Stimulering af mindre virksomheders interesse for arbejdet med renere produkter

3. Behovsafklaring

3.1 Formål
3.2 Krav til virksomhederne i forbindelse med Behovsafklaringen
3.3 Indhold
3.3.1 Spørgeskema
3.3.2 Rapport
3.4 Resultater
3.5 Erfaringer

3.1 Formål

Formålet med en behovsafklaring er, som værktøjets navn også tilkendegiver, overordnet at få afklaret en virksomheds behov for at arbejde med miljø, og med udgangspunkt heri at få peget på, hvor der i givet fald med fordel kan/skal sættes ind, og hvordan miljøarbejdet kan gribes an.

3.2 Krav til virksomhederne i forbindelse med Behovsafklaringen

Der er tale om en systematisk og grundig dialog mellem en virksomheds ledelse og/eller miljøansvarlig og TIC rådgiveren om forskellige miljøemner. Der er ingen krav om, at virksomheden tidligere har arbejdet med miljø eller har forudgående større viden på miljøområdet. Virksomheden skal dog være indstillet på at bruge 1-3 timer på dialogen, og hvis der udarbejdes en rapport, der fastholder status, konklusioner, anbefalinger mv., skal der også her afsættes 1-3 timer til at gennemgå og drøfte rapporten.

3.3 Indhold

Værktøj til behovsafklaring består af følgende:
Et spørge/dialogskema
En rapportskabelon

Desuden anvendes Faktaark, der er 1-2 siders information om forskellige miljøemner. Faktaarkene er nærmere beskrevet i kapitel 4.

3.3.1 Spørgeskema

Som en hjælp til den systematiske dialog og til at fastholde konklusionerne mv. fra mødet er der udarbejdet et skema, der er struktureret i følgende hovedområder:
Virksomhedens status på miljøområdet
Virksomhedens produkters status på miljøområdet
Virksomhedens interessenter

Indenfor de enkelte hovedområder er der formuleret en række spørgsmål (i alt ca. 75 spørgsmål), der naturligt leder til en nærmere orientering/dialog/information om emnet. Som eksempler på spørgsmål kan nævnes:
Har virksomheden overblik over forbrug af råvarer, energi og vand og over udledningen af vand, affald og luft?
Vurderer virksomheden at have miljøproblemer?
Ved virksomheden, hvad miljømærker er?
Har virksomheden kendskab til livscyklusvurderinger?
Har kunder stillet spørgsmål til virksomhedens holdninger og handlinger i forhold til miljøet? Hvilke kunder? Hvilke spørgsmål?

Spørgeskemaet kan rekvireres ved henvendelse til TIC (tlf. 70 15 15 45) eller downloades fra www.tic.dk/miljo/miljo.htm.

3.3.2 Rapport

Er der behov for at fastholde status, konklusioner og anbefalinger til virksomhedens miljøindsats udarbejder TIC rådgiveren et skrift om dette. Der kan være tale om et brev (evt. vedlagt Faktaark eller andet relevant informationsmateriale) eller en mindre rapport. Som en hjælp til udarbejdelse af en sådan rapport, er der i forbindelse med projektet udarbejdet en rapportskabelon med følgende indhold:
Indledning - herunder informationer om en produktorienteret indsats.
Behovsafklaring - herunder virksomhedens status på miljøområdet (kendskab og ønsker), virksomhedens produkters status på miljøområdet og virksomhedens interessenter på miljøområdet.
Det videre arbejde - herunder anbefalinger
Bilag - herunder Faktaark eller andet relevant materiale

Rapportskabelonen kan også anvendes til afrapportering af et livscykluscheck (LCC). For nærmere information om LCC se kapitel 5.

Er der tale om afrapportering af LCC suppleres rapportskabelonen med følgende indhold:
LCC - herunder hvad LCC er og hvilket produkt, der er tale om
MEKA-matricen - herunder præsentation af MEKA-princippet og fortolkning
Det videre arbejde - herunder anbefalinger til arbejdet med renere produkter og anbefalinger til det generelle miljøarbejde.

3.4 Resultater

I perioden 01.09.99 - 31.12.01 er der gennemført 316 Behovsafklaringer, hvilket er ca. 50 flere end forventet. Da Behovsafklaringen har været/er en "populær ydelse" er der efter projektets afslutning blevet gennemført flere Behovsafklaringer.

Geografisk fordeler de 316 Behovsafklaringer sig som følger:

Tabel 3.1.
Geografisk fordeling af de gennemførte behovsafklaringer

Amt

Antal

Bornholm

6

Frederiksborg

7

Fyn

8

København - Frederiksberg kommuner

0

Københavns amt

3

Nordjylland

6

Ribe

2

Ringkøbing

58

Roskilde

0

Storstrøm

8

Sønderjylland

44

Vejle

24

Vestsjælland

23

Viborg

73

Århus

54

I alt

316


Som det fremgår af ovenstående tabel er der stor geografisk variation i antallet af gennemførte Behovsafklaringer. Årsagen til variationen skyldes sandsynligvis primært, at nogle TIC-centre ikke i hele perioden har kunnet have så stor fokus på miljøområdet - dette for et enkelt centers vedkommende fordi centret har været lukket i en periode og for andre centres vedkommende, at der har været reducerede personaleressourcer til dette miljøområdet (orlov mv.). Desuden er der i nogle landsdele andre aktører, der kan hjælpe virksomheder med afdækning af behov mv., hvorfor TICs ydelse har været i "konkurrence" med andre lignende ydelser.

Foretages der en fordeling af de 316 Behovsafklaringer på brancher ses følgende fordeling:

Tabel 3.2.
Gennemførte Behovsafklaringer fordelt på brancher og størrelser

Brancher

0-19 ansatte

20-49 ansatte

50-99 ansatte

100- ansatte

Uoplyst

I alt

%

Affald og genbrug

2

1

 

 

 

3

1

Autotilbehør og -ophug

9

1

 

1

 

11

3

Byggeri og byggematerialer

5

 

2

1

1

9

3

Diverse produktion og montage

1

1

3

 

 

5

2

Elektronik

15

8

2

3

 

28

9

Fødevarer

3

1

1

2

6

13

4

Grafisk branche

8

4

2

1

 

15

5

Handel og service

14

3

 

 

 

17

5

Kemisk industri

8

5

2

1

 

16

5

Metal

24

25

4

7

 

60

19

Overfladebehandling

3

 

 

 

 

3

1

Plast

4

5

1

3

 

13

4

Tekstil

2

 

5

 

 

7

2

Træ og møbel

29

30

9

10

 

78

25

Andet

21

 

2

2

13

38

12

I alt

148

84

33

31

20

316

100

%

47

27

10

10

6

100

 


Som det fremgår af ovenstående tabel er der gennemført flest Behovsafklaringer i træ- og møbelvirksomheder (25%) og i metalvirksomheder (19%). At der er så forholdsvis en stor overvægt af virksomheder i træ- og møbelbranchen skyldes, at der i et af TIC-centrene i en periode har været speciel fokus på denne branche.

Af tabellen fremgår det desuden, at næsten halvdelen af de gennemførte Behovsafklaringer er foretaget i virksomheder med under 20 ansatte. Projektets målgruppe har været alle virksomheder i Danmark, men det har været et klart formål specielt at gøre mindre virksomheder opmærksomme på begrebet "renere produkter", hvilket tabellen viser er opnået. Det skal i den forbindelse nævnes, at det netop de mindre virksomheder TIC traditionelt kontakt til.

I forbindelse med gennemførelsen af Behovsafklaringerne er det drøftet/ vurderet, i hvilken grad virksomhederne var parate til/motiverede for at arbejde med produkt-orienteret miljøarbejde. Denne registrering blev først indført et stykke inde i projektet, hvorfor der ikke kan gives en fordeling på alle 316 Behovsafklaringer. En fordeling på 244 gennemførte Behovsafklaringer (77 % af alle Behovsafklaringer) ses af følgende:

Tabel 3.3.
Virksomhedernes motivation forud for behovsafklaringen

 

Antal

%

Meget parat/motiveret

94

39

Noget parat/motiveret

101

41

Slet ikke parat/motiveret

49

20

I alt

244

100


Som det fremgår, er næsten 80 % af virksomhederne, der har fået foretaget en behovsafklaring (af de 244 Behovsafklaringer) meget eller noget parate til /motiverede for produktorienteret miljøarbejde. Det må dog pointeres, at ikke alle 80% har igangsat/planlagt initiativer (se tabel 3.7), hvorfor motivation og handling ikke nødvendigvis hænger sammen. Det er dog også vores erfaring, at der til nye indsatsområder typisk er en vis "modningstid", hvorfor dette projekt og dermed TICs fokus på området må ses som et første trin i en noget længerevarende proces.

På spørgsmålet om, hvorfor virksomhederne har haft interesse i at få foretaget en Behovsafklaring er der foretaget følgende registreringer:

Tabel 3.4.
Begrundelse for gennemførelse af Behovsafklaring

 

Antal

%

Interesse

111

25

På forkant

83

18

Opstart af miljøarbejde

78

17

TIC opsøgende

56

12

Krav fra kunder

49

11

Krav fra myndigheder

30

7

Presseomtale

12

3

Forretningsudvikling

7

2

Markedsføring

7

2

Krav fra interessenter

6

1

Erfaringsudveksling/oplysning

5

1

Økonomi

4

1

Arbejdsmiljø/medarbejderuddannelse

3

1

I alt

451

100


Bemærk, at der kan være flere forskellige begrundelser for at gennemføre Behovsafklaring. Som det fremgår har de primære begrundelser været interesse for emnet, et ønske om at være på forkant, opstart af miljøarbejde, at TIC har henvendt sig til virksomheden og anbefalet at virksomheden fik foretaget en Behovsafklaring eller krav fra kunder/myndigheder. Inden gennemførelse af en Behovsafklaring er det med virksomheden blevet drøftet, hvilke forventninger, de havde. Ikke overraskende har langt de fleste virksomheder haft en forventning om, at der blev skabt overblik, skabt en afklaring mv. Dette fremgår af nedenstående tabel. Heraf fremgår også, hvilke andre forventninger, virksomhederne har givet udtryk for at have..

Tabel 3.5.
Virksomhedernes forventninger til Behovsafklaring

Overblik, afklaring, handlingsplan, motivation (status, muligheder)

151

Interesse - viden / information

20

Viden om tilskud

17

Viden om livscyklustankegang og LCA

14

Ingen forventninger

10

Inspiration

10

Store forventninger

10

Afklaring om holdninger til miljø

9

Mod miljøstyring

9

Øget viden om miljø

9

At få specifik miljøviden

7

Markedsføringsregler

5

Kundekrav

4

Ønske om netværk, kontakt til andre virksomheder

4

Grønne regnskaber

2

Konkrete besparelser

2

Miljømærkning - viden om krav og procedure

3

APV + arbejdsmiljø

1

Del af beslutningsgrundlag om LCC

1

I gang med LCC + miljømærke

1

Lokale til efterfølgende møde, aflyst

1

Myndighedskontakt

1

Overblik over hot spots

1

Viden om EMAS

1

I alt

293


Som opfølgning på, om disse forventninger er blevet indfriet, er der foretaget følgende registreringer:

Tabel 3.6.
Opfyldelse af forventninger til Behovsafklaring

 

Antal

%

Ja

198

87

Delvis

24

11

Nej

2

1

Ved endnu ikke

4

2

Antal svar

228

100


Behovsafklaringerne må siges at have været en succes, da 98% af virksomhederne helt eller delvist har fået indfriet sine forventninger. Der er ikke nogen registreringer af, hvorfor den virksomhed, der ikke har fået indfriet sine forventninger og de 2 virksomheder, der endnu ikke ved, om forventningerne er blevet indfriet, har svaret, som de har gjort. Det skal dog næves, at TIC altid er meget opmærksom på, at målrette sin rådgivning efter virksomhederne behov, hvorfor der altid bliver taget hånd om eventuelle utilfredsheder.

At der er igangsat initiativer efter gennemførelse af Behovsafklaringerne fremgår af nedenstående tabel:

Tabel 3.7.
Planlagte initiativer efter Behovsafklaring

 

Antal

Systematisk arbejde med miljø, miljøstyring

66

LCC

62

Støtteansøgning

40

APV, BST, sikkerhedsarbejde

20

Energigennemgang

11

Andre initiativer

9

Inddragelse af ekstern konsulentbistand

8

Miljønetværk

8

Grønt regnskab

6

Miljømarkedsføringsmateriale

5

Uddannelse af medarbejdere

4

Affaldssortering

3

Samarbejde med forskningscenter

3

Substitution

3

Miljøgodkendelse

2

Svanemærkning

3

Produktudvikling

1

I alt

252


Som det fremgår af tabellen er der tale om meget forskellige initiativer. Registrering af initiativer er imidlertid ikke foretaget gennem hele projektet, hvorfor der reelt sikkert er tale om et større antal virksomheder, der har igangsat initiativer. Dertil kommer, at det er den enkelte TIC rådgiver, der frit har angivet, hvilke initiativer, der er igangsat, så i nogle tilfælde er der sandsynligvis ikke foretaget en fuldstændig registrering af initiativer. Vi mener dog, at de foretagne registreringer af initiativer alligevel skal videreformidles i denne rapport, da det giver indikationer af, at gennemførelse af Behovsafklaringerne har ført til konkrete handlinger.

Som det fremgår er der igangsat systematisk miljøarbejde (herunder miljøstyring) i 66 virksomheder, 67 virksomheder har fået gennemført LCC, 40 virksomheder har søgt om støtte til miljøarbejde, og i 20 virksomheder har der efterfølgende igangsat initiativer vedr. arbejdsmiljø.

I forbindelse med gennemførelse af Behovsafklaringerne, er der desuden foretaget registreringer af, hvilke Faktaark og andet informationsmateriale, der er udleveret til virksomhederne. En opgørelse af dette fremgår af afsnit 4.4.

3.5 Erfaringer

Ydelsen Behovsafklaring - en grundig og systematisk dialog mellem en virksomheds ledelse og/eller miljøansvarlig og TIC rådgiveren om forskellige miljøemner er/har været "en populær ydelse". Ikke blot er der i projektet gennemført flere Behovsafklaringer end forventet, men næsten alle virksomheder har tilkendegivet, at dialogen har givet dem en god viden/information således, at der kar kunnet træffes beslutninger om igangsætning af det videre miljøarbejde. At der er igangsat initiativer, vidner tabel 3.7 om. Af denne tabel fremgår det desuden, at initiativerne spænder vidt.

Da ydelsen harmonerer godt med TICs generelle arbejdsmetoder, vil der også efter projektets afslutning blive gennemført Behovsafklaringer. Værktøjet kan rekvireres hos TIC (tlf. 70 15 15 45) og bliver efter projektets afslutning også at finde på TICs hjemmeside (www.tic.dk/miljo/miljo.htm), så andre - virksomheder, der ønsker at foretage en "selv-behovsanalyse" eller rådgivere, der ønsker at benytte sig af materialet - kan få glæde af det.