Forundersøgelse af forudsætninger for og konsekvenser af en liberaliseret affaldssektor

6 Miljø- og energimål på affaldsområdet

En af de væsentligste betingelser, som findes i dette projekt, er, at hensynet til miljø- og forbrugerbeskyttelse ikke tilsidesættes. Disse elementer skal indgå i analysen af om og evt. hvordan der kan sikres større samfundsøkonomisk effektivitet via en mere markedsorienteret regulering.

Miljøhensynet handler om de fastsatte grænser for den maksimale påvirkning af luft, vand og jord, som henholdsvis forbrænding og deponering af affald må foranledige.

Forbrugerbeskyttelsen handler om de enkelte borgeres og virksomhedernes sikkerhed for rimelige priser og at betingelserne for den løbende bortskaffelse af affald, leveringen af affaldsvarme m.m. svarer til det i dag gældende niveau.

I dag er miljømålene og forbrugerbeskyttelsen en integreret del af den regulering, som gælder på affalds- og genanvendelsesområdet.

Der er således ved tilrettelæggelsen af de opgaver, som kommunen varetager efter miljøbeskyttelsesloven, el- og varmeforsyningsloven udstukket nærmere overordnede rammer, regler og mål for, hvordan den konkrete håndtering kan ske.

Ændringer i tilrettelæggelsen af affaldshåndteringen, således at denne i højere grad foregår via markedet, vil - alt andet lige - ændre organiseringen og rollefordelingen i sektoren. Hvis en større del af affaldshåndteringen sker efter markedsøkonomiske principper, vil det kunne nødvendiggøre ændringer i reguleringen. Den regulering, der så træder i stedet, skal sikre, at miljøhensyn og forbrugerbeskyttelsen opretholdes i samme grad som tidligere.

En væsentlig del af analysen vil derfor handle om, at få beskrevet de reguleringsmodeller, der kan sikre dette krav, og samtidig få vurderet hvilke samfundsøkonomiske virkninger sådanne nye reguleringsmodeller afstedkommer.

Til brug for hovedprojektet er der udarbejdet et kapitel om de specifikke målsætninger på affaldsområdet. Det er målsætninger, der har en stor miljømæssig betydning og som skal sikres, uanset hvorledes affaldssektoren er organiseret.

Nedenstående er en gruppering af målene.

Energi- og miljømål:
Stabilisere de samlede affaldsmængder
Øge kvaliteten af affaldsbehandlingen
Målsætning om mindst 64% genanvendelse, 24% forbrænding og højst 12% deponering i år 2004
Målsætninger for de enkelte affaldsfraktioner, -typer og –kilder som fremgår af EU-regler, Affald 21, bekendtgørelser, cirkulærer og kommunale regulativer3.
Tilladelse til transnational transport af forbrændingsegnet affald, når allokeringen sker efter optimale miljømæssige og samfundsøkonomiske kriterier.
Øget forskning & udvikling (F&U) i nye, mere miljøvenlige teknologier (indsamling, sortering, behandling m.m.)
Størst mulig nyttiggørelse af forbrændingsegnet affald til energiformål, herunder mest mulig kraftvarme og størst mulig CO2-fortrængning
Integrering af den produktorienterede miljøstrategi og øget producentansvar i affaldshåndteringen.

Det skal vurderes, om de enkelte affaldsfraktioners genanvendelsesmuligheder samt mængder påvirkes af, om markedet for forbrænding og deponering konkurrenceudsættes. Det særligt centrale er at få belyst konsekvenser af ændrede affaldsstrømme for energi- og miljøpolitiske mål.

En øget markedsorienteret regulering af forbrændings- og deponerings-området forudsættes ikke at ændre på, at der skal foretages tilsyns- og kontrolopgaver. Analysearbejdet skal vise om og i hvilken udstrækning i øget markedsorientering vil nødvendiggøre ændringer i tilsyns- og kontrolopgaverne.

Det skal desuden vurderes om tilsyns- og kontrolopgaverne forudsætter omlægninger med hensyn til dataindsamling og bearbejdning, nye procedure og behov for kompetenceudvikling, mm.

Krav til affaldshåndteringen under ændret organisering:

Der eksisterer en omfattende regulering af affaldsområdet gennem den nationale og internationale regulering, herunder de vedtagne handlingsplaner (mål). Det er en regulering som giver sig udslag i en række krav til aktørerne.

Det skal i analysen vurderes, om de krav/mål, der stilles til de enkelte aktører, må opgives eller omformuleres ved en øget markedsåbning for forbrænding og deponering, jf. scenarierne i kapitel 5. I den udstrækning, at bestemte krav/ mål ikke kan opretholdes, skal der opstilles en model for og konsekvensvurdering af, hvordan dette krav/mål alternativt kan sikres opretholdt.

Det fremgår eksempelvis af beskrivelsen af scenarierne for en gradvis åbning af markedet for forbrænding, at analyserne skal belyse effekten af en ændret organisering, for så vidt angår sikkerhed for, at der opnås en tilstrækkeligt kapacitet, der overholder kravene om øget kvalitet i behandlingen, størst mulig nyttiggørelse af forbrændingsegnet affald samt herunder størst mulig CO2-fortrængning og mest mulig kraftvarme. Endvidere skal forbrugerbeskyttelseshensyn vurderes i forbindelse med borgeres og virksomheders sikkerhed for priser og betingelser for bortskaffelse af affald samt affaldsforbrændingsanlæggenes levering af varme og el i forhold til gældende niveau.

15. maj 2002
Oversigt over politiske målsætninger på affaldsområdet

Se her!

3 Prioriteringen af affalds-fraktioner/typer/kilder skal kunne sikres den fra EU/Miljøstyrelsen/Kommuner mv. anbefalede behandling (også for affaldsfraktioner eller fokusområder, man i fremtiden kunne finde hensigtsmæssigt at prioritere). Der er pt. en eller anden form for prioritering og regulering for nedennævnte fraktioner/affaldstyper/kilder :
Forbrændingsegnet affald
PVC
Imprægneret træ
Slagge
Batterier
Shredderaffald
Papir
Pap
Glas
Plast
Emballage
Røggasrensningsprodukt
Blyakkumulatorer
Dæk
Andet bilaffald
Bionedbrydeligt affald
Farligt affald
Støberi affald
Kølemøbler
Elektriske og elektroniske produkter
Storskrald
Haveaffald
Dagrenovation
Spildevandsslam
Bygge og anlægsaffald

Affald fra handel kontor og institutioner