Miljøindsatsen i Arktis 2001

Kapitel 6
Miljøstøtte til arktis - fordeling af midler i 2001

Miljøstøtten til Arktis administreres i henhold til Danmarks tilslutning i 1991 til den Arktiske miljøbeskyttelsesstrategi (AEPS) samt delstrategien vedr. Arktis1. Indsatsen skal bidrage til at sikre:
naturbevarelse og bæredygtig udnyttelse af naturressourcerne,
en miljømæssig bæredygtig erhvervsog samfundsudvikling, samt
overvågning, forebyggelse og begrænsning af forureningen af luft, vand og jord.

Ved administrationen af miljøstøtten bistås Miljøstyrelsen af Det Rådgivende Udvalg for Arktis, koordinationsudvalget for Arctic Monitoring and Assesment Program (AMAP) samt relevante myndigheder og organisationer.

Der er i 2001 givet tilsagn om tilskud til 63 projekter for et samlet beløb på 41,0 mill. kr.(1) Der har været udbetalinger herunder til tidligere igangsatte aktiviteter - for 37,0 mill. kr. I de tilfælde, hvor det forbrugte beløb på et projekt er mindre end tilsagnsbeløbet, tilbageføres differencen til rammebevillingen og vil derfor kunne genbruges til en ny aktivitet. De samlede tilsagn om tilskud kan derfor afvige fra årets finanslovsbevilling. Finanslovsbevillingen for 2001 var på 40,6 mio. kr., hvortil kom en særskilt bevilling på 4,7 mio. kr. til særskilte miljøundersøgelser i Dundasområdet ved Thule Airbase. Midlerne til de særlige miljøundersøgelser ved Thule Airbase forventes overført til finansåret 2002 og udmøntet der. Det samme gælder støttetilsagn som ikke blev effektueret grundet udgiftsstoppet i december 2001.

Tilskud til de enkelte delprogrammer i mio. kr.:

AEPS/AMAP

12,2

Det arktiske miljøprogram

 

Videnopbygning

10,3

Konkrete tiltag

8,0

Baseområder Grønland

0,1

Arktis i øvrigt

2,0

Oprindelige folk

8,4

I alt

41,0

   
Tilskud fordelt på indsatsområder i mio. kr.:

Biodiversitet/monitering

3,3

Grænseoverskridende/regional forurening

11,9

Lokale miljøprojekter/Information m.m.

8,6

Klimaændringer og ozonnedbrydning

5,4

Støtte til oprindelige folk og NGO'er

9,6

Base- og stationsområder

0,1

Andre udgifter

2,1

I alt

41,0

 

1 Tilsagn og udgifter.
Mill. kr. 1998 – 2001.

Indsatsen er opdelt i 4 delprogrammer:

1: AEPS/AMAP omfatter den danske del af det arktiske moniteringsprogram AMAP, som er et af 5 underprogrammer under den Arktiske miljøstrategi (AEPS), hvor der er etableret et samarbejde mellem de 8 arktiske lande. 2: Det Arktiske miljøprogram - videnopbygning støtter projekter, der bidrager med dokumentation og ny viden af betydning for løsning af miljøproblemer i arktiske samfund, især Grønland. 3: Det Arktiske Miljøprogram konkrete miljøtiltag omfatter aktiviteter, som sigter på at forbedre og bevare det lokale miljø og fremme miljøbevidstheden i den danske del af Arktis. 4: Støtte til oprindelige folk anvendes primært til at inddrage de fire oprindelige folks organisationer (Same Rådet, ICC, AIA og RAIPON) i det arktiske miljøsamarbejde. Under delprogrammet afholdes udgifter til drift af De oprindelige Folks Sekretariat i København. I 2000 og 2001 er støttet aktiviteter til hjælp for den oprindelige arktiske befolkning i Rusland. Støtten koncentrerer sig om institutionsopbygning og vidensudveksling blandt lokalbefolkningen i den arktiske del af Rusland. Hensigten er at hjælpe den arktiske oprindelige befolkning til tålelige miljøforhold og hjælpe dem til kontakt til den øvrige del af det arktiske miljøsamarbejde.

Ca. 30 pct. af bevillingen er i 2001 anvendt til det arktiske moniteringsprogram AMAP, mens 45 pct. er anvendt til Det Arktiske Miljøprogram.(2) Ca. 20% er anvendt som støtte til de oprindelige folks organisationer og 5% til baseområder samt øvrige udgifter som trykkeudgifter, rejsestøtte m.m.

2 Tilsagn fordelt på delprogrammer.
Procentvis fordeling 2001.

Den særlige støtte på 50 mio. kr. til et sektorprogram for miljø- og energimæssig renovering i Grønland er ikke medtaget i nærværende kapitel.

Der er ikke sket væsentlige strategiske ændringer i prioriteringen af indsatsområderne i forhold til året før. Der har dog de sidste år været en tendens til øget støtte til løsning af konkrete miljøproblemer i den danske del af Arktis ligesom støtten til befolkningen i den arktiske del af Rusland er øget i takt med bestræbelserne for, at befolkningen kan få tålelige miljøforhold.

Indsatsen omfatter et bredt spekter af områder.(3)

3 Tilsagn fordelt på indsatsområder.
Procentvis fordeling 1998-2001.

Administrationen er baseret på et tæt internationalt samarbejde med de øvrige 8 arktiske lande, Grønlands Hjemmestyre og den danske ressourcebase.

Indsatsen har skabt en række konkrete resultater inden for den brede vifte af aktiviteter og er del af en langsigtet indsats for bæredygtig udvikling, især i den danske del af Arktis. Aktiviteterne er således et vigtigt element i den fortsatte styrkelse af Hjemmestyreadministrationen med henblik på, at administrationen kan tage hånd om egne miljøproblemer.

For en nærmere beskrivelse og vurdering af de gennemførte aktiviteter henvises til de efterfølgende kapitler.

1 Delstrategi vedr. indsatser til beskyttelse af det arktiske miljø (1994)