De mere ressourceforbrugsorienterede emner som selve ressourcetrækket og produktets holdbarhed ses som mindre betydningsfuldt end emnerne knyttet til det ydre miljø. Om lang holdbarhed og opgraderingsmulighed er en miljømæssig fordel, afhænger meget af det enkelte produkt, og holdbarheden tillægges kun begrænset vægt, mens muligheden for opgradering tillægges nogen vægt. Det samme gælder ressourcetrækket, som ikke videnskabeligt ses som meget betydende, men dog tillægges nogen vægt. Styrkeknappen får ikke tildelt en score her, da den videnskabelige holdning primært skal ses som en reference. Videnskaben er ikke en primær aktør i relation til markedsmekanismerne. 1.2 Miljøpositive forbrugereDe miljøpositive forbrugeres holdning er taget fra projektet "Forbrugernes holdninger og interesse for køb af grøn elektronik" Miljøprojekt nr. 688, 2002.
Bly opfattes generelt af de miljøpositive forbrugere som et vigtigt stof at undgå, men der er endnu ikke konkurrencemæssigt fokus på bly og tungmetaller, hvorfor det ikke fylder helt så meget som f.eks. energiforbruget i den miljøpositive forbrugers bevidsthed. Det samme gælder genanvendelighed, der som et generelt emne er højt placeret i den miljøbevidste forbrugers tanker, men som sikkert mangler det specifikke fokus for at opnå den højeste placering. Reklame for grøn pc'er og de miljømæssige konsekvenser af elektronikskrot har dog fanget en del af de miljøpositive forbrugere. Indholdet af farlige kemiske stoffer fylder ikke helt så meget, som man kunne forvente på baggrund af den seneste offentlige bevågenhed omkring f.eks. bromerede flammehæmmere. Emnet er nok stadig lidt diffust for forbrugeren, selv om det som generelt emne har en plads i bevidstheden, ikke mindst fordi det er tæt knyttet til sundhedsaspektet. Igen tillægges de ressourceknyttede emner ikke den højeste betydning, som det også er tilfældet i den videnskabelige holdning. Styrkeknappen tildeles scoren 4 udfra, at miljøspørgsmål betyder en del for den miljøbevidste forbrugers valg, men miljø er stadig en underordnet parameter i forhold til pris og kvalitet. 1.3 Miljøneutrale forbrugereDen miljøneutrale forbruger er som aktørgruppe de forbrugere, som ikke falder inden for de miljøpositives rækker. Der er her tale om ca. 2/3 af forbrugermassen. Scoringen nedenfor er baseret på projektet "Forbrugernes holdninger og interesse for køb af grøn elektronik" Miljøprojekt nr. 688, 2002.
Opgraderingsmuligheden er interessant i noget omfang for den miljøneutrale forbruger, men er snarere knyttet til ønsket om en lang funktionsmæssig levetid end til det miljørigtige i opgradering. Energiforbruget tillægges begrænset vægt, primært udfra et ønske om at spare på elregningen, mens alle andre miljøemner ikke tillægges nogen vægt overhovedet. Den miljøneutrale forbruger forholder sig ikke til miljø i sin hverdag - derfor opnår gruppen kun en styrke "1". Men der er potentialer, da denne forbrugergruppe ikke er miljøskeptikere, men uvidende og uden muligheder for at have miljø på indkøbssedlen ved køb af elektronik. 1.4 Offentlige indkøbereDenne aktørkategori er også nogenlunde dækkende for de professionelle, private indkøbere, altså f.eks. indkøbere i større firmaer. De offentlige indkøbere foretager enten deres egne indkøb, eller de benytter sig af SKI's rammekontrakter. I denne vurdering indgår en kombination af begge indkøbs.
Indholdet af kemiske stoffer og produktets genanvendelighed tildeles en betydelig vægt, idet f.eks. indkøbsvejledninger og SKI stiller krav til indholdet af kemiske stoffer. SKI stiller krav om bly og tungmetaller, men offentlige indkøbere over en bred kam gør det stort set ikke, hvorfor emnet tildeles en begrænset betydning. Det samme gælder for emnet ressourceforbrug og de hertil relaterede emner holdbarhed og opgraderingsmulighed. Mens SKI tillægger miljø en stor vægt i deres rammekontrakter, gøres der ikke meget i forbindelse med andet offentligt indkøb, og styrkeknappen sættes således til "2". 1.5 DetailleddetDenne aktørkategori dækker over både indkøbere og ekspedienter i detailleddet. Scoren er her fastlagt udfra, hvad detailleddet opfatter, at kunderne efterspørger. Dels jf. undersøgelsen "Forbrugernes interesse og mulighed for køb af grøn elektronik" - Miljøprojekt nr. 688, 2002 og dels jf. de gennemførte interviews i projektet.
Detailleddet inddrager kun i yderst sparsomt omfang miljøparametre i indkøb og salg af produkter, og aktørgruppen tildeles derfor styrkeknappen "1". 1.6 ProducenterScoren er her fastlagt efter, hvilke miljøaspekter producenterne arbejder med i deres produktudvikling. Aktørgruppen dækker både indenlandske og udenlandske producenter.
Energiforbruget er en anerkendt parameter hos denne aktørgruppe, både udfra et videnskabeligt synspunkt og udfra et samfundsmæssigt synspunkt. Bly og tungmetaller ses af flere og flere som et godt salgsargument, og der er også EU lovgivning på vej. Blyfri lodning er et emne, som tiltrækker sig voksende opmærksomhed. Forbrug af ressourcer har været knyttet til f.eks. "Kreislaufswirtschaftsgesetz" i Tyskland og lignende tiltag i Asien, og det er også en del af tilbagetagningsproblematikken - derfor er ressourceforbruget stadig et relativt stort fokus for mange producenter. Kemiske stoffer er et emne, som har været svært at styre og synes ikke at tiltale kunderne så meget som andre emner - man har ikke taget det op over en bred kam, selv om udfasning af de mest problematiske bromerede flammehæmmere sker, og der er lovgivning i støbeskeen. Holdbarhed ses videnskabeligt ikke som en særligt vigtigt parameter, da miljøproblemer ofte relateres til produktion, brug og bortskaffelse for de fleste produkter, og dette afspejles i virksomheders holdning, selv om kunderne tillægger det vægt. Lang holdbarhed opfattes ikke som en kvalitetsparameter af elektronik. Opgraderingsmulighed er der ikke meget fokus på her, selv om nogle producenter begynder at åbne øjnene for det. Opgraderbarhed er ikke en primær salgsparameter, selv om det kan give god mening både miljømæssigt og funktionsmæssigt. Ses producenter over en bred kam, tildeles kun styrke "3", fordi mange mindre producenter, som leverer til det danske marked, ikke er kommet særligt langt, mens de store er ret langt. Der er således en relativt stor spredning på styrkeknappen inden for aktørgruppen. 1.7 MyndighederScoren er her fastlagt ud fra bl.a. miljømærkekriterierne for elektronikprodukter, der ses som et udtryk for den politiske holdning, også i Danmark. Det svarer langt hen ad vejen til den videnskabelige holdning, dog med visse politiske prioriteringer, som er inddraget i vurderingen. F.eks. ønsker man i Danmark en større indsats over for kemiske stoffer.
Indholdet af kemiske stoffer rangerer også højt i prioriteringen. I tildelingen af score "4" er navnlig lagt vægt på de seneste års fokus på bromerede flammehæm. Ressourceproblematikken er også et traditionelt område, som var meget i fokus, da bortskaffelse af elektronikprodukter ikke var reguleret, og som stadig tiltrækker sig en del opmærksomhed. Indholdet af bly og tungmetaller tildeles nogen vægt fra myndighedernes side som en del af den generelle indsats omkring udfasning af bly. Spørgsmålene omkring holdbarhed og opgraderingsmulighed er først for nylig blevet vist begrænset opmærksomhed. Disse emner er komplekse, men kan vokse i bevidstheden hos myndighederne, efterhånden som emnerne og deres regulering forstås bedre. Derimod har genanvendelse været på dagsordenen bl.a. i forbindelse med bortskaffelsesbekendtgørelsen fra 1998. Niveauet for styrkeknappen er fastsat på baggrund af myndighedernes igangværende, aktive indsats for at påvirke de andre aktørgrupper og udvikle diverse støtteværktøjer
|
|