskaffelse af restprodukt

 

Deponering

15.000

Tons

Genanvendelse

107.000

Tons

Produktion

 

El

115.300

MWh

Varme

953.000

MWh

Miljøkonsekvenser

 

Indsamling

 

 

CO2

11,0000

Kg/tons

NOx

0,1090

Kg/tons

SO2

0,0078

Kg/tons

COD

0,0005

Kg/tons

Ultrafine partikler

0,0018

Kg/tons

PM10

0,0022

Kg/tons

CO

0,017

Kg/tons

VOC

0,001

Kg/tons

Dioxin

1,40E-13

Kg/tons

Forbrænding

 

CO2

3126,0000

Kg/tons

NOx

1,3800

Kg/tons

SO2

0,2560

Kg/tons

COD

0,0000

Kg/tons

Ultrafine partikler

0,0117

Kg/tons

PM10

0,0143

Kg/tons

CO

10,000

Kg/tons

VOC

0,034

Kg/tons

Dioxin

1,00E-08

Kg/tons

Miljøkonsekvenser i alt

 

CO2

3137,0000

Kg/tons

NOx

1,4890

Kg/tons

SO2

0,2638

Kg/tons

COD

0,0005

Kg/tons

Ultrafine partikler

0,0135

Kg/tons

PM10

0,0165

Kg/tons

CO

10,017

Kg/tons

VOC

0,035

Kg/tons

Dioxin

1,00E-08

Kg/tons

  
Bilagsboks 2.
Alternativ 1. Konsekvensskema for forbrændingsprocessen.

Oplysningerne om forbrænding stammer fra Vestforbrænding I/S. Det er valgt, fordi det repræsenterer et stort velfungerende forbrændingsanlæg, der svarer til, hvad man i dag ville opføre.

Forbrændingsanlægget har en samlet kapacitet på 483.000 tons affald årligt.

Kapitalomkostninger

Det er skønnet, at anlægsudgifterne til et nyt anlæg som Vestforbrænding udgør 2,7 mia. kr., fordelt med 2 mia. kr. til selve anlægget og 0,7 mia. kr. til varmedistribution. Levetiden for selve forbrændingsanlægget er 20-30 år, og for varmedistributionen 30-50 år. I denne analyse er valgt hhv. 25 år og 40 år.

Ressourceforbrug drift

Arbejdskraft består af 149 ansatte (inkl. brugerfinansierede ordninger og ekskl. projektansættelser). Der er udgifter på 3 mill.kr. til pensioner.

Af råvarer bruges kalk, kemikalier, lud og energi (el, olie og naturgas). Der bruges 3.000 tons kalk, 390 tons lud, 42.300 MWh , 256.000 m3 naturgas og 526 m3 olie. Forbruget af kemikalier fordeler sig på en hel række forskellige slags og er derfor opgjort som et samlet beløb i kroner. I spidsbelastning bruges naturgas og olie for ca. 1 mill.kr.

"Andet" på ca. 52 mill.kr. består af miljøkontrol (13 mill.kr.); konsulentbistand, indkøring af nye anlæg m.m (10 mill.kr.); forbehandling og omlastning (8 mill.kr.); forsøg og udvikling (2 mill.kr.); administration (9 mill.kr.); drift og vedligeholdelse af spidslastcentral og distribution af fjernvarme (10 mill.kr.).

Restprodukt

Restprodukt består af ca. 15.000 tons til deponering på losseplads og ca. 107.000 tons til genanvendelse.

Produktion

Forbrændingsanlægget producerer 115.300 MWh el og 953.000 MWh varme årligt.

Miljøkonsekvenser

Miljøkonsekvenserne stammer primært fra selve forbrændingen, mens der relativt set kun er forbundet mindre miljøkonsekvenser med indsamlingen. Tallene stammer fra Miljøprojekt nr. 657 og er opgjort i kg/tons dagrenovation.

   
Bilagstabel 3.
Alternativ 2. Konsekvensskema for genanvendelse. Indsamling på affaldsøer og behandling i Danmark

 

Nyborg Kommune

Landsplan

Indsamlet mængde

16,5

Tons

5.000

Tons

    - Kuber

12,5

Tons

3.750

Tons

    - Genbrugsstation

4,0

Tons

1.250

Tons

Indsamlingsfrekvens

Hver 2. uge

 

Hver 4. uge

 

Antal husstande pr. kube

130

Husstande

250

Husstande

Indsamling

   

Indsamling affaldsøer

   

Kapitalomkostninger

 

 

 

 

Antal kuber

69

Stk.

9.760

Stk.

    Størrelse

400

Liter

770

Liter

    Investering i kuber

59.340

Kr.

15.616.000

Kr.

    Levetid

10

År

10

År

Investering lastbiler

140.000

Kr.

15.844.156

Kr.

         - levetid

12

År

12

År

Brændstofeffektivitet

4

Km/l

4

Km/l

Driftsomkostninger

 

 

 

 

Arbejdskraft

208

Timer

20.369

Timer

Vedligeholdelse kuber

3.450

Kr.

488.000

Kr.

Vedligeholdelse lastbiler

2.500

Kr.

282.931

Kr.

Kørsel

 

 

 

 

         Km

1.950

Km

367.768

Km

        Diesel

488

Liter

91.942

Liter

Indsamling genbrugsstation

 

 

Kapitalomkostninger

 

 

 

 

Antal containere

1

Stk.

450

Stk.

    Kapacitet

900

Kg

900

Kg

    Investering i containere

15.000

Kr.

6.750.000

Kr.

    Levetid

10

År

10

År

Investering lastbiler

 

 

438.750

Kr.

         - levetid

 

 

10

År

    Brændstofeffektivitet

 

 

4

Km/liter

Driftsomkostninger

 

 

 

 

Arbejdskraft

1,5

Timer

1.350

Timer

Vedligeholdelse containere

500

Kr.

225.000

Kr.

Vedligeholdelse lastbiler

 

 

7.425

Kr.

Kørsel

 

 

 

 

         - Km

 

 

67.500

Km

         - Diesel

 

 

16.875

Liter

Sortering

 

 

Kapitalomkostninger

 

 

 

 

Investering bygninger/maskiner

168.919

Kr.

25.000.000

Kr.

    Levetid

10

År

10

År

Driftsomkostninger

 

 

 

 

Arbejdskraft

130

Timer

26.316

Timer

Vedligeholdelse

1.689

Kr.

250.000

Kr.

Energi

546

KWh

80.808

KWh

Transport til genanvendelsesvirksomhed

175

Kr./tons

175

Kr./tons

Behandling genanvendelsesvirksomhed

   

Kapitalomkostninger

 

 

 

 

Investering bygninger

 

 

8.000.000

Kr.

    Levetid

 

 

20

År

Investering maskiner

 

 

25.000.000

Kr.

    Heraf import

 

 

20.000.000

Kr.

    Levetid

 

 

10

År

Driftsomkostninger

 

 

 

 

Arbejdskraft

 

 

21

Mand

Kemikalier m.m.

 

 

135.000

Kr.

El

 

 

7.500.000

KWh

Naturgas

 

 

113.000.000

Liter

Vand

 

 

25.000

m3

Vedligeholdelse bygninger

 

 

60.000

Kr.

Vedligeholdelse maskiner

 

 

2.000.000

Kr.

Restprodukt til deponering

 

 

500

Tons

Produktion af regenerat

 

4.500

Tons

Miljøkonsekvenser

 

 

Indsamling

 

 

 

 

CO2

 

 

39,76

kg/tons

NOx

 

 

0,113

kg/tons

SO2

 

 

0,044

kg/tons

COD

 

 

0,0018

kg/tons

Ultrafine partikler

 

 

0,0031

kg/tons

PM10

 

 

0,0037

kg/tons

CO

 

 

0,496

kg/tons

VOC

 

 

0,037

kg/tons

Dioxin

 

 

5,20E-13

kg/tons

Genanvendelse

   

CO2

 

 

382,80

kg/tons

NOx

 

 

0,89

kg/tons

SO2

 

 

0,70

kg/tons

COD

 

 

0,27

kg/tons

Ultrafine partikler

 

 

0,017

kg/tons

PM10

 

 

0,021

kg/tons

CO

 

 

0,452

kg/tons

VOC

 

 

0,0488

kg/tons

Dioxin

 

 

7,60E-10

kg/tons

Miljøkonsekvenser i alt

 

 

CO2

 

 

422,56

kg/tons

NOx

 

 

1,00

kg/tons

SO2

 

 

0,74

kg/tons

COD

 

 

0,27

kg/tons

Ultrafine partikler

 

 

0,020

kg/tons

PM10

 

 

0,024

kg/tons

CO

 

 

0,948

kg/tons

VOC

 

 

0,0856

kg/tons

Dioxin

 

 

7,61E-10

kg/tons

    
Bilagsboks 3.
Fysiske konsekvenser indsamling og sortering i Nyborg Kommune.

Indsamling

Indsamling på affaldsøer

Kapitalomkostninger

Der er investeret i 69 kuber. En kube koster 860 kr. pr. styk ekskl. moms, hvilket giver samlede investeringer i kuber på knap 60.000 kr.

I Nyborg er anvendt en lastbil med lasteevne 10 tons til indsamling. En lastbil af denne type koster 1,4 mill. kr. i anskaffelse og holder ca. 12 år (10-14 år). Da kommunen vil anvende denne lastbil ikke blot til indsamling af plast, men også til indsamling af andre typer affald, skal hele investeringsudgiften ikke henregnes til indsamling af plastflasker og –dunke. Andelen for plastflasker og -dunke er fastsat efter, hvor meget lastbilen tidsmæssigt anvendes til indsamling af plast. (Kørselsbehovet i kommunen (antal km) forudsættes dermed ikke at variere mellem de enkelte affaldsfraktioner). Lastbilen anvendes 8 timer (dvs. 1 dag) hver 2. uge til indsamling af plastflasker, svarende til 208 timer årligt (8 timer * 52 uger/2). Dette udgør 10 pct. af det samlede årlige tidsforbrug for lastbilen på 2.080 timer (udregnet som 52 uger à 5 arbejdsdage à 8 timer = 2.080 timer). Der henregnes derfor 10 pct. af investeringsudgiften til indsamling af plastflasker, dvs. 140.000 kr.

Driftsomkostninger

Arbejdskraft udgør i Nyborg 208 timer årligt, jf. ovenfor.

Ruten til tømning af kuberne i Nyborg er på ca. 75 km, og der køres hver anden uge. Dette svarer til 1.950 km årligt (75 km/2*52 uger). Dieselforbruget hertil er 488 liter, idet denne typer lastbil kører 4 km per liter ultralet diesel.

Vedligeholdelse til kuber udgør 50 kr. per styk årligt, svarende til 3.450 kr. pr. år. Vedligeholdelse til lastbil udgør 25.000 kr. pr. lastbil. 10 pct. heraf skal henregnes til plastflasker og -dunke, jf. ovenfor, svarende til 2.500 kr. årligt.

Indsamling på genbrugsstation

Der er opstillet 1 container på genbrugsstationen. Prisen for en container (17 m3) er 15.000 kr. (ekskl. moms) pr. stk. Levetiden skønnes til ca. 10 år og vedligeholdelse udgør 500 kr./år. Containeren tømmes, når den er fyldt. Den kan rumme ca. 900 kg og skal dermed tømmes 4½ gange årligt (4,0 tons/0,9 tons). Det tager 20 minutter at tømme en container. Det årlige tidsforbrug bliver dermed 1½ time (4,5 tømning *20 min./60 min.). Der regnes ikke med kørsel, da sorteringen foregår på genbrugsstationen.

Sortering

Et sorteringsanlæg koster ca. 2,5 mill.kr. Anlægget anvendes også til sortering af andet affald (bl.a. papir), hvorfor kun en del af anlægsudgiften skal henregnes til sortering af plastflasker i lighed med investering i lastbilen. Andelen er udregnet efter tidsforbruget (i lighed med lastbilen). Der sorteres plastflasker ca. 2,5 timer om ugen, svarende til 6,8 pct. af anlæggets 37 ugentlige timer. Dette giver for Nyborg en udgift på ca. 170.000 kr.

Arbejdskraften udgør 2,5 time pr. uge, svarende til 130 timer årligt.

Vedligeholdelse for hele anlægget i Nyborg udgør 25.000 kr. årligt. Andelen for plastflaske og –dunke bliver (25.000 kr. * 2,5 time/37 time =) 1.689 kr.

Energiforbruget udgør 546 kWh i Nyborg årligt, udregnet som 130 timer à 4,2 kWh.

Transport til genanvendelsesvirksomhed

Der er ikke udregnet fysisk ressourceforbrug for denne post. Dels er det en relativt mindre betydende udgift, og dels er det meget vanskeligt at opgøre andelen for lastbil til denne transport, da køretøjerne anvendes til meget andet kørsel (speditionskørsel). Det er derfor valgt at lade denne post indgå som en pris per tons. Prisen er af Danbørs oplyst at ligge på 150-200 kr./tons. I denne analyse er anvendt 175 kr./tons.

   
Bilagsboks 4.
Alternativ 2. Fysiske konsekvenser ved genanvendelse på landsplan, 5.000 tons (indsamling, sortering og behandling).

Indsamling

Indsamling på affaldsøer

Indsamlingen foregår dels på affaldsøer og dels på kommunens genbrugsstation. Det er antaget, at 25 pct. (1.250 tons) indsamles på genbrugsstationen og de resterende 75 pct. (3.750 tons) på affaldsøerne, svarende til fordelingen fra forsøget i Nyborg.

I Nyborg blev anvendt 69 kuber à 400 liter samt en container på genbrugsstationen. Indsamlingen i Nyborg gav 16,5 tons årligt, svarende til 2,0 kg per husstand pr. år. En kube i Nyborg dækker ca. 125 husstande. På landsplan er forudsat 770 liter kuber, dvs. næsten dobbelt så stor en kube. En kube på 770 liter vil kunne dække gennemsnitligt 250 husstande. Antal kuber på landsplan er beregnet efter antal husstande. Til de i alt 2,44 mill. husstande i Danmark skal der dermed bruges 9.760 kuber (beregnet som 2,44 mill. husstande/250 husstande). Kuberne skønnes at holde 10 år og koster 1.600 kr. pr. styk ekskl. moms. Den samlede investeringsudgift til kuber bliver dermed 15,6 mill.kr. (Investeringen er stort set den samme, som hvis der var anvendt 400 liters kuber, idet de store kuber er ca. dobbelt så dyre, men kan rumme ca. dobbelt så meget, så der kun skal bruges halvt så mange. Besparelsen vil ligge i ressourceforbruget (arbejdskraften) til selve indsamlingen, der kan foretages hurtigere og sjældnere).

I Nyborg er anvendt en lastbil med lasteevne 10 tons til indsamling. Det er Nyborg Kommunes (Renofyn) vurdering, at denne type lastbil er velegnet til indsamling, hvorfor det er forudsat, at denne type også anvendes på landsplan. En lastbil koster 1,4 mill. kr. i anskaffelse og holder ca. 12 år (10-14 år). Der henregnes 4 pct. af investeringsudgiften til indsamling af plastflasker. (Lastbilen anvendes 6 timer om måneden til indsamling af plastflasker (jf. nedenfor), svarende til 6*12=72 timer årligt. Dette udgør ca. 4 pct. af det samlede årlige tidsforbrug for lastbilen på 2.080 timer (udregnet som 52 uger à 5 arbejdsdage à 8 timer = 2.080 timer). Der henregnes derfor 4 pct. af investeringsudgiften til indsamling af plastflasker, dvs. ca. 50.000 kr. På landsplan bliver dette 15,8 mill.kr. (1,4 mill.kr.* 0,04/ 8.624 husstande i Nyborg * 2,44 mill. husstande på landsplan). Dette svarer til ca. 11 lastbiler til indsamling af plastflasker/dunke på landsplan.

Arbejdskraft til en typisk indsamlingsrute inkl. kørsel frem og tilbage til centrale sorteringsanlæg udgør 6 timer om måneden eller 72 timer årligt. Det er altså forudsat, at ruten med det halve antal – ganske vist dobbelt så store – kuber kan gøres et par timer hurtigere end den tilsvarende rute i Nyborg (hvor der anvendes 8 timer). På landsplan svarer dette til 20.369 timer årligt på landsplan (beregnet som 72 timer *9.760 kuber/34,5 kube, idet der bruges, hvad der svarer til 34,5 store kuber i Nyborg (8.624 husstande / 250 husstande =34,5 kuber).

En typisk rute til tømning af kuberne er sat til 100 km (inkl. kørsel til centralt sorteringsanlæg). Ruten i Nyborg er 75 km, men da det landsdækkende system har halvt så mange kuber placeret med større afstand, fås en kortere rute (50 km). Hertil kommer afstanden til sorteringsanlæg, der er sat til 25 km, dvs. i alt 50 km. En samlet rute på 100 km hver 4. uge giver årlig kørsel på 1.300 km (100km/4uger*52 uger). Opregnet til landsplan giver dette ca. 370.000 km (1.300 km * 9.760 kuber/34,5 kube). Dieselforbruget hertil er ca. 92.000 liter, idet denne type lastbil kører 4 km pr. liter diesel.

Vedligeholdelse af kuber udgør 50 kr. pr. styk årligt, svarende til knap ½ mill.kr. per år på landsplan. Vedligeholdelse af lastbil udgør 25.000 kr. pr. lastbil, svarende til ca. 283.000 kr. på landsplan (beregnet som 25.000 kr.*11,3 lastbil).

Indsamling på genbrugsstation

Der er opstillet 1 container på samtlige genbrugsstationer. Der er i alt 450 genbrugsstationer i Danmark (oplyst af Videnscenter for Affald). Der indsamles 1.250 tons på genbrugsstationerne, jf. ovenfor.

Prisen for en container (17 m3) er 15.000 kr. (ekskl. moms) pr. stk., hvilket giver samlede anskaffelsesudgifter på 6,8 mill.kr. Levetiden skønnes til ca. 10 år. Vedligeholdelse udgør 500 kr./stk., svarende til en udgift på 225.000 kr. årligt.

Det tager 20 minutter at tømme en container. Hertil kommer kørsel (tur/retur) til sorteringsanlægget, som er skønnet til i alt 50 km, jf. ovenfor. I alt skønnes tidsforbruget til tømning og kørsel til ca. 1 time pr. container.

Containeren kan rumme ca. 900 kg og skal dermed tømmes 3 gange årligt (1.250 tons/450 containere/0,9 tons). Det årlige antal tømninger bliver da 1.350 (=3*450 container). Det samlede årlige tidsforbrug er da 1.350 timer, idet det tager ca.1 time pr. container, jf. ovenfor.

Lastbilen anvendes 1.350 timer årligt til kørsel til sorteringsanlæg samt tømning (hver tømning tager 1 timer, jf. ovenfor). Dette udgør 67,5 pct. af lastbilens samlede tidsforbrug pr. år på ca. 2.000 timer (52 uger * 37 timer ). 67,5 pct. af investeringsudgiften på 650.000 kr. for en lastbil skal da henregnes til kørsel til sorteringsanlægget, svarende til ca. 440.000 kr.

Der er i alt 1.350 tømninger årligt à 50 km. Antal kørte km bliver da 67.500 km årligt. Dieselforbruget er 16.875 liter, da lastbilen kører 4 km/liter.

Vedligeholdelse for en lastbilen er skønnet til ca. 10-12.000 kr. årligt, eller 5.000 kr. for andelen på 43 pct.

Sortering

Det er antaget, at sorteringen foretages på større centrale anlæg. Sorteringsanlægget i Nyborg kan, hvis det alene anvendes til at sortere plast, dække plastflasker/dunke fra hele Fyn. Et sorteringsanlæg til 2,5 mill.kr. kan sortere ca. 500 tons. Til sortering af 5.000 tons skal dermed bruges 10 anlæg. Udgifterne til investering i sorteringsanlæg på landsplan bliver da 25 mill.kr.

I Nyborg anvendes 2,5 time pr. uge til sortering, svarende til 130 timer årligt. På landsplan for 5.000 tons svarer dette til ca. 26.000 timer (=130/24,7*5000).

Vedligeholdelse for hele anlægget i Nyborg udgør 25.000 kr. årligt. På landsplan bliver dette (25.000*10=) 250.000 kr.

Energiforbruget udgør (4,2 kWh/time * 37 timer * 52 uger * 10 anlæg =) ca. 81.000 kWh årligt.

Transport til genanvendelsesvirksomhed

Beregnet som en pris per tons på 175 kr./tons, jf. bilagsboks 3.

Behandling

Oplysningerne stammer fra to danske virksomheder, der regenerer plast.

Anlægsudgifterne for et anlæg til behandling af 5.000 tons udgør 8 mill.kr. i bygninger med en forventet levetid på 20 år. Investering i maskiner udgør 25 mill.kr., heraf 20 mill.kr. i import. Levetiden for maskiner er skønnet til 10 år.

Arbejdskraftforbruget er 21 mand pr. år.

Elforbruget udgør 7,5 mill. kWh årligt. Der anvendes 113 mill. liter naturgas og 25.000 m3 vand. Vedligeholdelse er 60.000 kr. for bygninger og 2 mill. kr. for maskiner. Kemikalier udgør 135.000 kr.

Restprodukt udgør 10-20 pct. af den behandlede mængde plastflasker og –dunke afhængig af renheden af de indsamlede flasker, og produktionen udgør de resterende 80-90 pct. I denne analyse er valgt en fordeling på 10 pct. til restprodukter og 90 pct. til produktion. For 5.000 tons behandlet plastflasker og –dunke svarer dette til 500 tons, der deponeres på losseplads. Produktionen udgør de resterende 90 pct. af den behandlede mængde, svarende til 4.500 tons.

Miljøkonsekvenser

Miljøkonsekvenserne stammer primært fra selve processen på genanvendelsesvirksomheden, mens der relativt set kun er forbundet mindre miljøkonsekvenser med indsamlingen. Tallene stammer fra Miljøprojekt nr. 657 og er opgjort i kg/tons plastflaske- og dunkeaffald.

    
Bilagstabel 4.
Alternativ 3. Konsekvensskema for genanvendelse. Indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer samt eksport.

 

Landsplan 5.000 tons

Indsamlet mængde

5.000

Tons

Indsamling

 

 

Indsamling på affaldsøer

 

 

Kapitalomkostninger

 

 

Antal kuber

9.760

Stk.

    Størrelse

770

Liter

    Investering i kuber

15.616.000

Kr.

    Levetid

10

År

Investering lastbiler

15.844.156

Kr.

        - levetid

12

År

    Brændstofeffektivitet

4

Km/l

Driftsomkostninger

 

 

Arbejdskraft

20.371

Timer

Vedligeholdelse kuber

488.000

Kr.

Vedligeholdelse lastbiler

282.931

Kr.

Kørsel

 

 

        - Km

367.768

Km

        - Diesel

91.942

Liter

Indsamling på genbrugsstationer

 

 

Kapitalomkostninger

 

 

Antal containere

450

Stk.

    Størrelse

900

Liter

    Investering i containere

6.750.000

Kr.

    Levetid

10

År

Investering lastbiler

280.000

Kr.

        - levetid

10

År

    Brændstofeffektivitet

15

Km/liter

Driftsomkostninger

 

 

Arbejdskraft

1.350

Timer

Vedligeholdelse containere

225.000

Kr.

Vedligeholdelse lastbiler

5.000

Kr.

Kørsel

 

 

        - Km

67.500

Km

        - Diesel

4.500

Liter

Sortering

 

 

Kapitalomkostninger

 

 

Investering bygninger/maskiner

25.000.000

Kr.

    Levetid

10

År

Driftsomkostninger

 

 

Arbejdskraft

26.316

Timer

Vedligeholdelse

250.000

Kr.

Energi

80.808

KWh

Transport til Tyskland

175

Kr./tons

Miljøkonsekvenser

 

Indsamling

 

 

CO2

39,76

Kg/tons

NOx

0,11

Kg/tons

SO2

0,04

Kg/tons

COD

0,00

Kg/tons

Ultrafine partikler

0,0031

Kg/tons

PM10

0,0037

Kg/tons

CO

0,496

Kg/tons

VOC

0,037

Kg/tons

Dioxin

5,20E-13

Kg/tons

   
Bilagsboks 5.
Alternativ 3. Fysiske konsekvenser ved genanvendelse på landsplan, 5.000 tons. Indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer samt eksport

Indsamling og sortering

Indsamling og sortering til eksport foregår på samme måde som ved indsamling og sortering til behandling på dansk genanvendelsesvirksomhed, jf. bilagsboks 4.

Transport til genanvendelsesvirksomhed

Beregnet som en pris per tons på 175 kr./tons, jf. bilagsboks 3.

Miljøkonsekvenser

Miljøkonsekvenserne svarer til miljøkonsekvenserne for indsamling i alternativ 2, indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer og behandling i Danmark, jf. bilagsboks 4 og bilagstabel 3. Miljøkonsekvenser i eksportlandet fra behandling og transport indgår ikke, jf. Flemming Møller m.fl. (2000), afsnit 2.4.

    
Bilagstabel 5.
Alternativ 4. Konsekvensskema for genanvendelse. Indsamling på genbrugsstation og eksport

 

Landsplan 2.500 tons

Indsamlet mængde

2.500

Tons

Indsamling

 

Kapitalomkostninger

 

 

Antal containere

450

Stk.

Størrelse

900

Liter

Investering i containere

6.750.000

Kr.

    - Levetid

10

År

Investering lastbiler

1.462.500

Kr.

    - Levetid

10

År

    - Brændstofeffektivitet

4

Km/liter

Driftsomkostninger

 

 

Arbejdskraft

4.500

Timer

Vedligeholdelse containere

225.000

Kr.

Vedligeholdelse lastbiler

25.000

Kr.

Kørsel

 

 

    - Km

270.000

Km

    - Diesel

67.500

Liter

Sortering

 

Kapitalomkostninger

 

 

Investering bygninger/maskiner

12.500.000

Kr.

    - Levetid

10

År

Driftsomkostninger

 

 

Arbejdskraft

13.158

Timer

Vedligeholdelse

125.000

Kr.

Energi

40.404

KWh

Transport til genanvendelsesvirksomhed

175

Kr./tons

Miljøkonsekvenser

 

CO2

19,880

Kg/tons

NOx

0,0566

Kg/tons

SO2

0,0218

Kg/tons

COD

0,0009

Kg/tons

Ultrafine partikler

0,0015

Kg/tons

PM10

0,0019

Kg/tons

CO

0,248

Kg/tons

VOC

0,018

Kg/tons

Dioxin

2,60E-13

Kg/tons

   
Bilagsboks 6.
Fysiske konsekvenser ved genanvendelse på landsplan, 2.500 tons. Indsamling på genbrugsstation og eksport.

Indsamling

Der er opstillet i alt 450 containere på genbrugsstationer, jf. bilagsboks 4.

Prisen for en container (17 m3) er 15.000 kr. (ekskl. moms) pr. stk., hvilket giver samlede anskaffelsesudgifter på 6,8 mill.kr. Levetiden skønnes til ca. 10 år. Vedligeholdelse udgør 500 kr./stk., svarende til en udgift på 225.000 kr. årligt.

Det tager 20 minutter at tømme en container. Hertil kommer kørsel (tur/retur) til sorteringsanlægget, som er skønnet til i alt 100 km (50 km hver vej). Afstanden til sorteringsanlægget er fordoblet i forhold til alternativ 2 og 3, hvor der var dobbelt så mange sorteringsanlæg (10 mod 5 i alternativ 4). I alt skønnes tidsforbruget til tømning og kørsel til ca. 1 time og 40 min./container.

Containeren kan rumme ca. 900 kg og skal dermed tømmes 6 gange årligt (2.500 tons/450 containere/0,9 tons). Det årlige antal tømninger bliver da 2.700 (=6 * 450 container). Det samlede årlige tidsforbrug er da 4.500 timer, idet det tager ca.1 time og 40 min. pr. container, jf. ovenfor.

Lastbilen anvendes 4.500 timer årligt til kørsel til sorteringsanlæg samt tømning. Der bruges dermed 2,25 lastbiler, hver med et samlet tidsforbrug pr. år på ca. 2.000 timer (52 uger * 37 timer ). 2,25 af investeringsudgiften på 650.000 kr. for en lastbil skal da henregnes til kørsel til sorteringsanlægget, svarende til ca. 1½ mill.kr.

Der er i alt 2.700 tømninger årligt à 100 km. Antal kørte km bliver da 270.000 pr. år. Dieselforbruget andrager 67.500 liter, da lastbilen kører 4 km/liter.

Vedligeholdelse for lastbilen er skønnet til ca. 10-12.000 kr. årligt, 25.000 kr. for andelen på 2,25 lastbil.

Sortering

Et sorteringsanlæg kan årligt behandle 500 tons, jf. bilagsboks 4. Der skal bruges (2.500 tons/500 tons =) 5 anlæg, der hver koster 2,5 mill.kr. i investering. De samlede investeringsudgifter bliver 12½ mill.kr.

I Nyborg anvendes 2,5 time pr. uge til sortering af 24,7 tons årligt, svarende til 130 timer årligt. På landsplan for 2.500 tons svarer dette til 13.000 timer (=130/24,7*2.500). Vedligeholdelse udgør 25.000 kr. årligt pr. anlæg. På landsplan bliver dette (25.000*5 =) 125.000 kr. Energiforbruget udgør (4,2 kWh/time *37 timer*52 uger * 5 anlæg =) ca. 40.000 kWh årligt.

Transport til genanvendelsesvirksomhed i Tyskland

Beregnet som en pris per tons på 175 kr./tons, jf. bilagsboks 3.

Miljøkonsekvenser

Miljøkonsekvenserne stammer fra indsamling på genbrugsstation. De er mindre end indsamlingen i alternativ 2 og 3, idet der alene indsamles på genbrugsstation i alternativ 4.