Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

32 Miljø - brændpunkt og brydningspunkt - Eksempel 21

Levison+Johnsen+Johnsen a/s + Albertslund Kommune, Miljøforvaltningen
32.1 Opstart – baseret på holdninger og værdier
32.2 Drift – det muliges kunst
32.3 Udvikling – større ansvar og større synlighed
32.4 Referencer

Levison+Johnsen+Johnsen a/s + Albertslund Kommune, Miljøforvaltningen

Albertslund Kommune har gennem mange år haft en meget høj miljøprofil, som blandt andet udmøntes gennem miljøhensyn ved indkøb. Specielt i forhold til indkøb af tryksager har byrådet besluttet, at trykopgaver kun sendes i udbud blandt trykkerier, der er miljøcertificerede, og som kan levere svanemærkede tryksager. Dette passer fint sammen med trykkeriet Levison+ Johnsen+Johnsen’s forretningsstrategi, som lægger vægt på et godt miljø. Trykkeriets miljøchef var således med til for nogle år siden at opfordre Albertslund Kommune til at tage miljøhensyn ved indkøb af tryksager.

Samarbejdet mellem Levison+Johnsen+Johnsen (LJJ), som er en del af Saloprint-Gruppen, og Albertslund Kommune har nogle år på bagen, men der er ikke tale om eksklusivaftaler for nogen af parterne. Samarbejdet bygger på gode kunde-leverandørrelationer og en fælles holdning til at tænke gode miljøløsninger i et livscyklusperspektiv. For de to parter er de vigtigste aspekter i arbejdet:

Øget synlighed af miljøindsatsen gennem produktkæden.

I de seneste, større publikationer, som LJJ har trykt for Albertslund Kommune, er selve tryksagens vigtigste miljøforhold nævnt. Det er således ikke "kun" svanemærket, der fortæller, at der bliver gjort en indsats gennem flere led i produktkæden.

Erfaringer overføres til andre kunder

De gode erfaringer med Albertslund Kommune overføres til samarbejdet med andre kunder. F.eks. bruger LJJ’s miljøchef en del tid på at drøfte tryksagers miljøforhold med andre offentlige indkøbere. Men det er tydeligt, at der er stor forskel på kundernes interesse for miljø – uanset om de er offentlige eller private. Miljøbevidstheden hos indkøberne er stigende, men det er en lang proces at få miljø indarbejdet som konkurrenceparameter på lige fod med andre aspekter. LJJ’s miljøchef bliver derfor ofte involveret direkte i diskussionerne med kunder, der gerne vil vide mere om miljø, men som ikke har taget stilling endnu.

Svanemærkestandarden som huskvalitet

LJJ har indrettet produktionen, så den kvalitet, der er nødvendig for at svanemærke produkterne, er den normale "huskvalitet". Også selv om kunden ikke ønsker at få svanemærket sin tryksag. Det skyldes primært, at det er mest rationelt i forhold til produktionsgangene. Eftersom svane-kvaliteten alligevel er husets normale standard, overvejer LJJ at gå over til en model, hvor kunderne aktivt skal fravælge svanemærket i stedet for som i dag at vælge det til. Økonomisk set vil det være en begrænset meromkostning for LJJ, og det vil givet styrke LJJ’s image og markedsposition over for miljøbevidste kunder.

Tæt samarbejde mellem indkøbere og miljøeksperter fremmer de grønne indkøb

I Albertslund Kommune er indkøbsafdelingen organisatorisk en del af Miljøforvaltningen, og indkøberne er således rent fysisk tæt på miljøeksperterne. Det letter det daglige arbejde med at definere hvilke miljøkrav, der skal stilles i forbindelse med indkøb af forskellige produktgrupper.

32.1 Opstart – baseret på holdninger og værdier

LJJ var en af de første virksomheder i Danmark, der blev miljøcertificeret og registreret under EMAS forordningen. Det skete i 1996 og faldt naturligt i tråd med ledelsens generelle holdning til, at værdier og kvalitet er vigtige elementer. Siden 1997 har LJJ også haft licens til svanemærket.

I dag er produktionen indrettet, så den kvalitet, der er nødvendig for at svanemærke produkterne, er den normale "huskvalitet". Også selv om kunden ikke ønsker at få svanemærket sin tryksag. Det skyldes primært, at det er mest rationelt i forhold til produktionsgangene.

Et godt miljø er således en naturlig del af LJJ’s forretningsgrundlag, men virksomheden satser ikke specielt på de miljøbevidste kunder. LJJ’s sælgere tager altid miljøaspekter med i diskussionerne med kunderne, men hvis disse ikke er interesserede i miljø, bliver der fokuseret på andre forhold i stedet for.

For nogle år siden tog miljøchefen hos LJJ et initiativ i forhold til Albertslund Kommune. Kommunen havde allerede dengang en aktiv miljøpolitik, men LJJ’s miljøchef mente, at de kunne og burde gøre mere i forhold til indkøb af miljøvenlige tryksager. Derfor kontaktede hun kommunen, som var meget positiv. Også i dag er leverandører og andre, som har forslag til, hvordan Albertslund Kommune kan gøre endnu mere på miljøområdet, velkomne til at kontakte kommunen.

32.2 Drift – det muliges kunst

Albertslund Kommune har udviklet og politisk vedtaget en aktiv grøn indkøbspolitik (se nedenstående boks). Som et grundlæggende udgangspunkt udarbejder indkøbsafdelingen en rammeaftale for indkøb af et givent produkt, hvor miljøforhold vægtes på lige fod med pris, kvalitet, leveringssikkerhed osv. Indkøbsafdelingen er organisatorisk en del af Miljøforvaltningen, hvilket lægger op til et tæt samarbejde mellem kommunens indkøbere og miljømedarbejdere.

Albertslund Kommune søger via de miljøkrav, der stilles til produkterne, at tage alle de vigtigste miljøbelastninger i produkternes livsforløb med. F.eks. omfattede miljøovervejelserne ved indkøb af fjernvarmerør både råvarernes miljøbelastninger, produktionsrelaterede forhold, belastninger i den periode, hvor rørene er gravet ned, og endelig, hvad der skulle ske, når rørene efter en årrække skal graves op igen og bortskaffes.

De miljøkrav, som kommunen stiller i forbindelse med indkøbene, er en blanding af konkrete krav til produktet (f.eks. om uønskede stoffer) og krav til leverandørernes styring af miljøpåvirkningerne.

Grøn indkøbspolitik og handlingsplan for Albertslund Kommune

Albertslund Kommune skal ved indkøb tage hensyn til det kredsløb, som stoffer og materialer gennemløber fra produktion til bortskaffelse, for derigennem at nedsætte belastningen af miljøet og begrænse spild af naturressourcer mest muligt.

Dette indebærer, at der ved indkøb af varer og tjenesteydelser – udover pris, kvalitet, leveringstid. driftsomkostninger og service – på lige fod skal tages miljøhensyn til:

Råstofindvinding

Fremstilling

Transport

Distribution

Forurening

Spild af materialer

Spild af energimæssige ressourcer

Levetid

Genanvendelse

Bortskaffelse

Populært sagt skal produktet vurderes fra "vugge til grav".

Ved at følge disse parametre vil kommunen medvirke til at prøve at skabe en bæredygtig udvikling, hvilket vil sige, at vi opfylder de nuværende behov på en måde, der ikke forringer de fremtidige generationers muligheder.

Handlingsplan

For at sætte handling bag ordene vil vi til vore større leverandører stille spørgsmål til virksomhedens forhold til

Miljøstyring

Produktion

Krav til underleverandører

Krav til forhandlere

Distribution

Produkterne

Affald

Emballage

Dette vil vi gøre ved hjælp af et spørgeskema. Spørgsmålene, der må revideres i takt med udviklingen på miljøområdet, skal give kommunen et billede af virksomhedens niveau på miljøområdet samt medvirke til at gøre vore leverandører opmærksomme på, at Albertslund Kommune fokuserer på miljøet, og at kommunen ved valg af leverandør lægger vægt på miljøet på lige fod med andre konkurrenceparametre.

Desuden vil vi hvert år udvælge nogle særlige indsatsområder, der vil gøre det muligt at gå mere i dybden med de udvalgte områder.


Svanen og tryksagerne

Specifikt i forhold til tryksager er det besluttet i Albertslund Kommune, at man kun køber trykkeopgaver hos miljøcertificerede leverandører, og at tryksagerne skal være miljømærkede. Kravene er ikke svære at få opfyldt, fordi mange trykkerier i dag kan levere varen, hvilket er med til at holde prisniveauet nede. Men det betyder, at kommunen ikke går på jagt efter det billigste tilbud uden skelen til miljøforholdene. Når en trykopgave skal gennemføres, bliver den sendt i udbud hos en række miljøcertificerede trykkerier. Albertslund Kommune har et kartotek over sådanne trykkerier og bruger kun dette. Det betyder, at trykkerierne selv henvender sig til kommunen for at blive optaget i kartoteket, når de er blevet miljøcertificeret.

Mens trykkerierne således selv henvender sig til kommunen, har man i Miljøforvaltningen endnu ikke oplevet, at leverandører af andre produkter har henvendt sig for at fortælle om et nyt, mindre miljøbelastende produkt. Men man vil tage positivt imod vedkommende, hvis det sker. Aktive leverandører såvel som aktive borgere, virksomheder m.fl. kan være en god støtte for kommunens videreudvikling af miljøindsatsen.

Kunderne hos Levison + Johnsen + Johnsen

LJJ har ikke kun offentlige indkøbere som kunder. De vigtigste kundetyper og deres miljøinteresse er skitseret nedenfor:

Offentlige indkøbere

De offentlige indkøbere har pligt til at inddrage miljøhensyn i forbindelse med indkøb, men LJJ’s erfaring er, at mange af dem ved meget lidt om miljø. LJJ’s miljøchef tager derfor ofte initiativ til at drøfte lovkrav, miljøkonsekvenser, mulighederne i forbindelse med valg af tryksager osv. med offentlige indkøbere. Kunderne får på denne måde opbygget deres viden, og for LJJ er vejen banet for at afsætte svanemærkede produkter.

Arbejdsgiver- og interesseorganisationer

Disse organisationer er kendetegnet ved, at holdninger og værdier er vigtige, også i forhold til miljø. Denne kundegruppe efterspørger af sig selv svanemærkede tryksager. Blandt andet fordi det er et område, hvor det er let at finde en miljøvenlig løsning uden større investeringer, og fordi det samtidig har en tydelig signalværdi over for medlemmerne, når de sidder med f.eks. et svanemærket medlemsblad i hånden.

Private virksomheder

Som hovedregel er de private virksomheder kun interesseret i miljø, hvis deres egne kunder også er det. I denne kundegruppe vælger nogle kunder som tidligere nævnt svanemærket fra p.g.a. designhensyn eller for at spare de marginale omkostninger.

Stor udenlandsk kunde

LJJ har en stor, amerikansk kunde, som producerer gavepapir, gavekort m.m. af høj kvalitet og med stor vægt på et karakteristisk design, som bl.a. indebærer en miljøbelastende bronzering. Denne kunde er ikke interesseret i miljøspørgsmål, selv om LJJ har prøvet at foreslå alternative løsninger. Eftersom kunden er vigtig for LJJ, har ledelsen besluttet at fastholde bronzeringsprocessen, men hvis andre kunder er interesseret i bronzerede tryksager, forsøger LJJ at få dem til at vælge en anden, mindre miljøbelastende løsning.

Valg og fravalg af svanemærket

En del kunder (dem der ikke har en aktiv miljøprofil) ønsker ikke at betale de ekstra 0,4%, som LJJ skal betale i omsætningsafgift på de miljømærkede produkter. Priskonkurrencen på tryksager er hård, og selv små marginaler kan flytte en ordre. Uden at det har været genstand for egentlige diskussioner, er det desuden LJJ’s opfattelse, at kunderne principielt ikke vil betale mere for et miljøvenligt produkt, når det alligevel ikke har en betydning for deres eget image. For nogle kunder er et andet væsentligt argument for at fravælge svanemærket, at det er grimt eller designmæssigt ikke passer til tryksagen. Svanemærket må kun reproduceres i sort eller grønt, og kunden ændrer ikke på et valgt design af miljøhensyn, hvis miljøforhold alligevel ikke har betydning.

Internt samarbejde

Internt er der et tæt samarbejde mellem LJJ’s sælgere og miljøchefen, som kommer på banen, hvis kunden ønsker at få en forklaring på nogle miljøspørgsmål. Sælgerne får et grundlæggende kendskab til miljø som en del af den almindelige oplæring hos LJJ, men de får ingen særlig uddannelse inden for miljø, og det er på nuværende tidspunkt op til den enkelte sælgers vurdering, hvor meget han vil bruge miljø i diskussionerne med kunderne.

Samarbejde med leverandører

LJJ klarer selv de fleste af de processer, som hører til en trykopgave, men enkelte specielle opgaver - f.eks. vedrørende limning, UV-lakering og kachering - bliver købt hos underleverandører. Disse opgaver har en vis indflydelse på tryksagens samlede miljøbelastning og vurdering af leverandørernes miljøforhold er derfor en vigtig del af LJJ’s miljøledelsessystem.

Flere af leverandørerne er små enkeltmandsfirmaer, der har en særlig kompetence og er meget fleksible. Til gengæld kniber det med ressourcer til administrative opgaver som at dokumentere deres miljøforhold skriftligt. Dermed er de potentielt i risikozonen for at blive fravalgt som leverandører. For at fastholde de særlige kompetencer, som også er vigtige for LJJ, og samtidig sikre et tilstrækkeligt miljøniveau, bruger LJJ’s miljøchef en del ressourcer på at holde personlig kontakt med de små leverandører. Erfaringerne viser, at de ofte er meget ressourcebevidste, ligesom de begrænser brugen af kemikalier mest muligt, for - som LJJs miljøchef udtrykker det - "de står jo selv midt i det". Det aktive samarbejde med leverandørerne gør det også lettere at formidle kundeønsker videre til leverandørerne.

Alle underleverandører til trykkerier skal godkendes af Miljømærkesekretariatet, før trykkerierne må anvende dem. Hele underleverandørens produktion bliver gennemgået og de enkelte processer, f.eks. UV-lakering godkendes, hvis de lever op til miljømærkekriterierne. Herefter kan de udbydes som en svanemærkeydelse, der "koster" et vist antal point i den samlede tryksags miljøbelastning. En almindelig tryksag må maksimalt have 12 point for at kunne svanemærkes.

32.3 Udvikling – større ansvar og større synlighed

Eftersom svane-kvaliteten alligevel er husets normale standard, overvejer LJJ at gå over til en model, hvor kunderne aktivt skal fravælge svanemærket i stedet for som i dag at vælge det til. Økonomisk set vil det være en begrænset meromkostning for LJJ, og det vil givet styrke LJJ’s image og markedsposition over for miljøbevidste kunder, som der kommer stadig flere af, om end det går langsomt. På den måde påtager LJJ sig et medansvar for kundernes valg.

For Albertslund Kommune er svanemærket vigtigt i arbejdet med at synliggøre miljøholdningerne. Derfor nøjes kommunen heller ikke med svanemærke tryksagerne, men bruger det aktivt som en del af miljøkommunikationen. F.eks. er det i kommunens spørgeskema til leverandørerne fremhævet, at "Dette er udskrevet på miljøpapir tildelt Det Nordiske Svanemærke". Og i kommunens seneste grønne regnskaber og Agenda 21 plan, som er trykt af Levison+Johnsen+Johnsen a/s, er oplysninger om miljøforhold på trykkeriet og i relation til tryksagen også oplyst. Hermed bliver også miljøforholdene længere tilbage i produktkæden synliggjort.

Faktabokse:

Levison+Johnsen+Johnsen a/s

Levison+Johnsen+Johnsen (LJJ) er et relativt stort full-service offset-trykkeri med omkring 85 ansatte. Den årlige omsætning er godt 110 mill. kr., og ca. 10% af produktionen går til eksport. LJJ er et selvstændigt selskab i Saloprint Gruppen, som også omfatter Saloprint a/s, GSB-Tryk a/s og Millenium Kommunikation A/S.

LJJ producerer et bredt sortiment af tryksager (brochurer, bøger, manualer, årsregnskaber, tidsskrifter, gavepapir, kort, reklamer, emballage, etiketter mm.) til mange forskellige typer kunder, offentlige såvel som private.

LJJ har siden 1996 været certificeret efter ISO 14001 og registreret under EMAS. Desuden har virksomheden en svanemærkelicens. LJJ’s miljøledelsessystem inkluderer både eksternt miljø og arbejdsmiljø samt sikkerhed. Organisatorisk varetages den overordnede styring af kvalitets- og miljøafdelingen, som refererer direkte til den administrerende direktør. Indsatsen gennemføres i tæt samarbejde med en bredt sammensat styregruppe, som dækker virksomhedens centrale funktioner.

En af LJJs faste miljøprocedurer er, at alle nye produkter skal afprøves og vurderes af miljø- og kvalitetsafdelingen, før de tages i brug. Dette er bl.a. for at sikre, at produktet kan svanemærkes.

 

Albertslund Kommune

Albertslund Kommune har i mange år haft en aktiv miljøpolitik, som involverer borgere, virksomheder og andre interessenter i kommunen.

Miljøforvaltningen blev EMAS certificeret i 1999, og flere andre områder følger nu efter. F.eks. blev biblioteket samt svømme- og idrætsanlægget EMAS-registreret i foråret 2001. Derefter skal kommunens skoler, institutioner og øvrige forvaltninger certificeres over de kommende år. Kommunen gennemfører desuden "projekt miljøledelse i kommunens virksomheder", hvor en række virksomheder opbygger certificerede miljøledelsessystemer.

Kommunen har siden 1992 udgivet grønne regnskaber, som over årene er blevet udviklet. F.eks. udgives selvstændige grønne regnskaber for de forskellige boligområder, og beboerne i disse områder får dermed mulighed for at sammenligne deres eget forbrug med områdets forbrug, ligesom de enkelte områder "konkurrerer" om at være bedst.

Albertslund har desuden et aktivt Agenda 21 arbejde. Blandt andet er der nedsat en brugergruppe, som skal give borgerne større indflydelse på kommunens forsyningsvirksomheder, renovation mm. samt fremme dialogen mellem kommunen og borgerne.

Kommunen gør meget ud af dialog med borgerne og at give dem let adgang til information – også om miljø. En af bibliotekets overordnede miljømålsætninger er således at informere borgere og ansatte i Albertslund Kommune om miljøspørgsmål mhp. at øge viden og bevidsthed om forhold, der påvirker miljøet.

Albertslund har også taget initiativ til Dogme 2000 for kommuner og miljø, som er et samarbejde mellem kommuner, der vil gøre en ekstra indsats for at beskytte og forbedre miljøet.

32.4 Referencer

Interview med Kvalitets- og miljøchef Eva Tauby Sørensen Levison + Johnsen + Johnsen a/s og Grafisk Rådgiver Finn Larsen, Saloprint a/s.

Interview med ekspeditionssekretær Vivi Munk, Albertslund Kommune, Miljøforvaltningen.

www.ljj.dk

www.albertslund.dk

www.albertslundbib.dk

Levison + Johnsen + Johnsen a/s, miljøredegørelse for 1998-99

Indkøbspolitik for Albertslund Kommune

Albertslund Kommune, Agenda 21 samt miljøredegørelser og grønne regnskaber