Vurderingerne er primært foretaget på baggrund af eksisterende litteratur m.m.
Herunder er specielt gennemgået de enkelte informationsredskaber og værktøjer som
miljø- og energimærker, miljøvejledninger, deklarationsordninger,
indkøbsspecifikationer, kampagner m.m. Endvidere har projektgruppen opsamlet de
erfaringer, som er fremkommet i en række tidligere gennemførte miljøprojekter inden for
forbrugerelektronikområdet (se referencelisten i kapitel 6).
Som supplement til dette er der gennemført et dialogmøde med forbrugere, hvor
forbrugernes viden om og holdninger til mindre miljøbelastende forbrugerelektronik blev
diskuteret i relation til deres indkøbsvaner, måder at skaffe information om produkterne
m.m. Endvidere er der gennemført møder og interviews med en række detailhandlere,
suppleret med besøg i butikker og anonyme butikscheck. En sådan direkte kontakt med
detailhandelen inden for forbrugerelektronik har ikke tidligere været gennemført, og det
har givet mange værdifulde input til den samling af strategiforslag, der er udarbejdet i
projektet.
I projektet er producenterne, detailhandelen og forbrugerne (opdelt i de miljøpositive
og de miljøneutrale) udpeget som centrale aktører til fremme af markedet for mindre
miljøbelastende forbrugerelektronik - godt suppleret af myndighedernes indsats.
Den generelle miljøbevidsthed er klart i bund hos de miljøneutrale forbrugere, som
udgør ca. 2/3 af forbrugermassen, og hos detailhandelen, mens bevidstheden er højere hos
myndigheder, producenter, nogle offentlige/professionelle indkøbere og hos de
miljøpositive forbrugere.
Det er svært at forestille sig en kæde bestående af udbud, afsætning og
efterspørgsel efter mindre miljøbelastende produkter, uden at bevidstheden er høj hos
alle centrale aktører. Den meget lille miljøbevidsthed hos navnlig den miljøneutrale
forbruger og i detailhandelen er derfor udtryk for, at der er huller i miljøinformaæden.
Der findes allerede adskillige miljø- og energimærker på elektronikområdet, hvilket
i sig selv er med til at skabe en vis forvirring. Der er desuden meget stor forskel på
dels, hvor kendte de forskellige mærker er, og dels hvilke produktgrupper, de er slået
igennem på. De mest udbredte mærker (målt på hvor mange elektronikprodukter, der er
mærket) er Energy Star og TCO, som begge anvendes globalt.
Flere af de store producenter af forbrugerelektronik bruger aktivt kriterierne bag de
forskellige mærker samt vejledninger og andre værktøjer i deres udviklingsarbejde -
også selv om de generelt har valgt ikke at ansøge om miljømærkerne. Til gengæld er
miljø ikke kommet på dagsordenen i afsætningsleddet på det private forbrugermarked,
hverken hos detailhandelen eller hos forbrugerne. Både det gennemførte dialogmøde og
dialogen med detailhandelen understreger, at mærker og anden miljøinformation kun bruges
sporadisk og ikke indgår i de daglige købs-/salgssituationer. Der er stadig langt fra de
gode intentioner, som forbrugerne giver udtryk for i flere undersøgelser, og til den
reelle handling i butikkerne.
Med andre ord synes flere af de udviklede informationsredskaber at have haft større
effekt over for sekundære målgrupper som producenterne end over for primære målgrupper
som forbrugerne set i lyset af, hvem der anvender redskaberne eller den miljøviden, som
redskaberne indeholder.
En medvirkende årsag til den manglende gennemslagskraft over for de primære
målgrupper kan være, at værktøjerne er udviklet relativt isoleret, dvs. ikke ud fra en
konkret vurdering af aktørgruppernes behov for information. En fremtidig indsats bør
derfor rettes mod at involvere de centrale aktører ud fra deres egne ønsker og behov. I
og med at aktørerne er meget forskellige og har forskellige interesser, både
aktørgrupperne i mellem og inden for de enkelte aktørgrupper, er det nødvendigt at
inddrage flere områder i en samlet satsning.
Flere af de eksisterende informationsværktøjer kan på nuværende tidspunkt siges at
bære miljøinformation hele vejen fra producenter og videre til detailhandlens
ekspedienter og forbrugerne - men kun på det tekniske plan. Såvel udbredelsen af
informationsværktøjerne og dermed forbrugernes kendskab til dem mangler - lige som den
generelle miljøbevidsthed i relation til elektronikprodukter er meget begrænset. Dermed
bliver den tekniske information ikke omsat til handling og aktive valg eller fravalg.
De mange forskellige mærker, som lanceres og promoveres uden at blive koordineret, har
endvidere skabt en situation, hvor der kan siges at være en vis over-information. Dette
er uheldigt, fordi ingen af mærkerne for alvor er slået igennem i forbrugernes
bevidsthed, og erfaringerne viser, at der skal en massiv indsats til, for at det sker. En
god koordinering og ikke mindst en afklaring og fokusering på et eller meget få mærker
synes at være nødvendig, hvis mærkerne skal opnå en reel gennemslagskraft i afsætning
af "grønne" elektronikprodukter.
En samlet konklusion på spørgsmålet "Hvad er grøn elektronik?" peger på,
at der er en vis enighed om, at emner som holdbarhed, energiforbrug og i noget omfang de
også sundhedsrelaterede emner omkring bly, tungmetaller og kemiske stoffer er centrale i
opfattelsen af grøn elektronik. Det kan derfor være disse emner, som kampagner,
informationsmateriale etc. skal fokusere på rent indholdsmæssigt. Navnlig de
sundhedsrelaterede emner er "tæt på kroppen" og derfor måske mere vedkommende
for mange forbrugere end emner som holdbarhed og energiforbrug. Til gengæld er
producenter og til dels også detailhandlere ikke begejstrede for at sætte fokus på
potentielle sundhedsproblemer, da det kan sætte produkterne i et dårligt lys.
Det er ikke nødvendigvis de videnskabeligt fastlagte vigtige emner, som er bærende
for en styrket udvikling hen imod, at mindre miljøbelastende produkter opnår en større
markedsandel. Producenternes prioritering af hensynene svarer meget godt til det
videnskabeligt beviste, mens prioriteringen blandt andre centrale aktører, og her ikke
mindst de miljøneutrale forbrugere, er anderledes og måske mere subjektivt styret. Man
kan sige, at producenternes værdigrundlag er overvejende objektivt, hvilket i princippet
sikrer, at objektive, videnskabeligt underbyggede værdier bygges ind i produkterne, men
at produkterne og den "pakke" af miljøhensyn, som de repræsenterer, ikke
nødvendigvis skal sælges med objektive/ videnskabelige argumenter. Dette understreges
af, at "den videnskabelige sandhed" er stykket sammen af vurderinger af
enkeltstående miljøforhold. Den videnskabelige sandhed giver således ikke det
endegyldige svar på, hvordan de enkelte miljøforhold skal vægtes i forhold til hinanden
- eller i forhold til andre hensyn. Begge forbrugergruppers fokusering på holdbarheden er
f.eks. et eksempel på, at et hensyn, der ikke videnskabeligt ses som så vigtigt, kan
være en subjektivt orienteret indgang til at øge afsætningen af produkter, som også
har andre og objektivt set mere vigtige miljømæssige fordele.
Dette understreges af, at forbrugerne i det gennemførte dialogmøde gav udtryk for, at
budskaber om sundhed og affald var temaer, som de potentielt ville reagere på, hvis de
skulle tage et ekstra hensyn ved køb af elektronik. Energiforbruget kan til dels vække
forbrugernes opmærksomhed, men flere mener, at økonomien bag forbruget ikke motiverer
tilstrækkeligt alene, fordi det er forholdsvis lavt.
I forhold til at få miljø med ud på markedet som en del af udbud og efterspørgsel
er der flere aspekter, som er værd at overveje nærmere.
Mange producenter er i dag meget opmærksomme på miljøforholdene og arbejder aktivt
med at forbedre disse i forbindelse med produktudviklingen. For at fastholde
producenternes interesse og motivation - som i dag i høj grad er baseret på lovkrav og
en vis grad af almen samfundsinteresse - er det vigtigt at stimulere efterspørgslen efter
de mindst miljøbelastende produkter. F.eks. vil det være hensigtsmæssigt, hvis
detailhandlerne stillede krav til producenterne om at tage miljøhensyn, når et nyt
produkt blev modnet og sat i masseproduktion. På dette tidspunkt er prislejet for det
givne low-cost produkt endnu ikke fastlagt, og derfor kunne der ifølge en af de
interviewede detailhandlere1 i
princippet være et vist spillerum. Når først det billige produkt er på markedet, er
prisen den eneste parameter, og her er det meget vanskeligt at ændre på produkterne,
hvis det medfører selv små prisstigninger.
Direkte kontakt med detailhandelen viser, at der er et stort potentiale for at opbygge
viden om miljø og energi. I dag indgår disse aspekter ikke i paletten af
salgsargumenter. Dels fordi kunderne ikke spørger efter det, og dels fordi ekspedienterne
ikke har nogen viden til selv at bringe det på banen - selv om de evt. har en personlig
interesse for emnet. Det dialogmøde, der er gennemført i projektet, understreger også,
at forbrugerne ikke stiller miljø eller energikrav, når de køber elektronik. Også selv
om de er miljøbevidste på andre forbrugsområder.
Kontakten med detailhandlen viste desuden, at der i dag er en velfungerende
kommunikation mellem producenterne og ekspedienter i detailhandelen. Kommunikationen
handler ikke om miljø, men om produktudvikling og nye produkters tekniske
specifikationer. Denne kommunikation og kompetenceudvikling af ekspedienter kunne være en
platform for, at miljø indgår som endnu en informationsparameter fra producent til
ekspedient.
Nogle ekspedienter efterlyser mere information fra producenterne om miljøforholdene
ved deres produkter, ikke om producenternes miljøindsats generelt. Sådanne informationer
kunne bruges i vejledningen af interesserede kunder, idet ekspedienterne selv påpeger, at
de i mange tilfælde har en væsentlig indflydelse på, hvilket produkt en kunde ender med
at købe. Med mindre kunden næsten har besluttet sig på forhånd.
Det er samtidig klart, at der er stor forskel på detailhandelskæderne og deres
salgskoncepter. I butikker, der satser på, at kunderne selv finder frem til den rette
vare, kunne tydeligere mærkning og tilgængelig information på stedet (f.eks. via en pc
i butikken) gøre det lettere for miljøinteresserede kunder at inddrage miljøoplysninger
i deres valg. Dette forudsætter imidlertid en massiv indsats (kampagner m.m.) for at
vække forbrugernes interesse.
I andre detailkæder, der fokuserer mere på vejledning af kunderne, synes den mest
farbare vej at være videnopbygning hos ekspedienterne kombineret med et enkelt
informations-/dokumentationssystem. Dette må gerne være mere nuanceret end et
miljømærke, fordi flere nuancer giver flere muligheder for at diskutere miljø- og
energiforhold med kunderne.
For at kunne pege på fremtidige løsningsforslag har det i nærværende projekt været
nødvendigt at belyse detailhandlens struktur og handlemuligheder på et overordnet
niveau. Forståelsen af detailhandlens struktur og organisering er vigtig for at få
indsigt i kommunikationen mellem producent- og afsætningsleddet, indsigt i
kommunikationen mellem forbruger og ekspedient, samt indsigt i miljø som en
konkurrenceparameter på produktniveau og på virksomhedsniveau. Derfor anbefaler
projektgruppen, at disse emner bliver belyst yderligere.
Relationen mellem forbruger og ekspedient blev også undersøgt i dialogmødet med
forbrugerne, og den tyder på, at forbrugerne er meget afhængige og påvirkelige over for
den information, de får gennem ekspedienterne i butikkerne. Der var dog en
holdningsforskel mellem yngre og ældre deltagere. De ældre forventer i højere grad en
bedre og mere traditionel service, hvor ekspedienten kan svare høfligt på de stillede
spørgsmål. De yngre forbrugere mener, at man som forbruger må "hjælpe sig
selv" for eksempel ved at anvende informationsmulighederne på internettet inden et
køb, og forventer ikke, at ekspedienten er ekspert. Internettet vil fremover blive den
primære informationskanal, både anvendt hjemmefra og i butikkerne.
På baggrund af den viden, der er indsamlet og bearbejdet i løbet af projektet, har
projektgruppen udarbejdet en række strategielementer, som hver især kan bidrage til at
udvikle markedet for mindre miljøbelastende forbrugerelektronik.
Strategielementerne er grupperet inden for 4 hovedområder:
- Miljøbevidsthed. Visionen er at få miljø ind på bronzepladsen (efter pris og
kvalitet/funktion), når folk køber ind. Denne tredjeplads er p.t. ubesat, og her kunne
miljø godt bide sig fast. Strategielementerne inden for dette område handler om
imageopbygning hos producenterne, miljø med i uddannelser og om forskellige typer
kampagner.
- Udbud. Der skal et større og tydeligere udbud af "grønne" produkter på
markedet, og producenterne skal i højere grad profilere deres indsats for også at
påvirke den generelle bevidsthed. Her handler strategielementerne bl.a. om benchmarking
af producenterne og synliggørelse af de forretningsmæssige aspekter - samt ikke mindst
at arbejde for et større udbud af grønne produkter.
- Afsætning. Relevante miljøoplysninger skal være let tilgængelige i
købs-/salgssituationen, og de skal bruges aktivt. Desuden er opbygning af viden og
motivation i detailleddet afgørende. Strategielementerne inden for dette område
fokuserer især på at sikre passende miljøinformation på/ved produkterne, opbygning af
viden og motivation i detailleddet, oversættelse af miljøteknisk information til
værdier og gode historier samt om benchmarking af detailhandelens miljøindsats.
- Efterspørgsel. Kunderne skal tænke på miljø/sundhed/bæredygtighed, når de vælger,
og de skal stimuleres til at vælge "grønt". Strategielementerne handler her
bl.a. om at gøre det lettere forbrugerne at skaffe miljøinformationer før og under
køb, om incitamenter til at købe grønt og om målrettet indsats over for professionelle
indkøbere.
Inden for hvert af de 4 hovedområder er der en række muligheder, som kan kombineres
på forskellig vis. Ikke alle 22 strategielementer behøver at finde anvendelse - nogle er
mere centrale end andre. Således er det oplagt, at videnopbygning i detailleddet
kombineret med synlighed over for forbrugerne, når de køber ind, er meget vigtigt. Det
samme er et effektivt system til formidling af dokumenterede miljøoplysninger fra
producenterne til de andre aktører i værdikæden. Samtidig skal en fremtidig indsats
formentlig bestå af flere forskellige elementer med fælles fokus for at have en
virkning, og der skal ske en effektiv koordinering mellem de forskellige elementer og
involverede aktører.
Selv om en fremtidig indsats fra myndighederne godt kan bidrage til at stimulere
markedet for mindre miljøbelastende elektronik, er en myndighedsindsats ikke i sig selv
nok til at skabe og udvikle markedet. Her må de centrale aktører i varekæden selv på
banen, hvilket flere af de foreslåede strategielementer da også lægger op til. Men
f.eks. detailhandelen ser ikke sig selv som initiativtager på miljøområdet. Her må
myndighederne gå forrest og definere, hvad der miljømæssigt er godt og mindre godt og
fastlægge mål ud fra dette. Så vil detailhandelen gerne involveres i at udmønte
målene i praksis.