Kommunale indsamlingssystemer for glasemballage fra husholdninger

9 Diskussion af velfungerende systemer

9.1 Store indsamlede mængder
9.2 God indsamlingskvalitet
9.3 God økonomi i indsamlingssystemet
9.4 Miljøvurdering af indsamlingssystemerne
9.5 System, der indsamler meget glas af god kvalitet
9.5.1 Henteordning
9.5.2 Bringeordning, kuber
9.5.3 Bringeordning, pallerammer
9.5.4 Økonomi
  

I dette kapitel sammendrages de kommunale delsystemer, der vurderes at have betydning for, at der i kommunerne indsamles meget glas og glas af en god kvalitet.

Der er ikke nødvendigvis sammenfald mellem kommuner, der indsamler store mængder og kommuner, der opnår en lav skårprocent i indsamlingen. Dette er imidlertid tilfældet for Gentofte, Kalundborg og Fredericia Kommuner, hvor begge dele lykkes.

9.1 Store indsamlede mængder

Set ud fra et miljømæssigt synspunkt er det ikke af betydning, i hvilket system, kommunalt eller andet, glasset indsamles, blot der indsamles store mængder, og at det samtidig sikres, at også andet emballageglas end genbrugelige flasker kommer ind i systemet.

De 15 udvalgte kommuner, med undtagelse af Albertslund, Hundested og Silkeborg, er alle kendetegnet ved, at der samles så meget glas ind i de kommunale indsamlingssystemer, at de ligger på eller over landsgennemsnittet for kommunale indsamlinger.

Der er syv af de valgte kommuner, der skiller sig ud ved at have kommunale indsamlinger, der ligger over gennemsnittet og samtidig have en samlet indsamling, beregnet på grundlag af de data, der har været tilgængelige ved dette projekt, der ligger over landsgennemsnittet på 23,6 kg for alle ordninger tilsammen. Der ville sandsynligvis være flere af de udvalgte kommuner, der ville opnå dette, hvis alle data var til stede. De syv kommuner fremgår af Tabel 21.

Tabel 21
Kommuner, hvor der indsamles glasmængder over landsgennemsnittet

Per person

Indsamlet mængde i kommunalt regi

Indsamling detailhandel

Anden indsamling

Indsamlet i alt

Svendborg

20,7 kg

5,7 kg

2,3 kg

28,7 kg

Gentofte

23,1 kg

2,0 kg

1,7 kg

26,8 kg

Kalundborg

19,0 kg

5,2 kg

0,8 kg

25,0 kg

Fredericia

20,2 kg

2,4 kg

1,9 kg

24,5 kg

Ringsted

20,5 kg

2,4 kg

1,5 kg

24,4 kg

Roskilde

15,8 kg

2,4 kg

6,1 kg

24,3 kg

Kolding

19,6 kg

2,1 kg

2,2 kg

23,9 kg


For at indsamle store mængder glas i kommunerne kan der ud fra gennemgangen af de 15 kommuner konkluderes følgende:
Det giver en stor indsamlingsmængde at etablere enten en henteordning eller en bringeordning med hyppig storskraldsafhentning eller lignende med mulighed for at medtage glas.
Det, at have en indarbejdet tradition og øget opmærksomhed om sortering i forvaltningen, smitter af på borgerne, så også den indsamlede glasmængde øges.
Øget opmærksomhed/information om ordningerne giver større indsamlingsmængder. Der skal følges op på informationen.
Der skal være rigeligt med kuber, så borgerne ikke skal gå langt for at aflevere glasset.

9.2 God indsamlingskvalitet

Set ud fra et miljømæssigt synspunkt er det underordnet, om glasset bliver indsamlet via kommunale ordninger eller andre ordninger. Det vigtige er, at flaskerne ikke bliver knust i systemet, så de kan blive skyllet og brugt igen.

Det er derfor muligt, at andre i kommunen – fx detailhandelen – indsamler mange flasker, således at der ikke indsamles så meget glas i den kommunale indsamling. Men hvis de flasker, der bliver indsamlet i det kommunale system, bliver håndteret skånsomt og kan skylles og bruges igen, må systemet karakteriseres som godt.

Der indsamles glas med meget varierende kvalitet i kommunerne. I nogle kommuner samles der glas ind af en væsentlig bedre kvalitet end i andre. Kvaliteten måles som den opnåede skårprocent i indsamlingen.

På baggrund af gennemgangen af de 15 kommuner vurderes det, at husstandsindsamlingssystemerne i Fredericia, Greve og Gentofte Kommuner sikrer, at skårprocenten bliver lav. Skårprocenten ved disse kommuners indsamlinger fremgår af Tabel 22.

Tabel 22
Skårprocenter i Fredericia, Gentofte og Greve Kommune. Bemærk, at skårprocenten i Fredericia er gennemsnit for de tre indsamlingsmetoder, da den ikke kendes for de enkelte indsamlinger.

Kommune

Skårprocent i alt

Skårprocent ved husstandsindsamling

Skårprocent ved øvrig kommunal indsamling

Fredericia

47

47

47

Greve

47

45

51

Gentofte

56

43

67


Herudover kan Kalundborg Kommune også fremhæves for en lav skårprocent ved indsamling via kuber. Skårprocenten er samlet for de forskellige indsamlingssystemer i kommunen på 59, mens den for indsamlingen via kuber, der sorteres på eget sorteringsanlæg, er på 55.

I Hundested Kommune er der en skårprocent på 33. Det må antages delvist at skyldes anvendelsen af pallerammer, hvor der er mulighed for at anbringe flaskerne forsigtigt. Hundested Kommunes indsamlingssystem udmærker sig desuden ved, at der sker en sortering i skår og flasker umiddelbart ved afleveringen.

For at indsamle glas med en god kvalitet i kommunerne kan der ud fra gennemgangen af de 15 kommuner konkluderes følgende:
Henteordninger med afhentning af glas sat ud i sæk eller lign. giver en god kvalitet glas med mange hele genbrugelige flasker.
Indsamling i pallerammer skåner flaskerne. Indsamlingen kan med fordel kombineres med særskilt indsamling af andet glas end flasker i andet opsamlingsmateriel.
Farvesepareret indsamling bør give en lav skårprocent i den farvede del af glasset.
Indsamling i kuber med byttesystem og direkte aflæsning af kuber til sortering giver en lav skårprocent.
Forsigtig håndtering af glasset under transport og læsning er vigtig og skal evt. sikres gennem aftaler.
Så få omhældninger af glasset som muligt, giver færrest skår.
Det er vigtigt, at kuberne, andet indsamlingsmateriel samt flaskebremser efterses og bliver vedligeholdt.
Det er vigtigt, at tømningsfrekvensen for indsamlingsmateriellet kontrolleres og justeres, så der tømmes på det mest optimale tidspunkt i forhold til den indeholdte mængde.

9.3 God økonomi i indsamlingssystemet

Omkostninger i forbindelse med et indsamlingssystem skal ses i sammenhæng med, hvilket serviceniveau der ønskes for borgerne i den enkelte kommune.

Udgifterne er som hovedtræk størst i kommuner med hentesystemer, men øges til tilsvarende niveau ved bringesystemer, hvis disse suppleres med fx storskraldsordninger, der øger serviceniveauet. Udgifterne vil ligeledes øges, såfremt kommunerne selv grovsorterer glasset inden salg.

Der er meget store variationer i de indtægter kommunerne har per ton indsamlet glas. Indtægternes størrelse afhænger af:
Skårprocenter
Evt. grovsortering af glasset
Farveseparering
Afsætningsaftaler

De samlede omkostninger per borger for de kommunale glasindsamlingssystemer ligger i de valgte kommuner mellem 41 øre og godt 54 kr.

9.4 Miljøvurdering af indsamlingssystemerne

Der er gennemført en miljøvurdering af dele af de kommunale systemer, hvor der fortrinsvis indsamles den bedste kvalitet glas.

Miljøvurderingerne vedrører derfor følgende kommuner:

Fredericia Kommune
Greve Kommune
Gentofte Kommune
Hundested Kommune og
Kalundborg Kommune

Ved miljøvurderingerne er der taget udgangspunkt i de resultater, der blev fundet i det tidligere vinflaskeprojekt, og miljøvurderingerne er gennemført efter det såkaldte MEKA-princip.

Fredericia og Greve Kommune indsamler ved deres husstandsindsamlinger, glasset i plastsække, der af borgeren stilles ud til vejen. Sækkene tømmes herefter enten i pallerammer eller i en specialbil. Skårprocenten ved de enkelte systemer i Fredericia er ikke kendt; der er kun opgjort en samlet gennemsnitlig skårprocent. Erfaringerne fra Greve og Gentofte Kommune tyder imidlertid på, at specielt husstandsindsamlingen giver en lav skårprocent.

Brug af plastsække forringer dog den energigevinst, der ellers kunne være opnået ved husstandsindsamlingen, idet der ved den bedre kvalitet glas, der samles i Fredericia opnås en energibesparelse på ca. 20 MJ per borger, der har husstandsindsamling. Plastsækkene "æder" dog ca. 13 MJ af denne energibesparelse.

Der kunne derfor i Fredericia Kommune indsamles glas med en større energibesparelse, såfremt der ikke blev anvendt de særlige plastsække, men fx papkasser, der alligevel skulle bortskaffes.

Brug af plastsække forringer ligeledes energigevinsten i Greve Kommune. Gevinsten ved ekstra indsamlede hele genbrugelige flasker var godt 18 MJ per borger. Brug af plastsække koster imidlertid godt 14 MJ per borger.

Gentofte Kommune indsamler ved husstandsindsamlingen ikke så store mængder glas. Det kan skyldes, at ordningen er relativ ny, og at der i forvejen indsamles meget glas i det kommunale system. Energibesparelsen ved den lave skårprocent i forhold til den gennemsnitlige skårprocent betyder, at der spares ca. 5 MJ per borger. Det må vurderes, at der samlet er en energibesparelse ved husstandsindsamlingen i Gentofte Kommune, idet der også ved denne indsamling indsamles andre genbrugsfraktioner.

Som nævnt belastes denne indsamling ikke af forbrug af plastsække, men indsamlingen sker fortrinsvis ved brug af papkasser, der alligevel skulle bortskaffes.

Indsamlingen i Hundested Kommune, med brug af pallerammer der dagligt tilses og tilføres nye rammer efter behov, synes at være en fordel energimæssigt, idet der spares ca. 20 MJ per borger per år. Til tilsyn med pallerammerne (og de øvrige indsamlinger af genanvendelige materialer) bruges der kun ca. 2,3 MJ per borger per år. Der indsamles dog tilsyneladende ikke tilstrækkelig mange skår i kommunen, hvorfor energiregnskabet skal tages med forbehold.

I Kalundborg Kommune indsamles en del af glasset i kuber, der transporteres direkte til sorteringsanlægget på genbrugspladsen. Kuberne tømmes forsigtigt ud på sorteringsbordet. Det vurderes, at der ikke kan transporteres så store mængder ad gangen med lastbil, når der transporteres kuber, som hvis glasset blev tømt over i container ved kubepladserne. Det vurderes, at der ved tømningen direkte på sorteringsbordet fremkommer en energibesparelse på ca. 7 MJ per borger per år, mens selve indsamlingen koster omkring 1,4 MJ ekstra i forhold til traditionel tømning i container ved kubepladserne.

Sammenfattende viser de miljøvurderinger og andre vurderinger, der er foretaget, at:
Den laveste skårprocent opnås ved husstandsindsamling.
Anvendelsen af plastsække ved husstandsindsamlingen muligvis forbedrer glaskvaliteten, men øger energiforbruget
Anvendelse af papkasser ved husstandsindsamling giver tilsyneladende samme gode resultat m.h.t. skårprocenten, men papkasser belaster ikke energiregnskabet.
Indsamling i åbne pallerammer giver lav skårprocent og dermed en energibesparelse. Energiforbruget ved tilsyn og pasning af pallerammerne, forringer ikke denne energibesparelse væsentligt
Transport af kuber direkte til sorteringsbord med forsigtig tømning direkte på bordet, giver lav skårprocent. Det ekstra energiforbrug til transport, som kubetransporten giver anledning til, forringer energibesparelsen med omkring 20 procent.

Andre parametre der vurderes at være vigtige i forhold til at opnå en god glaskvalitet:
Vedligeholdelse af kuber
Vedligeholdelse af flaskebremser
Tømningsfrekvens af kuber
Indgåede aftaler med renovatør

9.5 System, der indsamler meget glas af god kvalitet

På baggrund af gennemgangen af indsamlingssystemerne i kommunerne, og de vurderinger og beregninger, der er gennemført, kan der opstilles forskellige kombinationer af indsamlingssystemer, der må forventes at imødekomme krav om indsamling af en så stor del af potentialet som muligt samt krav om en god kvalitet af det indsamlede glas.

I det følgende er der opstillet tre (del-) systemer for henholdsvis henteordning, bringeordning til kube og bringeordning til pallerammer/skårbeholder. De tre systemer kan anvendes som skematiske modeller eller som inspiration for glasindsamling i kommunerne. Der er ikke givet opskrift på komplette systemer, men de væsentligste elementer fra den erfaringssamling, der er opnået ved udarbejdelsen af rapporten, er anvendt ved opstilling af systemerne.

Systemerne er kommenteret med hensyn til blandt andet miljøforhold og arbejdsmiljøforhold.

9.5.1 Henteordning

Henteordningerne må på baggrund af de indhentede erfaringer bedømmes som at være den type ordninger, der giver den største indsamlingsmængde. Kvaliteten af det indsamlede glas med hensyn til skårindhold, har imidlertid ikke i alle tilfælde været høj.

Tabel 23
Model for indsamlingssystem, hvor glasset afhentes ved den enkelte husstand.

Husstandsindsamling ved parcelhuse o.lign.

Led i indsamlingssystemet

Elementer af betydning for indsamlingsresultatet

Bemærkninger

Husstanden

Husstanden samler glasset i plastposer eller papkasser.

Plastposer belaster energiregnskabet, men skåner formodentlig glasset.

Papkasser må antages at være nær miljømæssigt neutrale.

Indsamlingen ved husstanden

Renovationspersonalet omhælder glasset til pallerammer eller specialbygget bil, der skåner glasset.

Omlæsning til pallerammer må antages at kunne være arbejdsmiljømæssigt belastende.

Anvendelse af specialbygget bil med lift muliggør overholdelse af arbejdsmiljøreglerne.

Transport

Der er med transportøren indgået en kontrakt, der belønner skånsom håndtering og omhældning

En sådan aftale synes at kunne medføre en god kvalitet af det transporterede glas.

Transportmål

Glasset køres enten til omlastning på genbrugsplads, direkte til sortering hos flaskehandler, eller til sortering på kommunalt anlæg.

Sortering på kommunalt anlæg har vist sig at kunne være skånsomt for glasset.

Generelt må transport direkte til sortering foretrækkes af hensyn til kvaliteten, så der indgår så få omhældninger som muligt.

Afsætning af glas fra den kommunale indsamling

Stadig overvågning af markedets priser.

Nogle kommuner opnår tilsyneladende en økonomisk bedre aftale med glashandlere, når de til stadighed overvåger markedets priser.

Information om ordninger

Vedvarende opmærksomhed om ordningerne både hos forvaltning og borgere giver bedre indsamlingsresultater.

 

9.5.2 Bringeordning, kuber

Indsamling af glas ved kubesystemer har vist sig at være en god løsning med hensyn til specielt kvaliteten af det indsamlede glas. Generelt er det kommunernes erfaring, at god vedligeholdelse af kuberne skåner glasset under indkastningen. Ligeledes er det af betydning, at kuberne tømmes efter behov, og helst ikke før de er næsten fyldte. For hyppig tømning betyder, at faldhøjden i kuben og dermed skårprocenten bliver høj.

Kuberne kan være anbragt både på offentligt tilgængelige områder, hvor det er hensigten, at alle kan benytte dem samt ved boligselskaber, hvor det er hensigten, at beboerne skal benytte dem. Funktionen ved de to placeringer er ikke væsensforskellig. Anbringelse ved boligselskaber kan dog formodes at betyde, at de bliver mere brugt, da beboerne alligevel skal af med den øvrige dagrenovation, og det derfor formodentlig ikke opfattes som en ekstra indsats at anbringe flaskerne i kuberne.

Tabel 24
model for indsamlingssystem, hvor glasset bringens til kuber.

Bringeordning (Kuber)

Led i indsamlingssystemet

Af betydning for indsamlingsresultatet

Bemærkninger

Husstanden

Kuber og andet indsamlingsmateriel skal være placeret strategisk rigtigt, så placeringen efterkommer behovet.

Stor kubetæthed målt som antallet af opstillede kuber i forhold til indbyggertallet har muligvis en betydning for den indsamlede glasmængde.

Transport

Der er med transportøren indgået en kontrakt, der belønner skånsom håndtering og omhældning.

En sådan aftale synes at kunne medføre en god kvalitet af det transporterede glas.

Tømning af kuberne

Renovationspersonalet tømmer kuberne skånsomt i container.

Renovationspersonalet tømmer kuberne direkte til sorteringsbord.

Sortering på kommunalt anlæg har vist sig kunne være skånsomt for glasset.

Generelt må transport direkte til sortering foretrækkes af hensyn til kvaliteten, så der sker så få omhældninger som muligt.

Afsætning af glas fra den kommunale indsamling

Stadig overvågning af markedets priser.

Nogle kommuner opnår tilsyneladende en økonomisk bedre aftale med glashandlere, når de til stadighed overvåger markedets priser.

Information om ordninger

Vedvarende opmærksomhed om ordningerne både hos forvaltning og borgere giver bedre indsamlingsresultater.

 


9.5.3 Bringeordning, pallerammer

Indsamling af glas ved hjælp af en kombination af brugen af pallerammer og beholder til øvrigt emballageglas har vist sig effektivt i Hundested Kommune med hensyn til kvaliteten af det indsamlede glas. Derimod er der i Hundested ikke indsamlet så store mængder, ligesom der tilsyneladende ikke indsamles den mængde skår, der kunne forventes.

Indsamlede flasker i pallerammer må formodes at kunne være mål for hærværk, hvorfor denne indsamlingsform ikke kan forventes at kunne bruges alle steder. Anvendelse af pallerammer kan eventuelt supplere andre typer indsamlingsudstyr.

Der er ikke identificeret nogen speciel årsag til, at der ikke indsamles så stor en mængde glas i Hundested, hvor der anvendes pallerammer. Muligvis kan det skyldes manglende information eller placeringen af affaldsøerne, og kan formodentlig ikke tillægges selve indsamlingsmateriellet.

Bringeordning (pallerammer)

Led i indsamlingssystemet

Af betydning for indsamlingsresultatet

Bemærkninger

Husstanden

Pallerammer skal være placeret strategisk rigtigt, så placeringen efterkommer behovet.

Indsamlingsøen skal være forsynet med en beholder til indsamling af øvrigt emballageglas (skår).

En vis tæthed med hensyn til placeringen har muligvis en betydning for indsamlingseffektiviteten.

Transport

Pallerammen vil normalt skåne flaskerne under transport.

 

Tilsyn og pasning af pallerammer

Pasning af pallerammerne med påsætning af nye rammer ,efterhånden som pallerammen fyldes op, er vigtigt.

Det kræver energi til transport at køre rundt og tilse og passe pallerammerne. Energiforbruget til kørsel opvejes dog af den bedre kvalitet af det indsamlede glas.

Afsætning af glas fra den kommunale indsamling

Stadig overvågning af markedets priser.

Nogle kommuner opnår tilsyneladende en økonomisk bedre aftale med glashandlere, når de til stadighed overvåger markedets priser.

Information om ordninger

Vedvarende opmærksomhed om ordningerne både hos forvaltning og borgere giver bedre indsamlingsresultater.

 

9.5.4 Økonomi

Med hensyn til økonomien i systemerne henvises der til kapitel 7. Som det fremgår af dette kapitel, er der meget store variationer mellem kommunerne fx med hensyn til de samlede omkostninger for indsamling af 1 kg glas. Det vurderes, at de aftaler, som kommunerne indgår med entreprenører om indsamling m.v., samt de priser kommunerne forhandler sig til med glashandlere, er af væsentlig betydning for de samlede omkostninger, ligesom det ønskede serviceniveau har en væsentlig rolle.