Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

25 Del D - Eksempel 18 og 19

Udarbejdet af COWI
25.1 Forord
25.2 Baggrund
25.3 Formål
25.4 Målgruppe
25.5 Struktur og metodevalg

Udarbejdet af COWI

25.1 Forord

Nærværende afrapportering er et produkt af et projektsamarbejde mellem COWI samt virksomhederne H+H Fiboment A/S og Trevira Neckelmann A/S.

Projektet er gennemført i perioden 1. maj 2001 til 14. oktober 2001 og er finansieret af Miljøstyrelsens program for renere produkter.

25.2 Baggrund

For mange danske fremstillingsvirksomheder, med forholdsvis simple produktionsprocesser, som f.eks. mekanisk samling, blanding af væsker, tilskæring og syning af tekstiler, vil de største miljøbelastninger i produktets livscyklus, ligge hos underleverandører eller kunder og ikke i selve produktionen. Disse virksomheder kan derfor opnå større miljøgevinster, ved at indgå i et forpligtende miljøsamarbejde i produktkæden, end ved at begrænse miljøbelastningen fra egen produktion.

Samtidig er der også en tendens til, at virksomhederne koncentrerer sig om deres "core business" og lægger en række mere perifere funktioner ud til underleverandører. Det stiller øgede krav til det miljømæssige samarbejde i produktkæden.

På nuværende tidspunkt er der allerede en del danske virksomheder der har erfaringer med sådanne samarbejder, enten som led i et eksisterende miljøledelsessystem (hvor der er krav om leverandør styring), eller i forbindelse med miljømærkning og miljødeklarering af produkter. Der eksisterer imidlertid ingen samlet beskrivelse af disse samarbejder, med hensyn til metoder og barrierer samt de opnåede miljøfordele eller økonomiske fordel, som kan bruges som retningslinier og vejledning for andre virksomheder.

25.3 Formål

Afrapporteringen vil forsøge at give en række konkrete eksempler på formaliseret og forpligtende miljøsamarbejde som,
foregår med udenlandske leverandører/kunder
har fokus på udarbejdelse af miljøvaredeklarationer/miljømærker.

Gennem disse eksempler vil det blive beskrevet:
Hvad initierede miljøsamarbejdet?
Hvilke barrierer var der, og hvordan blev de evt. løst?
Hvilke drivkræfter var der?
Hvilke metoder blev anvendt?
Hvilke resultater er opnået af miljøsamarbejdet?
Hvilke forskelle der evt. kan være på håndtering af forskellige udenlandske kunder og leverandører?

Herudover vil afrapporteringen komme ind på, hvor virksomhederne ser potentialer for miljøsamarbejde samt de eventuelle muligheder og barrierer de ser for noget sådant.

På baggrund heraf kan man få anbefalinger og inspiration til at påbegynde eller udvikle den type miljøsamarbejde, som er aktuel for ens virksomhed.

25.4 Målgruppe

Afrapporteringen omfatter erfaringer fra tekstil-, bygge-/ anlæg- og emballagebranchen - nærmere betegnet Trevira Neckelmann A/S og H+H Fiboment A/S. Målgruppen er alle danske virksomheder, hvor miljøbelastningerne i livscyklus, i større eller mindre grad, ligger udenfor produktionsledet.

25.5 Struktur og metodevalg

Opsamlingen af erfaringerne i de 6 referencevirksomheder er et produkt af følgende aktiviteter:

  1. Udarbejdelse af interviewrammer til brug for kortlægning af erfaringer fra miljøsamarbejde.
  2. Afholdelse af indledende møde med referencevirksomhederne, hvor kortlægningen blev detailplanlagt - dvs. hvilke samarbejdsrelationer skulle afdækkes, hvem skulle interviewes i den forbindelse og hvornår skulle interviewet foregå.
  3. Kortlægning af miljøsamarbejde i referencevirksomhederne og deres pro-duktkæder via interviews.
  4. Vurdering af resultaterne af interviews og fremdragelse af resultater, som kan anvendes til tværgående generelle anbefalinger.

I forbindelse med interviewene blev en interview guide anvendt (se bilag D.1). Denne guide dannede basis for de spørgsmål, som virksomhederne blev stillet.

Hvor det var muligt, henvendte vi os ligeledes til virksomhedernes underleverandører og kunder. Tiltag af denne karakter blev gjort for at få alle facetter af miljøsamarbejde i produktkæden med. I dette projekt var det muligt i forbindelse med en af Trevira Neckelmann A/S´s tyske underleverandører som blev kontaktet skriftligt.

Resultatet af interviewene og den skriftlige besvarelsen er en række erfaringer fra hver virksomhed, som varierer i form og indhold. Ved projektets start var det intentionen at få så mange og så detaljerede oplysninger frem omkring selve miljøsamarbejdet samt omstændighederne hvorunder det foregik. Virksomhederne har dog ikke været i stand til at genkalde detaljerne. Dette indebærer at nogle eksempler er overordnede beskrivelser, mens andre går mere i detaljen.

Barrierer og drivkræfter varierer i forhold til virksomhedens størrelse, branche, miljøstrategiske niveau etc. Derfor er samlingen af erfaringer fra hver virksomhed indledt med en række facts om virksomheden og de eventuelle leverandører, der henvises til. På baggrund heraf har andre virksomheder selv mulighed for, at stykke sammen hvilke barrierer og drivkræfter, der kan være relevante for dem.