Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

10 Opsamling og konklusioner

10.1 Miljøsamarbejdet er forpligtende, men sjældent formaliseret
10.2 Samarbejdet drejer sig om at udnytte og udvikle miljøløsninger
10.3 Miljøledelsessystemerne udvides til at inddrage produktkæden og flere emner
   

Dette afsnit konkluderer på erfaringerne i de otte casevirksomheder og tre virksomheder fra forundersøgelsen. Konklusionerne er:
Miljøsamarbejdet er forpligtende men sjældent formaliseret
Barriererne er typisk modstand mod forandringer, afstand og manglende systematik
Samarbejdet drejer sig om at udnytte og udvikle miljøløsninger
Miljøledelsessystemerne udvides til at inddrage andre aktører og emner

10.1 Miljøsamarbejdet er forpligtende, men sjældent formaliseret

I denne undersøgelse forstås formaliseret samarbejde som langvarigt kontraktligt samarbejde i leverandør - kunderelationer.

I de undersøgte produktkæder samt i forundersøgelsen er der et eksempel på et kontraktligt samarbejde. Det drejer sig om samarbejdet mellem Henkel-Ecolab og Berendsen, der har indgået en kontrakt, der indeholder aftaler om levering og pris, og i forlængelse heraf er der etableret et tæt samarbejde på miljø- og kvalitetsområdet. Aftalen er syvårig.

To andre produktkæder har skriftlige aftaler om samarbejde, der også indeholder miljø. Det drejer sig om Aalborg Portland og Unicon i det beskrevne centersamarbejde og aftalen mellem Phønix - DTU. Disse aftaler er dog ikke så langvarige som Henkel-Ecolab - Berendsen-aftalen.

Selvom der er få skriftlige aftaler, er der mange eksempler på forpligtende samarbejde. Det kan f.eks. være ved at:
Give håndslag på samarbejdet, hvor troværdigheden er på spil for deltagerne i Leika Danmark A/S´s produktkæde,
Deltage i et centersamarbejde, hvor alle aktører i Aalborg Portlands produktkæde bliver ramt, hvis en virksomhed trækker sig ud af samarbejdet,
Der er omkostninger for alle parter ved at afbryde samarbejdet, f.eks. ejer Leika Danmark A/S mærkenavnet på den svanemærkede møbelkollektion, mens leverandørerne ejer svanemærket,
Etablere lager hos en leverandør for at forkorte produktionstiden,
Bruge tid på at uddanne samarbejdspartnere, som f.eks. Phønix-Trykkeriet og Hartmann gør,
Akzo Nobel Deco og Henkel-Ecolab udvikler produkter rettet til til enkelte kunder, og
Kontrapunkt inviterer leverandører med til kundemøder.

Barriererne er typisk modstand mod forandringer, afstand og manglende systematik

Virksomhederne har mødt og i de fleste tilfælde overvundet en række barrierer. De hyppigste barrierer er:

Problemer med inddragelse af andre personalegrupper og virksomheder i samarbejdet

Modstand mod forandringer i de nye samarbejdsrelationer - såvel internt i organisationen som eksternt - er en gennemgående barriere i produktkæderne. Modstanden kan skyldes usikkerhed/misforståelser hos aktørerne, idet produktkæde samarbejde ofte involverer andre aktører end de, som normalt samarbejder. Eksempelvis vil mange indkøbere opleve, at deres indkøbskompetence fokuseret på pris, leveringssikkerhed og kvalitet ikke er tilstrækkelig, når der skal tages stilling til de indkøbte varers miljøprofil.

Manglende lokalt engagement

Koncern-planlagte nye teknologier giver ofte problemer ved implementering i de lokale produktioner. Problemerne kommer gerne til udtryk i et efterfølgende manglende lokalt engagement. Hos Henkel-Ecolab - Berendsen samarbejdet er problemstillingen blevet løst gennem samarbejde om fælles besøg på vaskerierne i forbindelse med installering af nye doseringssystemer. De fælles besøg sigter på at fastholde det lokale engagement på vaskerierne.

Afstanden mellem virksomheder

Flere af produktkæderne har arbejdet med reduktion af afstand, idet afstand alene opleves som en barriere. Phønix - Kontrapunkt har taget konsekvensen af fordelen ved tæt dialog, og Phønix har etableret et salgskontor i Kontrapunkts lokaler.

En del af produktkæderne har etableret fora, hvor der er plads til dialog. Både dialog med kunder og dialog med leverandører. Dialogformen bringer større forståelse for og indsigt i muligheder og begrænsninger i de enkelte led i produktkæden. Samtidig medvirker dialogen til at fastholde miljø på dagsordenen i den enkelte produktkæde. Gennem øget kendskab skabes endvidere basis for opbygning af tillidsforhold, som er en nødvendig basis for at etablere udviklingssamarbejder mellem virksomheder.

Indhentning af dokumentation for produkternes miljøpåvirkning

Bl.a. Novotex og Danfoss har haft problemer med at indhente miljødata fra deres leverandører. Novotex har løst dette problem ved at opbygge et leverandørstyringssystem, som sikrer indhentning af troværdige data fra udvalgte leverandører. Danfoss har haft - og har fortsat - problemer med at indhente miljødata for deres elektronikprodukter. Danfoss har som led i dette arbejde opbygget en database med miljødata for deres samlede produkter.

Manglende systematik i miljøsamarbejdet

De fleste gange virksomheder samarbejder om miljøforhold er det en særlig begivenhed om en konkret sag, f.eks. hvor samarbejdet starter med, at TetraPak spørger Danfoss om dokumentation, og slutter med, at TetraPak modtager dokumentationen fra Danfoss. Det er en barriere for virksomhederne at finde en løsning på at gøre samarbejdet mere permanent, således at miljøproblemer løbende kan løses. Til gengæld er der flere løsningsmodeller. Henkel-Ecolab og Berendsen har skrevet en syvårig rammekontrakt, Novotex har fået støtte til at udvikle deres leverandørstyringsværktøj, Akzo Nobel Deco stiller miljøkrav i form af uønskede egenskaber og ikke til uønskede enkeltstoffer, Phønix har et kontor hos Kontrapunkt, Aalborg Portlands produktkæde har opbygget et center for ressourcebesparende betonkonstruktioner, og Leika Danmark A/S´s produktkæde har brugt en miljøkonsulent til at være tovholder.

10.2 Samarbejdet drejer sig om at udnytte og udvikle miljøløsninger

Indholdet i produktkæde samarbejderne varierer. Nogle produktkæder koncentrer indsatsen mod at udvikle nye miljøløsninger. Andre fokuserer på at formidle og opbygge viden til at træffe de rette miljøvalg. Endelig er der en række produktkæder som samarbejder om at markedsføre en fælles miljøprofil.

Udvikle nye miljøløsninger

Et samarbejde i produktkæden giver mulighed for at udvikle integrerede og målrettede miljøløsninger. Dette ses i flere produktkæder, f.eks. samarbejder Henkel-Ecolab og Berendsen, der i fællesskab har udviklet et doserings- og servicesystem, som reducerer forbruget af vaskemidler. Et andet eksempel er Akzo Nobel Deco og MalerBST, som i fællesskab udvikler maling, hvis egenskaber ikke skader gravide malere. Det er erfaringen, at opbygning af tillid mellem aktørerne er en forudsætning for at udviklingssamarbejderne kan gennemføres vellykket. Og tilliden kan generelt kun opbygges gennem formaliserede eller på anden måde forpligtende samarbejder i produktkæden.

Vælge den rette miljøløsning

Indholdet i produktkæde samarbejdet kan også dreje sig om at udveksle og opbygge viden, så deltagerne i produktkæden kender miljøkonsekvenserne af deres valg. En mobilproducent ønskede, at deres emballage skulle være blå. Men da Hartmann gav virksomheden viden om, at dette valg indebar en væsentlig større miljøbelastning for Hartmann, så valgte den en anden og mindre miljøbelastende farve til deres emballage. For Danfoss drejer samarbejdet sig om at opbygge en database om leverancers miljøbelastning. Danfoss’ udviklingsafdeling kan bruge databasen til at inddrage miljøforhold, når de udvikler frekvensomformere og skal vælge leverandører.

Markedsføre en fælles miljøprofil

Både Leika Danmark A/S´s, Novotex’ og Phønix’ produktkæder samarbejder om at markedsføre en fælles miljøprofil. For alle tre produktkæder er miljømærker kernen i markedsføringen, men produktkædernes miljøprofil omhandler mere end miljømærker, f.eks. miljøledelse, serviceydelser eller bæredygtighed.

10.3 Miljøledelsessystemerne udvides til at inddrage produktkæden og flere emner

Produktkæde samarbejderne giver eksempler på, at miljøledelsessystemerne formelt eller reelt bliver udvidet til at omfatte mere end miljøstyring på det enkelte produktionssted. Miljøledelsessystemerne bliver udvidet på to måder - både ved i større omfang at inddrage flere aktører fra produktkæden og ved at udvide miljøstyring til bæredygtighedsstyring.

Udvide miljøledelsessystemerne til at inddrage produktkæden

Der er eksempler på, at miljøledelsessystemerne bliver udvidet til at inddrage andre aktører i produktkæden. Udvidelsen kan gå i begge retninger til både at inddrage kunder og leverandører. Henkel-Ecolab er i gang med at udvide deres miljøledelsessystem til også at omfatte deres aktiviteter hos deres kunder, som er vaskerierne. De vil sætte miljømål for de dele af vaskeriernes miljøbelastning, som de har indflydelse på. Novotex inddrager leverandørerne i deres miljøledelsessystem ved, at de har sat mål for, at deres primære leverandører skal score flere point i deres scoringssystem. Det har betydet, at flertallet af deres primære leverandører har miljøledelse og kan leve op til relevante kriterier i Blomsten og Svanen.

Udvide miljøledelsessystemerne til at omhandle flere emner

De undersøgte produktkæder inddrager andre emner end miljø i deres miljøledelsessystem. Mange virksomheder har allerede miljøledelsessystemer, der inddrager andet end miljø, eksempelvis arbejdsmiljø og kvalitet. Udviklingen med den brede forståelse af miljø ser ud til at fortsætte. På nuværende tidspunkt er to af produktkæde samarbejderne - kæderne med Novotex og Hartman - i gang med at inddrage etik og bæredygtighed i deres miljøledelsessystemer og produktkæder.