Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

15 Novotex - et miljøvarenavn kræver dokumentation i hele produktkæden - Eksempel 11

Skjern Trikotagefarveri - Danish Colour Design - J. Mørup Stof - Novotex
15.1 Start - Et salgsbesøg tog en uventet drejning
15.2 Drift - Dokumentation er sat i system
15.3 Udvikling - Næste skridt er etisk regelsæt uden at gå på kompromis med miljøpræstationen
15.4 Referencer

Skjern Trikotagefarveri - Danish Colour Design - J. Mørup Stof - Novotex

Novotex er en ordreproducerende tekstilvirksomhed, der har specialiseret sig i miljøvenlige tekstiler. For at producere miljøvenlige tekstiler kræver det, at Novotex kan styre og dokumentere leverandørernes miljøpræstation. Derfor har Novotex igennem flere år samarbejdet med få udvalgte leverandører i hver sin del af et tekstils livscyklus. Samarbejdet involverer flere personalegrupper og udgangspunktet er tillid og dokumentation. Tilliden er blevet opbygget gennem samarbejdet. Dokumentationen bliver skabt ved hjælp af et PC-baseret analyseværktøj, som Novotex har udviklet.

Det er nødvendigt, at omverdenen har tillid til, at Green Cotton produkter er mere miljøvenlige end konkurrerende produkter. Ellers taber varenavnet sin værdi, og omsætningen vil falde. Derfor er det en væsentlig del af Novotex' miljøarbejde at kunne dokumentere og løfte leverandørernes miljøpræstation. Dette er særlig vigtigt for Novotex, fordi virksomheden står for en lille del af den samlede produktion. Samarbejdet i produktkæden har blandt andet resulteret i følgende:

Udvikling og markedsføring af Green Cotton

Green Cotton er Novotex’ mærkenavn for miljøvenlige tekstiler. Langt de fleste Green Cotton produkter opfylder kriterierne for miljømærkede tekstiler. Men det er ikke alle kunder, som ønsker at få miljømærket på deres tekstiler. For at dokumentere produkternes miljøpræstation har Novotex sat en række specifikke krav til hver del af livscyklusen af et Green Cotton produkt. Kravene kan f.eks. være kemikalieforbrug, arbejdsmiljø, energi- eller vandforbrug.

Dokumentation af leverandørers og leverancers miljøpræstation

For Novotex er det vigtigt at dokumentere leverandørernes og leverancernes miljøpræstation, ellers mister kunderne tilliden til varenavnet med efterfølgende fald i omsætningen som resultat. Samtidig er Novotex en ordreproducerende virksomhed. Det stiller krav til, at både virksomheden og leverandørerne er fleksible. Derfor har Novotex udviklet et PC-baseret analyseværktøj til at score leverandørernes miljøpræstation.

15.1 Start - Et salgsbesøg tog en uventet drejning

I 1986 får Novotex besøg af direktøren fra Skjern Trikotagefarveri. Novotex ville ikke købe fra Skjern Trikotagefarveri, fordi de var for dyre. På vej ud ad døren nævner direktøren en ide til at substituere fra det kræftfremkaldende formaldehyd ved at forkrympe bomuldstekstiler. Desværre går bomulden ud af form ved forkrympning. For at løse dette problem tager Novotex kontakt til et græsk spinderi, der skiftevis spinder sit garn med z- og s-metoden mod normalt at vælge én spindingsmetode.

S-Z garnet går ikke ud af form, når det krymper, og produkterne er samtidig mere holdbare, fordi de holder formen længere. Ved at koble Novotex, det græske spinderi og Skjern Trikotagefarveri sammen blev der udviklet et produkt, der var i front kvalitets- og miljømæssigt. Produktet fik registreret mærkenavnet Green Cotton og var samtidig startskuddet til, at Novotex begyndte at udvikle et koncept for miljøvenlige tekstiler.

Konceptet tog udgangspunkt i en livscyklustankegang, hvor Novotex begyndte at stille miljøkrav til de 9 faser i tekstilproduktionen:
Dyrkning og høst af bomuld
Fiberudvinding
Spinding
Strikning
Vævning
Blegning og farvning
All-over tryk
Fronttryk
Tilskæring og syning

Et af Novotex’ krav var, at bomuld skulle være økologisk. Da der i slutningen af 80’erne var mangel på økologisk bomuld, købte Novotex nogle økologiske marker og stod selv for bomuldsproduktionen. Det lød umiddelbart som en rigtig fornuftig idé. Men Novotex blev klogere. En økologisk mark skal løbende skifte afgrøder, ellers bliver jorden udpint. Da Novotex ikke havde ambitioner om at sælge tomater eller lignende, måtte de afhænde markerne til en for dem særdeles ugunstig pris. Siden da har Novotex overladt styringen af dyrkning af bomuld og fiberudvinding til spinderiet, som i mellemtiden var blevet miljøcertificeret.

Kravene i hver livscyklusfase er løbende blevet skærpet. Da Novotex startede med at udvikle deres koncept, havde de få leverandører i hver af livscyklusfaserne. Det var derfor en overkommelig opgave for Novotex at indsamle dokumentation for leverandørernes miljøpræstation ved hver større ordre. I starten fik Novotex nogle gode priser fra leverandørerne, fordi en række leverandører gerne vil have Novotex som reference. I takt med, at Novotex fik flere leverandører, og kunderne efterspurgte flere forskellige typer tekstilprodukter, tog det længere og længere tid for Novotex at dokumentere leverandørernes miljøpræstation. Samtidig blev det også dyrere, fordi Novotex skulle bekoste flere miljøanalyser af metervarer. For at spare tid havde Novotex behov for at sætte dokumentationen i system. Det fik Novotex til - med støtte fra Miljøstyrelsen - at udvikle et PC-baseret vurderingsværktøj af leverandører. I projektet sad en af Novotex’ leverandører - Danish Colour Design - i styregruppen.

15.2 Drift - Dokumentation er sat i system

I dag har Novotex igen få leverandører, der primært er danske. De danske leverandører har en bedre miljøpræstation samtidig med, at det giver en større fleksibilitet og kortere reaktionstid. Blandt de største udenlandske leverandører findes nogle systuer i Baltikum samt spinderier i Sydeuropa. Derudover har Novotex besluttet at fravælge nogle for at få færre men større leverandører. Denne beslutning blev taget dels fordi, det sparer Novotex for tid, og dels fordi, det er lettere at stille krav til leverandører, når Novotex køber større mængder hos den enkelte leverandør.

Arbejdet med at bruge vurderingsværktøjet er i dag formaliseret. Virksomhedens væsentligste leverandører i hver livscyklusfase bliver vurderet en gang årligt. Vurderingsværktøjet fungerer på den måde, at leverandørerne i dialog med Novotex bruger to timer på at besvare en række spørgsmål inden for fem kategorier:
Miljøledelse
Livscyklus
Kommunikation
Produktion
Produkt

Hvert svar giver 0-6 point. Når leverandøren har svaret på alle spørgsmål, er næste skridt, at Novotex analyserer svarene. Novotex sender dernæst et informationsblad ud til de pågældende leverandører. I informationsbladet kan leverandøren se hvor mange point, virksomheden har scoret i hver af de fem kategorier og totalt. Derudover er det muligt for leverandøren og Novotex at se, hvor godt leverandøren klarer sig i forhold til det maksimale pointtal, andre leverandører i samme livscyklusfase og alle Novotex’ leverandører. Novotex’ hovedleverandører ligger oftest 1 - 2 point over gennemsnittet.

Novotex får tre ting ud af vurderingsværktøjet. For det første kan de se en udvikling i leverandørernes miljøprofil. For det andet giver samtalerne med leverandørerne Novotex en viden om hvilke miljøforhold, der er fokus på i branchen, og ideer til hvordan, de kan løses. På den måde får Novotex input til nye mål i miljøledelsessystemet og nye krav til leverandører. For det tredje giver vurderingsværktøjet Novotex et overblik, som de kan bruge til at sætte target production points i hver livscyklusfase. Target production points indeholder både en minimumspræstation, som leverandører skal opfylde, og en målsætning om hvordan, leverandørerne skal udvikle sig.

Når leverandørerne modtager informationsbladet, er der nogle, som reagerer ved at kontakte Novotex, hvor de stiller spørgsmål til, hvordan de kan få en højere score. I denne fase, hvor Novotex er rådgiver over for leverandørerne, er dialogen uformel og uforpligtende.

Et kendetegn ved samarbejdet er, at flere personalegrupper i hver af virksomhederne er involveret i samarbejdet. Det er f.eks. ikke ualmindeligt, at designere, miljøansvarlige, sælgere og produktionsansvarlige er i dialog med hinanden. Et andet kendetegn ved samarbejdet er, at virksomhederne viser tillid til hinanden - f.eks. er en stor del af Novotex’ lager af metervarer placeret hos J. Mørup. Det er med til at gøre produktionstiden kortere, fordi J. Mørup bliver fri for at vente på at modtage metervarer fra Novotex. Et tredje kendetegn ved samarbejdet er, at virksomhederne har forpligtet sig til at gøre en indsats over for miljøet, og at forpligtelsen giver resultater i form af miljøledelse, miljømærker og andre konkrete miljøforbedringer.

15.3 Udvikling - Næste skridt er etisk regelsæt uden at gå på kompromis med miljøpræstationen

I den nærmeste fremtid står Novotex over for en række udfordringer. Den første er, at virksomheden skal blive ved med at forbedre produktkædens miljøbelastning. I dag har Novotex kun blomstmærke licens til bomuldsprodukter. Licensen skal udvides til andre typer stof, f.eks. viscose, polyester eller lignende.

Det kræver, at de løbende støtter leverandørerne i at forbedre miljøpræstationen og dokumentationen.

En anden udfordring bliver at påvirke kunderne til at signalere miljøbevidsthed. I dag er der mange kunder, som vil have miljøvenlige tekstiler, der lever op til blomstmærke kriterierne, men fravælger mærket. Det er Novotex’ ambition, at alle tekstiler skal have mærket, med mindre kunden gør en aktiv indsats for at fravælge det.

Den tredje udfordring bliver at udvide miljøvenlige tekstiler til bæredygtige tekstiler. Det kræver, at Novotex udvikler et etisk regelsæt, hvor de blandt andet fastsætter retningslinier for personalehåndtering i hele produktkæden. I første omgang er det hensigten, at Novotex udvikler et udkast til regelsættet, og at det skal stå ved siden af den miljømæssige vurdering. I anden omgang skal Novotex i dialog med produktkæden, så det etiske regelsæt bliver tilpasset deres behov og holdninger.

Novotex

Novotex producerer primært fritidsbeklædning, hvor langt største delen af virksomhedens produktion bliver eksporteret. Novotex blev grundlagt i 1983 og har i dag 50 medarbejdere, der omsætter for 90 millioner kroner.

Novotex er en af pionererne på miljøområdet. De har profileret sig på miljø siden 1986 og var landets første tekstilvirksomhed, der med varemærket Green Cotton arbejder på at minimere miljøbelastningen set fra et livscyklusperspektiv. Virksomheden er EMAS-registreret og har licens til at producere blomstmærkede produkter.

 

J. Mørup Stof

J. Mørup er en ordreproducerende metervare tekstilvirksomhed. J. Mørup Stof blev stiftet i 1969 og har i dag 55 medarbejdere. Virksomheden har arbejdet med miljøvenlige tekstiler siden starten af 90’erne, hvor de begyndte at udbyde økologiske tekstiler. I 1997 fik virksomheden miljøledelse i form af ISO 14001 og i 2000 blev J. Mørup Stof EMAS-registreret. En stor del af deres miljøledelsessystem omhandler leverandørstyring.

 

Danish Colour Design

Tekstiltrykkeriet Danish Colour Design blev stiftet i 1977. I dag har virksomheden 30 medarbejdere. Størstedelen af omsætningen er fra danske kunder.

I 1999 fik virksomheden miljøledelse i form af ISO 14001, ligesom Danish Colour Design i mange år har fokuseret på at reducere produktets miljøpåvirkninger, f.eks. kan Danish Colour Design opfylde kriterierne til Blomsten. Dette skyldes blandt andet, at de har samarbejdet med Novotex siden 80’erne.

 

Skjern Trikotage Farveri

Tekstilfarveriet Skjern Trikotage Farveri blev stiftet i 1921. Virksomhedens 150 ansatte betjener fortrinsvist danske, tyske og hollandske kunder.

Skjern Trikotage Farveri har siden midten af 80’erne arbejdet sammen med Novotex om at udvikle Green Cotton. Derfor er farveriet i dag miljøcertificeret, ligesom virksomheden kan opfylde de kriterier i Blomsten og Svanen, der er rettet mod farverier.

15.4 Referencer

Interview med Benny Hansen, Danish Colour Design

Interview med Lasse Simonsen og Birgitte Vinther, Novotex

Interview med Hans Henrik Olsen, J. Mørup Stof

Interview med Skjern Trikotage Farveri

Miljødialog med leverandører, Miljønyt nr. 48

www.novotex.dk

Novotex’ profilmateriale

Artikler i Børsens Ledelseshåndbøger : Variation over tema - en miljøtrilogi

Novotex’ Miljøredegørelse

Novotex’ informationsblad til J. Mørup Stof

Novotex’ informationsblad til Danish Colour Design