Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

34 Bilag - Del E

Spørgeguide med fokus på miljømærker og internationale forhold
   

Bilag E.1

Spørgeguide med fokus på miljømærker og internationale forhold

Bemærk: Spørgeguiden har været brugt som udgangspunkt for de gennemførte interviews, men er ikke blevet fulgt slavisk. Spørgeguiden er opdelt i en resultatdel, en opstartsdel, en driftsdel og en udviklingsdel – svarende til den måde, som casene er struktureret på.

Indhold:

Resultatdel, som viser, hvad miljøsamarbejdet i produktkæden handler om og de vigtigste miljømæssige, økonomiske og organisatoriske resultater. Herunder hvordan miljømærker indgår i samarbejdet, og hvad de vigtigste internationale relationer er i produktkæden.

Vejledende spørgsmål:
Hvilke(t) produkt(er) samarbejder I om - og hvorfor netop dette/disse produkt(er)? Er der kun miljømærkede produkter med i miljøsamarbejdet, eller er det bredere?
Beskriv produktkæden frem til de miljømærkede produkter, herunder de internationale relationer. Hvem har besluttet, at produktet skulle miljømærkes, og hvordan har interessen/opbakningen været i produktkæden?
Hvad er formålet med samarbejdet, dvs. hvorfor miljømærke produkterne? Fx udvikling af mindre miljøbelastende produkter, opfyldelse af kundekrav/-forventninger, markedsudvikling (pioner eller følge efter andre?)
Hvordan er arbejdsdelingen mellem virksomhederne generelt, ikke blot ift. miljøsamarbejdet?
Hvordan er samarbejdet organiseret, og hvor meget forpligter det de enkelte parter?
Hvilke miljømæssige resultater har samarbejdet givet?
Hvilke økonomiske konsekvenser har der været som følge af samarbejdet?

- reduktion i omkostninger
- øget salg
- højere priser
- adgang til nye kunder eller markeder
- øget kendskab til produktet

Hvordan er miljømærket en kvalitet for produktet?
Hvilke andre sidegevinster har der været af samarbejdet? Fx opbygning af større tillid, videnoverførsel, fælles forståelse, lettere at tackle evt. problemer i hverdagen?
Hvordan bruger I resultatet over for kunder og andre interessenter? Søger I aktivt at påvirke/overbevise kunderne til at vælge det miljømærkede produkt (eller andre mindre miljøbelastende produkter) – eller bruger I mere miljømærket som dokumentation, hvis kunderne spørger om det? Hvor stor er efterspørgslen efter jeres miljømærkede produkter – lever omsætningen op til jeres forventninger?
Hvad har de største udfordringer/problemer været ift. at opnå miljømærket? Er der særlige problemer ift. udenlandske leverandører (manglende interesse/forståelse, svært at få dokumentation etc.), eller lægger de tværtimod en særlig indsats, f.eks. fordi de forventer, at det giver dem større troværdighed på markedet?
Har I skiftet leverandører for at kunne opnå miljømærket, eller er samarbejdet med leverandørne blevet ændre væsentligt? Vurderer I leverandørerne anderledes end før? Hvordan – og gælder det alle leverandører eller kun dem, der indgår direkte i produktkæden for det miljømærkede produkt?

Opstartsdel, som handler om, hvordan samarbejdet startede. Hvad der fik dem til at gå i gang. Hvordan de gik i gang, og hvilke barrierer de mødte.

Vejledende spørgsmål
Hvordan startede miljøsamarbejdet? Handlede det om miljømærker fra starten, eller kom det til senere? Var der konkrete kundeønsker, pres fra konkurrenter eller lignende?
Hvem tog initiativ til samarbejdet hhv. miljømærkningen?
Hvordan blev de andre parter i produktkæden engageret / involveret?
Hvilke personalegrupper fra de enkelte virksomheder er involveret i samarbejdet?
Hvilken opbakning hhv. modstand mødte I fra medarbejdere og ledere? Der er ofte en generel modstand mod forandringer, men kan I præcisere det? Hvordan bruger I opbakningen hhv. overvinder barriererne?
Hvilke ressourcer (økonomiske, timer, viden) var der brug for til at starte samarbejdet?
Hvilke ressourcer (økonomiske, timer, viden) har produktkæden brugt til at opnå miljømærket – og over hvor lang tid? Hvilke barrierer opstod, og hvordan blev de overvundet?

Driftsdel, der viser, hvordan virksomhederne har systematiseret samarbejdet efter den indledende fase.

Vejledende spørgsmål
Hvilket informationsflow er der mellem og internt i virksomhederne, hvad dokumenteres mere formelt og hvordan?
Hvilken indflydelse på det øvrige miljøarbejde har miljømærkearbejdet haft – f.eks. nye/ændrede procedurer?
Er produktionsgangen i virksomheden blevet ændret som følge af miljømærket (f.eks. dokumentationskrav), og opleves det positivt eller som en belastning blandt medarbejderne?
Hvordan fungerer samarbejdet efter den første opbygningsfase, dvs. hvilke relationer der er nu, og er der ændret på ansvarsfordeling, initiativ m.m. ?
Hvad er ændret siden starten – f.eks. samarbejdets formål, indhold, omfang og form. Herunder også overvejelser om, hvad man med de nuværende erfaringer ville have gjort anderledes i opstartsfasen
Er samarbejdet generelt blevet tættere pga. den fælles miljøindsats?
Hvordan markedsfører I det miljømærkede produkt? På værdi/holdninger/ ansvar eller på tekniske/funktionsmæssige/kvalitetsrelaterede forbedringer – eller noget helt tredje?
Hvordan adskiller markedsføringen af miljøparameteren sig fra den markedsføring, som I bruger for andre parametre eller produktkvaliteter? Bruger I flere eller færre ressourcer på markedsføringen, et andet medievalg, andre metoder?
Hvordan samarbejder I med leverandørerne om grønne produkter (f.eks. fastlæggelse af krav til produktet, krav om miljøcertificering, krav om miljømærke,..) – og hvor meget lægger I vægt på leverandørernes eget initiativ?
Hvad betyder svanemærket ift. jeres egen miljøprofil? Bruger I det aktivt, eller "skal det bare være der"? I givet fald hvordan?

Udviklingsdel, som viser, hvordan virksomhederne har tænkt sig at udvide samarbejdet i nærmeste fremtid.

Vejledende spørgsmål
Hvilke forventninger har I til fremtiden, og hvad har indflydelse på indsatsen, f.eks. teknologiske muligheder, markedsønsker, myndighedsinitiativer m.m.?
Har miljømærkearbejdet været indsatsen værd? Vil I fastholde miljømærket, eller overvejer I at gå over til anden form for dokumentation, f.eks. miljøvaredeklarationer?
Vil miljømærker (eller evt. miljøvaredeklarationer) blive vigtigere i den internationale konkurrence fremover? Hvorfor/hvorfor ikke? Er der allerede nu tendenser eller beviser for dette?
Hvilke andre parter/interessenter bliver involveret og hvordan?
Hvad skal der til for at indsatsen fortsætter "uendeligt" eller bliver stoppet?