Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

39 Del G - Eksemplerne 24 og 25

Udarbejdet af FORCE Instituttet
39.1 Forord

Udarbejdet af FORCE Instituttet

39.1 Forord

I dag er mange forbrugere bevidste om, hvordan varer og ydelser påvirker miljøet, og det påvirker producenterne i høj grad. Der er mange virksomheder som har opbygget og indført et miljøledelsessystem i deres virksomhed. Det der nu har interesse er miljøledelse i produktkæden, hvor virksomheder beskæftiger sig med miljøkrav til leverandører og disses underleverandører for at sikre miljømæssige produkter eller ydelser. Der er barrierer for at gennemføre optimal miljøledelse i produktkæden.

Formålet for DAN-RENS A/S og SKY-LIGHT A/S er, at få nedskrevet fordele og ulemper på formaliseret og forpligtende miljøarbejde i de respektive produktkæder. Der er taget udgangspunkt i det miljøarbejde, der allerede bliver lavet i de 2 virksomheder. Hvordan vurderes om virksomheder i produktkæden kan opfylde kunders behov? Foretages der vurderinger om miljøpræstationer? Er der udarbejdet skriftlige kontrakter eller aftaler, hvori vurdering af miljøforhold indgår?

Formålet er også at belyse, at forståelse for arbejde med miljøledelse i produktkæden ikke kun er forskellig mellem Danmark og europæiske lande i forhold til ren dansk samarbejde i en produktfase, men at der også er forskelligheder i leverandør / kunde-samarbejdet, afhængig af hvilket land der handles med. Det er dog kun få virksomheders miljøforhold og deres status i forbindelse med miljøarbejde der belyses.

I forbindelse med udarbejdelse af rapporten har Dorthe Petersen, SKY-LIGHT A/S og Laila Krahn DAN-RENS A/S været sparringspartnere og været inddraget i diskussionerne vedrørende projektforløb, -resultater m.v.

Projektet er finansieret af Miljøstyrelsen og gennemført af FORCE Instituttet medio 2001.