I den tidligere affaldsdepotlov (Miljø- og Energiministeriets lovbekendtgørelse nr.
939 af 27. oktober 1996 af lov om affaldsdepoter) var det fastlagt, at miljø- og
energiministeren nedsætter et råd, Depotrådet, som skal følge myndighedernes
administration af loven og udarbejde en årlig redegørelse til miljø- og
energiministeren. Som led heri skal amtsrådene afgive en årlig indberetning til
Depotrådet om gennemførte aktiviteter og om den planlagte indsats, budgetter m.v. for de
kommende år. Kravet om en årlig redegørelse til miljø- og energiministeren blev
gennemført ved lov nr. 396 af 22. maj 1996 i forbindelse med, at beslutnings- og
godkendelseskompetencen vedrørende afværgeforanstaltninger på alle typer af
affaldsdepoter pr. 1. juli 1996 fuldt ud blev henlagt til amtsrådene. Denne bestemmelse
er videreført i jordforureningslovens §24.
I Miljø- og Energiministeriets cirkulære af 19. oktober 2000 blev kravene til
amtsrådenes og kommunalbestyrelsernes årlige indberetning for 2000 og 2001 fastlagt
(cirkulæret er vedlagt som bilag A). Indberetningen skal indeholde oplysninger om
jordforurening, uanset tidspunktet for den skete forurening eller hvordan forureningen er
sket, og uanset om det er en punktkilde eller en diffus kilde.
Den elektroniske indberetning sker i form af en total indberetning af data om alle
lokaliteter, der er eller har været berørt af forurening. Det betyder, at nogle
oplysninger vil være korrigeret i forhold til tidligere år, fordi der er sket nye
aktiviteter på tidligere indberettede lokaliteter. Erfaringen viser, at nogen data
indberettes med 1 års forsinkelse. Det betyder eksempelvis, at hvis man sammenligner
antallet af afværgeforanstaltninger i 2000 opgjort i denne redegørelse, med antallet af
gennemførte afværgeforanstaltninger opgjort i "Redegørelse om Jordforurening
2000", vil man konstatere, at antallet for 2000 er større i denne redegørelse end i
redegørelsen for 2000.
Den skriftlige indberetning har siden 1998 også indeholdt oplysninger om boringer ved
almene vandværker, som er lukket, eller hvor der er iværksat avanceret vandbehandling i
indberetningsåret.
Indberetningen er sket dels via edb-systemet ROKA (Registret Over Kortlagte Arealer),
dels via en skriftlig indberetning. Kommunerne har (via amterne) indberettet oplysninger
om forureninger, hvor de er tilsynsmyndighed, og om lukkede vandindvindinger. Tidsfristen
for indberetning har været 1. marts 2002. Indholdet af cirkulærets krav blev fastlagt af
miljø- og energiministeren efter drøftelser i Depotrådet den 21. september 2000.
På grund af visse uoverenstemmelser mellem de oplysninger, der var indgivet skriftligt
henholdsvis elektronisk vedr. aktiviteter i 2001, har Miljøstyrelsen i september 2002
bedt amterne om at gennemføre en kvalitetskontrol.
Depotrådet er nedsat i henhold til Jordforureningslovens § 24. Pr. 1. december 2002
har rådet følgende sammensætning:
Kontorchef Palle Boeck,
Miljøstyrelsen, 14. kontor
(formand)
Vicekontorchef Christian Bækgaard
Amtsrådsforeningen
Civilingeniør Rikke Vinten Nielsen
Frederiksberg Kommune
Miljøkonsulent Anne Marie Zinck
Landboforeningerne
Kontorchef Henrik Winther Nielsen,
Københavns Kommune, Miljøkontrollen
Direktør Jørn Gettermann
Københavns Amt
Fuldmægtig Niels Remtoft
Kommunernes Landsforening
Miljøkonsulent Camilla Mathiesen
Dansk Industri
Lektor Jens Chr. Tjell,
Danmarks Naturfredningsforening
Cand.tec.soc. Jens Andersen,
Dansk Vand- og Afløbsforening
Akademiingeniør, Cand. jur. Henrik Fausing
Danske Entreprenører
Sekretariat, Miljøstyrelsen, 14. kontor:
Irene Edelgaard
Inger Asp Fuglsang
Christina Burkal
Miljøkonsulent Anne Marie Zinck er indstillet af Dansk Familiebrug, De Danske
Landboforeninger og Landbrugsrådet i fællesskab. Cand. tec.soc. Jens Andersen er
indstillet af Danske Vand- og Afløbsforening og Foreningen af Vandværker i Danmark.
På jordforureningsområdet varetager amter, kommuner og Amternes Videncenter for
Jordforurening områder på det decentrale niveau. Amterne er de kompetente myndigheder
vedrørende kortlægningen og den offentlige undersøgelses- og afværgeindsats.
Kommunerne samarbejder med amterne om kortlægningen og varetager administrationen af
anmeldelsen af jord fra kortlagte arealer og offentlige vejarealer. Desuden varetager
kommunerne det generelle tilsyn. Amternes Videncenter for Jordforurening støtter amternes
decentrale opgavevaretagelse. Depotrådet og Miljøstyrelsen skal skaffe sig centralt
indblik i amternes opgavevaretagelse. Miljøstyrelsen har et særligt ansvar for at
initiere teknologiudvikling og fagligt administrationsgrundlag og Amternes Videncenter for
Jordforurening varetager praktiske og koordinerende opgaver vedrørende oprydning af
jordforurening, herunder videnopsamling.
Depotrådets opgaver er fastlagt i jordforureningsloven og i bekendtgørelse nr. 1046
af 16. december 1999 om Depotrådets sammensætning og virksomhed. Rådet skal sikre en
samlet viden om jordforureningsområdet, og dette skal bl.a. ske ved de årlige
indberetninger fra amterne. Rådet skal mere overordnet vurdere behovet for
teknologiudvikling og forudsættes hvert år at afgive en anbefaling vedrørende
principper og programområder. Depotrådet skal således følge myndighedernes
administration af jordforureningsloven og også rådgive miljøministeren i forbindelse
med udfærdigelse af regler efter jordforureningsloven.
Depotrådet har afholdt 2 møder i 2001.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|