Anm.: I grundscenariet er den samfundsøkonomiske kalkulationsrente 3 pct.; pris
på ny boreolie 3,50 kr./liter; CO2-prisen 260 kr./tons; transporten hen over
land fra Esbjerg til Fyn med lastbil er 180 km.
Ændringer af rentesatser vil kun få indflydelse på investeringerne for bortskaffelse
på land, idet det ikke har været muligt at få oplyst investeringerne i pumpeudstyr for
de to øvrige alternativer, og kapitaludgifterne er opgjort som årlige lejeudgifter.
Disse følsomheder skal derfor tages med forbehold.
Den samfundsøkonomisk kalkulationsrente forhøjes fra 3 pct. til 6 pct. , og den
alternative afkastrate er uændret 6 pct. Effekter ude i fremtiden tillægges mindre vægt
med en voksende kalkulationsrente. Det betyder, at når investeringsudgifter skal fordeles
over levetiden, bliver de årlige beløb større med stigende rente
(kapitalindvindingsfaktoren stiger). Med en stigende rente bliver de årlige
investeringsudgifter (annuiteterne) større, idet kapitalindvindingsfaktoren stiger. Men
da forrentningsfaktoren (der afspejler de alternative afkastmuligheder) samtidig falder
til 1 (den samfundsøkonomiske kalkulationsrente er lig med den alternative afkastrate)
bliver nettoresultatet et mindre fald i udgifterne for bortskaffelse på land.
Et fald i den samfundsøkonomiske kalkulationsrente til 1 pct. (den alternative
afkastrate uændret 6 pct.) bevirker en mindre stigning i udgifterne for bortskaffelse på
land.
Rangordenen mellem de tre alternativer ændres ikke ved ændringerne i rentesatser, og
ændringerne må betegnes som relativt beskedne.
Ændring af markedsprisen for importeret ny boreolie har stor betydning for
bortskaffelse på land og dermed også på rangordenen mellem de tre alternativer, jf.
tabel 14.
Prisen på boreolie hæves fra niveauet på 3,50 kr. per liter i 1999 til 4,50 kr. per
liter svarende til prisniveauet i 2001, idet prisen på boreolie er steget med de stigende
oliepriser12 og USD-kurs.
Prisstigningen bevirker, at nettoomkostningerne for bortskaffelse på land bliver en del
lavere. Det skyldes, at den regenererede baseolie stiger i værdi. Rangordenen mellem
alternativerne forbliver uændret, men bortskaffelse på land bliver væsentligt bedre.
En fordobling af prisen til 7,00 kr. pr. liter ændrer ikke på rangordenen mellem de
tre alternativer. Hvorimod en halvering af prisen til 1,75 kr. pr. liter bevirker, at
bortskaffelse på land bliver dårligere end injektion under havbund i andet felt.
De kritiske priser på boreolie er hhv. 8,45 kr. og 2,25 kr. per liter. Hvis prisen
overstiger 8,45 kr. per liter bliver bortskaffelse på land det bedste alternativ, og hvis
prisen er lavere end 2,25 kr. per liter det dårligste alternativ.
Prisen på miljøeffekterne har også indflydelse på de tre alternativers
nettoomkostninger og deres indbyrdes rangorden, jf. tabel 14. Det skal dog bemærkes, at
det kun er dele af miljøkonsekvenserne, der værdisættes, nemlig emissioner til luft,
mens indhold af tungmetaller, baseolie og rester af kemikalier ikke værdisættes.
Der er lavet beregninger med hhv. en fordobling og en halvering af priserne. Hverken en
fordobling eller en halvering ændrer på rangordenen.
Der er også lavet beregninger med en CO2-pris på hhv. 45 kr. og 450 kr.
per tons. En pris på 45 kr. pr. tons er den lave pris anvendt i Finansministeriet (2001),
og 450 kr. pr. tons svarer til den høje pris i spektret ofte anvendt af Energistyrelsen.
Disse ændringer af prisen på et tons CO2 får nettoomkostningerne for de tre
alternativer til hhv. at falde og stige, men ændrer ikke på den indbyrdes rangorden.
Ingen transporten med lastbil 180 km fra Esbjerg til Fyn forbedrer nettoomkostningerne
for bortskaffelse på land, men rangordenen ændres ikke.
Genanvendelsesvirksomheden har oplyst, at det ikke er realistisk, at transporten på
land sker med tog i stedet for med lastbil, idet containerne er specialkonstruerede og
ikke umiddelbart kan lastes over på tog.
Der er af illustrative grunde foretaget en beregning, hvor det antages, at der anvendes
tog fra Esbjerg til Nyborg og derfra med lastbil det sidste stykke til
genanvendelsesvirksomheden. I denne beregning indgår ikke eventuelle ændringer på
omkostningerne for selve transporten (andre containere, anden pris med tog etc.).
Ændringen i transportform næsten halverer værdien af miljøbelastningene af transport
på land. Dette har imidlertid kun ringe indflydelse på de samlede nettoomkostninger, og
rangordenen forbliver uændret.