| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
OMIT - Vejledning til miljø-opgørelse/dokumentation af international
godstransport
OMIT-værktøjet er udviklet til at beregne energiforbrug og emissioner for
international godstransport til og fra Danmark. Udviklingen er finansieret af
Miljøstyrelsens program til fremme af renere produkter. I og med OMIT dækker
internationale transporter, er den et supplement til Trafikministeriets nationale
beregningsmodel TEMA2000 (COWI, 2000).
OMIT er udført i år 2000 og 2001 af:
Institut for Transportstudier, TetraPlan A/S, Institut für Energie- und
Umweltforschung Heidelberg GmbH, International Transport Danmark, Danmarks Rederiforening,
Banestyrelsen, Kombi Dan A/S og DSB Trafikplanlægning og Miljø.
TEMA2000 og OMIT bygger på det samme datagrundlag for så vidt angår
skibsberegningerne, da søfart er et internationalt erhverv. For baneberegningerne har det
været nødvendigt at skaffe nye europæiske data, da togenes størrelse, energiforsyning
og dermed miljøbelastningen afhænger af, hvilket land de befinder sig i. Endelig er data
for lastbiler baseret på en række simuleringer for en 48 ton lastbil i TEMA2000. Dette
giver en forøgelse af energiforbrug og emissioner i forhold til den typiske europæiske
40 ton eksportlastbil, en afvigelse man bør kompensere for ved at anvende de reelle km
per liter diesel.
Projektforløbet har været støttet af en følgegruppe, hvor følgende har deltaget:
Miljøstyrelsen, Trafikministeriet, Banestyrelsen, DSB Trafikplanlægning og Miljø,
Danmarks Rederiforening, Danske Speditører, Erhvervenes Transport Udvalg, International
Transport Danmark og Kombi Dan.
Udformningen og tilpasningen af OMIT og beregningsmodellerne til erhvervslivets behov
kunne ikke være sket uden hjælp fra mange sider. Derfor en stor tak til: Danfoss A/S,
DFDS Tor Line Group A/S, Central Soya European Proteins A/S, Energistyrelsen, A/S Roulunds
Fabriker, Scandlines A/S og Schenker-BTL A/S for deres tid og bidrag som det efter bedste
evne er forsøgt at inddrage i projektet.
Der er lagt vægt på, at OMIT skal være let at bruge. Det betyder også, at der kun
er begrænsede muligheder for at ændre på parametrene for transporterne. Udvælgelsen af
de værdier, der kan ændres på, er sket ud fra et væsentlighedskriterium: