Stimulering af mindre virksomheders interesse for arbejdet med renere produkter

1. Indledning

1.1 Projektets baggrund
1.2 Projektets formål
1.2.1 Konkrete effektmål
1.3 Projektets målgruppe
1.4 Projektets organisation og gennemførelse
1.4.1 Styregruppe
1.4.2 Projektgruppe
1.4.3 Projektets forløb
1.4.4 Involvering af TIC-nettet

1.1 Projektets baggrund

I de senere år er fokus i miljøpolitikken i stigende grad blevet rettet mod produkters samlede miljøbelastning fra alle livscyklusfaser – materialeudvinding, produktion, brug og bortskaffelse. Dette er en ny udfordring for virksomhederne. Det gælder de virksomheder, som er godt i gang med miljøarbejdet, for eksempel i form af miljøstyring, men også for de virksomheder inden for produktion, handel og service, som endnu ikke er gået i gang med miljøarbejdet.

TIC har siden 1990 arbejdet aktivt med miljøproblemstillinger i mindre danske virksomheder. Programmet Renere Teknologi har været et af de centrale programmer for TIC i det daglige arbejde. TIC gennemførte fra programmets start et projekt med information, konkret rådgivning og tilbud til danske virksomheder om udarbejdelse af en miljøanalyse. TICs miljøanalyse er gennemført i mere end 300 danske virksomheder og har dannet baggrund for både grønne regnskaber, indførelse af miljøstyring og/eller konkrete miljøaktiviteter (jvf. Miljøstyrelsens Miljøprojekt nr. 286: TIC-nettets indsats for renere teknologi i mindre virksomheder (6)).

Fra TICs hidtidige arbejde er det erfaringen, at især mindre virksomheder har vanskelig ved at forholde sig til mere diffust formulerede udviklingstendenser og krav. Det kan være vanskeligt for disse virksomheder at komme i gang med en udvikling mod mindre miljøbelastende produkter. Det er vanskeligt at vurdere, hvor hurtigt kunde- og myndighedskrav om mindre miljøbelastende produkter og ydelser vil slå igennem, men på mange områder er der en udvikling i gang, som hurtigt vil kunne skabe udfordringer for de mindre virksomheder.

Miljøstyrelsen har igangsat udvikling af forskellige værktøjer og teknikker, der kan give virksomhederne viden og kompetence til at udvikle mindre miljøbelastende produkter. Tilsvarende er et stort arbejde i gang for at stimulere til miljøbevidst indkøb.

Den mindre virksomhed med begrænset miljøviden kan have vanskeligt ved at finde frem til relevant materiale og nyttiggøre dette på egne problemstillinger.

På denne baggrund ønsker TIC at styrke indsatsen for udvikling og afsætning af renere produkter ved konkrete og praktiske aktiviteter samt anvisninger til de mindre virksomheder.

1.2 Projektets formål

Projektet har haft som overordnet formål at stimulere virksomhederne til at gå i gang med en produktorienteret miljøindsats.

Dette formål blev søgt nået via 2 delmål:

Projektets ene delmål var at yde virksomhederne information om, hvilke generelle muligheder der findes for at tilrettelægge en udviklingsindsats, så miljøbelastningen forårsaget af virksomhedens aktivitet og produkter reduceres. Den indledende information og vejledning skal belyse hvilke konkrete metoder og værktøjer, der er til rådighed i form af bl.a.
metoder og værktøjer til livscyklusvurderinger
livscykluscheck
indkøbsvejledninger
miljøvejledninger
miljømærker
miljødeklarationer
diverse lister over miljøfremmede stoffer (1, 3, 4)

Projektets andet delmål var at give de virksomheder, der fatter interesse for at arbejde med renere produkter, en konkret støtte til at udarbejde en individuelt tilpasset handlingsplan. Handlingsplanen skulle tage udgangspunkt i et såkaldt livscykluscheck.

Der blev således lagt vægt på
at give de enkelte virksomheder viden om livscyklustankegangen samt om hvordan miljø- og produktarbejdet kan igangsættes og hvilke ressourcer der kræves.
at give virksomhederne forståelse for, hvordan de kan tilrettelægge arbejde og produktudviklingen, så de kan fremstille renere produkter.
at tilskynde virksomhederne til at starte udviklingsprojekter, hvor der inddrages forskellige former for LCA-viden og hvor virksomhedernes produkter miljøforbedres.
at vejlede virksomhederne i systematiske miljøkrav ved indkøb – herunder brug af f.eks. miljømærker og indkøbsvejledninger
at sprede kendskabet til Miljøstyrelsens og Energistyrelsens programmer for renere produkter m.v.
at kombinere kollektiv information i miljøfora i Danmark med tilbud om indledende individuel rådgivning til virksomhederne.

1.2.1 Konkrete effektmål

Målene var inden for projektperioden
at videreuddanne en TIC rådgiver fra hvert center til at gennemføre projektet.
at 240 virksomheder deltog i 15 informationsmøder i 1999 – geografisk fordelt i landet. Temaet for informationsmøderne var en produktorienteret miljøindsats og hvordan virksomhederne kunne komme i gang. Løbende opfølgning på virksomhederne.
at samarbejde med miljøfora i Danmark om kollektiv information og give tilbud om individuel rådgivning til virksomhederne.
at 270 virksomheder ville tage i mod tilbuddet fra TIC om information og vejledning med udarbejdelsen af en kort rapport med konklusioner og anbefalinger vedr. fortsat arbejde med en produktorienteret miljøindsats (ca. 4 timers information og vejledning).
at 76 virksomheder ville få gennemført et livscykluscheck efter MEKA-princippet, evt. gennemført som workshop i retningslinierne for miljørigtig produktudvikling (planlagt til ca. 15 timers vejledning, heraf 4 timer som en almindelig TIC-ydelse)
at det udviklede materiale blev gjort offentligt tilgængeligt på internettet fra februar 2002 og vil blive ajourført en gang årligt til februar 2003 og februar 2004. Materialet vil være tilgængeligt indtil februar 2005.

1.3 Projektets målgruppe

Alle virksomheder i Danmark. TIC ville dog kun opsøge virksomheder med op til 250 ansatte.

1.4 Projektets organisation og gennemførelse Styregruppe

1.4.1 Styregruppe

Styregruppen for projektet bestod af repræsentanter fra Miljøstyrelsen, projektansøger, projektdeltagerne, DHI Vand & Miljø, Miljøforum DANMARK, Erhvervs- og Boligstyrelsen, Teknologisk Institut, Dansk Toksikologi Center, Foreningen af Rådgivende Ingeniører og MiljøForskerGruppen ApS.

Dansk Industri udtrådte af styregruppen undervejs i projektet (pga. jobskifte for deltagende person).

Miljøstyrelsen var formand for styregruppen, og sekretariatsfunktionen blev varetaget af TIC Viborg amt.

1.4.2 Projektgruppe

Der blev nedsat en projektgruppe bestående af TIC, IPU, dk-TEKNIK og CASA.

TIC var projektleder og har udarbejdet markedsføringsmateriale, det skema, som støtter den indledende dialog og information, kaldet behovsafklaringen samt rapportskabeloner.

IPU og dk-TEKNIK har udarbejdet livscykluscheck lærebogen for TIC rådgivere.

TIC har assisteret af IPU og dk-TEKNIK udarbejdet skema til den konkrete gennemførelse af livscykluschecket.

Alle 4 parter har stået for udarbejdelse af informationsark, kaldet Faktaark, for uddannelsen af TIC rådgiverne, for afholdelsen af informationsmøderne samt for ajourføringen af det offentliggjorte materiale.

1.4.3 Projektets forløb

Projektet var opdelt i 4 faser:

Fase 1: Udviklingsfasen
December 1998 – august 1999
Udvikling af behovsafklaring, Faktaark og livscykluscheck.
Afprøvning af værktøjer i 6 virksomheder og efterfølgende justeringer
Planlægning og afholdelse af uddannelse for TIC rådgivere
Planlægning af informationsmøder
   
Fase 2: Implementeringsfasen
September 1999 – december 2001
Afholdelse af informationsmøder
Individuelle virksomhedskontakter
Gennemførelse af Behovsafklaringer og livscykluscheck
Erfaringsudvekslingsdage for TIC rådgiverne
   
Fase 3: Evalueringsfasen
November 2001 – januar 2002
Afrapportering af projektets forløb, resultater og erfaringer
Ajourføring af materiale forud for offentliggørelse
   
Fase 4: Offentliggørelsesfasen
Februar 2002 – februar 2005
Alt udviklet materiale gøres tilgængeligt på TICs hjemmeside og ajourføres en gang om året.

1.4.4 Involvering af TIC-nettet

Det var forudsat, at projektet gennemførtes i hele Danmark og altså med deltagelse af alle TIC-centre. Dette har også været tilfældet, men indsatsen har varieret. TIC Frederiksborg har pga. mangel på ressourcer først kunnet deltage i projektet fra 1.4.2001. TIC Ribe amt lukkede pr. 1.7.2000. Derved overgik projektlederrollen til TIC Viborg amt. Der er pr. 1.7.2001 igen oprettet et TIC center i Ribe amt under navnet EU Vest – TIC, men de har kun i begrænset omfang været i stand til at gå ind i projektet.