Målrettet papirstyringsværktøj til avistrykkerier

Bilag B:
Værktøjet "papirkniven"

På de følgende sider vises værktøjet "Papirkniven"1, som bliver tilgængeligt på og kan downloades fra hjemmesiden www.papirkniven.dk. På hjemmesiden placeres også "egernpjecen" og artiklerne fra Dansk Presse samt regnearksfiler til brug ved registrering af makulatur. Desuden vil der være links til Miljøstyrelsens hjemmeside, hvor nærværende rapport kan findes samt til Pressens Hus’s hjemmeside, hvor der kan søges flere oplysninger om miljøafdelingen i DDFF.

Henvisning (eventuelt som banner) på miljøafdelingens bibliotek, i egernpjecen og på magnetfolierne:

Papirkniven.dk

En genvej til mindre makulatur

Menu

  1. Om Papirkniven
  2. Arbejdsgruppen
  3. Projektforløbet
  4. Otte succeskriterier
  5. Forandringsvisionen
  6. Kreativ problemløsning
  7. Valg af indsatsområder
  8. Medarbejderinvolvering
  9. Registreringsværktøjer
  10. Idékatalog

Om Papirkniven

Det handler om penge (og miljø)

Et interaktivt værktøj for arbejdsgrupperne

Papirkniven er et papirstyringsværktøj rettet mod avistrykkerier, som ønsker at nedbringe deres makulatur hurtigt og effektivt gennem kreativ problemløsning. Det er tænkt som et supplement til de konsultationer, vi tilbyder, og skal inspirere og støtte arbejdsgrupperne i deres arbejde. Ikke blot i løbet af de første måneder af forløbet, men også på længere sigt.

Synlige resultater efter en måned

Målet med Papirkniven har været at skabe et papirstyringsværktøj, der ikke blot fokuserer på de tekniske metoder, men også på områder som adfærd og kommunikation. Et værktøj som giver synlige resultater allerede efter kort tid, faktisk allerede efter den første måned. Det sidste er afgørende, når det handler om avistrykkerier, da tekniske og organisatoriske forandringer i denne branche ofte finder sted med så stor hastighed, at et projekt nemt kan miste sin relevans, hvis det er for lang tid undervejs.

Spring rapportskrivningen helt over

Når resultater kan opnås efter kort tid med kreativ problemløsning, skyldes det, at denne metoder giver arbejdsgruppen mulighed for at springe den del over, som plejer at få miljøprojekter til at trække i langdrag: Dataindsamlingen. Analyserne. Rapportskrivningen. Ved hjælp af kreativ problemløsning kan I træffe kvalificerede beslutninger allerede fra dag 1.

Brug jeres viden og opfindsomhed

Mange tyer til eksterne konsulenter, når de skal have skabt nogle forandringer. Men hvem andre end jeres egne medarbejdere ved nok om produktionskæden til virkelig at pege på, hvor skoen trykker? Ved at involvere medarbejderne i arbejdsgruppen og styrke den interne kommunikation, får I adgang til nogle vidensressourcer, som ingen andre kan tilbyde.

Det skal kunne betale sig at spare

Visionen for udviklingen af Papirkniven har været klar lige fra begyndelsen. Det skal kunne betale sig at spare! Jeres arbejdsindsats skal kort sagt kunne tjene sig hjem i form af sparet makulatur. Det viser de første pilotforsøg også, at den kan. Og mere til. At mindske makulaturen med 10-30% er ikke et urealistisk mål.

Fire grundlæggende succeskriterier

Vores erfaringer viser dog også, at ikke alle avistrykkerier er i stand til at igangsætte en forandringsproces som denne med mindre de lever op til fire grundlæggende succeskriterier:

  1. I skal tro på, at det kan lade sig gøre. Ellers går luften af ballonen inden, I rigtigt kommer i gang.
  2. I skal være villige til at etablere en tværfaglig arbejdsgruppe. Gruppen skal være bredt sammensat og kunne virke som en stærk og styrende koalition i processen.
  3. I skal formulere en klar forandringsvision og kommunikere den effektivt ud til jeres medarbejdere.
  4. I skal være klare til involvere medarbejderne på alle niveauer af virksomheden.

Mener du, at I kan indfri disse fire betingelser, er det bare at gå i gang.

Etableringen af en arbejdsgruppe

Hvem skal føre kniven?

Det er den tværfaglige arbejdsgruppe, som skal føre kniven og styre forandringsprocessen i virksomheden. Derfor er det afgørende, at den sammensættes rigtigt. Arbejdsgruppen skal bl.a. sikre den bredest mulige repræsentation af viden, erfaring, handlemulighed og beslutningskraft.

Hvem skal med i arbejdsgruppen?

Det afgørende er, at arbejdsgruppen repræsenterer den nødvendige viden og erfaring på disse områder. Vi anbefaler, at arbejdsgruppen består af en fem-syv personer, fx trykkerichef samt repræsentanter for repro, trykkeri, pakkeri og papirkælder. Men det behøver ikke at være lige disse mennesker. Årsagerne til unødig makulatur kan opstå mange forskellige steder i produktionskæden - fra redaktion og prepress til pakkeri og distribution.

En stærk og styrende koalition

Men viden og erfaring alene kan ikke gøre det, når der skal findes en løsning på et problem. Arbejdsgruppen skal også have den nødvendige handlemulighed og beslutningskraft. De personer, som tager de endelige beslutninger - eller fører dem ud i livet i praksis - skal sidde med ved bordet. Og arbejdsgruppen skal have en direkte adgang til og indflydelse på topledelsen.

Arbejdsgruppen skal afspejle jeres behov

Der er naturligvis også mulighed for at ændre arbejdsgruppens sammensætning, eller inddrage nye personer midlertidigt, når der søges løsninger på bestemte problemer. Et avistrykkeri er en verden i konstant forandring, og hvis arbejdsgruppen ikke forstår at omstille sig og involvere de relevante personer, kommer den ikke til at fungere, og arbejdet ikke til at bære frugt.

Vær resultatorienteret

En arbejdsgruppe må ikke blive en snakkeklub og sovepude for arbejdet med makulatur. Den skal fungere som en resultatorienteret arbejdsgruppe, et team, der går foran i forandringsprocessen og kan vise vej for deres kolleger.

Få skeptikerne med

Det er vigtigt, at alle i arbejdsgruppen tror på, at det kan lad sig gøre. Det betyder dog ikke, at I skal vige uden om skeptikerne. Særligt ikke, hvis de sidder inde med en værdifuld viden. Den direkte involvering i arbejdsgruppen vil ofte vise sig at kunne forvandle selv den mest sejlivede skeptiker til en engageret frontløber.

Projektforløbet

Det typiske projektforløb

Hvad, hvor meget og hvor ofte

I løbet af forandringsprocessen vil I komme til at gennemføre følgende:
Etablering af tværfaglig arbejdsgruppe
Formulering af forandringsvision
Opstilling af nødvendigheden af en indsats
Opstilling af indsatsområder
Prioritering af indsatsområder udfra RPS-kriterierne: Relevans, Potentiale og Styrbarhed
Opstilling af løsningsmuligheder for de valgte problemstillinger
Udarbejdelse af handlingsplan
Gennemførelse af handlingsplan
Formidling af resultater til medarbejderne
Evaluering af indsatsen
Valg af nye indsatsområder/prioritering af indsatsområder evt. tilføjelse af nye

I de første måneder af forandringsprocessen bør jeres arbejdsgruppe afholde mindst ét møde om måneden, herefter mindst ét møde hver anden eller tredje måned.

Kom godt fra start

Det første møde har form af en tre timer lang "kickstart", som munder ud i en handlingsplan for det videre arbejde. Kickstartmødet, der finder sted sammen vores proceskonsulenter, har et fast forløb, og kommer bl.a. igennem følgende punkter:
Introduktion af projektet
Rollefordeling i arbejdsgruppen
Hvem har hvilke styrker?
Hvilke forventninger har deltagerne til hinanden?

De otte betingelser for et vellykket forandringsprojekt
CPS-metoden (Creative Problem Solving)
RPS-kriterierne (Relevans, Potentiale, Styrbarhed)
Formulering af forandringsvision
Afholdelse af CPS i arbejdsgruppen over problemformuleringen: "Hvilke forhold i produktionskæden har betydning for makulaturdannelsen?". CPS’en munder ud i formulering af strategi og handlingsplan for det videre forløb.

Få styr på processen

For at komme rigtigt fra start og holde dampen oppe anbefaler vi at bruge en udefrakommende proceskonsulent, som på den ene side er neutral, på den anden side ved nok om både makulatur og CPS til at holde processen på sporet og følge op på problemer, idéer og handlingsplaner.

De efterfølgende møder

De efterfølgende møder vil typisk have følgende tre faste punkter:
Siden sidst
Opfølgning på handlingsplan
Eventuelt

Tidsplan for indkøringsperiode

Aktivitet

Tidspunkt

Formål

Første møde i arbejdsgruppe, evt. med deltagelse af proceskonsulenter

3 timer

Primo første måned

Præsentation af projektet og deltagere

Introduktion af CPS-metoden og RPS-tankegangen i opstillingen af indsatsområder.

CPS gennemføres og der udarbejdes handlingsplan.

Trykkeriets realisering af handlingsplan med de væsentligste indsatsområder

Første måned

Der dannes et grundlag for registreringer og synliggørelse af indsatsen/resultater.

Andet møde i arbejdsgruppen evt. med deltagelse af proceskonsulenter

2-3 timer

Primo anden måned

Opfølgning på handlingsplan - herunder synliggørelse af indsatsen/resultater.

Idéudvikling - evt. ny CPS

Trykkeriets realisering af ny handlingsplan med de væsentligste indsatsområder

Anden/tredje måned

Forankring af indsatsen

Tredje møde i arbejdsgruppen evt. med deltagelse af proceskonsulenter

2-3 timer

Medio tredje måned

Evaluering af projektet udfra de 8 betingelser for et vellykket forandringsprojekt.

Evt. idéudvikling, ny handlingsplan osv.


Otte succeskriterier

Har I det, der skal til?

Betingelser for en vellykket forandringsproces

John P. Kotter har i sin bog "I spidsen for forandringer" (Industriens Forlag, 1997) beskrevet otte betingelser, som alle skal opfyldes for at skabe en vellykket forandringsproces. Da Papirkniven er bygget op omkring disse otte punkter, vil det være på sin plads at nævne dem her:

  1. Etablering af en oplevelse af nødvendighed
Undersøgelse af kilder til spild og potentialet af disse kilder
Papirspildets betydning for miljø, arbejdsmiljø og økonomi.

Det er især vigtigt at demonstrere størrelsen af den økonomiske gevinst ved en minimering af spildet. Den økonomiske gevinst vil være et væsentligt incitament for at sætte forandringsprocessen i gang.

  1. Oprettelse af en tilstrækkelig stærk og styrende koalition
Sammensætning af en arbejdsgruppe med tilstrækkelig indflydelse til at styre forandringen
Få gruppen til at arbejde som et team

Hvis koalitionen ikke er stærk nok, kan projektet blive mere til skade end gavn. En svag arbejdsgruppe vil i praksis sætte projektets troværdighed over styr.

  1. Udvikling af en vision og en strategi
Skabelse af en kort formuleret vision, der kan styre forandringsarbejdet
Formulering af strategier for en realisering af visionen

Visionen skal være så kort, at den kan huskes. Den skal beskrive den ønskede tilstand – målet. Når en instruktør som Bille August går i gang med en ny film, laver han en projektorganisation, og han sikrer, at visionen for filmen kommer ud i alle afkrogene af organisationen, så alle arbejder hen imod samme mål.

  1. Formidling af forandringsvisionen
Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne
Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne

Det er afgørende, at medlemmerne af den styrende koalition hver i sær optræder i fuld overensstemmelse med visionen. Gør de det, vil det have en afsmittende effekt, og andre medarbejdere vil af sig selv gøre det rigtige uden nødvendigvis at være blevet bedt om det af en leder først.

  1. Skabe grundlag for handling på bred basis
Fjernelse af barrierer for handling
Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen
Opmuntring til risikovillighed og utraditionelle ideer, aktiviteter eller handlinger
Etablere effektiv kommunikation mellem aktørerne

Rutiner og papirgange kan blokere for ændringer. Måden, den interne kommunikation foregår på, bør måske ændres, eller der er måske nogen faggrænser, som blokerer for en hensigtsmæssig adfærd.

  1. Generering af kortsigtede gevinster
Planlægning af synlige kortsigtede præstationsforbedringer eller "sejre"
Virkeliggørelse af disse sejre
Synlig anerkendelse af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene

Den bedste måde er at synliggøre resultaterne, og gerne sådan, at det kan ses, hvem der bidrager til resultaterne. Egentlig økonomisk belønning af de enkelte medarbejdere er betænkelig, da motivet til indsats forskydes fra at en fælles interesse til et økonomisk motiv for den enkelte. Så hellere en fest eller en tur ud i det grønne.

  1. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring
Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer og strukturer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmonerer med forandringsvisionen
Omformulering af rollerne hos de medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen
Opstramning af processen med nye projekter, temaer og aktører

For at fastholde resultaterne skal arbejdsgange og intern kommunikation ændres på en måde, så de adskilles klart fra tiden før ændringerne.

  1. Forankring af nye arbejdsmåder i kulturen
Opnåelse af bedre præstationer gennem produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse
Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes
Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet

Forandringsprojektet konsolideres ved at bygge videre på de resultater, der er opnået, og på de nye arbejdsprocesser og kommunikationsformer, der er etableret. Vejen er banet for nye forandringsprojekter.

Forandringsvisionen

Vilje til forandring

"Hvorfor skal vi bruge tid på at formulere en vision?" er der sikkert mange, som fristes til at spørge. Svaret er imidlertid meget enkelt: For at sætte et pejlemærke, som de involverede kan styre efter. Det er vigtigt, at ingen mister orienteringen eller farer vild. Derfor skal der etableres et fælles mål. Ved man, hvor man skal hen er det nemmere at finde vejen - også uden førerhund.

Troen på en fælles idé

Den franske forfatter og pilot Antoine de Saint Exupery har beskrevet det i sin filosofiske bog "Citadellet". Det, der rejser en ark i ørkensandet, er ikke mandetimerne, plankerne og værktøjet, men troen på en fælles idé, eller, som det gælder her, en samlende og styrende vision.

Krav til forandringsvisionen

I skal stille krav til jeres vision, hvis den både skal virke samlende og styrende for jeres arbejde og kunne generere virkelige resultater. Sørg for, at jeres vision som minimum er:

  1. Forandringsskabende. Hvis jeres vision ikke er ambitiøs nok, vil den ikke skabe nogen virkelige forandringer på jeres virksomhed.
      
  2. Ønskværdig. Hvis visionen skal hente bred støtte, må den være ønskværdig for så mange som muligt af medarbejderne.
      
  3. Opnåelig. En vision kan også være så ambitiøs, at den ikke kan føres ud i livet med forhåndenværende midler. Er den urealistisk, vil den hurtigt få lov til at samle støv.
       
  4. Enkel. "Less is more", hedder det inden for kommunikation. Og det gælder ikke mindst ved formuleringen af en vision. Den skal være kort og enkelt formuleret og nem at formidle videre til andre.

Gør forandringsvisionen (aner)kendt

Det er svært at styre og indrette sig efter en vision, man ikke kender. Af samme grund er det afgørende for forandringsvisionens succes, at den bliver kommunikeret effektivt ud til de øvrige medarbejdere. Arbejdsgruppen skal kort sagt gøre den kendt - og anerkendt - af alle, som kunne tænkes at have en eller anden form for indflydelse på makulaturen. Samtidig skal arbejdsgruppen opmuntre medarbejderne til ideer og risikovillighed, og på den måde skabe grobund for handling på bred basis.

Brug de interne medier

De fleste avistrykkerier råder over mange interne medier, som kan bruges til at gøre forandringsvisionen kendt: Det kan være en opslagstavle til interne beskeder, nyhedsbreve i dueslagene, en elektronisk opslagstavle på virksomhedens intranet, et nyhedsbrev distribueret via e-mail. I kan også overveje at samle medarbejderne til et fyraftensmøde og fortælle dem om projektet.

Gør frontløberne synlige

Medlemmerne af arbejdsgruppen vil naturligvis stå i en særposition. Af samme grund er det vigtigt, at de tager deres rolle som frontløbere alvorligt og synliggør den over for deres kolleger. Hvis medlemmerne af arbejdsgruppen ikke selv følger forandringsvisionen i praksis, mister den hurtigt troværdighed.

Kreativ problemløsning

Løsninger finder I ved at være kreative og systematiske

Tværfagligt samarbejde kan være svært. De deltagere, der er vant til at have indflydelse på beslutningsprocesser og give deres mening til kende, kan hurtigt komme til at dominere mødet på bekostning af de andre. Resultatet bliver ofte, at mange nyttige og gode oplysninger og forslag ikke kommer frem og bliver behandlet. For at undgå en sådan situation kan I benytte jer af den såkaldte CPS-metode.

Hvad er CPS-metoden?

CPS står for Creative Problem Solving og er en metode til at løse problemer, som gør det muligt for en tværfaglig arbejdsgruppe at udnytte de enkelte deltageres viden og opfindsomhed til fulde. Samtidig gør metoden deltagerne i stand til på kort tid at indkredse de vigtigste indsatsområder, opstille relevante løsningsforslag og få dem ført ud i livet.

Hvad er fordelene ved CPS-metoden?

Nedenfor har vi skitseret de væsentligste fordele ved CPS-metoden:

CPS-metoden sikrer:
struktur i bearbejdningen af udfordringer
at kreativiteten frigøres for hele teamet
at alle kan bidrage på lige fod
en hurtig, effektiv problemformulering
at alle støtter den endelige løsning

CPS-metoden modvirker, at teamet:
drager forhastede konklusioner
definerer problemet forkert
overser væsentlige fakta
overser alternative løsninger
begrænses af traditionelle løsninger og vanetænkning
presser enkelte personers løsning igennem på bekostning af teamet

Spillereglerne

Gennemførelsen af en CPS skal følge nogle ganske bestemte spilleregler.

Mødelederen, som typisk vil være proceskonsulenten, driver processen, eventuelt assisteret af en referent. Referenten noterer alle de forskellige bud, der kommer fra deltagerne ned på en tavle, så alle kan følge med. Deltagerne, som helst skal være placeret i en kreds eller "hestesko", spørges en for en. Disse spørgerunder sker efter nogle retningslinier, som alle skal overholde:
Alle spørges efter tur
Der må gives eet bud/input i stikord eller kort sætning
Der må ikke kommenteres
Der kan om nødvendigt stilles uddybende spørgsmål
Har man ikke et bud/input meldes "pas"
Har man meldt "pas" kan der stadig bidrages med nye bud/input i næste runde
Der spørges rundt til alle melder pas

De grundlæggende faser

En CPS vil typisk gennemgå fire faser:

  1. Aktualisering af problematik og data gennem spørgsmål som:
    - Hvorfor er det nødvendigt at arbejde med makulatur?
    - Hvad ved vi umiddelbart om makulaturdannelsen og papirforbruget?
    - Hvad ved vi ikke, og hvad kan konstrueres?
  2. Opstilling af problemer/indsatsområder med efterfølgende vurdering og udvælgelse
  3. Opstilling af løsningsforslag med efterfølgende vurdering og udvælgelse
  4. Handlingsplan med tidsplan og ansvarsplacering af de enkelte opgaver

Valg af indsatsområder

Papirspild opstår mange steder

Mange vil per automatik starte med søge årsagerne til papirspild i selve trykkeriet. Årsagerne til papirspild skal findes mange steder i produktionskæden - fra redaktionerne til pakkeriet.

Hvor opstår makulaturen?

I figuren nedenfor finder du en række af de hovedområder, som kan være med til at skabe makulatur. De enkelte hovedområder kan indeholde adskillige potentielle indsatsområder hver især. Det er derfor nyttigt at gå dem igennem én for én - eventuelt lave en CPS for hver enkelt af dem. I figuren skelner vi mellem interne og eksterne faktorer.

Faktorer med indflydelse på papirspild ved avisproduktion

Tretten former for papirspild

Der findes mange former for papirspild. Vi har her opstillet tretten former, der hyppigt optræder på avistrykkerierne:

  1. Transport- og håndteringsspild
  2. Omslag, endebunde og paprør
  3. Hvid afskær
  4. Hvid makulatur fra pressen
  5. Opstartmakulatur
  6. Makulatur ved genstart
  7. Makulatur ved banebrud
  8. Makulatur ved rulleskift
  9. Restruller
  10. Kontrolkopier
  11. Spild i pakkeri
  12. Overproduktion af indstik
  13. Udslåningsmakulatur

RPS-kriterierne: Den ultimative lakmusprøve

Ved hjælp af CPS-metoden vil I hurtigt kunne sætte fingeren på et stort antal problemområder, der alle forårsager papirspild. Skulle I løse dem alle, ville opgaven blive næsten uoverstigelig. I er derfor nødt til at foretage en sortering og prioritering. Vi har i den forbindelse valgt tre kriterier, der kan fungere som lakmusprøve ved udvælgelsen. Indsatsområdet skal kort sagt være i besiddelse af:

  1. Relevans: Problemstillingen skal hovedsagligt handle om papirspild/makulatur. Er problemstillingen af anden karakter, bør det løses i anden sammenhæng.
  2. Potentiale: Indsatsen skal have et væsentligt økonomisk og kvantitativt potentiale.
  3. Styrbarhed: Indsats skal have en direkte og målbar indflydelse på makulaturmængden.

Hvis et problemområde opfylder disse tre kriterier, er det værd at arbejde videre med. Er der derimod et eller flere af dem, som ikke kan opfyldes i et tilfredsstillende omfang, bør I gå videre til et andet problemområde.

Medarbejderinvolvering

Krumtappen i forandringsprocessen

Det helt afgørende succeskriterium for forandringsprocessen er i virkeligheden, om det lykkes jer at involvere medarbejderne. Det er medarbejderne, som sidder inde med den viden, som I har brug for, og det er medarbejderne, som skal føre løsningsforslagene ud i praksis. Medarbejderne er kort sagt krumtappen i forandringsprocessen.

Gør forandringsvisionen kendt

Som det allerede er blevet nævnt flere steder, skal I gøre forandringsvisionen kendt - og anerkendt - af medarbejderne. Lykkes det, vil forandringsprocessen til gengæld også blive en velforankret del af virksomheden.

Afhold orienteringsmøder

Det er en god idé at afholde et stort orienteringsmøde i starten af forandringsprocessen, hvor arbejdsgruppen kan blive præsenteret, og hvor medarbejderne kan blive informeret om projektet, dets formål og vision samt den vedtagne handlingsplan.

Spørg medarbejderne til råds

Vær ikke bange for at spørge medarbejderne til råds. De vil ikke opfatte det som et tegn på rådvildhed, men tværtimod som en væsentlig påskønnelse af deres faglige kompetencer. I kan fx afholde en konkurrence, hvor I præmierer de bedste forslag med et par flasker vin eller - hvorfor ikke? - en papirkniv.

Afhold CPS for alle medarbejdere

En sikker måde at involvere medarbejderne på, er ved at afholde en stor CPS, som alle kan deltage i, over problemformuleringen: "Hvilke forhold i produktionskæden danner makulatur?". En sådan kollektiv brainstorming vil ikke blot skabe et vidtgående kendskab til arbejdsgruppens arbejde i virksomheden, men også kunne genere en række spændende bud på indsatsområder og mulige løsninger. Det er en god ide at give medarbejderne en tilbagemelding på resultatet af den kollektive CPS.

Gør resultaterne synlige

At se resultatet af ens anstrengelser er ikke kun en vigtig drivkraft i sportens verden, men også på arbejdspladserne. Og det gælder også, selvom resultatet ikke er helt så godt som ventet. Hold derfor ikke registreringerne af makulaturprocenten hemmelige, men offentliggør dem via de interne medier: opslagstavlen, nyhedsbrevene, osv.

Lad alle mærke når det lykkes

- Der er ikke noget så skuffende som, når gode resultater ikke anerkendes.

Registreringsværktøjer

Fortæl det ikke - vis det!

I har brug for at se, at I gør fremskrift, og at der kommer resultater ud af jeres arbejdet. I skal derfor synliggøre udviklingen i makulaturmængden så tidligt i processen som muligt. Det er i den forbindelse oplagt at bruge grafer.

På avistrykkerier laves der normalt en trykrapport efter hver produktion. Trykrapporten rummer typisk oplysninger om produktet (sideantal, papirvalg, farvevalg osv.) og produktionsoplysninger som tryktidspunkt, antal eksemplarer ved indkøring, bestilt oplag og reelt trykt oplag. Registreringerne samles oftest i tabelform og anvendes af ledelsen – primært i produktionsplanlægning og ved tilbudsgivning. Registreringerne giver også ledelsen oplysninger om udviklingen i makulaturprocenter på forskellige produktioner og totalt for virksomheden.

Det er oplagt at anvende disse registreringer i en mere enkel og formidlingsegnet form. Målet bør være jævnligt at offentliggøre "resultaterne", og på den måde konsolidere forandringsprocessen og skabe et bredt grundlag for opfølgning og nye tiltag.

Overordnet makulaturprocent

Det er i trykkeriets samlede papirspild – den overordnede makulaturprocent – at resultatet af en indsats i sidste ende skal vise sig.

Makulaturprocent på produktionsniveau opgjort månedsvis og sammenstillet for et år giver mulighed for at følge udviklingen og sætte målbare mål den overordnede makulaturprocent.

Overordnet makulaturprocent

Makulaturprocent på produktniveau

I det daglige bør der være mulighed for at sætte målbare mål og evaluere på produktniveau. Det stiller krav om mere detaljerede registreringer og grafer, der udarbejdes med så tilstrækkelig kort interval, at medarbejderne kan huske, hvordan den enkelte produktion er forløbet og eventuelt justere indsatsen derefter. Sådanne registreringer bør primært anvendes på periodiske produkter – fx dagblade og ugeaviser – hvor en udvikling netop kan følges og resultatet af en indsats måles.

Da produktionen er relativt ens uanset hvilket produkt, der produceres, vil en indsats, som minimerer makulaturen ved de periodiske produktioner, normalt have en tilsvarende positiv effekt på de aperiodiske produktioner.

I kan fx registrere og afbilde makulaturen pr. produkt for henholdsvis de seneste fem produktioner og månedsvis. Da makulaturprocenten afhænger af oplagstallet – større oplagstal giver relativt lavere makulaturprocent – vil det være en fordel at afbilde makulaturen både som makulaturprocent og i faktiske antal eksemplarer.

Makulaturprocenten for fx en ugeavis i uge 1-5.
   

Makulaturprocenten for fx et dagblad sammenstillet for en måned

Makulaturens fordeling pr. produkt

Skal indsatsen målrettes yderligere, er flere oplysninger om fordelingen af makulaturen på det enkelte produkt nødvendige. Med ganske få ekstra registreringer vil det de fleste steder være muligt at få et billede af fordelingen på hhv. indkøring, makulatur i trykkeriet under produktion af "go’e aviser" og makulatur i pakkeriet.

Fordelingen af makulatur på henholdsvis indkøring, makulatur i trykkeriet og makulatur i pakkeriet

Som figuren antyder, kan samme makulaturprocenter på forskellige produktioner dække over forskelle i de enkelte bidrag.

Sammenhæng mellem oplagstal og makulaturprocent

Ønskes et mere detaljeret overblik over den overordnede makulaturprocent, giver en afbildning af sammenhængen mellem oplagstal og makulaturprocent udarbejdet for et år ad gangen, mulighed for dels at vurdere normalniveauet for makulaturprocenten for forskellige oplagsstørrelser, dels for at sammenligne normalniveauet fra år til år. I denne sammenhæng vil de aperiodiske opgaver i varierende oplag skulle indgå.

Sammenhængen mellem oplagsstørrelse og makulaturprocent

Ved at sammenholde graferne vedrørende det enkelte produkt med den sidste graf, der viser sammenhængen mellem oplagstal og makulaturprocent, gives mulighed for at vurdere om makulaturniveauet for det enkelte produkt er rimeligt.

Centrale definitioner

Sammenligning af makulaturprocenter på brancheniveau er vanskelig – ikke kun fordi ordresammensætning og oplagstal har stor betydning for makulaturprocentens niveau, men også fordi beregningen af makulaturprocenter varierer fra sted til sted.

I dette afsnit er formuleret bud på definitioner på de makulaturprocenter, der er nævnt i det foregående afsnit. I beregningerne indgår forskellige størrelser – omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøring, bestilt oplag, bruttooplag og overproduktion. Disse størrelser defineres indledningsvis.

Omslag/endebunde/hvid afskær/restruller (R)

Gruppe af papiraffald, som udgør en fast del af det indkøbte papir og som primært afhænger af antallet af indkøbte papirruller, sekundært af restrullens størrelse og mængden af papir, der skæres af før rullen sættes på. Kan bestemmes som gennemsnit (i kg eller procent) for hhv. hele og halve ruller og forskellige gramvægte.

Indkøring (I)

Alt hvad der køres før "go’e aviser" – det vil sige hvid rotation og indstillingsmakulatur samt eventuelle stop før "go’e aviser". Opgøres som antal eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.

Der kan være variationer i trykkeriernes måde at registrere indkøringsmakulatur. Nogle anvender samme tæller ved registrering af såvel indkøring som makulatur i forbindelse med rulleskift og produktionsstop.

Bestilt oplag (B)

Det oplag kunden har bestilt, og som der bliver betalt for. Opgøres som antal eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.

Overproduktion (O)

Overskydende produktion som følge af produktionsstop under produktion af "go’e aviser", overproduktion til indstik osv. Opgøres som antal eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.

Definitionen skal præciseres i forhold til det enkelte trykkeri, idet der som før nævnt kan være variationer i hvad der tælles med hvor.

Indkøbt papir

Ses der bort fra ruller, der sendes retur, svarer indkøbt papir til summen af omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøringsmakulatur, bestilt oplag og overskudsproduktion:

Indkøbt papir = R + I + B + O

Bruttooplag

Generelt registreres omslag, endebunde, hvid afskær og restruller ikke ved de enkelte produktioner. I stedet for Indkøbt papir anvendes betegnelsen Bruttooplaget for den samlede mængde papir, der er kørt igennem maskinen under produktionen. Bruttooplaget er summen af indkøring, bestilt oplag og overskudsproduktion:

Bruttooplag = I + B + O

Total makulatur

Den samlede makulatur fås, når man tager summen af alt det papir, der går til genanvendelse (summen af omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøring og overskudsproduktion):

Total makulatur = R + I + O

Overordnede makulaturprocenter

Den overordnede makulaturprocent kan beregnes med eller uden omslag, endebunde, hvid afskær og restruller.

Forslag til beregning af overordnede makulaturprocenter:

Total makulaturprocent med R = R + I + O x 100% 
Indkøbt papir
   
  
Total makulaturprocent uden R = I + O x 100%
Indkøbt papir


Makulaturprocenter pr. produkt

Eksempler på makulaturprocenter pr. produkt:

Makulaturprocent på bruttoplag = I + O x 100%
I + B + O
  
  
Makulaturprocent på bestilt oplag = I + O x 100%
B
  
    
Indkøringsmakulaturprocent = I x 100%
B


Forslag til registreringer

For at kunne generere ovenstående makulaturprocenter må der dels foretages registreringer på hver produktion, dels på den samlede produktion.

Registreringer på den enkelte produktion:
Produkt
Tæller ved indkøring
Tæller fra og med "go’e aviser" til produktionsslut
Sidetal
Gramvægt
Bestilt oplag
Dobbelt produktion
Overproduktion (registreret i pakkeriet)

Registreringer på den samlede produktion:
Totalindkøb af papir (pr. måned og pr. år)
Totalmakulatur opgjort via aftager af papir til genanvendelse (pr. måned og pr. år)

Idékatalog

Eksempler på problemstillinger

Vi har samlet nogle af de bud på konkrete problemområder, der er kommet frem ved tidligere projekter. Klik på et af hovedområderne for at få eksemplerne frem.

(Bemærk, at der under enkelte af hovedområderne ikke er nogen underpunkter. Det skyldes ikke, at der ikke findes væsentlige indsatsområder her, men blot, at fokus har ligget andet sted ved de tidligere projekter).

Generelle problemstillinger

Transport- og håndteringsspild

Omslag, endebunde og paprør

Hvid afskær

Hvid makulatur fra pressen

Opstartmakulatur

Makulatur ved genstart

Makulatur ved banebrud

Makulatur ved rulleskift

Makulatur ved produktionsafslutning

Anden makulatur under produktion

Restruller

Spild i pakkeri

Overproduktion af indstik

Udslåningsmakulatur

Spild udenfor trykkeriet

 

Generelle problemstillinger
Fejlinformation og mangel på planlægning
Urutinerede folk / manglende oplæring
Manglende ansvarlighed
Uhensigtsmæssige normer
Komplet registrering af makulatur mangler
Mangel på rettidig rengøring og vedligehold af produktionsudstyr
Fejl på grund af stress og tidspres
Manglende kommunikation ved holdskift
Utidige driftsstop i et produktionsled
Dårlige indstillinger af maskiner
Opfindelser og projekter, som ikke virker
Svigt i kommunikation og samspil mellem alle afdelinger
Mangelfuld information til afdelingerne om de enkelte produktioner
For mange skift i farver, fotokemi, fugtevandstilsætning mm
Oplagstal er ikke kendt i hele huset fra start
Kundestruktur med små oplag giver relativt mere makulatur

Transport- og håndteringsspild
Dårlige tilkørselsforhold
Skiftende chauffører med papir - skader på papiret
Mange papirkvaliteter medfører spild ved skift og kræver øget lagerplads til rester
Pladsmangel medfører skader på ruller ved intern transport

Omslag, endebunde og paprør
Ved de gennemførte projekter har der ikke været eksempler fremme om dette emne

Hvid afskær
Der afskrælles for meget af gammel vane
Der afskrælles både når omslag tages af og når rullen sættes på - kun én afskrælning er nødvendig
1 cm afskrællet af en rulle (diameter 125 cm, cylinderomkreds 1170 mm og banebredde 159) svarer til 40 kg eller 565 meter papir

Hvid makulatur fra pressen

Der kom ingen eksempler frem om dette emne i pilotprojektet

Opstartsmakulatur
"Go’e aviser" - hvad er det?
Manglende OK fra repro før opstart
Manglende rengøring af fotocelle før opstart
Farve/vandbalancen - en optimal styring af vandet kan minimere opstartmakulatur
Manglende forindstilling af maskinen
Upålidelig indstilling af maskinen - kan især gælde gamle modeller
Forkerte informationer fra "Print4" og lignende programmer
Indstilling ved for høj hastighed
For højt kvalitetsniveau - kan forekomme når der står kunder ved siden af…
Mispasning
Dobbeltproduktion i forhold til enkeltproduktion

Makulatur ved genstart
Forkerte informationer fra redaktioner
Fejl i film
Dårlig pladekvalitet
Pladefejl fra leverandør
Pladefejl fra repro
Mispasning i materialet fra repro
Svigt på omhu i kontrol af plader før trykning
Forkert side sat på pga. fejl i oplysninger udefra
Omrykninger efter produktionsstart
Ikke optimale procedurer ved op- og nedkørsel
Mangel på vedligehold i trykkeriet
Nye informationer om produktionen under produktionen
Manglende vedligehold
Indtastningsfejl
Problemer med fugtevand
Slidte plader
Stop fra pakkeriet
Plader, der falder af under produktion
Dårligt montørarbejde - rullestelservice
Manglende information om format (kvart, plano)
Manglende farveopfyldning i kasser

Makulatur ved banebrud
Vand på banen
Splejsefejl
Fejl i rullen
Fejl relateret til pressen
Fejl relateret til rullestellet
Fejl relateret til falsen

Makulatur ved rulleskift
Ekstraoplag ved produktionsafslut og rulleskift
Mispasning ved rulleskift
Splejseeksemplarer

Makulatur ved produktionsafslutning
Makulatur når oplagstal ikke rammes
Skæve blade ved nedkørsel
Mispasning ved op- og ned"start"
Dobbeltproduktion
Ekstra eksemplarer ved nedkørsel på hver udgave (overskud)
"Glemmer at trykke på knappen" - når der er go’e aviser

Anden makulatur under produktion
Kontrolkopier

Restruller
Uens rullelængde kombineret med manuelt rulleskift medfører dårlig udnyttelse af rullerne

Spild i pakkeri
Dårligt falsede rygge
Tykke produkt
Ekstraoplag til distributionen
Manglende rengøring og vedligeholdelse af fals
Mangel på backup på snøremaskiner
Mangel på opstøder efter kvartfals
"Smøreaviser" og andet tyveri
Dårlig oprulning i kassetter
For meget fart på produktionen (trykkeriet) medfører at pakkeriet ikke kan følge med
Tællesystemer som ikke fungerer efter hensigten
Inkjetadressering med fejl medfører at "go’e aviser" kasseres
Dårlige aviser under produktion talt som "go’e aviser" - for eksempel ved rulleskift
Oplagstal som ikke passer med pakkematerialet
Intern transport
Dårligt tjek af bundter
Fejl i manuel optælling af aviser betyder at der er behov for ekstraeksemplarer til distributionen
Fejl i plastik- og label
Skæve blade ved udlæg
At stakkeren ikke kan følge med ved programmerede produkter
For dårlig overfals - problemer ved indstik
For sen melding om at bilerne får dårlige aviser
Transportørproblemer ved "tynde" produkter - oftest på grund af manglende vedligehold
Misfarvning/afsmitning af farve - manglende kvalitetskontrol
Flere former for ekstraoplag for at være på den sikre side i forhold til situationer med ekstra salg, fejl i pakkemateriale og lignende

Overproduktion af indstik
For stort ekstraoplag til indstik

Udslåningsmakulatur

Der kom ingen eksempler frem om dette emne i pilotprojektet

Spild udenfor trykkeriet
Ikke solgte i løssalg
Mangel på kontrol med frieksemplarer
For stort ekstraoplag til arkiv
1 Papirkniven er udarbejdet af reklamebureauet Tabula Rasa.