| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Samfundsøkonomisk analyse af bortskaffelse af plastflaske- og dunkeaffald fra
husholdninger
Bilagstabel 1.
Alternativ 1. Budgetøkonomiske omkostninger for indsamling af
husholdningsaffald til forbrænding.
|
Ressourceforbrug |
Kapitaludgifter pr. år |
|
Enfamiliesboliger, Investering i
sækkestativ pr. husstand |
34,61 |
Kr. |
- Levetid |
10 |
År |
Etageboliger, Investering i container pr.
husstand |
21,69 |
Kr. |
- Levetid |
10 |
År |
Driftsudgifter |
|
Tømningspris pr. år |
|
|
Enfamiliesboliger, |
432 |
Kr. |
- tømningspris pr.
år |
349 |
Kr. |
- sækkepris pr. år |
83 |
Kr. |
Etageboliger |
142 |
Kr. |
Omkostning i alt pr. husstand pr. år |
|
Enfamiliesboliger |
467 |
Kr. |
Etageboliger |
165 |
Kr. |
Indsamlet mængde pr. husstand pr. år |
|
Enfamiliesboliger |
592 |
Kg |
Etageboliger |
388 |
Kg |
Omkostning i alt pr. tons |
|
Enfamiliesboliger |
789 |
Kr. |
Etageboliger |
423 |
Kr. |
Omkostning vægtet pr. tons |
643 |
Kr. |
Bilagsboks 1.
Alternativ 1. Opgørelse af de budgetøkonomiske omkostninger for indsamling
af husholdningsaffald til forbrænding.
Generelle forudsætninger
For enfamilieshuse er det valgt at bruge 110 l sæk med ugentlig
tømning som en repræsentativ indsamlingsmetode for udelt indsamling af
husholdningsaffald. Disse boligtyper har således en ugentlig kapacitet på 110 l. For
etageejendomme er det valgt at bruge 660 l container med ugentlig tømning som
indsamlingsmetode. Det antages, at en 660 l container dækker 8 husstande, således at en
husstand i en etageejendom har en ugentlig kapacitet på 82,5 l.
Da det ikke har været muligt at få oplyst det nøjagtige
ressourcebehov, der medgår til indsamling af affald, har det i stedet været nødvendigt
at indsamle oplysninger om tømningspriser for de valgte containertyper. Tømningspriserne
udregnes som et simpelt gennemsnit af de tømningspriser, der er opgivet af de valgte
kommuner. Der er indsamlet data om tømningspriser fra 15 kommuner, og de er valgt, så de
både repræsenterer storby-, provinsby- og landkommuner. Priserne for tømning af en sæk
varierer mellem 7,44 kr. og 5,67 kr. pr. tømning og for en container mellem 28,05 kr. og
12,74 kr. pr. tømning. Der udregnes indsamlingsomkostninger for to boligtyper;
enfamilieshuse og etageejendomme. Priser på indsamlingsmateriel er opgivet af
leverandører, dog er sækkeprisen et gennemsnit af priserne oplyst af kommunerne.
Indsamlingsomkostninger udregnes pr. husstand opdelt på
enfamilieshuse og etageejendomme. For at omregne omkostninger pr. husstand til
omkostninger pr. tons dagrenovation kræves oplysninger om mængder af indsamlet
dagrenovation pr. husstand fordelt på boligtyper. De nyeste oplysninger af denne art
findes i Miljøprojekt 264 fra 1994 (dog opdateret mht. glas og avispotentiale i
miljøprojekt nr. 85 (1997)).
Kapitalomkostninger
Prisen for et sækkestativ er 290 kr. Prisen for en container er
181,30 kr. pr. husstand (der er forudsat 8 husstande pr. container). Levetiden for begge
er skønnet til 10 år. Investeringerne i dette udstyr er omdannet til årlige udgifter
ved at multiplicere med en kapitalindvindingsfaktor på 0,1196 (udregnet med en rente på
6 pct. og en levetid på 10 år). De årlige investeringer bliver da 35 kr. og 22 kr. for
hhv. enfamiliesboliger og etageboliger.
Driftsomkostninger
Tømningsprisen pr. uge er 6,71 kr. for enfamiliesboliger og 2,74
kr. for etageboliger. For enfamiliesboliger kommer yderligere udgifter til sæk på 1,60
kr./tømning. De årlige driftsudgifter udgør dermed 432 kr. og 142 kr. for hhv.
enfamilie- og etageboliger (der er forudsat 52 tømninger pr. år).
Samlede omkostninger
Udgifterne i alt pr. husstand (både kapitaludgifter og drift)
udgør 467 kr. og 164 kr. for hhv. enfamilie- og etageboliger.
Der indsamles en mængde pr. år på hhv. 592 kg og 388 kg for de to
typer af husstande, hvorved de samlede omkostninger pr. tons bliver 789 kr. og 423 kr. for
hhv. enfamilies- og etageboliger.
Fordelingen af de to husstandstyper er 60,1 pct. enfamiliesboliger og
39,9 pct. etageboliger. De vægtede omkostninger pr. tons bliver dermed 643 kr. |
Bilagstabel 2.
Alternativ 1. Konsekvensskema for forbrændingsprocessen.
|
Ressourceforbrug |
Anlæggets kapacitet |
483.000 |
Tons |
Kapitaludgifter |
|
Investering i forbrændingsanlæg |
2.000.000.000 |
Kr. |
- Levetid |
25 |
År |
Investering i varmedistributionsdel |
700.000.000 |
Kr. |
- Levetid |
40 |
År |
Ressourceforbrug drift |
|
Arbejdskraft |
|
|
Personale |
149 |
Mand |
Pension |
3.000.000 |
Kr. |
Råvarer |
|
|
Kalk (CaCO3) |
3.000 |
Tons |
Kemikalier |
2.000.000 |
Kr. |
Lud |
390 |
Tons |
Energi |
|
|
- El |
42.300 |
MWh |
- Naturgas |
256.000 |
m3 |
- olie |
526 |
m3 |
- spidsbelastning,
naturgas og olie |
1.000.000 |
Kr. |
Andet |
52.000.000 |
Kr. |
Vedligeholdelse |
|
|
Maskiner |
44.000.000 |
Kr. |
Bygninger |
5.000.000 |
Kr. |
Bortskaffelse af restprodukt |
|
Deponering |
15.000 |
Tons |
Genanvendelse |
107.000 |
Tons |
Produktion |
|
El |
115.300 |
MWh |
Varme |
953.000 |
MWh |
Miljøkonsekvenser |
|
Indsamling |
|
|
CO2 |
11,0000 |
Kg/tons |
NOx |
0,1090 |
Kg/tons |
SO2 |
0,0078 |
Kg/tons |
COD |
0,0005 |
Kg/tons |
Ultrafine partikler |
0,0018 |
Kg/tons |
PM10 |
0,0022 |
Kg/tons |
CO |
0,017 |
Kg/tons |
VOC |
0,001 |
Kg/tons |
Dioxin |
1,40E-13 |
Kg/tons |
Forbrænding |
|
CO2 |
3126,0000 |
Kg/tons |
NOx |
1,3800 |
Kg/tons |
SO2 |
0,2560 |
Kg/tons |
COD |
0,0000 |
Kg/tons |
Ultrafine partikler |
0,0117 |
Kg/tons |
PM10 |
0,0143 |
Kg/tons |
CO |
10,000 |
Kg/tons |
VOC |
0,034 |
Kg/tons |
Dioxin |
1,00E-08 |
Kg/tons |
Miljøkonsekvenser i alt |
|
CO2 |
3137,0000 |
Kg/tons |
NOx |
1,4890 |
Kg/tons |
SO2 |
0,2638 |
Kg/tons |
COD |
0,0005 |
Kg/tons |
Ultrafine partikler |
0,0135 |
Kg/tons |
PM10 |
0,0165 |
Kg/tons |
CO |
10,017 |
Kg/tons |
VOC |
0,035 |
Kg/tons |
Dioxin |
1,00E-08 |
Kg/tons |
Bilagsboks 2.
Alternativ 1. Konsekvensskema for forbrændingsprocessen.
Oplysningerne om forbrænding
stammer fra Vestforbrænding I/S. Det er valgt, fordi det repræsenterer et stort
velfungerende forbrændingsanlæg, der svarer til, hvad man i dag ville opføre.
Forbrændingsanlægget har en samlet kapacitet på 483.000 tons affald
årligt.
Kapitalomkostninger
Det er skønnet, at anlægsudgifterne til et nyt anlæg som
Vestforbrænding udgør 2,7 mia. kr., fordelt med 2 mia. kr. til selve anlægget og 0,7
mia. kr. til varmedistribution. Levetiden for selve forbrændingsanlægget er 20-30 år,
og for varmedistributionen 30-50 år. I denne analyse er valgt hhv. 25 år og 40 år.
Ressourceforbrug drift
Arbejdskraft består af 149 ansatte (inkl. brugerfinansierede
ordninger og ekskl. projektansættelser). Der er udgifter på 3 mill.kr. til pensioner.
Af råvarer bruges kalk, kemikalier, lud og energi (el, olie og
naturgas). Der bruges 3.000 tons kalk, 390 tons lud, 42.300 MWh , 256.000 m3
naturgas og 526 m3 olie. Forbruget af kemikalier fordeler sig på en hel række
forskellige slags og er derfor opgjort som et samlet beløb i kroner. I spidsbelastning
bruges naturgas og olie for ca. 1 mill.kr.
"Andet" på ca. 52 mill.kr. består af miljøkontrol (13
mill.kr.); konsulentbistand, indkøring af nye anlæg m.m (10 mill.kr.); forbehandling og
omlastning (8 mill.kr.); forsøg og udvikling (2 mill.kr.); administration (9 mill.kr.);
drift og vedligeholdelse af spidslastcentral og distribution af fjernvarme (10 mill.kr.).
Restprodukt
Restprodukt består af ca. 15.000 tons til deponering på
losseplads og ca. 107.000 tons til genanvendelse.
Produktion
Forbrændingsanlægget producerer 115.300 MWh el og 953.000 MWh
varme årligt.
Miljøkonsekvenser
Miljøkonsekvenserne stammer primært fra selve forbrændingen,
mens der relativt set kun er forbundet mindre miljøkonsekvenser med indsamlingen. Tallene
stammer fra Miljøprojekt nr. 657 og er opgjort i kg/tons dagrenovation. |
Bilagstabel 3.
Alternativ 2. Konsekvensskema for genanvendelse. Indsamling på affaldsøer og
behandling i Danmark
|
Nyborg
Kommune |
Landsplan |
Indsamlet mængde |
16,5 |
Tons |
5.000 |
Tons |
- Kuber |
12,5 |
Tons |
3.750 |
Tons |
- Genbrugsstation |
4,0 |
Tons |
1.250 |
Tons |
Indsamlingsfrekvens |
Hver 2. uge |
|
Hver 4. uge |
|
Antal husstande pr. kube |
130 |
Husstande |
250 |
Husstande |
Indsamling |
|
|
Indsamling affaldsøer |
|
|
Kapitalomkostninger |
|
|
|
|
Antal kuber |
69 |
Stk. |
9.760 |
Stk. |
Størrelse |
400 |
Liter |
770 |
Liter |
Investering i kuber |
59.340 |
Kr. |
15.616.000 |
Kr. |
Levetid |
10 |
År |
10 |
År |
Investering lastbiler |
140.000 |
Kr. |
15.844.156 |
Kr. |
- levetid |
12 |
År |
12 |
År |
Brændstofeffektivitet |
4 |
Km/l |
4 |
Km/l |
Driftsomkostninger |
|
|
|
|
Arbejdskraft |
208 |
Timer |
20.369 |
Timer |
Vedligeholdelse kuber |
3.450 |
Kr. |
488.000 |
Kr. |
Vedligeholdelse lastbiler |
2.500 |
Kr. |
282.931 |
Kr. |
Kørsel |
|
|
|
|
Km |
1.950 |
Km |
367.768 |
Km |
Diesel |
488 |
Liter |
91.942 |
Liter |
Indsamling genbrugsstation |
|
|
Kapitalomkostninger |
|
|
|
|
Antal containere |
1 |
Stk. |
450 |
Stk. |
Kapacitet |
900 |
Kg |
900 |
Kg |
Investering i
containere |
15.000 |
Kr. |
6.750.000 |
Kr. |
Levetid |
10 |
År |
10 |
År |
Investering lastbiler |
|
|
438.750 |
Kr. |
- levetid |
|
|
10 |
År |
Brændstofeffektivitet
|
|
|
4 |
Km/liter |
Driftsomkostninger |
|
|
|
|
Arbejdskraft |
1,5 |
Timer |
1.350 |
Timer |
Vedligeholdelse containere |
500 |
Kr. |
225.000 |
Kr. |
Vedligeholdelse lastbiler |
|
|
7.425 |
Kr. |
Kørsel |
|
|
|
|
- Km |
|
|
67.500 |
Km |
- Diesel |
|
|
16.875 |
Liter |
Sortering |
|
|
Kapitalomkostninger |
|
|
|
|
Investering bygninger/maskiner |
168.919 |
Kr. |
25.000.000 |
Kr. |
Levetid |
10 |
År |
10 |
År |
Driftsomkostninger |
|
|
|
|
Arbejdskraft |
130 |
Timer |
26.316 |
Timer |
Vedligeholdelse |
1.689 |
Kr. |
250.000 |
Kr. |
Energi |
546 |
KWh |
80.808 |
KWh |
Transport til genanvendelsesvirksomhed |
175 |
Kr./tons |
175 |
Kr./tons |
Behandling genanvendelsesvirksomhed |
|
|
Kapitalomkostninger |
|
|
|
|
Investering bygninger |
|
|
8.000.000 |
Kr. |
Levetid |
|
|
20 |
År |
Investering maskiner |
|
|
25.000.000 |
Kr. |
Heraf import |
|
|
20.000.000 |
Kr. |
Levetid |
|
|
10 |
År |
Driftsomkostninger |
|
|
|
|
Arbejdskraft |
|
|
21 |
Mand |
Kemikalier m.m. |
|
|
135.000 |
Kr. |
El |
|
|
7.500.000 |
KWh |
Naturgas |
|
|
113.000.000 |
Liter |
Vand |
|
|
25.000 |
m3 |
Vedligeholdelse bygninger |
|
|
60.000 |
Kr. |
Vedligeholdelse maskiner |
|
|
2.000.000 |
Kr. |
Restprodukt til deponering |
|
|
500 |
Tons |
Produktion af regenerat |
|
4.500 |
Tons |
Miljøkonsekvenser |
|
|
Indsamling |
|
|
|
|
CO2 |
|
|
39,76 |
kg/tons |
NOx |
|
|
0,113 |
kg/tons |
SO2 |
|
|
0,044 |
kg/tons |
COD |
|
|
0,0018 |
kg/tons |
Ultrafine partikler |
|
|
0,0031 |
kg/tons |
PM10 |
|
|
0,0037 |
kg/tons |
CO |
|
|
0,496 |
kg/tons |
VOC |
|
|
0,037 |
kg/tons |
Dioxin |
|
|
5,20E-13 |
kg/tons |
Genanvendelse |
|
|
CO2 |
|
|
382,80 |
kg/tons |
NOx |
|
|
0,89 |
kg/tons |
SO2 |
|
|
0,70 |
kg/tons |
COD |
|
|
0,27 |
kg/tons |
Ultrafine partikler |
|
|
0,017 |
kg/tons |
PM10 |
|
|
0,021 |
kg/tons |
CO |
|
|
0,452 |
kg/tons |
VOC |
|
|
0,0488 |
kg/tons |
Dioxin |
|
|
7,60E-10 |
kg/tons |
Miljøkonsekvenser i alt |
|
|
CO2 |
|
|
422,56 |
kg/tons |
NOx |
|
|
1,00 |
kg/tons |
SO2 |
|
|
0,74 |
kg/tons |
COD |
|
|
0,27 |
kg/tons |
Ultrafine partikler |
|
|
0,020 |
kg/tons |
PM10 |
|
|
0,024 |
kg/tons |
CO |
|
|
0,948 |
kg/tons |
VOC |
|
|
0,0856 |
kg/tons |
Dioxin |
|
|
7,61E-10 |
kg/tons |
Bilagsboks 3.
Fysiske konsekvenser indsamling og sortering i Nyborg Kommune.
Indsamling
Indsamling på affaldsøer
Kapitalomkostninger
Der er investeret i 69 kuber. En kube koster 860 kr. pr. styk
ekskl. moms, hvilket giver samlede investeringer i kuber på knap 60.000 kr.
I Nyborg er anvendt en lastbil med lasteevne 10 tons til indsamling.
En lastbil af denne type koster 1,4 mill. kr. i anskaffelse og holder ca. 12 år (10-14
år). Da kommunen vil anvende denne lastbil ikke blot til indsamling af plast, men også
til indsamling af andre typer affald, skal hele investeringsudgiften ikke henregnes til
indsamling af plastflasker og dunke. Andelen for plastflasker og -dunke er fastsat
efter, hvor meget lastbilen tidsmæssigt anvendes til indsamling af plast.
(Kørselsbehovet i kommunen (antal km) forudsættes dermed ikke at variere mellem de
enkelte affaldsfraktioner). Lastbilen anvendes 8 timer (dvs. 1 dag) hver 2. uge til
indsamling af plastflasker, svarende til 208 timer årligt (8 timer * 52 uger/2). Dette
udgør 10 pct. af det samlede årlige tidsforbrug for lastbilen på 2.080 timer (udregnet
som 52 uger à 5 arbejdsdage à 8 timer = 2.080 timer). Der henregnes derfor 10 pct. af
investeringsudgiften til indsamling af plastflasker, dvs. 140.000 kr.
Driftsomkostninger
Arbejdskraft udgør i Nyborg 208 timer årligt, jf. ovenfor.
Ruten til tømning af kuberne i Nyborg er på ca. 75 km, og der køres
hver anden uge. Dette svarer til 1.950 km årligt (75 km/2*52 uger). Dieselforbruget
hertil er 488 liter, idet denne typer lastbil kører 4 km per liter ultralet diesel.
Vedligeholdelse til kuber udgør 50 kr. per styk årligt, svarende til
3.450 kr. pr. år. Vedligeholdelse til lastbil udgør 25.000 kr. pr. lastbil. 10 pct.
heraf skal henregnes til plastflasker og -dunke, jf. ovenfor, svarende til 2.500 kr.
årligt.
Indsamling på genbrugsstation
Der er opstillet 1 container på genbrugsstationen. Prisen for en
container (17 m3) er 15.000 kr. (ekskl. moms) pr. stk. Levetiden skønnes til
ca. 10 år og vedligeholdelse udgør 500 kr./år. Containeren tømmes, når den er fyldt.
Den kan rumme ca. 900 kg og skal dermed tømmes 4½ gange årligt (4,0 tons/0,9 tons). Det
tager 20 minutter at tømme en container. Det årlige tidsforbrug bliver dermed 1½ time
(4,5 tømning *20 min./60 min.). Der regnes ikke med kørsel, da sorteringen foregår på
genbrugsstationen.
Sortering
Et sorteringsanlæg koster ca. 2,5 mill.kr. Anlægget anvendes
også til sortering af andet affald (bl.a. papir), hvorfor kun en del af anlægsudgiften
skal henregnes til sortering af plastflasker i lighed med investering i lastbilen. Andelen
er udregnet efter tidsforbruget (i lighed med lastbilen). Der sorteres plastflasker ca.
2,5 timer om ugen, svarende til 6,8 pct. af anlæggets 37 ugentlige timer. Dette giver for
Nyborg en udgift på ca. 170.000 kr.
Arbejdskraften udgør 2,5 time pr. uge, svarende til 130 timer
årligt.
Vedligeholdelse for hele anlægget i Nyborg udgør 25.000 kr. årligt.
Andelen for plastflaske og dunke bliver (25.000 kr. * 2,5 time/37 time =) 1.689 kr.
Energiforbruget udgør 546 kWh i Nyborg årligt, udregnet som 130
timer à 4,2 kWh.
Transport til genanvendelsesvirksomhed
Der er ikke udregnet fysisk ressourceforbrug for denne post. Dels
er det en relativt mindre betydende udgift, og dels er det meget vanskeligt at opgøre
andelen for lastbil til denne transport, da køretøjerne anvendes til meget andet kørsel
(speditionskørsel). Det er derfor valgt at lade denne post indgå som en pris per tons.
Prisen er af Danbørs oplyst at ligge på 150-200 kr./tons. I denne analyse er anvendt 175
kr./tons. |
Bilagsboks 4.
Alternativ 2. Fysiske konsekvenser ved genanvendelse på landsplan, 5.000 tons
(indsamling, sortering og behandling).
Indsamling
Indsamling på affaldsøer
Indsamlingen foregår dels på affaldsøer og dels på kommunens
genbrugsstation. Det er antaget, at 25 pct. (1.250 tons) indsamles på genbrugsstationen
og de resterende 75 pct. (3.750 tons) på affaldsøerne, svarende til fordelingen fra
forsøget i Nyborg.
I Nyborg blev anvendt 69 kuber à 400 liter samt en container på
genbrugsstationen. Indsamlingen i Nyborg gav 16,5 tons årligt, svarende til 2,0 kg per
husstand pr. år. En kube i Nyborg dækker ca. 125 husstande. På landsplan er forudsat
770 liter kuber, dvs. næsten dobbelt så stor en kube. En kube på 770 liter vil kunne
dække gennemsnitligt 250 husstande. Antal kuber på landsplan er beregnet efter antal
husstande. Til de i alt 2,44 mill. husstande i Danmark skal der dermed bruges 9.760 kuber
(beregnet som 2,44 mill. husstande/250 husstande). Kuberne skønnes at holde 10 år og
koster 1.600 kr. pr. styk ekskl. moms. Den samlede investeringsudgift til kuber bliver
dermed 15,6 mill.kr. (Investeringen er stort set den samme, som hvis der var anvendt 400
liters kuber, idet de store kuber er ca. dobbelt så dyre, men kan rumme ca. dobbelt så
meget, så der kun skal bruges halvt så mange. Besparelsen vil ligge i ressourceforbruget
(arbejdskraften) til selve indsamlingen, der kan foretages hurtigere og sjældnere).
I Nyborg er anvendt en lastbil med lasteevne 10 tons til indsamling.
Det er Nyborg Kommunes (Renofyn) vurdering, at denne type lastbil er velegnet til
indsamling, hvorfor det er forudsat, at denne type også anvendes på landsplan. En
lastbil koster 1,4 mill. kr. i anskaffelse og holder ca. 12 år (10-14 år). Der henregnes
4 pct. af investeringsudgiften til indsamling af plastflasker. (Lastbilen anvendes 6 timer
om måneden til indsamling af plastflasker (jf. nedenfor), svarende til 6*12=72 timer
årligt. Dette udgør ca. 4 pct. af det samlede årlige tidsforbrug for lastbilen på
2.080 timer (udregnet som 52 uger à 5 arbejdsdage à 8 timer = 2.080 timer). Der
henregnes derfor 4 pct. af investeringsudgiften til indsamling af plastflasker, dvs. ca.
50.000 kr. På landsplan bliver dette 15,8 mill.kr. (1,4 mill.kr.* 0,04/ 8.624 husstande i
Nyborg * 2,44 mill. husstande på landsplan). Dette svarer til ca. 11 lastbiler til
indsamling af plastflasker/dunke på landsplan.
Arbejdskraft til en typisk indsamlingsrute inkl. kørsel frem og
tilbage til centrale sorteringsanlæg udgør 6 timer om måneden eller 72 timer årligt.
Det er altså forudsat, at ruten med det halve antal ganske vist dobbelt så store
kuber kan gøres et par timer hurtigere end den tilsvarende rute i Nyborg (hvor der
anvendes 8 timer). På landsplan svarer dette til 20.369 timer årligt på landsplan
(beregnet som 72 timer *9.760 kuber/34,5 kube, idet der bruges, hvad der svarer til 34,5
store kuber i Nyborg (8.624 husstande / 250 husstande =34,5 kuber).
En typisk rute til tømning af kuberne er sat til 100 km (inkl.
kørsel til centralt sorteringsanlæg). Ruten i Nyborg er 75 km, men da det landsdækkende
system har halvt så mange kuber placeret med større afstand, fås en kortere rute (50
km). Hertil kommer afstanden til sorteringsanlæg, der er sat til 25 km, dvs. i alt 50 km.
En samlet rute på 100 km hver 4. uge giver årlig kørsel på 1.300 km (100km/4uger*52
uger). Opregnet til landsplan giver dette ca. 370.000 km (1.300 km * 9.760 kuber/34,5
kube). Dieselforbruget hertil er ca. 92.000 liter, idet denne type lastbil kører 4 km pr.
liter diesel.
Vedligeholdelse af kuber udgør 50 kr. pr. styk årligt, svarende til
knap ½ mill.kr. per år på landsplan. Vedligeholdelse af lastbil udgør 25.000 kr. pr.
lastbil, svarende til ca. 283.000 kr. på landsplan (beregnet som 25.000 kr.*11,3
lastbil).
Indsamling på genbrugsstation
Der er opstillet 1 container på samtlige genbrugsstationer. Der er i
alt 450 genbrugsstationer i Danmark (oplyst af Videnscenter for Affald). Der indsamles
1.250 tons på genbrugsstationerne, jf. ovenfor.
Prisen for en container (17 m3) er 15.000 kr. (ekskl. moms)
pr. stk., hvilket giver samlede anskaffelsesudgifter på 6,8 mill.kr. Levetiden skønnes
til ca. 10 år. Vedligeholdelse udgør 500 kr./stk., svarende til en udgift på 225.000
kr. årligt.
Det tager 20 minutter at tømme en container. Hertil kommer kørsel
(tur/retur) til sorteringsanlægget, som er skønnet til i alt 50 km, jf. ovenfor. I alt
skønnes tidsforbruget til tømning og kørsel til ca. 1 time pr. container.
Containeren kan rumme ca. 900 kg og skal dermed tømmes 3 gange
årligt (1.250 tons/450 containere/0,9 tons). Det årlige antal tømninger bliver da 1.350
(=3*450 container). Det samlede årlige tidsforbrug er da 1.350 timer, idet det tager ca.1
time pr. container, jf. ovenfor.
Lastbilen anvendes 1.350 timer årligt til kørsel til
sorteringsanlæg samt tømning (hver tømning tager 1 timer, jf. ovenfor). Dette udgør
67,5 pct. af lastbilens samlede tidsforbrug pr. år på ca. 2.000 timer (52 uger * 37
timer ). 67,5 pct. af investeringsudgiften på 650.000 kr. for en lastbil skal da
henregnes til kørsel til sorteringsanlægget, svarende til ca. 440.000 kr.
Der er i alt 1.350 tømninger årligt à 50 km. Antal kørte km bliver
da 67.500 km årligt. Dieselforbruget er 16.875 liter, da lastbilen kører 4 km/liter.
Vedligeholdelse for en lastbilen er skønnet til ca. 10-12.000 kr.
årligt, eller 5.000 kr. for andelen på 43 pct.
Sortering
Det er antaget, at sorteringen foretages på større centrale
anlæg. Sorteringsanlægget i Nyborg kan, hvis det alene anvendes til at sortere plast,
dække plastflasker/dunke fra hele Fyn. Et sorteringsanlæg til 2,5 mill.kr. kan sortere
ca. 500 tons. Til sortering af 5.000 tons skal dermed bruges 10 anlæg. Udgifterne til
investering i sorteringsanlæg på landsplan bliver da 25 mill.kr.
I Nyborg anvendes 2,5 time pr. uge til sortering, svarende til 130
timer årligt. På landsplan for 5.000 tons svarer dette til ca. 26.000 timer
(=130/24,7*5000).
Vedligeholdelse for hele anlægget i Nyborg udgør 25.000 kr. årligt.
På landsplan bliver dette (25.000*10=) 250.000 kr.
Energiforbruget udgør (4,2 kWh/time * 37 timer * 52 uger * 10 anlæg
=) ca. 81.000 kWh årligt.
Transport til genanvendelsesvirksomhed
Beregnet som en pris per tons på 175 kr./tons, jf. bilagsboks 3.
Behandling
Oplysningerne stammer fra to danske virksomheder, der regenerer
plast.
Anlægsudgifterne for et anlæg til behandling af 5.000 tons udgør 8
mill.kr. i bygninger med en forventet levetid på 20 år. Investering i maskiner udgør 25
mill.kr., heraf 20 mill.kr. i import. Levetiden for maskiner er skønnet til 10 år.
Arbejdskraftforbruget er 21 mand pr. år.
Elforbruget udgør 7,5 mill. kWh årligt. Der anvendes 113 mill.
liter naturgas og 25.000 m3 vand. Vedligeholdelse er 60.000 kr. for bygninger
og 2 mill. kr. for maskiner. Kemikalier udgør 135.000 kr.
Restprodukt udgør 10-20 pct. af den behandlede mængde plastflasker
og dunke afhængig af renheden af de indsamlede flasker, og produktionen udgør de
resterende 80-90 pct. I denne analyse er valgt en fordeling på 10 pct. til restprodukter
og 90 pct. til produktion. For 5.000 tons behandlet plastflasker og dunke svarer
dette til 500 tons, der deponeres på losseplads. Produktionen udgør de resterende 90
pct. af den behandlede mængde, svarende til 4.500 tons.
Miljøkonsekvenser
Miljøkonsekvenserne stammer primært fra selve processen på
genanvendelsesvirksomheden, mens der relativt set kun er forbundet mindre
miljøkonsekvenser med indsamlingen. Tallene stammer fra Miljøprojekt nr. 657 og er
opgjort i kg/tons plastflaske- og dunkeaffald. |
Bilagstabel 4.
Alternativ 3. Konsekvensskema for genanvendelse. Indsamling på affaldsøer og
genbrugsstationer samt eksport.
|
Landsplan 5.000 tons |
Indsamlet mængde |
5.000 |
Tons |
Indsamling |
|
|
Indsamling på affaldsøer |
|
|
Kapitalomkostninger |
|
|
Antal kuber |
9.760 |
Stk. |
Størrelse |
770 |
Liter |
Investering i kuber |
15.616.000 |
Kr. |
Levetid |
10 |
År |
Investering lastbiler |
15.844.156 |
Kr. |
-
levetid |
12 |
År |
Brændstofeffektivitet
|
4 |
Km/l |
Driftsomkostninger |
|
|
Arbejdskraft |
20.371 |
Timer |
Vedligeholdelse kuber |
488.000 |
Kr. |
Vedligeholdelse lastbiler |
282.931 |
Kr. |
Kørsel |
|
|
-
Km |
367.768 |
Km |
-
Diesel |
91.942 |
Liter |
Indsamling på genbrugsstationer |
|
|
Kapitalomkostninger |
|
|
Antal containere |
450 |
Stk. |
Størrelse |
900 |
Liter |
Investering i
containere |
6.750.000 |
Kr. |
Levetid |
10 |
År |
Investering lastbiler |
280.000 |
Kr. |
-
levetid |
10 |
År |
Brændstofeffektivitet
|
15 |
Km/liter |
Driftsomkostninger |
|
|
Arbejdskraft |
1.350 |
Timer |
Vedligeholdelse containere |
225.000 |
Kr. |
Vedligeholdelse lastbiler |
5.000 |
Kr. |
Kørsel |
|
|
-
Km |
67.500 |
Km |
-
Diesel |
4.500 |
Liter |
Sortering |
|
|
Kapitalomkostninger |
|
|
Investering bygninger/maskiner |
25.000.000 |
Kr. |
Levetid |
10 |
År |
Driftsomkostninger |
|
|
Arbejdskraft |
26.316 |
Timer |
Vedligeholdelse |
250.000 |
Kr. |
Energi |
80.808 |
KWh |
Transport til Tyskland |
175 |
Kr./tons |
Miljøkonsekvenser |
|
Indsamling |
|
|
CO2 |
39,76 |
Kg/tons |
NOx |
0,11 |
Kg/tons |
SO2 |
0,04 |
Kg/tons |
COD |
0,00 |
Kg/tons |
Ultrafine partikler |
0,0031 |
Kg/tons |
PM10 |
0,0037 |
Kg/tons |
CO |
0,496 |
Kg/tons |
VOC |
0,037 |
Kg/tons |
Dioxin |
5,20E-13 |
Kg/tons |
Bilagsboks 5.
Alternativ 3. Fysiske konsekvenser ved genanvendelse på landsplan, 5.000 tons.
Indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer samt eksport
Indsamling og sortering
Indsamling og sortering til eksport foregår på samme måde som ved
indsamling og sortering til behandling på dansk genanvendelsesvirksomhed, jf. bilagsboks
4.
Transport til genanvendelsesvirksomhed
Beregnet som en pris per tons på 175 kr./tons, jf. bilagsboks 3.
Miljøkonsekvenser
Miljøkonsekvenserne svarer til miljøkonsekvenserne for
indsamling i alternativ 2, indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer og behandling i
Danmark, jf. bilagsboks 4 og bilagstabel 3. Miljøkonsekvenser i eksportlandet fra
behandling og transport indgår ikke, jf. Flemming Møller m.fl. (2000), afsnit 2.4. |
Bilagstabel 5.
Alternativ 4. Konsekvensskema for genanvendelse. Indsamling på genbrugsstation og
eksport
|
Landsplan 2.500 tons |
Indsamlet mængde |
2.500 |
Tons |
Indsamling |
|
Kapitalomkostninger |
|
|
Antal containere |
450 |
Stk. |
Størrelse |
900 |
Liter |
Investering i containere |
6.750.000 |
Kr. |
- Levetid |
10 |
År |
Investering lastbiler |
1.462.500 |
Kr. |
- Levetid |
10 |
År |
-
Brændstofeffektivitet |
4 |
Km/liter |
Driftsomkostninger |
|
|
Arbejdskraft |
4.500 |
Timer |
Vedligeholdelse containere |
225.000 |
Kr. |
Vedligeholdelse lastbiler |
25.000 |
Kr. |
Kørsel |
|
|
- Km |
270.000 |
Km |
- Diesel |
67.500 |
Liter |
Sortering |
|
Kapitalomkostninger |
|
|
Investering bygninger/maskiner |
12.500.000 |
Kr. |
- Levetid |
10 |
År |
Driftsomkostninger |
|
|
Arbejdskraft |
13.158 |
Timer |
Vedligeholdelse |
125.000 |
Kr. |
Energi |
40.404 |
KWh |
Transport til genanvendelsesvirksomhed |
175 |
Kr./tons |
Miljøkonsekvenser |
|
CO2 |
19,880 |
Kg/tons |
NOx |
0,0566 |
Kg/tons |
SO2 |
0,0218 |
Kg/tons |
COD |
0,0009 |
Kg/tons |
Ultrafine partikler |
0,0015 |
Kg/tons |
PM10 |
0,0019 |
Kg/tons |
CO |
0,248 |
Kg/tons |
VOC |
0,018 |
Kg/tons |
Dioxin |
2,60E-13 |
Kg/tons |
Bilagsboks 6.
Fysiske konsekvenser ved genanvendelse på landsplan, 2.500 tons. Indsamling på
genbrugsstation og eksport.
Indsamling
Der er opstillet i alt 450 containere på genbrugsstationer, jf.
bilagsboks 4.
Prisen for en container (17 m3) er 15.000 kr. (ekskl. moms)
pr. stk., hvilket giver samlede anskaffelsesudgifter på 6,8 mill.kr. Levetiden skønnes
til ca. 10 år. Vedligeholdelse udgør 500 kr./stk., svarende til en udgift på 225.000
kr. årligt.
Det tager 20 minutter at tømme en container. Hertil kommer kørsel
(tur/retur) til sorteringsanlægget, som er skønnet til i alt 100 km (50 km hver vej).
Afstanden til sorteringsanlægget er fordoblet i forhold til alternativ 2 og 3, hvor der
var dobbelt så mange sorteringsanlæg (10 mod 5 i alternativ 4). I alt skønnes
tidsforbruget til tømning og kørsel til ca. 1 time og 40 min./container.
Containeren kan rumme ca. 900 kg og skal dermed tømmes 6 gange
årligt (2.500 tons/450 containere/0,9 tons). Det årlige antal tømninger bliver da 2.700
(=6 * 450 container). Det samlede årlige tidsforbrug er da 4.500 timer, idet det tager
ca.1 time og 40 min. pr. container, jf. ovenfor.
Lastbilen anvendes 4.500 timer årligt til kørsel til
sorteringsanlæg samt tømning. Der bruges dermed 2,25 lastbiler, hver med et samlet
tidsforbrug pr. år på ca. 2.000 timer (52 uger * 37 timer ). 2,25 af
investeringsudgiften på 650.000 kr. for en lastbil skal da henregnes til kørsel til
sorteringsanlægget, svarende til ca. 1½ mill.kr.
Der er i alt 2.700 tømninger årligt à 100 km. Antal kørte km
bliver da 270.000 pr. år. Dieselforbruget andrager 67.500 liter, da lastbilen kører 4
km/liter.
Vedligeholdelse for lastbilen er skønnet til ca. 10-12.000 kr.
årligt, 25.000 kr. for andelen på 2,25 lastbil.
Sortering
Et sorteringsanlæg kan årligt behandle 500 tons, jf. bilagsboks
4. Der skal bruges (2.500 tons/500 tons =) 5 anlæg, der hver koster 2,5 mill.kr. i
investering. De samlede investeringsudgifter bliver 12½ mill.kr.
I Nyborg anvendes 2,5 time pr. uge til sortering af 24,7 tons årligt,
svarende til 130 timer årligt. På landsplan for 2.500 tons svarer dette til 13.000 timer
(=130/24,7*2.500). Vedligeholdelse udgør 25.000 kr. årligt pr. anlæg. På landsplan
bliver dette (25.000*5 =) 125.000 kr. Energiforbruget udgør (4,2 kWh/time *37 timer*52
uger * 5 anlæg =) ca. 40.000 kWh årligt.
Transport til genanvendelsesvirksomhed i Tyskland
Beregnet som en pris per tons på 175 kr./tons, jf. bilagsboks 3.
Miljøkonsekvenser
Miljøkonsekvenserne stammer fra indsamling på genbrugsstation.
De er mindre end indsamlingen i alternativ 2 og 3, idet der alene indsamles på
genbrugsstation i alternativ 4. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|