Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

23 HCI Nordic A/S - Eksempel 17

23.1 Produktkæderne
23.2 Udvalgte leverandører og kunder
23.3 Miljøsamarbejde i produktkæden
23.4 Resultater af miljøsamarbejde i produktkæden
23.5 Perspektiver for en udvidet miljødialog
    

HCI Nordic er Nordens største uafhængige distributør af kemiske råvarer til industri og offentlige institutioner. HCI Nordic har afdelinger i Danmark (hovedkontor), Sverige, Norge og Finland. Der er ca. 350 ansatte og den årlige omsætning er ca. 1,2 mia. dkr.

Hovedaktiviteten er handel, produktion og distribution af råvarer samt lønfyldning/pakning. Produktionen er simple blandinger/fortyndinger, hvor der ikke foretages kemiske synteser. HCI Nordic har seks anlæg i Danmark:
Vejle, hovedlager og aftapning af især basiskemikalier
Høsten (ved Haslev), især lønfyldning (og blanding) af forbrugerprodukter
Glostrup, lager/produktion til levnedsmiddelindustri, kosmetisk industri og farmaceutisk industri (+salgsafdelinger)
Nyborg, fremstilling og aftapning af ammoniakvand og kølemidler
Nivå, hovedkontor og salgsafdelinger
Frederikssund, produktion af adjuvanter til vacciner (Hører egentlig ikke til HCI Nordic, men er et søsterselskab)

HCI Nordic er ejet af verdens fjerdestørste kemikaliedistributør den hollandske koncern HCI (Holland Chemical International), som har størstedelen af sin omsætning i Nord- og Sydamerika. HCI har ca. 3.000 ansatte og en omsætning på ca. 7 mia. dkr. HCI Nordic har i alt ca. 600 leverandører, hvoraf de fleste er udenlandske.

HCI Nordic er certificeret i forhold til standarderne: DS/EN-ISO 9002 for Kvalitetsstyring (siden 1993) og DS/EN-ISO 14001 for Miljøledelse (siden 1997).

Som miljøindsatsområder har HCI valgt primært at fokusere på interne miljøpåvirkninger - nedsætte affaldsmængder, reducere udledninger, reducere energiforbrug. Indsatsområderne for 2001 er transport og elforbrug.

23.1 Produktkæderne

Der er udvalgt to produktkæder til projektet:
Natronlud, anvendes til pH-justering, alkalisk affedtning, sæbefremstilling m.m. Produktet er et af HCI Nordics hovedprodukter. Leverandøren af Natronlud, Norsk Hydro , stiller væsentlige miljøkrav til deres kunder og dermed også til HCI Nordic. Natronlud indgår enten i en blandingsproduktion på HCI Nordics anlæg, distribueres eller transporteres videre uden forarbejdning.
Synperonic 91/8 – 85% anvendes i produktionen af rengøringsmidler, affedtningsmidler og som emulgator.


Produktet indgår direkte i en blandingsproduktion på HCI Nordics anlæg. Det er en kundegruppe, som stiller miljøkrav til HCI Nordic.

Ved at belyse de miljømæssige samarbejder i disse to produktkæder sigter HCI Nordic således på at opnå et dækkende billede af virksomhedens produktkæderelaterede miljøindsats som produktions- og grossistvirksomhed og som transportør. Transportområdet er et centralt led i produktkæden, særlig med fokus på risici for udslip og uheld.

Herunder ses skitser over produktkæderne for henholdsvis Synperonic 91/8 - 85% og Natronlud, idet emballageproducenterne dog ikke indgår.

HCI Nordic er bl.a. blevet motiveret til at gå ind i miljøarbejdet, da virksomheden blev forelagt miljøkrav fra en stor leverandør. Da HCI Nordics primærproduktion er "halvfabrikata", er det oplagt også at kortlægge miljøsamarbejdet fremad (salg) i produktkæden på lige fod med de bagudrettede produktionsled (indkøb). Det særlige for HCI Nordics produktkæder er således at der også ses på kunderelationer ud over at beskrive forholdene til leverandørerne.

23.2 Udvalgte leverandører og kunder

Udvælgelse af leverandører og kunder til det foreliggende projekt er sket i samarbejde med HCI. Der er lagt vægt på, at leverandørerne har en vis betydning for synperonic 91/8 – 85% og natronlud og at HCI har en miljødialog med leverandøren/kunden.

23.2.1 Produktkæden Synperonic (91/8 – 85%)

Uniqema: Leverandør af synperonic (100%)

Uniqema fremstiller, udvikler og leverer kemikalier til hele verden – primært olieholdige stoffer og produkter. Uniqema blev dannet i 1999 som en sammensmeltning af fem virksomheder fra ICI Group med over 100 års erfaring og viden på det kemiske område. Uniqema har 3400 ansatte og en omsætning på over en milliard dollars om året.

Flere af Uniqema’s fremstillingssteder er ISO 14401 certificeret, men koncernen som helhed har ikke indført miljøledelse. Uniqema har underskrevet Responsible Care Management System (RCMS). Miljøområdet er højt prioriteret generelt og indgår i alle medarbejderes jobprofil som et område, der løbende opdateres og vurderes. ICI og siden Uniqema deltager aktivt i arbejdet omkring livscyklusvurderinger af kemiske produkter.

Virksomheden har ingen specielle rutiner omkring miljødialog med leverandører og kunder. Miljøområdet ses mere som en integreret del af virksomheden og dennes kommunikation med bl.a. forretningsforbindelser.

HCI er en vigtig kunde for Uniqema på det nordiske marked. Uniqema har været leverandør til HCI i mere end 10 år.

DFDS Roland Munch: Transportør af synperonic til HCI (fra England)

DFDS blev startet som virksomhed i 1866 som en sammenslutning af flere små shippingfirmaer. DFDS Gruppen har 3.000 ansatte og en årlig omsætning på 4,3 mia. kr.

DFDS er ISO 9002 certificeret, men har ikke indført miljøledelse på virksomheden. Virksomheden profilerer sig miljømæssigt ikke særligt udadtil, men skibstransport anses generelt som et miljørigtigt transportvalg.

I samarbejdet mellem HCI og DFDS handler kommunikationen i højere grad om sikkerhed end om miljø.

HCI må betegnes som en mindre kunde hos DFDS igennem de sidste 10 år.

Hannells Industrier A/S: Leverandør af emballage, tromler og palletanke

Hannells Industrier A/S har 50 ansatte og er datterselskab af den svenske virksomhed AB Hannells Industrier, der beskæftiger ca. 200 medarbejdere. Virksomheden producerer stål- og plasttromler og plastdunke. Derudover forhandler og sælger Hannells transportemballage i størrelser op til 1000 liter.

Hannells har ikke opbygget systemer til varetagelse af miljødialog/-samarbejde. Virksomheden har ikke indført certificeret miljøledelse. Virksomheden har ikke formaliseret miljøkommunikationen med HCI omkring produktudvikling eller produktkrav. Produktudviklingen følger primært lovgivningsmæssige produktkrav (emballagekrav).

HCI er kun en mindre kunde til Hannells og har været kunde i ca. 10 år.

CPS – Chemical Products & Services A/S: Kunde, affedtning

Produktion af rensevæsker og forskellige andre materialer til den serigrafiske branche. Virksomheden har ca. 25 ansatte og størstedelen af produktionen går til eksport.

CPS er miljøcertificeret efter 14001 i 1999. Der er afsat en del ressourcer på miljøområdet, bla. en miljømedarbejder. Flere medarbejdere i laboratoriet har desuden miljøområdet integreret i deres arbejdsfunktioner. CPS arbejder generelt på at produkterne (rengøringsmidlerne) får lavest mulige faremærkning og deltager i øjeblikket i et større nordisk miljømærkeprojekt.

Virksomheden har en relativ tæt miljøkommunikation med HCI, særligt omkring produktudvikling. Derudover har CPS flere gange anvendt HCI til at foretage intern miljøaudit på virksomheden. Kommunikationen foregår typisk uformelt og efter behov.

HCI har været leverandør til CPS i mere end 10 år og må betegnes som en vigtig leverandør.

Knud E. Dan ApS: Kunde, rengøring

Knud E. Dan ApS er grundlagt i 1960 og har 19 medarbejdere. Virksomheden udvikler og producerer rense- og rengøringsmidler til industri og storforbrugere, samt sælger rengøringsrekvisitter, tilbehør og maskiner.

Knud E. Dan blev ISO 9001 certificeret i 1993, miljøcertificeret efter ISO 14001 i 1996, og som den første virksomhed i den kemiske branche i Danmark EMAS registreret i 1997. I august 2000 fik virksomheden tre Svanemærke-licenser på rengøringsmidler.

Hos Knud E. Dan spiller miljøet en stor rolle. Produktionen er bygget op omkring et lukket system uden afløb til offentlige kloakker. Knud E. Dans ressourcer på miljøområdet er centreret omkring produktudviklingen og er som sådan en integreret del af virksomheden. Der er ikke afsat særlige ressourcer til miljødialogen/-samarbejdet med kunder og leverandører.

Efter et samarbejde i mere end 10 år leverer HCI i øjeblikket omkring 60% af Knud E. Dan’s råvarer og er virksomhedens vigtigste leverandør.

23.2.2 Produktkæden Natronlud

Hydro Polymers A/S: Leverandør af bl.a. klor og lud

Hydro Polymers er et 100% ejet datterselskab af Norsk Hydro med 465 ansatte og en omsætning på 246 mio. kr. Hydro Polymers producerer klor, lud (natronlud) samt VCM, som er råstoffet til PVC.

Hydro Polymers er Nordens største producent og en stor aktør på det nordeuropæiske marked for PVC.

Hydro Polymers er ISO 9002 certificeret og fra 2001 ligeledes certificeret efter ISO 14001. Virksomheden har et formuleret mål om at være blandt de 10% bedste i miljøhensyn og har fokus på renere teknologi. Produktet natronlud er et restprodukt i fremstilling af klor udfra råstoffet salt.

Hydro Polymers har en meget udadvendt miljøprofilering. Virksomheden auditerer fx selv flere kunders systemer, heriblandt HCI’s terminaler til opbevaring af natronlud. Hydro Polymers stiller krav om (og bidrager selv til), at deres kunder (herunder HCI) auditerer egne kunder. HCI kan således bruge Norsk Hydros auditerings system. Kunder inviteres derudover ofte på besøg på produktionsanlægget i Norge.

Virksomheden har leveret natronlud til HCI siden 1951 – i øjeblikket kommer ca. 10% af omsætningen fra leverancer til HCI.

Metas A/S: Leverandør af emballage, palletank

Metas har 25 ansatte i Danmark. Virksomheden blev for 3 år siden en del af den britiske plastkoncern Low & Bonar PLC med 800-900 ansatte.

Metas har specialiseret sig i rotationsstøbning af plastemner i polyethylen (PE). Produktionsapparatet er fleksibelt og gør det muligt at producere nøjagtigt efter kundens specifikationer.

Metas har ikke indført miljøledelse og har ikke afsat medarbejderressourcer til miljøområdet. Virksomheden er på forkant med miljømyndighedernes til emissioner, bl.a. fordi virksomheden er placeret midt i et boligområde. Samtidig må virksomhedens hovedråvare polyethylen (PE) betegnes som et miljøvenligt produkt, der kan genanvendes og ikke giver miljømæssige problemer ved den endelige bortskaffelse (PE kan uden videre forbrændes med stor energiudnyttelse).

HCI Nordic betegnes som en "Top 10 kunde" for Metas, der har været leverandør i mere end 10 år. Virksomhederne har gennemført et tæt samarbejde omkring produktudvikling af en ny palletank med bedre tømningsmuligheder, men generelt foregår kommunikationen og samarbejdet mere uformelt efter behov.

Bryggerigruppen A/S: Kunde, alkalisk affedtning

Bryggerigruppen A/S består af fire bryggerier: Faxe, Ceres, Thor og The Robert Cain Brewery (England). Bryggerigruppen, der beskæftiger ca. 1000 medarbejdere, er Nordens største øleksportør og sælger øl til 65 lande verden over. Ca. 85% af øllet bliver drukket i udlandet. Omsætningen udgør ca. 190 mio. kr.

Som det første bryggeri i Norden og blandt de første på verdensplan er Bryggerigruppens tre danske bryggerier Faxe, Ceres og Thor certificeret efter ISO 14001 (1999) og EMAS-registreret i 1999. Miljøkommunikation er lagt ud til de enkelte bryggerier og sker formaliseret over for både for nye og eksisterende leverandører hvert år.

Bryggerigruppen er karakteriseret ved at få, store leverandører dækker størstedelen af leverancerne - HCI har igennem mange år leveret vaskekemikalier til Bryggerigruppen.

Hannells Industrier A/S

Beskrevet under afsnit 1.2.1.

23.3 Miljøsamarbejde i produktkæden

Miljøsamarbejde i produktkæden kan medføre betydelige miljøgevinster, hvis arbejdet organiseres formålstjenligt med mål, struktur og systemer, der er tilpasset den konkrete problemstilling.

23.3.1 Mål og struktur

HCIs generelle mål for leverandør- og kundesamarbejdet er at påvirke virksomhederne i mere miljøvenlig retning – eksempelvis ved, at de indfører miljøledelse. Der er ikke formuleret mere specifikke miljømæssige mål for HCI’s leverandør- og kundesamarbejde. Virksomheden har dog opsat mål af mere blød karakter om:
at inddrage miljøforhold som en del af leverandør vurderingen for produkter, transport og andre services
at samarbejde med kunder og leverandører om alternative, mere miljøvenlige produkter
at sikre, at kunder modtager præcis information om miljø, sundheds- og sikkerhedsmæssige forhold i forbindelse med leverede produkter.

I miljø- og kvalitetspørgsmål er det HCI Nordics miljøstyringschef og kvalitetstyringschef, der er de to drivkræfter på områderne. Disse to personer har et tæt parløb i miljø- og kvalitetsforhold og har haft det igennem mere end seks år.

Leverandør- og kundekontakt er decentraliseret, således at det foregår i den pågældende salgsdivision. Spørgeskemaer fra kunder og leverandører vedr. kvalitets- og miljøstyring besvares dog af kvalitets- og miljøstyringscheferne.

Et tilsvarende billede ses hos leverandører og kunder, hvor der i generelle forhold om miljø typisk er en decideret miljøansvarlig (særligt for virksomheder med miljøledelse), mens den indledende og daglige "drift" varetages af salgs- og indkøbsafdelingen.

23.3.2 Systematik og værktøjer

HCI Nordic har arbejdet med (ikke-miljørelateret) leverandørtjek i seks år. Tidligere anvendte virksomheden et detaljeret system med opdeling af leverandørerne i fem kategorier A, B, C, C1, C2 ud fra spørgeskemaer og med løbende og differentieret leverandørtjek. Dette system viste sig dog for ressourcekrævende med mere end 600 leverandører, som skulle gennemgå en løbende vurdering og opfølgning i henhold til kategoriseringen. Systemet blev i praksis ikke fulgt.

Det detaljerede system er derfor afløst af et mere enkelt system, der har været anvendt i et års tid. Der fremsendes et leverandørskema til alle leverandører, og dette skema danner udgangspunkt for en indledningsvis vurdering og godkendelse. Herefter sker der kun fornyet vurdering og godkendelse ved afvigelser eller mistanke om afvigelser i leverancen til HCI, forstået som uoverensstemmelser, problemer eller fejl opstået direkte i leverancen til HCI. Mistanke herom kan opstå ved beskrivelser i pressen, ved HCI Nordics uformelle besøg hos leverandøren eller på anden vis.

Leverandørskemaer

HCI anvender to typer leverandørskemaer – et til råvareleverandører og et til transportører. Skemaerne er meget simpelt opbygget med ja-nej svarmuligheder på 8-10 spørgsmål.

Skemaet til tranportøren handler primært om at sikre, at transportøren lever op til lovgivningen omkring bl.a. transport af farligt affald, køre/hviletid, forsikringer mm. Desuden skal transportøren svare på, om denne har certificeret kvalitetsstyring og/eller miljøledelse.

Skemaet til råvareleverandøren bygger på, at leverandøren indgår i løbende at ville informere HCI med specifikationer og andet produktrelateret og lovgivningsmæssig krævet dokumentation. Derudover spørges til, om råvareleverandøren har certificeret kvalitetsstyring eller miljøledelse, og om leverandøren har underskrevet Responsible Care Programmet6 eller ICC Chartret7.

Vurdering af leverandørskemaer - og konsekvenser

Der foretages ikke i øjeblikket en egentlig vurdering af spørgeskemaerne eller en systematisk prioritering og kategorisering af leverandørerne ud fra en evaluering af spørgeskemaerne.

HCI opfatter det dog som meget positivt, at leverandører har kvalitetsstyring eller miljøledelse eller har underskrevet Responsible Care Programmet eller ICC Chartret.

Kommunikation og information

HCI har ingen formaliseret systematik omkring information til leverandører, fx omkring HCI’s miljømål eller udfyldelsen af og opfølgning på leverandørskemaerne. Det er bevidst valgt af ressourcemæssige grunde at foretage opfølgningen på uformel mundtlig vis.

Den primære formelle miljødialog med kunder sker via besvarelse af spørgeskemaer fremsendt fra kunder. Hvis kunderne i denne forbindelse beder om kopi af certifikater, miljøpolitik eller grønne regnskaber, fremsendes dette.

23.3.3 Miljødialog som løftestang

Samarbejdshorisont

HCI har samarbejdet med hovedparten af leverandører og kunder i de to produktkæder i fem-ti år. Der er derved opbygget et godt kendskab til arbejdsgange og procedurer mellem virksomhederne og HCI, hvilket giver sig udtryk i en stor tillid mellem parterne. HCI kræver således ikke dokumentation for svarene i leverandør- og transportørerklæringerne (kun kopi af certifikater for kvalitetsstyring og miljøledelse).

Langt de fleste af HCI´s leverandører er internationale virksomheder, hvilket ikke umiddelbart har været en barriere for miljøsamarbejdet.

Sælgers marked

HCI finder det vanskeligt at stille krav til og påvirke leverandørerne, hvilket ifølge HCI ikke mindst skyldes, at antallet af leverandører er begrænset inden for dette område – det er "sælgers marked". Dette illustreres af, at Norsk Hydro, som er den store leverandør til HCI i natronludkæden, stiller miljømæssige spørgsmål og krav til kunden - HCI.

Miljøhensyn er en betydningsfuld parameter for HCI, men der skal fares med lempe, særligt overfor de store leverandører. HCI kan eksempelvis ikke blot udskifte en vigtig leverandør, som ikke vil implementere miljøledelse, medmindre HCI kan skaffe produktet fra en anden leverandør, der ikke i forvejen er bundet op af distributøraftaler. Sådanne "frie" leverandører er der ikke så mange af i kemibranchen, hvorfor handlefriheden er relativt begrænset.

En anden faktor, der begrænser HCIs mulighed for at agere over for leverandører, er, at HCI ofte er bundet af store og længerevarende kontrakter ("pakkeløsninger"), som ikke umiddelbart kan brydes eller ændres. Der kan også være tale om aftaler indgået af eller igennem HCI´s moderselskab, hvilket kan vanskeliggøre HCIs bestræbelser på at indhente information fra og påvirke leverandørerne.

Miljømæssig opmærksomhed på branchen

HCI Nordics samarbejdspartnere i begge produktkæder er generelt positive over for miljødialog både frem og tilbage i kæden (kunder og leverandører). Flere leverandører, kunder og HCI Nordic ser den primære årsag hertil i den store opmærksomhed, der er på kemiske stoffer. Et eventuelt udslip eller andet problem omkring produktion, håndtering eller transport i produktkæden kunne medføre en væsentlig forringelse i virksomheders indtjeningsmuligheder – også selv om de to produkter natronlud og synperonic ikke klassificeres som miljøfarlige stoffer. Der er derfor løbende dialog og samarbejde om at minimere de miljømæssige problemstillinger igennem hele produktkæden.

Såvel leverandører som kunder ser gerne et udbygget og mere formaliseret miljøsamarbejde med HCI, særligt hvis initiativet kommer fra HCI.

23.4 Resultater af miljøsamarbejde i produktkæden

HCI arbejder løbende med produktudvikling bl.a. med det formål at reducere miljøpåvirkningen fra virksomhedens produktion, hvilket i nogle tilfælde sker ved samarbejder i produktkæden.

Ofte er de miljømæssige resultater ikke umiddelbart udsprunget af en fast systematik eller tydelige mål for miljøsamarbejdet. De miljømæssige gevinster fremkommer snarere ved håndtering af fejl og mangler, evt. i tilknytning til HCI’s miljøledelsessystem, eller ved almindelig produktudvikling.

23.4.1 Bedre udtømning af kemikalietank

Emballageproducenten Metas A/S har i samarbejde med HCI gennemført et projekt omkring udvikling af en ny palletank med højere udtømningsgrad.

Projektet kom i værk, da HCI blev opmærksom på, at palletankene ikke kunne tømmes tilfredsstillende med både ressourcespild og et spildevandsproblem til følge. HCI tog kontakt til Metas - som er producent af palletanken - og et samarbejde blev indledt om udvikling af et bedre produkt. Metas’ incitament til deltagelse i samarbejdet er mangesidet: Produktudvikling, fastholdelse og udbygning af samarbejdet med en stor kunde, miljøprofilering.

Da Metas på tidspunktet for projektet var en mindre selvstændig virksomhed, gik kontakten fra HCIs produktionsafdeling direkte til direktøren i Metas, som også varetog den videre behandling. I dag, hvor Metas er del af en større koncern og samtidig er vokset en del, vil en tilsvarende kontakt typisk gå igennem salgsafdelingen til den tekniske afdeling, som er ansvarlig for såvel miljø som produktudvikling.

Projektet har ikke ført til yderligere formaliseret miljøsamarbejde mellem de to virksomheder.

23.4.2 Optimering af distributionsnet

Norsk Hydro producerer Natronlud, som leveres videre til HCI, der fungerer som grossist (lager + salg) og distributør. HCI har mange kunder til natronluden, mens Norsk Hydro næsten er ene om at levere til HCI.

HCI har i flere år haft et formaliseret samarbejde med Norsk Hydro om at effektivisere distributionen af natronlud. Sigtet er at minimere både ressourcespildet og transportarbejdet mellem Norsk Hydros produktionsanlæg, HCI’s terminaler og kunderne, idet der dog ikke er formuleret konkrete miljømæssige mål for projektet. Samarbejdet har løbende ført til forbedringer af distributionssystemet, idet miljøgevinsterne dog ikke umiddelbart lader sig opgøre. Samarbejdet foregår primært mellem virksomhedernes logistikafdelinger.

23.4.3 Påvirkning af leverandører

Hos HCI er man meget opmærksom på den påvirkning, som den løbende miljøkommunikation med kunder og leverandører giver mulighed for, fx ved tilskyndelsen af leverandører til at indføre miljøledelse. Det har dog ikke i de to beskrevne produktkæder været muligt direkte at måle denne effekt. Der er således ikke identificeret virksomheder, der fx har indført miljøledelse i kraft af dialogen med HCI.

23.5 Perspektiver for en udvidet miljødialog

HCI har gennem mange år udviklet et tæt forhold til et net af kunder, transportører og leverandører, som inddrages i produktudvikling og andre former for samarbejde. I forlængelse af det hidtidige miljøsamarbejde i de udvalgte produktkæder fremstår en række muligheder og perspektiver, der kan styrke de miljømæssige resultater ved miljødialogen i produktkæderne.

23.5.1 Mål for miljøsamarbejdet

Virksomhederne i HCIs produktkæder har allerede i dag i vid udstrækning fokus på miljøområdet, tilskyndet hertil bl.a. af den store offentlige opmærksomhed på den kemiske sektor. Der er typisk tale om store, internationale virksomheder, men også mindre danske virksomheder – som Knud E. Dan – arbejder seriøst med forbedring af virksomhedernes miljøpræstation. Leverandørsamarbejdet er ydermere kendetegnet ved, at der er ganske få leverandører, og at leverandørerne derfor kan stille miljømæssige krav til deres kunder. Potentialet for samarbejde om miljøløsninger er stort.

Dette potentiale kan danne rammen for en formulering af mål for en videreudvikling af miljøsamarbejdet mellem HCI og de relevante leverandører. Tydeliggørelsen af HCIs ambitioner på miljøområdet vil virke motiverende og gøre det nemmere senere at evaluere miljødialogen med leverandøren og HCIs egen indsats. I takt med formuleringen af mål og midler vil en klar strukturering af miljøsamarbejdet bidrage til, at ansvar og muligheder står tydeligt for alle parter.

23.5.2 Prioritering og kategorisering af leverandører til miljødialog

I øjeblikket kan arbejdet omkring spørgeskemaer til leverandører og transportører ses som en slags "indledende kortlægning", et første skridt hen imod, at HCI senere kan fastlægge et niveau i leverandørvurderingen.

Fra et miljømæssigt synspunkt vil det da også være formålstjenligt at målrette ressourcerne mod de leverandører, hvor man får "mest miljø for pengene". HCI’s kan derfor med fordel gennemføre en screening af de enkelte produkters miljøforhold set i et livscyklusperspektiv, sådan at der kan sigtes på væsentlige leverandører, hvor miljødialogen kan opbygges og udvikles.

Ved udvælgelse af leverandører kan det være relevant at inddrage forhold som:
den miljømæssige væsentlighed af leverandørens produkter og ydelser – og potentialet for forbedring
leverandørens relation til HCI, hvor der i mange tilfælde er en tæt dialog og samarbejde omkring andre elementer
HCIs betydning for leverandøren
leverandørens indsats og kapacitet på miljøområdet
leverandørens håndtering af underleverandører, som har betydelig miljøpåvirkning

Leverandørerne kan opdeles i flere kategorier, hvor der fastlægges procedurer for håndteringen af de enkelte kategorier, spændende for simpel information om HCIs miljøpolitik til gennemførelse af udviklingsprojekter. I denne fase fastlægges hyppighed, midler til kommunikation og kommunikationsform.

23.5.3 Miljødialog i praksis

De undersøgte produktkæder er som nævnt kendetegnet af, at der er få leverandører af de enkelte kemiske ingredienser, og at mange af leverandørerne allerede er godt i gang med systematisk miljøarbejde. Fra virksomheder i denne situation kan det miljømæssigt interessante potentiale ligge i at styrke den direkte miljødialog og etablere udviklingsprojekter med de væsentlige leverandører. Derimod kan det være dårligt anvendte ressourcer at udarbejde detaljerede spørgeskemaer og indhente og behandle data fra de enkelte leverandører – valget vil alligevel falde på den leverandør, som kan levere det ønskede produkt.

6 Responsible Care programmet er Chemical Manufacturer Associations (CMA) frivillige ordning til forbedring af miljø-, sundheds- og sikkerhedsmæssige forhold i den kemisike fremstillingsindustri med fokus på fremstilling, distribution, brug, genbrug og bortskaffelse.
  
7 ICCs Business Charter for Sustainable Development.