Brancheindsats inden for emballageindustrien, forprojektrapport

Bilag B
LFA analyse og workshops

1 Indledning
  
2 Problemanalyse (workshopserie 1)
2.1 Problemkomplekser vedrørende optimering af emballagesystemer
2.1.1 Kravsspecifikation og produktkædesamarbejde
2.1.2 Traditioner og image
2.1.3 Teknologi og barrierer for omstilling
2.1.4 Hygiejnelovgivning og krav til mærkning af levnedsmiddelemballager
2.1.5 Kritisk teknisk optimering
2.1.6 Leverandørernes materialevalg
2.1.7 Afgifter, LCA vurderinger og standarder
2.1.8 Strukturelle/transportmæssige forhold
2.1.9 Andre hensyn
2.1.10 Grundlæggende problemstillinger
2.2 Problemkomplekser vedrørende genbrugs- og refillemballagesystemer
2.2.1 Forbrugerens accept
2.2.2 Detailhandelens accept
2.2.3 Systemtænkning
2.2.4 Transport og logistik
2.2.5 Fødevarebranchen
2.2.6 Generelle problemer for genbrugssystemer
2.2.7 Emballageproducenternes situation
2.2.8 Andre problemer
2.3 Workshopdeltagere – problemanalyse
2.3.1 Optimering af emballageforbruget (26. marts 2001):
2.3.2 Genbrugs- og refillemballagesystemer (28. marts 2001):
  
3 Målanalyse og alternative strategier
3.1 Målanalyse
3.2 Alternative strategier
  
4 Projektidégenerering (workshopserie 2)
4.1 Generering af projektideer
4.2 Workshopdeltagere – projekt idégenerering
4.2.1 Optimering af emballageforbruget (25. april 2001):
4.2.2 Genbrugs- og refillemballagesystemer (26. april 2001)
  
5 Brancheindsatsens overordnede målsætninger og projektmålsætninger
5.1 Reduktionen af emballageforbruget gennem materialeneutral optimering af emballagesystemer
5.1.1 Nedbryde barrierer for arbejdet med miljøorienteret produktudvikling
5.1.2 Stimulere etableringen af samarbejde og optimering i varekæden
5.1.3 Øget kommunikation til markedet og stimulering af markedskræfterne
5.1.4 Gennemsigtighed i valget af emballage
5.1.5 Øget fleksibilitet i produktionen af emballage
5.2 Etablering af flere og miljømæssigt bedre genbrugs- eller refillemballagesystemer
5.2.1 Skabe overblik
5.2.2 Muliggøre vurdering og etablering
5.2.3 Etablering af demonstrationsprojekter
  
6 Problemtræ A
  
7 Problemtræ B
  
8 Måltræ A
  
9 Måltræ B

1 Indledning

Dette bilag gennemgår og diskuterer LFA analyseprocessen og dens resultater, bl.a. opnået ved en række workshops med deltagelse fra emballagebranchen og et udvalg af primære aktører og interessenter i emballageprodukters livscyklus.

LFA analyseprocessen består af følgende elementer i figuren nedenfor: Problemanalyse og opstilling af problemtræer (workshopserie 1), samt målanalyse og opstilling af måltræer og alternative strategier (gennemført af projektgruppen). Hertil kommer i dette forløb en projekt idegenerering (workshopserie 2).

Figur B-1.
En oversigt over forprojektets proces.

2 Problemanalyse (workshopserie 1)

LFA problemanalysen blev gennemført ved en workshop med deltagelse fra emballagebranchen og et udvalg af interessenter og aktører i værdikæden.

Forprojektet er tematisk opdelt i to dele, som har hver sit hovedmål:

  1. Reduktionen af emballageforbruget gennem materialeneutral optimering af emballagesystemer
        
  2. At vurdere barrierer og undersøge muligheder for, herunder fordele og ulemper ved, at etablere genbrugs- eller refillemballagesystemer

Der blev afholdt en workshop for hvert af disse to hovedmål, idet der blev taget udgangspunkt i to tilsvarende centrale problemstillinger eller hovedproblemer:

  1. Hvordan optimeres emballagesystemer?
       
  2. Kan genbrugs- og refillemballagesystemer etableres?

Med udgangspunkt i et hovedproblem søgtes de samlede problemstillinger afdækket ved brainstorming blandt workshopdeltagerne. Dette førte til opstillingen af en række problemstillinger omkring hovedproblem A og yderligere en række problemstillinger omkring hovedproblem B.

Disse problemstillinger blev efterfølgende af projektgruppen organiseret i to såkaldte LFA problemtræer – et for hvert hovedproblem. Et problemtræ organiserer problemer hierarkisk i problemkomplekser, idet årsagssammenhænge og følgevirkninger kæder de enkelte problemstillinger sammen. De to problemtræer kan ses på illustrationerne PT-A og PT-B bagest i Bilag B, og i den elektroniske projektrapport på følgende links:

Problemtræ A: Optimering af emballagesystemer
Problemtræ B: Genbrugs- og refillemballagesystemer

Ved analyse af problemtræerne fremtræder en række egentlige problemkomplekser. Disse er:

2.1 Problemkomplekser vedrørende optimering af emballagesystemer

2.1.1 Kravsspecifikation og produktkædesamarbejde

Det er et generelt problemkompleks, at der ikke udveksles tilstrækkeligt med informationer langs produktkæden, og at hvert led i kæden så at sige suboptimerer emballagen ud fra udelukkende egne forudsætninger. Der udveksles ofte hverken information af tekniske karakter eller miljøinformation mellem f.eks. emballageproducent og vareproducent, råvareleverandør og emballageproducent eller reklamebureau og emballageproducent. Der mangler systemtænkning både teknisk og miljømæssigt.

På det tekniske niveau mangler en dialog om de specifikke funktionskrav til emballagen på så tidligt et tidspunkt i udviklingen af varen, at emballageproducentens know-how kan bidrage til valget af den optimale løsning. Der mangler med andre ord samtænkning af vare og emballage. Det samme gør sig gældende vedr. samtænkning af reklameværdi i emballagen og emballagen selv.

På det miljømæssige niveau er der sjældent indblik i de miljømæssige konsekvenser af egne valg for andre led i produktkæden. Specifikt savnes enkle redskaber til at træffe miljømæssige valg på langs af produktkæden, som også kan synliggøre tilvæksten af "miljøværdi" ved produktkædesamarbejdet.

Opsummerende kan man sige, at livscyklustankegangens systemtænkning ikke forefindes i nævneværdig grad i emballagekæden, men industrien peger selv på mulighederne i netop systemtænkningen, både for miljømæssig og teknisk/økonomisk optimering.

2.1.2 Traditioner og image

Traditioner og image mht. emballage udgør en barriere for nytænkning og dermed også for miljømæssig optimering. Det er f.eks. en praksis hos vareproducenter at kopiere andres emballager uden kritisk vurdering, hvilket er med til at vedligeholde traditioner og gamle paradigmer. Også forbrugeren har en traditionel forventning til emballagen, og vareproducenternes behov for at skabe vareloyalitet og image gennem branding er med til at fastholde traditionelle, men ikke nødvendigvis optimale løsninger.

2.1.3 Teknologi og barrierer for omstilling

Pakkemaskinernes udformning og tekniske begrænsning udgør en teknologisk barriere for omstilling og innovation, herunder nye mere miljøvenlige emballager. F.eks. er pakkemaskiner ikke fleksible mht. omstilling fra en emballagetype til en anden, og da de udgør væsentlige investeringer, bliver de ikke udskiftet eller omstillet ofte. Det er desuden pakkemaskinen, som stiller de største krav til emballagens holdbarhed, og ved fyldning af mange varer opereres med et såkaldt headspace, et varetomt rum i emballagen, som kun er til for at afhjælpe en hurtig fyldning. Pakkemaskinernes udformning ses som en væsentlig årsag til overemballering, dvs. at der i visse situationer bruges mere emballage end strengt nødvendigt. Det er et ønske fra emballagebranchen at innovationen inden for pakketeknologi øges, så antallet af frihedsgrader i emballagedesign stiger.

2.1.4 Hygiejnelovgivning og krav til mærkning af levnedsmiddelemballager

Lovkrav til mærkning af levnedsmiddelemballager kan medføre, at emballagen bliver større, end varen fordrer. Dette er naturligvis overemballering i forhold til varens krav. Og hygiejnelovgivningen stiller ofte store kvalitetskrav til levnedsmiddelemballager, hvilket også kan føre til forbrug af mere emballagemateriale end varen egentlig fordrer af hensyn til mekanisk beskyttelse.

2.1.5 Kritisk teknisk optimering

En kritisk teknisk optimering foretages ofte ikke, da der er en udbredt mangel på kendskab til den eller de kritiske funktionsparametre. Der findes optimeringsmetoder, men de er arbejdskrævende og bruges sjældent. Navnlig i den hurtige dialog mellem emballageproducent og vareproducent er der ikke tid til de arbejdskrævende optimeringsmetoder. Der mangler generelt enkle modeller til beregning af minimumsforbruget af emballage, og dette ses som en væsentlig årsag til overemballering. Som også fremført i sektion 2.1.1 ovenfor mangler der i høj grad en tilstrækkelig viden om funktionskrav og varens egenskaber.

2.1.6 Leverandørernes materialevalg

Der mangler gennemsigtighed i valget af emballage. Leverandører tænker naturligt først på egne materialers muligheder og vil forsøge at svare på en henvendelse fra en vareproducent udfra egne forudsætninger. Herved opnås ikke gennemsigtighed og optimering af valget af emballage, heller ikke hvad angår den miljømæssige optimering.

2.1.7 Afgifter, LCA vurderinger og standarder

Vedtagelsen af de nye danske emballageafgifter ses af industrien som en både teknisk/økonomisk og psykologisk barriere for udvikling af miljømæssigt bedre emballager. LCA værktøjet er her brugt – ikke til forbedringsværktøj i forhold til et givet produkt – men til en sammenligning mellem materialer på en måde, der netop ikke tager hensyn til de forhold, som har indflydelse på mulighederne for miljømæssig optimering og som afdækkes med den foreliggende problemanalyse.

Det er også et problem, at provenuet fra afgiften ikke bruges til at opnå miljømæssige forbedringer.

Endelig er det et problem, at de danske myndigheder forholder sig så kritisk til CEN standarderne, som er managementstandarder med kontinuerlig forbedring – ligesom miljøstyringsstandarder. Standarderne vil naturligt danne grundlaget for at udarbejde et simpelt forbedringsværktøj.

2.1.8 Strukturelle/transportmæssige forhold

Der er en række mere strukturelle/transportmæssige årsager til øget emballageforbrug og overemballering.

Den øgede globalisering medfører, at vareproducenter vælger den samme emballage til en lang række markeder. Varierende krav til f.eks. emballagens holdbarhed på forskellige markeder fører til valget af en emballage, som kan opfylde alle krav, og denne er ofte overdimensioneret for nogle af anvendelserne. Også moderne logistik kræver mere standardiserede emballager med nogenlunde den samme tendens til overemballering i visse anvendelser.

I det hele taget ses distributionssystemerne som ikke optimale i forhold til at opnå en miljømæssigt forbedret emballagemasse. F.eks. fører en udvikling i detailhandelen imod mindre forsendelser (fra hele læs til paller til pakker) til et øget forbrug af transportemballage.

Endelig ses transportlovgivningen som uheldig, da ansvaret for varen ikke ligger hos transportøren, som dermed ikke har noget incitament for at gøre transport og distribution mindre belastende for varen.

2.1.9 Andre hensyn

Udover de ovennævnte forhold spiller en række andre forhold også en rolle som årsager til øget emballageforbrug.

Ønsket om store seriestørrelser for at holde omkostningerne nede ses som en modsatrettet faktor i forhold til en individuel optimering af den enkelte emballage.

I butikkerne kan der opstå både tyveri af varen, og at kunderne piller ved varen og ødelægger den. Ofte bruges en overemballering som løsningen på disse problemer, enten en voluminøs emballage mod tyveri eller en svær emballage som pilfingersikring. Begge er eksempler på praktiske foranstaltninger via emballage, som fører til et øget forbrug af emballage.

Antallet af single-husholdninger er i dag stort og stigende. Dette fører generelt til salg af mindre varemængder til den enkelte kunde, som igen medfører et øget emballageforbrug. Også forbrugerens ønske om et stort udvalg i butikkerne fører til et øget emballageforbrug. I en større sammenhæng bør man dog vurdere om ikke salg af produkter i mindre varemængder faktisk medfører en fordel for miljøet, da færre varer så kasseres af de moderne husholdninger.

2.1.10 Grundlæggende problemstillinger

Danske emballagevirksomheder er ofte små internationalt set, og de har ikke de tidsmæssige eller økonomiske rammer for individualiseret produkt- eller procesudvikling. Dette er et eksempel på en helt grundlæggende problemstilling. I det efterfølgende diskuteres kort en række andre grundlæggende problemstillinger.

Det er et generelt spørgsmål, hvor meget "økonomi" emballagen kan bære. Emballager skal være billige, og marginalerne i branchen er små, hvilket naturligvis ikke fører til et stort overskud til at fordybe sig i en miljømæssig optimering.

Det er svært for forbrugeren at forholde sig til et så komplekst begreb som emballagers miljøegenskaber, og forbrugeren er ikke i første omgang interesseret i miljøvenlighed som et karakteristikum ved emballage. Emballagen skal være enkel, funktionel, lækker at se på, og nem at komme af med. Der er derfor en manglende efterspørgsel i markedet efter miljøoptimerede emballager, og det er naturligvis en helt grundlæggende problemstilling, at det er svært at få økonomi i miljøoptimering.

Det ses endeligt som en grundlæggende problemstilling, at myndighederne tidligere har fokuseret på drikkevareemballager og retursystemer, hvilket har indsnævret debatten om emballage og miljø. I det hele taget er debatten blevet politiseret pga. emballagers synlighed og dermed mere følelsesmæssigt orienteret på bekostning af sagligheden.

2.2 Problemkomplekser vedrørende genbrugs- og refillemballagesystemer

Det kom frem på workshoppen, at de fleste af problemkomplekserne vedr. genbrugs- og refillemballagesystemer knytter sig til business-to-consumer segmentet, mens vejen er mere farbar for nye systemer inden for business-to-business og catering segmenterne.

2.2.1 Forbrugerens accept

Det er besværligt for forbrugeren at håndtere genbrugsemballagesystemer. Dette gælder navnlig for visse befolkningsgrupper, f.eks. de ældre. Det er derfor svært at få forbrugeren til at acceptere nye genbrugssystemer, og disse kan kun etableres, hvis genbruget gøres nemt for forbrugeren. Forbrugerens manglende lyst til at bruge både tid og penge på genbrugsemballager ses som et hovedproblem i forhold til etableringen af sådanne systemer.

2.2.2 Detailhandelens accept

Genbrugssystemer er generelt dyrere og vanskeligere at håndtere for detailhandelen, og detailhandelen spiller en væsentlig rolle for sådanne systemers succes. Detailhandlens accept af genbrugssystemer er derfor en central problemstilling, herunder spørgsmålet om, hvordan man kan tilrettelægge genbrugssystemer uden alt for store meromkostninger for detailhandelen.

2.2.3 Systemtænkning

Systemtænkning er essentiel ved etablering af genbrugssystemer. Der mangler dog generelt denne systemtænkning og dialog mellem de involverede parter, herunder egnede dialogværktøjer. Samarbejdet i produktkæden er ikke tilstrækkelig, hvilket navnlig er et problem i en organisatorisk tung udvikling og indføring af et genbrugssystem.

Det bliver ikke bedre af, at det er uklart, hvordan man objektivt måler miljøbelastningen i systemernes livscyklus både for de enkelte miljøeffekter og i sammenligning af miljøeffekterne.

2.2.4 Transport og logistik

Genbrugssystemer stille større krav til transport og logistik. Tomme og fyldte emballager må ofte ikke transporteres sammen, og transportemballagekravene ændres også. Der er således en række praktiske barrierer for transport af genbrugsemballager, tomme som fyldte.

2.2.5 Fødevarebranchen

Fødevareområdet stiller sine særlige krav til genbrugssystemer. Her er der tale om hygiejnekrav og andre lovkrav, som gør etableringen af genbrugssystemer for fødevarer svær.

Hygiejnemæssigt stiller genbrugsemballager for fødevarer også større krav til forbrugerens adfærd, bl.a. mht. at holde tomme og fyldte emballager adskilt. Dette gælder både refill- og retursystemer. En manglende hygiejnedisciplin kan f.eks. medføre flere reklamationer over produktet og vil generelt stille større krav til producenten og produktets plombering.

2.2.6 Generelle problemer for genbrugssystemer

Generelt fordrer et genbrugssystem, at produktet sælges i et stort volumen. Erfaringen viser også, at et genbrugssystem først bliver økonomisk og miljømæssigt fornuftigt, hvis emballagen genbruges et forholdsvist stort antal gange. Dette krav til triptal stiller særlige krav til både emballagen og systemet, således at f.eks. svind holdes på et lavt niveau. Produktkandidater til et genbrugssystem skal således have en forholdsvis høj omsætningshastighed i markedet. Disse tre forhold er med til at indsnævre feltet af produktkandidater. Genbrugssystemer er langt fra aktuelle for alle produkter.

Den tekniske omstilling fra de nuværende emballagetyper forventes at være både dyr og besværlig, specielt hvad angår pakke- og fyldemaskiner.

2.2.7 Emballageproducenternes situation

Emballageproducenternes konkurrencesituation vil ændres, hvis flere genbrugssystemer indføres. Generelt er det en bedre forretning at producere engangsemballage. Og konkurrenceparametre, som er knyttet til "first-mover" effekter og navnlig produktinnovation, vil ikke længere være fremtrædende inden for genbrugsordninger. Det kan forudses, at incitamentet til nye kreative løsninger på emballageområdet tildels vil forsvinde inden for nyetablerede genbrugssystemer.

2.2.8 Andre problemer

Det er et problem hvis et nationalt genbrugssystem opfattes som en handelshindring, f.eks. i EU sammenhæng. Omvendt kan et stort og standardiseret nationalt system medføre problemer med afsætning på eksportmarkederne, idet der så skal bruges flere emballagetyper for samme vare.

Det er et grundlæggende problem ved genbrugssystemer, at de ikke åbner den samme mulighed for varedifferentiering og branding som engangsemballager. Dette er et problem for både vareproducenter og fyldere (packers & fillers).

Det er et grundlæggende problem at skulle sikre, at forbrugeren tilbageleverer genbrugsemballagen. Der er f.eks. ikke helt klare regler vedr. pantordninger.

2.3 Workshopdeltagere – problemanalyse

Deltagerne i workshopserie 1 var:

2.3.1 Optimering af emballageforbruget (26. marts 2001):
Lars Blom, Plastindustrien i Danmark
Aage Bonde, Rosti Thermopack A/S
Birgitte Samsøe Crawfurd, EiB
Anne Christine Eskildsen, Miljøstyrelsen
Jessie Hallas, FDB
Stig Hirsbak, RAMBØLL, Energi og Miljø
Jan Jakobsen, LOGISYS A/S
Jens B. Legarth, RAMBØLL, Energi og Miljø
Henry Meyhoff , Danapak Kartonnage A/S - Herning og Korsør
Marianne F. Nielsen, SCA Packaging Flamingo
Bertil Nilsson, Superfos Packaging
Claus Stig Pedersen, Brødrene Hartmann A/S
Niels Pinholt, Rexam Closures and Containers A/S
Morten Pjengaard, Schur Flexible Denmark a/s
Niels Rasmussen, Rexam Glass Holmegaard A/S
Annette Munk Sørensen, RAMBØLL, Energi og Miljø
Ulla Hansen Telcs, EiB
Kim Waltersdorff, MalacoLeaf
Søren Østergaard, DTI - Center for Transport og Emballage

2.3.2 Genbrugs- og refillemballagesystemer (28. marts 2001):
Lars Blom, Plastindustrien i Danmark
Birgitte Samsøe Crawfurd, EiB
Jørgen Grønborg, Rexam Glass Holmegaard A/S
Jessie Hallas, FDB
Stig Hirsbak, RAMBØLL, Energi og Miljø
Tine Skriver, HORESTA
Jan Jakobsen, LOGISYS A/S
Birgitte Jørgensen Kjær, Miljøstyrelsen
Jens B. Legarth, RAMBØLL, Energi og Miljø
Niels Jørgen Pedersen, Danisco Flexible Unibag (Højbjerg)
Lone Suhr, Rexam Glass Holmegaard A/S
Annette Munk Sørensen, RAMBØLL, Energi og Miljø
Ulla Hansen Telcs, EiB
Jens Villumsen, Mc Donalds Denmark A/S
Søren Østergaard, DTI - Center for Emballage og Transport

3 Målanalyse og alternative strategier

3.1 Målanalyse

LFA målanalysen blev gennemført af projektgruppen i perioden mellem de to workshopserier. I målanalysen opstilles en målsætning for hver af de identificerede problemstillinger, idet målsætningen i princippet er målet for en aktivitet, et delprojekt eller projekt, som er rettet mod at løse det tilsvarende problem. Man kan derfor opstille et såkaldt LFA måltræ, som i struktur modsvarer LFA problemtræet.

Projektgruppen opstillede et LFA måltræ for hvert af de to problemtræer fremkommet i workshopserie 1. De to måltræer kan ses på illustrationerne MT-A og MT-B bagest i Bilag B, og i den elektroniske projektrapport på følgende links:

Måltræ A: Optimering af emballagesystemer
Måltræ B: Genbrugs- og refillemballagesystemer

Ligesom man i problemtræet kan identificere en række problemkomplekser, kan man i måltræet identificere en række vejledende målsætninger for brancheindsatsen. (En vejledende målsætning er en "mellemregning" i processen og fungerer som et input til en bredere diskussion af mål og indhold i brancheindsatsen i workshopserie 2 – se senere) Disse vejledende målsætninger modsvarer ikke nødvendigvis problemkomplekserne en til en, idet der i praksis kan være ingen eller flere end én vejledende målsætning for hvert problemkompleks.

De to sæt vejledende målsætninger er, idet det bemærkes at der ikke er foretaget nogen prioritering eller vurdering af ønskeligheden af målsætningerne:

Vejledende målsætninger for optimering af emballagesystemer
En etableret dialog om miljø og teknik i produktkæden
Fleksible pakkemaskiner
Lovkrav til levnedsmiddelemballager medfører ikke overemballering
Nye nemme optimeringsmetoder eksisterer
Der er gennemsigtighed i valget af emballager
Afgifterne udgør ikke en teknisk/økonomisk og psykologisk barriere
Emballager er differentierede i et globaliseret marked
Der er bedre måder at tyverisikre og pilfingersikre på end overemballering

Vejledende målsætninger for genbrugs- og refillemballagesystemer:
Forbrugerne accepterer genbrugs- og refillsystemer
Detailhandlen accepterer genbrugs- og refillsystemer
Systemtænkning præger produktkæden
Transport- og logistikproblemer er løst
Det er nemt at etablere genbrugs- og refillsystemer for fødevarer
Genbrugssystemer er mulige for små volumener, små triptal og lav omsætningshastighed
Emballageproducenterne og vareproducenterne kan drage fuld konkurrencemæssig fordel af genbrugs- og refillsystemer
Fundamentale problemer som EU problematikken, varedifferentiering og stimulering af returgivning er løst

3.2 Alternative strategier

Med udgangspunkt i problem- og målanalysen er opstillet en række alternative strategier, som kan følges for at opfylde brancheindsatsens hovedmål:

Ad emballageoptimering – alternative strategier
Nytænkning og samarbejde i produktkæden om teknik og miljø
Udvikling af varedeklarationer og markedskommunikation
Udvikling af fleksible pakketeknologier
Opnå lempning af lovkrav til levnedsmiddelemballager
Udvikling af kritiske tekniske optimeringsmetoder
Opnå gennemsigtighed i vareproducentens valg af emballage
Opnå differentiering af emballager mht. marked og anvendelse
Stimulere efterspørgsel efter miljøoptimerede emballager

Ad genbrugsemballagesystemer og refill-systemer – alternative strategier
Opnå forbrugernes accept
Opnå detailhandelens accept
Etablere systemtænkning i produktkæden
Opfylde hygiejnestandarder inden for fødevareområdet
Opnå at alle har en konkurrencemæssig fordel af nye systemer
Etablere internationale systemer
Opnå høje returprocenter

De vejledende målsætninger og alternative strategier fungerede som input til workshopserie 2, som er beskrevet i det næste kapitel.

4 Projektidégenerering (workshopserie 2)

4.1 Generering af projektideer

Yderligere to workshops blev gennemført i en workshopserie 2 i april 2001 med det formål at generere konkrete projektideer. Med udgangspunkt i de identificerede problemkomplekser og de tilsvarende vejledende målsætninger og alternative strategier for brancheindsatsen, blev en række projektideer genereret ved brainstorming blandt workshopdeltagerne.

Dette resulterede i 8 konkrete projektideer for hovedmål A (optimering af emballagesystemer) og 6 konkrete projektideer for hovedmål B (genbrugs- og refillemballagesystemer).

Projektgruppen opstillede på baggrund af de to workshops et mere fokuseret sæt af overordnede målsætninger for brancheindsatsen og desuden 14 deciderede projektforslag, som beskrevet i projektkataloget i bilag C.

De 14 projektforslag har følgende beskrivende titler:

Ad emballageoptimering - projektforslag
Omformning af CEN’s forebyggelsesstandard til et praktisk værktøj
Udvikling af simple metoder til emballageoptimering i varekæden
Demonstrationsprojekt i værdikædesamarbejde vedrørende emballage og kortlægning af krav i produktkæden
Demonstrationsprojekt om miljøvaredeklaration af emballage
Udarbejdelse af inspirationsmateriale på basis af succeshistorier
Udvikling af web-side som kan skabe overskuelighed i valg af emballage
Afhjælpning af seriestørrelse-problematikken
Differentiering af emballage med hensyn til marked og anvendelse

Ad genbrugsemballagesystemer og refill-systemer - projektforslag
Kortlægning af eksisterende genbrugsemballage- og refill-systemer
Udarbejdelse af håndbog i etablering af genbrugsemballage- og refill-systemer
Effektiv organisering af genbrugsemballage- og refill-systemer
Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugsemballage- eller refill-systemer inden for business-to-business-sektoren.
Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugsemballage- eller refill-systemer inden for business-to-consumer-sektoren
Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugsemballage- eller refill-systemer inden for service og/eller catering-sektoren

Der henvises til bilag C (Katalog over hovedprojekter) for en nærmere beskrivelse af de enkelte projektforslag.

4.2 Workshopdeltagere – projekt idégenerering

Deltagerne i workshopserie 2 var:

4.2.1 Optimering af emballageforbruget (25. april 2001):
Lars Blom, Plastindustrien i Danmark
Aage Bonde, Rosti Thermopack A/S
Birgitte Samsøe Crawfurd, EiB
Anne Christine Eskildsen, Miljøstyrelsen
Jessie Hallas, FDB
Stig Hirsbak, RAMBØLL, Energi og Miljø
Jan Jakobsen, LOGISYS A/S
Jens B. Legarth, RAMBØLL, Energi og Miljø
Marianne F. Nielsen, SCA Packaging Flamingo
Bertil Nilsson, Superfos Packaging
Lars Ulrik Pedersen, Danisco Flexible Scandinavia
Niels Pinholt, Rexam Closures and Containers A/S
Morten Pjengaard, Schur Flexible Denmark a/s
Niels Rasmussen, Rexam Glass Holmegaard A/S
Paul Schlemmer, DANDY A/S
Ulla Hansen Telcs, EiB
Søren Østergaard, DTI - Center for Transport og Emballage

4.2.2 Genbrugs- og refillemballagesystemer (26. april 2001)
Lars Blom, Plastindustrien i Danmark
Birgitte Samsøe Crawfurd, EiB
Jørgen Grønborg, Rexam Glass Holmegaard A/S
Jessie Hallas, FDB
Stig Hirsbak, RAMBØLL, Energi og Miljø
Tine Skriver, HORESTA
Jan Jakobsen, LOGISYS A/S
Birgitte Jørgensen Kjær, Miljøstyrelsen
Jens B. Legarth, RAMBØLL, Energi og Miljø
Lone Suhr, Rexam Glass Holmegaard A/S
Ulla Hansen Telcs, EiB
Jens Villumsen, Mc Donalds Denmark A/S

5 Brancheindsatsens overordnede målsætninger og projektmålsætninger

Inden for hver af de to hovedmål er der i projektet udviklet en række overordnede målsætninger for brancheindsatsen, f.eks. at "skabe inspiration" - se nedenfor. Hver overordnet målsætning er repræsenteret ved en eller flere projektmålsætninger, som hver modsvarer et projektforslag. Alle disse målsætninger er beskrevet i det følgende.

5.1 Reduktionen af emballageforbruget gennem materialeneutral optimering af emballagesystemer

5.1.1 Nedbryde barrierer for arbejdet med miljøorienteret produktudvikling

Det er en overordnet målsætning for brancheindsatsen at nedbryde de væsentligste barrierer for et styrket arbejde med miljøorienteret produktudvikling i emballagebranchen. To væsentlige barrierer menes at være, at "prevention" standarden ikke er operationel, og at der generelt savnes eksempler på gode tekniske miljøløsninger i branchen.

Projektforslag: Omformning af CEN’s forebyggelsesstandard til et praktisk værktøj

Projektmålet er at gøre standarden til et godt og praktisk værktøj for branchen.

Projektforslag: Udarbejdelse af inspirationsmateriale på basis af succeshistorier

Projektmålet er at skabe miljømæssig innovation på baggrund af eksisterende erfaringer.

5.1.2 Stimulere etableringen af samarbejde og optimering i varekæden

Et styrket og innovativt samarbejde om miljø i emballagevarekæden vil føre til et fornyet optimeringsgrundlag for emballager, som vil resultere i miljømæssigt bedre og mindre materialeforbrugende emballager. Det er derfor en overordnet målsætning for brancheindsatsen at stimulere etableringen af vare- og værdikædesamarbejde om miljø og materialemæssig optimering.

Projektforslag: Udvikling af simple metoder til emballageoptimering i varekæden

Projektmålet er her at gøre det teknisk muligt at optimere miljøforhold og materialeforbrug under inddragelse af hele varekæden.

Projektforslag: Demonstrationsprojekter i værdikædesamarbejde vedrørende emballage, herunder kortlægning af krav i produktkæden

Projektmålet er at demonstrere, at et værdikædesamarbejde kan etableres inden for emballageområdet, som et eksempel for branchen at følge.

5.1.3 Øget kommunikation til markedet og stimulering af markedskræfterne

En øget efterspørgsel efter miljøvenlige emballager vil være en væsentlig drivkraft i udviklingen hen mod mere miljøvenlige og mindre materialeforbrugende emballager. Det ses derfor som et overordnet mål for brancheindsatsen at stimulere efterspørgslen gennem en øget kommunikation til markedet og stimulering af markedskræfterne.

Projektforslag: Demonstrationsprojekt om miljøvaredeklarationer af emballage

Projektmålet er at øge synligheden for emballager med mindre miljøbelastning blandt beslutningstagere om emballage gennem miljøvaredeklarationer.

5.1.4 Gennemsigtighed i valget af emballage

Emballagemarkedet er ikke teknisk gennemsigtigt. Valget af emballage er ofte præget af tradition og vanetænkning. Det er derfor en overordnet målsætning for brancheindsatsen at skabe gennemsigtighed i det tekniske valg af en emballage til et givet formål. Herigennem forventes også en miljømæssig optimering, navnlig hvad angår forbruget af emballagemateriale.

Projektforslag: Udvikling af web-side, som skaber overskuelighed i valg af emballage

Projektmålet er at skabe gennemsigtighed i valget af emballage til en given anvendelse.

5.1.5 Øget fleksibilitet i produktionen af emballage

Produktion af emballage er præget af store seriestørrelser, og brugen af emballage er præget af at den samme emballage typisk bruges på flere markeder, som stiller varierende krav. Begge dele sker for at holde produktionsomkostningerne nede, men medfører et tab i fleksibilitet, også mht. miljømæssig optimering. Det er derfor et overordnet mål for brancheindsatsen at øge fleksibiliteten i produktionen af emballage, således at mindre seriestørrelser bliver attraktive og en differentiering mht. markedet opnås.

Projektforslag: Seriestørrelse-problematikken inden for emballagebranchen

Projektmålet er at gøre det økonomisk og praktisk muligt at fremstille emballager i mindre seriestørrelser.

Projektforslag: Opnå differentiering af emballage med hensyn til marked og anvendelse

Projektmålet er at opnå emballagetyper og -koncepter, som kan tilpasses individuelle markedskrav.

5.2 Etablering af flere og miljømæssigt bedre genbrugs- eller refillemballagesystemer

5.2.1 Skabe overblik

Genbrugs- eller refillemballagesystemer findes i mange afskygninger verden over, mens vi i Danmark har en tendens til at fokusere på det kendte returflaskesystem i debatten om disse systemer. Tænkningen i genbrugs- eller refillemballagesystemer bliver derfor nemt indsnævret, og det skønnes, at der generelt savnes inspiration til nytænkning. Det er derfor en overordnet målsætning for brancheindsatsen at tilvejebringe overblik over nye genbrugs- eller refillemballagesystemer.

Projektforslag: Kortlægning af eksisterende genbrugs- eller refillemballagesystemer

Målsætningen med dette projekt er at tilvejebringe eksempler fra ind- og udland for business-to-business genbrugs- eller refillemballagesystemer, som samlet kan udgøre en inspirationskilde til nye systemer.

5.2.2 Muliggøre vurdering og etablering

Det opfattes som svært at etablere et refill- eller genbrugsemballagesystem. Mange aktører skal spille sammen, og den praktiske og økonomiske organisation kræver en særlig grad af gennemtænkning sammenlignet med konventionelle emballageløsninger. Det er derfor en overordnet målsætning for brancheindsatsen at muliggøre vurdering og etablering af nye genbrugs- eller refillemballagesystemer.

Projektforslag: Udarbejdelse af håndbog i etablering af genbrugs- og refillemballagesystemer

Projektmålet er at muliggøre etableringen af nye systemer ved en håndbog, som kan guide aktører igennem etableringsfasen.

Projektforslag: Effektiv organisering af genbrugsemballagesystemer

Projektmålet er at nedbryde den organisatoriske barriere for etablering af nye systemer.

5.2.3 Etablering af demonstrationsprojekter

Eksemplets magt er stor. Det ses derfor som en overordnet målsætning for brancheindsatsen at etablere en række demonstrationsprojekter inden for genbrugs- eller refillemballagesystemer.

Projektforslag: Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugs- eller refillemballagesystemer inden for business-to-business sektoren

Projektmålet er at demonstrere, hvordan nye og/eller bedre systemer kan etableres inden for business-to-business sektoren.

Projektforslag: Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugs- eller refillemballagesystemer inden for business-to-consumer sektoren

Projektmålet er at demonstrere, hvordan nye og/eller bedre systemer kan etableres inden for business-to-consumer sektoren.

Projektforslag: Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugs- eller refillemballagesystemer inden for service- og/eller cateringsektoren

Projektmålet er at demonstrere, hvordan nye og/eller bedre systemer kan etableres inden for service- og/eller cateringsektoren.

6 Problemtræ A

Se her!

7 Problemtræ B

Se her!

8 Måltræ A

Se her!

9 Måltræ B

Se her!