Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

24 Bilag - Del C

Miljømæssig vurdering af leverandører
Checkliste til leverandør/kunde
Kontaktpersoner i projektet
   

Bilag C.1

Miljømæssig vurdering af leverandører

Virksomhedens system
Hvor vigtig er leverandørens/det indkøbte produkts miljøforhold i forhold til virksomhedens eget miljøsystem?
Indgår leverandør-forhold i virksomhedens miljøpolitik og/eller miljømål?
Hvilke rutiner/procedurer har virksomheden fastlagt til at vurdere underleverandører?
Hvordan vægtes leverandørers miljøforhold?
er der et system til ’objektiv’ vurdering/vægtning af miljøforholdene?
Hvilke miljøforhold hos leverandøren fokuserer virksomheden på?
Miljøsystem, miljøkommunikation, produktionsforhold, intern organisation, lovgivning eller produktet? (Ved fokusering på produktet skal det fremgå om det er en vurdering af produktet i et livscyklusperspektiv eller der kun kigges fremad ved at vurdere produktet i anvendelses- og bortskaffelsesfasen).
Hvordan fokuseres på det/de ovennævnte forhold?
Forlanger virksomheden dokumentation?
Hvor ofte vurderes leverandøren?
Har virksomheden overvejet ’mest miljø for pengene’ ved vurdering af leverandører?
Har virksomheden foretaget leverandørbesøg?
Stilles der krav til alle leverandører eller kun udvalgte? (Ved udvalgte – hvilke kriterier ligger til grund for udvælgelsen?)
Hvor ofte er der dialog med leverandører om miljøforhold?
Ved valg af leverandører – hvad vægter mest: Pris, kvalitet, leveringssikkerhed, miljø?
Hvor mange ressourcer anvender virksomheden på leverandør-vurdering?

Produktkæden
Har virksomheden foretaget vurderinger af eller haft kontakt til leverandører længere ned i produktkæden?
Har det været overvejet at gå længere ned i produktkæden?
Indgå det i virksomhedens vurdering af leverandøren, om leverandøren selv foretager leverandør-vurdering?
Har virksomhedens fokusering på miljøforhold haft effekt længere ned i produktkæden? (fx på produktudvikling eller indførelse af miljøsystem)

Kommunikation og samarbejde med leverandører
Hvilken kommunikationsform anvender virksomheden over for leverandører? (spørgeskema, telefonisk eller besøg)
Er virksomhedens leverandører informeret om, hvordan svarerne anvendes i virksomheden?
Er leverandøren informeret om, hvilke miljøforhold virksomheden særligt fokuserer på?
Er der en løbende dialog/samarbejde mellem virksomheden og leverandører om virksomhedens miljøforhold og interesser? Hvilken og hvordan?
Stiller leverandørerne krav til virksomheden?

Erfaringer
Hvordan modtages virksomhedens interesse for leverandørens miljøforhold?
Har virksomheden skiftet leverandører pga. miljøforhold?
Har kommunikationen medvirket til at leverandører har produktudviklet?
Har kommunikationen medvirket til at leverandører har etableret egne systemer?
Har underleverandører måtte foretage dokumentation, fx ved målinger mv.
Har fokusering på leverandørers miljøforhold haft nogen betydning for virksomhedens egen markedsføring?
Har fokusering på leverandørers miljøforhold haft nogen betydning for virksomhedens egen produktudvikling?
Har fokusering på leverandørers miljøforhold haft nogen betydning for virksomhedens miljøsystem, fx ændring/udvikling af rutiner?
Hvordan er det at vurdere leverandørers miljøforhold sammenlignet med vurdering af pris og kvalitet?
Er der basis for at etablere et egentligt produktkæde samarbejde om dels miljøforhold, men også gerne produktudvikling m.v.?
Har virksomheden eller er der mulighed for at integrere fokus på miljøforhold med andre forhold hos leverandøren?, fx forhold som er afledt af andre ledelsessystemer i virksomheden

Miljømæssige resultater
Har virksomheden foretaget en vurdering af de miljømæssige effekter af fokusering på leverandørens miljøforhold? (såvel på egen virksomhed som hos leverandøren)
Er det relevant med en sådan vurdering?
Har virksomheden vurderet hvor der er de største muligheder for at få miljøgevinst set i forhold til produktets livscyklus?

Bilag C.2

Checkliste til leverandør/kunde

Ved besøg/interview hos leverandøren/kunden (virksomheden) er det primært relationen til projektvirksomheden, som er i fokus.

Leverandøren/kunden

Virksomheden:

  1. Kort beskrivelse af Virksomheden:
Produktion: ansatte, import/export
Miljøprofil: Hvilken rolle spiller miljø i Virksomheden selvopfattelse?
Forsøger Virksomheden at markedsføre sine produkter mht. miljøfortrin?

Projektvirksomhedens fylde:

  1. Hvordan er forbindelsen til Projektvirksomheden – produkter?, leverancer?
  2. Hvor vigtig er Projektvirksomheden/det aktuelle produkt i forhold til Virksomheden virksomhed:
Økonomisk?
Miljømæssigt?
  1. Hvor længe har Virksomheden været kunde/leverandør til Projektvirksomheden?
  2. Rutiner/systemer:

  3. Har Virksomheden rutiner eller systemer til miljødialog/-samarbejde til kunder/leverandører? Hvilke? Hvordan virker de?
  4. Er der nogen særlige rutiner eller systemer til miljødialog/-samarbejde med Projektvirksomheden?
  5. Ressourcer:

  6. Hvor mange ressourcer anvender Virksomheden generelt på miljøområdet?
  7. Hvor mange ressourcer anvender Virksomheden på miljødialog/-samarbejde med Projektvirksomheden/kunder/leverandører i produktkæden og generelt?
  8. Produktkæden

  9. Har Virksomheden foretaget vurderinger af, stillet krav eller haft kontakt til egne kunder/leverandører i produktkæden?
  10. Har det været overvejet at søge kontakt til kunder/leverandører i produktkæden?
  11. Har miljødialogen/-samarbejdet haft effekt længere ned i produktkæden? (fx på produktudvikling eller indførelse af miljøsystem hos leverandører/kunder)

Kommunikation og samarbejde med projektvirksomheden

Form:

  1. Hvilken kommunikationsform anvendes overfor Projektvirksomheden? – Hvor ofte, skriftlig/mundtlig/mail, dokumentation, formel/uformel, fast plan/efter behov…..
  2. Hvilken form foretrækker Virksomheden ?
  3. Krav:

  4. Stiller Projektvirksomheden krav til Virksomheden ? Hvilke? Hvordan?
  5. Løbende dialog/samarbejde:

  6. Er der løbende dialog/samarbejde mellem Virksomheden og Projektvirksomheden om miljøforhold og interesser:
Informeres Virksomheden om miljøforhold/interesser hos Projektvirksomheden?
Er Projektvirksomheden informeret om miljøforhold/interesser hos Virksomheden ?

Erfaringer:

  1. Hvilke generelle erfaringer har Virksomheden med miljødialog/-samarbejde?
  2. Modtagelse:

  3. Hvordan modtages Projektvirksomhedens interesse for Virksomheden miljøforhold?
  4. Hvordan er det at få stillet krav til miljøforhold i forhold til krav om pris og kvalitet?
  5. Konsekvenser:

  6. Har dialogen/samarbejdet med Projektvirksomheden haft betydning for Virksomheden :
Produktudvikling? – Hvis ikke hvorfor?
Markedsføring? - Hvis ikke hvorfor?
Udvikling af rutiner og systemer? - Hvis ikke hvorfor?
  1. Har Virksomheden måtte foretage dokumentation ex. målinger som følge af krav fra Projektvirksomheden?
  2. Perspektiver:

  3. Hvad kunne gøres for at opnå en bedre miljødialog/-samarbejde med Projektvirksomheden?
  4. Hvad skal der til for at Virksomheden ændre på forhold (rutiner/systemer mm.) som et resultat af kunde/leverandørkrav/samarbejde?
  5. Er der basis for at udvide dialogen/samarbejdet med Projektvirksomheden til også at omfatte andre forhold – ex. forhold som er afledt af andre ledelsessystemer (arbejdsmiljø, kvalitet)?
  6. Er der basis for at indlede et egentligt produktkædesamarbejde om dels miljøforhold, men også gerne produktudvikling?

Miljømæssige resultater

Virksomhed-projektvirksomhed:

  1. Har Virksomheden foretaget en vurdering af de miljømæssige effekter af fokusering på Projektvirksomhedens miljøkrav?
  2. Er det relevant med en sådan vurdering?

LCA-perspektiv:

  1. Har Virksomheden vurderet, hvor der er de største muligheder for at få miljøgevinst set i forhold til produktets livscyklus?

Bilag C.3

Kontaktpersoner i projektet

KOMPAN A/S

Virksomhed
  
Kontaktperson
  
KOMPAN A/S, Ringe Jan Jespersen, Miljøansvarlig,
Michael Kibsgaard, indkøbschef
   
A.K. Iversen A/S, Randers Allan Iversen
Fabyka Sklejka-Pisz S.A., Polen Waldemar Paszkiewicz, Markedschef
Mellemmand i Wazawa: Jerzy Skrzypczek
  
Aasum Maskinfabrik A/S, Odense NØ Poul Kristensen, Direktør
Baumann Federn AG
Federnfabrik, Schweiz
  
Roland Hess
Teknos A/S, Vamdrup Marlene Andersen, Laboratorietekniker og kontaktperson til KOMPAN A/S Rikke Østergård, Miljøchef
    
Dansk Kraftemballage A/S, Kolding Leif Kjærhus


SKANSKA DANMARK A/S

Virksomhed
  
Kontaktperson
  
Skanska Danmark A/S, Ballerup Peter Gamst, miljøchef
Rene Bo Amini, miljøkoordinator
Hans Foged, projektleder
Per Starck, afdelingschef for tømrerafdelingen
   
Gyproc, Kalundborg Claus Reimann, miljøchef
  
G.V.L. Enterprise A/S, Farum Lis Knudsen, Prefab afdeling (kvalitet mm.)
Poul Clemmensen
  
Renoflex A/S, Kbh. S Flemming Bo Jørgensen
Torben Petersen, salg og marketing
  
Velfac A/S, Ringkøbing Jens Winter, salgsdirektør
Britta Hougaard, ingeniør
   
Hydro Aluminium Tønder A/S, Tønder Niels Høvring Hansen, Sikkerhedschef


HCI NORDIC A/S

Virksomhed Kontaktperson
HCI Nordic, Nivå Flemming Jørgensen, miljøstyringschef
Allan Høier, kvalitetschef
  
Uniqema, Holland Janine Bos
 
DFDS Roland Munch, Esbjerg Bo Christensen, afdelingsleder
  
CPS – Chemical Products & Services A/S, Kvistgård
  
Inge Nielsen, miljøkoordinator
Knud E. Dan ApS, Greve Lars Bøgeholm, kemichef
  
Hannells Industrier A/S, Herning Tina Børgesen, salgskonsulent
  
Norsk Hydro Danmark A/S, København Niels Bøjgaard, Salgschef
  
Metas A/S, Smørum Peter Kiplev, salgschef
Flemming Rasmussen, teknisk chef
  
Bryggerigruppen A/S, Århus C Peter Kvorning, salgsafdeling
Christina Vestergård, miljøkoordinator