| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2001
Den nye jordforureningslov trådte i kraft pr. 1. januar 2000. Det var en forudsætning
for lovforslaget, at den nye lov ikke ville medføre merudgifter i forhold til den
hidtidige indsats.
Den økonomiske ramme, der er til rådighed for den offentlige indsats på
jordforureningsområdet, er koncentreret om amternes bloktilskud, amternes
egenfinansiering samt de statsfinansierede tilskudsordninger værditabsordningen og
teknologiudviklingspuljen.
I 1996 indgik regeringen og Amtsrådsforeningen ved de årlige forhandlinger om
amternes økonomi aftale om en samlet ramme for opgaverne på jordforureningsområdet på
ca. 270 mio. kr. i 1997. Aftalen blev videreført i 1998, 1999, 2000 og 2001. I
forbindelse med finanslovsaftalen for 1997 blev der afsat yderligere 75 mio. kr. til grøn
beskæftigelse på jordforureningsområdet i 1997 samt 40 mio. kr. i hvert af årene 1998,
1999 og 2000. I 2000 blev udarbejdet et aktstykke, som indebar, at staten skal kompensere
kommunerne med 10 mio. kr. årligt fra og med 2000, mens amterne skal kompenseres med 10
mio. kr. årligt i perioden 2000-2002.
Rammen for 2001 er, som nævnt ovenfor, udvidet med 10 mio. kr. til amterne og 10 mio.
kr. til kommunerne. Midlerne skal dække amternes og kommunernes merudgifter i forbindelse
med administration af jordforureningsloven og tilhørende bekendtgørelser og
vejledninger, herunder kortlægning, styring af jordstrømme, påbud til forurenere,
rådgivning af borgerne etc., med henblik på at sikre en prioriteret offentlig
oprydningsindsats. Der er etableret et system, hvorefter kortlagte arealer løbende
registreres i matrikelregisteret. Indlægning af kortlagte arealer i matrikelregister
startede 1. januar 2001.
Den faktiske fordeling af ressourcerne i 2001 fremgår af tabel 3.1. Fordelingen af de
samlede ressourcer mellem stat og amter afspejler den decentralisering af opgaverne på
jordforureningsområdet, der fandt sted med indførelsen af affaldsdepotloven 1. september
1996, og som pr. 1. januar 2000 blev videreført med den nye jordforureningslov.
Tabel 3.1
Fordeling af ressourcer på jordforureningsområdet i 2001
|
Mio. kr. |
Bloktilskud amt |
191 |
Bloktilskud kommune |
10 |
Egenfinansiering |
141 |
Værditabsordning* |
18 |
Teknologipulje* |
15 |
I alt |
375 |
kilde: Miljøstyrelsen
*bevillingen.
Ressourceforbruget på jordforureningsområdet var jf. tabel 3.1. i 2001 375 mio. kr. I
1999 og 2000 var ressourceforbruget på jordforureningsområdet 325 mio. kr. henholdsvis
387 mio. kr.
Det samlede offentlige ressourceforbrug på jordforureningsområdet omfatter ydermere
udgifter afholdt af Banestyrelsen og Forsvaret. Med disse indsatsområder nåede den
offentlige indsats på jordforureningsområdet samlet op på ca. 392 mio. kr. i 2001.
De statslige ordninger, værditabsordningen og teknologiudviklingspuljen, er nærmere
beskrevet i kapitel 5 og kapitel 9, mens Banestyrelsens og Forsvarets indsats er
uddybet i kapitel 7. Amternes ressourceforbrug er nærmere beskrevet i tabel 3.2.
Tabel 3.2.
Amternes ressourceforbrug på jorudforureningsområdet i 2001, mio. kr.
|
Kort- lægning Regi-
strering og tilsyn |
Under- søgelser |
Projek- tering og
afværge- foranstalt- ninger |
Drift og moni- tering |
Tvær- gående projekter |
Samlet forbrug excl.
perso- nale |
Samlet forbrug incl.
perso- nale |
Københavns Amt |
5,8 |
7,4 |
26,2 |
9,4 |
0 |
48,9 |
67,2 |
Frederiksborg Amt |
2,1 |
6,1 |
8,5 |
2,1 |
0 |
18,8 |
25,1 |
Roskilde Amt |
1,3 |
2,0 |
9,9 |
2,4 |
0 |
15,6 |
22,2 |
Vestsjællands Amt |
4,5 |
- |
2,2 |
0,3 |
0,2 |
7,2 |
15,8 |
Storstrøms Amt |
1,4 |
1,4 |
2,5 |
1,0 |
0,1 |
6,4 |
12,2 |
Bornholms Amt |
- |
0,3 |
0,4 |
0,0 |
0,01 |
0,8 |
1,3 |
Fyns Amt |
0,3 |
7,2 |
5,5 |
1,0 |
0,3 |
14,3 |
26,9 |
Sønder- jyllands Amt |
2,3 |
1,3 |
1,1 |
0,1 |
0 |
4,8 |
10,4 |
Ribe Amt |
1,1 |
1,2 |
1,1 |
0,4 |
0,3 |
4,2 |
9,6 |
Vejle Amt |
4,2 |
2,3 |
13,0 |
1,1 |
0 |
20,5 |
25,5 |
Ringkøbing Amt |
- |
3,2 |
2,8 |
1,1 |
0,1 |
7,1 |
14,6 |
Århus Amt |
3,6 |
0,7 |
0,3 |
3,3 |
0 |
7,9 |
15,7 |
Viborg Amt |
1,1 |
1,3 |
2,4 |
0,7 |
0 |
5,5 |
11,2 |
Nordjyllands Amt |
3,5 |
3,0 |
5,2 |
0,7 |
0 |
12,4 |
20,8 |
Københavns Kommune |
0,9 |
7,2 |
24,4 |
2,7 |
0,1 |
35,3 |
44,0 |
Frederiksberg Kommune |
0,1 |
2,7 |
2,3 |
0,6 |
1,3 |
7,0 |
9,1 |
Total1 |
32,1 |
47,3 |
108,0 |
26,9 |
2,2 |
216,6 |
331,6 |
|
|
Kilde: Amternes skriftlige indberetning |
1 |
De præsenterede tal er afrundede. Der kan derfor være
afvigelser mellem summen af tallene i de enkelte kolonner og og kolonnen samlet forbrug
excl. personale. |
Amternes ressourceforbrug excl. administration (personaleforbrug) var 216,6 mio. kr. i
2001. Administration af jordforureningsområdet lagde beslag på 191,7 årsværk (antal
personer) i 2001. Værdien af et årsværk i de enkelte amter er skønnet til kr. 600.000
inkl. overhead. Dermed har amterne haft lønudgifter for samlet ca. 115 mio. kr. i 2001.
Amternes totale udgifter beløber sig derved til ca. 331,6 mio. kr.
Til sammenligning var amternes ressourceforbrug excl. administration 222,4 mio. kr. i
2000. og årsværkforbruget på 178,8 svarende til et samlet forbrug i 2000 på 329,6 mio.
kr. Tallene viser, at amternes samlede ressourceforbrug i 2001 var ca. 6 mio. kr. lavere
end i 2000 (ekskl. årsværk), men i 2001 2 mio. kr. større end i 2000 når
personaleforbruget medregnes.
Det fremgår af redegørelse om jordforurening for 2000, at amterne for 2001
budgetterede med et samlet forbrug inkl. årsværk på 377,1 mio. kr. i 2001, hvilket er
ca. 45 mio. kr. over det faktiske forbrug i 2001.
Forskellen mellem det budgetterede forbrug og det faktiske forbrug skyldes, at der ikke
er anvendt så mange ressourcer på projektering og afværgeforanstaltninger som
forventet.
Korrigeres amternes samlede udgifter på ca. 332 mio. kr., for amternes bloktilskud på
191 mio. kr., fremkommer amternes egenfinansiering på 141 mio. kr., jf. tabel 3.1. Der
ses her bort fra de 10 mio. kr., kommunerne får. Disse tal skal ses i forhold til aftalen
mellem regeringen og Amtsrådsforeningen i 1996 om ressourcer til jordforureningsområdet.
Her forpligtede amterne sig til at egenfinansiere 60 mio. kr. (1996-niveau) til området.
Amterne har i de seneste tre år tilført området flere penge, end de forpligtede sig til
i aftalen med regeringen.
Amternes indsats på jordforureningsområdet falder indenfor 3 hovedområder:
kortlægning, undersøgelse og afværgeforanstaltninger. Disse områder behandles i
henholdsvis afsnit 3.3, 3.4 og 3.5.
Pr. 31.12 2001 var i alt 6.349 lokaliteter kortlagt på V2, svarende til en
tilvækst på 1.056 i 2001. De 6.349 lokaliteter fordeler sig på 4.789 lokaliteter, som
er kortlagt på V2, og 1.560 lokaliteter, som er registreret efter den tidligere
affaldsdepotlov og derfor betragtes som kortlagt på V2.
Pr. 31.12.2001 var 4.322 lokaliteter kortlagt på V1, svarende til en stigning på
2.552 lokaliteter i løbet af 2001. Frem til jordforureningslovens ikrafttræden skete der
ikke en formel kortlægning af lokaliteter på V1.
Herudover er i alt 1.152 lokaliteter indberettet af kommunerne som forureninger, der
har fundet sted fra midten af 1996 og fremefter. Amterne har ikke nået at tage stilling
til kortlægning af disse lokaliteter. Antallet er en smule mindre end ved sidste
opgørelse pr. 31.12.2000, hvor der blev indberettet 1.170.
Samlet betyder det, at knapt 12.000 lokaliteter på den ene eller anden måde er
kortlagt/registreret hos de amtslige myndigheder.
Tabel 3.3.
Lokaliteter kortlagt på Vidensniveau 1(V1) og Vidensniveau 2(V2) pr. 31.12.2001.
|
Kortlagt på V1 pr.31.12.01 |
Tilvækst i antal V1 kortlagte i 2001 |
Kortlagt på V2 pr.31.12.01 |
Tilvækst i antal V2 kortlagte i 2001 |
Københavns Amt |
15 |
10 |
351 |
82 |
Frederiksborg Amt |
365 |
116 |
614 |
64 |
Roskilde Amt |
7 |
6 |
389 |
63 |
Vestsjællands Amt |
330 |
137 |
583 |
141 |
Storstrøms Amt |
23 |
20 |
433 |
49 |
Bornholms Amt |
6 |
1 |
74 |
6 |
Fyns Amt |
687 |
223 |
678 |
84 |
Sønderjyllands Amt |
0 |
-21 |
353 |
14 |
Ribe Amt |
275 |
213 |
277 |
50 |
Vejle Amt |
645 |
335 |
497 |
74 |
Ringkjøbing Amt |
309 |
141 |
416 |
98 |
Århus Amt |
365 |
306 |
518 |
103 |
Viborg Amt |
945 |
718 |
335 |
82 |
Nordjyllands Amt |
297 |
294 |
550 |
100 |
Københavns Kommune |
0 |
0 |
217 |
38 |
Frederiksberg Kommune |
53 |
53 |
64 |
8 |
I alt |
4322 |
25521 |
6349 |
10562 |
|
|
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001 |
1 |
I alt er 2598 indberettet, som kortlagt på V1 i 2001. |
2 |
I alt er 1033 indberettet, som kortlagt på V2 i 2001 |
Da kortlægningsprocessen indebærer, at nogle lokaliteter først kortlægges på V1, for
efter supplerende undersøgelser at overgå til V2, mens andre lokaliteter kortlægges
direkte på V2, ligesom lokaliteter kan udgå af kortlægningen på begge niveauer, er den
opgjorte tilvækst i tabel 3.3 udtryk for differensen mellem antallet af nykortlagte og
antallet af udgåede på begge niveauer. Da antallet af lokaliteter, der er V2 kortlagt i
2001 er mindre end end tilvæksten i forhold til 2000, må det konkluderes at nogle
lokaliteter, som blev kortlagt i 2000 ikke blev indberettet ved indberetningen for 2000
men først er indberettet ved indberetningen for 2001. Der er flere oplysninger om
lokaliteter, der udgår af kortlægningen, i afsnit 3.3.4.
Frem til jordforureningslovens trådte i kraft kortlagde amterne forurenede
arealer, hvor forureningen var sket før midten af 70erne, dvs. før
affaldsdepotlovens tidsgrænser. Det var desuden en forudsætning, at forureningen var
spildt, henlagt eller nedgravet, dvs. var en punktkilde. De arealer, som pr. 31.12.2001 er
kortlagt på V1 og V2, er derfor primært punktkildeforureninger. Af bilag A fremgår,
hvilke aktiviteter, der har været årsag til kortlægning af arealerne. Det fremgår, at
lokaliteter, hvor der har været aktiviteter som fyld-og losseplads, oplag af olie,
autoreparationsværksted, benzin- og servicestation, maskinindustri eller renseri, hver
især udgør de procentvis mest dominerende forureninger (er markeret med fed i bilag A og
er desuden præsenteret i tabel 3.4).
Amterne har ved V2-kortlægningen i 2001 (ligesom i 2000) prioriteret brancherne
autoreparationsværksteder, renserier, maskinindustri og benzin- og servicestationer
højt.
Tabel 3.4.
Kortlagte arealer, opgjort på Aktiviteter, som har været baggrund for kortlægning.
Kun aktiviteter, som udgør mere end 5%, er medtaget. Se i øvrigt bilag A.
Kilde : Amters og kommuners edb-indberetning1
|
Kortlagt på V1 til og med
2000 |
Kortlagt på V1 i 20012 |
Kortlagt på V2 til og med
2000 |
Kortlagt på V2 i 20013 |
Branche |
Antal |
% |
Antal |
% |
Antal |
% |
Antal |
% |
Autoreparations- værksteder |
155 |
8,3 |
436 |
14,8 |
389 |
6,5 |
126 |
10,9 |
Fyld- og lossepladser |
38 |
2,0 |
61 |
2,1 |
1738 |
29,2 |
103 |
8,9 |
Maskinindustri |
56 |
3,0 |
162 |
5,5 |
245 |
4,1 |
52 |
4,5 |
Renserier |
24 |
1,3 |
84 |
2,9 |
354 |
5,9 |
91 |
7,9 |
Benzin- og servicestationer |
1032 |
55,2 |
1220 |
41,5 |
806 |
13,6 |
165 |
14,3 |
Andre virksomheders oplag af olie o.l. |
143 |
7,6 |
234 |
8,0 |
571 |
9,6 |
150 |
13,0 |
Brancher I alt |
1870 |
- |
2938 |
- |
5949 |
- |
1156 |
- |
|
|
1 |
Enkelte lokaliteter kan være medtaget under flere
brancher. |
2 |
Vedrører 2598 lokaliteter, som er V1-kortlagt i 2001 |
3 |
Vedrører 1033 lokaliteter, som er V2 kortlagt i 2001 |
Også i 2001 udgjorde benzin- og servicestationer en meget stor andel af de arealer, der
blev kortlagt på V1. Det skyldes formentlig, at de mange tidligere benzin- og
servicestationer (ca. 6500), som er tilmeldt ordningen om Oliebranchens Miljøpulje og
endnu ikke har fået igangsat en oprydning, som konsekvens af den nye jordforureningslov
kortlægges. Kortlægningen af de mange benzin- og servicestationer gør, at de øvrige
aktiviteter der er årsag til kortlægning, procentvis får en mindre fremtrædende rolle.
Kortlægningen af diffust forurenede arealer, herunder også arealer, hvor der er
tilført forurenet fyldjord, er indtil videre kun sket i meget begrænset omfang. I løbet
af 2001 er der dog kortlagt 73 lokaliteter på V2 begrundet i forurening fra disse
aktiviteter. Dermed udgør de tilsammen 6,3 % af de lokaliteter, der blev kortlagt i
løbet af 2001. Af det samlede antal V2-kortlagte aktiviteter udgør diffus forurening og
tilført forurenet fyldjord dog kun 0,7 %. (Bilag A).
Det samlede kortlagte areal var pr. 31.12.2001 ca. 163 km2. 75 km2
er kortlagt på V2, mens de resterende 88 km2 er kortlagt på V1.
Det V2-kortlagte areal er således 4 km2 større end det areal, som var
kortlagt på V2 pr. 31.12.2000. Som de foregående år er der en klar tendens til, at de
nye lokaliteter, som kortlægges, er mindre end tidligere, da den stadig mere fintmaskede
kortlægning betyder, at det er forureninger af arealmæssigt mindre omfang, der
kortlægges. Det gennemsnitlige areal af samtlige V2-kortlagte lokaliteter er 11.800 m2
, mens det gennemsnitlige areal af de lokaliteter, der er V2-kortlagt i 2001, er 4.475 m2.
Den gennemsnitlige arealstørrelse for arealer kortlagt i 2001 er dermed en smule højere
end i 2000, hvor den gennemsnitlige arealstørrelse for de arealer, der blev kortlagt, var
3.717 m2.
Det gennemsnitlige areal af de V1-kortlagte lokaliteter er 18.119 m2, og de
er således i gennemsnit væsentligt større end V2-arealerne. Grunden til at det
gennemsnitlige V1-areal er større end det gennemsnitlige V2-areal, er at de branchetyper,
som p.t. er kortlagt på V1, typisk består af store arealer. De 10 aktivitetstyper med
det gennemsnitligt største V1-kortlagte arealer fremgår af tabel 3.5.
Tabel 3.5.
Gennemsnitlig arealstørrelse opgjort for de 10 aktivitetstyper, der fører til V1
kortlægning af de gennemsnitligt største arealer.
Aktivitetstyper |
Antal lokaliteter |
Gennemsnitlig areal i m2 |
Skovdrift |
26 |
703.050 |
Fyld- og lossepladser |
99 |
198.711 |
Industrilakering |
57 |
176.7961 |
Landbrugsmaskinstationer m.v. |
93 |
65.538 |
Gartnerier, frugtplantager, planteskoler |
95 |
51.648 |
Andet |
56 |
38.510 |
Tilført forurenet fyldjord |
3 |
36.424 |
Limfabrikker |
1 |
35.755 |
Skrothandler og produkthandler |
112 |
25.981 |
Træimprægneringsanstalter |
14 |
22.612 |
Kilde: Amter og kommuners edb indberetning pr. 31.12.2001.
Arealer som skove og gartnerier, frugtplantager og lignende kan kun kortlægges, hvis
forureningen skyldes en punktkilde, f.eks. en vaskeplads, eller hvis forureningen har en
punktkildelignende karakter. Opgørelsen i tabel 3.5. tyder på, at amterne ved
kortlægningen af disse arealtyper ikke i alle tilfælde har søgt at begrænse
kortlægningen på V1 til den del af arealet, som må formodes at kunne have en forurening
af punktkildelignende karakter. Det kortlagte areal bliver herved unødvendigt stort. Det
er ikke i overensstemmelse med kortlægningsvejledningens retningslinier om at afgrænse
forureningen til de aktiviteter, der kan være kilde til forurening, f.eks. en nedgravet
tank.
Det gennemsnitlige areal af de brancher, som oftest indgår i kortlægningen , jf.
tabel 3.4, er præsenteret i tabel 3.6.
Tabel 3.6.
Gennemsnitlig areal for de aktivitetstyper, der oftest fører til kortlægning.
Aktiviteter |
Gennemsnitligt areal i m2 |
Autoreparationsværksteder |
4.493 |
Fyld- og lossepladser |
198.411 |
Maskinindustri |
12.558 |
Renserier |
1.590 |
Benzin- og servicestationer |
2.961 |
Andre virksomheders oplag af olie o.l. |
10.249 |
Kilde: Amters og kommuners edb indberetning pr. 31.12.2001.
Jordforureningsloven forudsætter en parallel prioritering af de to hovedhensyn
menneskers sundhed og drikkevand. Det fremgår af flere amters skriftlige indberetning at
grundvandsbeskyttelsen generelt vægtes højest, og at arealanvendelseskonflikter
prioriteres lavt, med mindre forureningen udgør en akut trussel.
512 af de 1.033 lokaliteter, som blev V2-kortlagt i 2001, svarende til ca. 50%,
anvendes til formål, som er angivet i jordforureningslovens §6, stk.2 (bolig,
børneinstitution, eller offentlig legeplads samt rekreative områder, alment
tilgængelige områder, kolonihaver, sommerhusgrunde eller institutioner). Langt
hovedparten (483 lokaliteter eller 46.8%) er bolig eller børneinstitution og offentlig
legeplads og dermed inden for lovens indsatsområder. Heraf indgik kun én offentlig
legeplads. De resterende 550 lokaliteter, som er kortlagt i 2001, anvendes til andre
formål, men en stor del af disse ligger i lovens indsatsområder, idet de ligger i
områder, hvor forureningen kan have en skadelig virkning på grundvandet. Dette gælder
både områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande for almene
vandforsyningsanlæg. Ifølge indberetningen fordeler de sidste 53,2% sig på 20,5 % i
områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), 23,0 % i områder med
drikkevandsinteresser (OD), mens 9,4% ligger i områder med begrænsede
drikkevandsinteresser (OBD). En del af de lokaliteter, som ligger uden for områder med
særlige drikkevandsinteresser, vil dog kunne udgøre en risiko for forurening af
indvindingsoplande til almene vandforsyningsanlæg og dermed være inkluderet i
jordforureningslovens indsatsområder. Det er ikke p.t. muligt at opgøre antallet. En del
af de lokaliteter, der anvendes som bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads,
ligger desuden i OSD(42%) og OD (37%). Langt hovedparten af V2 lokaliteterne, som er
kortlagt i 2001, ligger således inden for jordforureningslovens indsatsområder.
Tabel 3.7:
Procentvis og antalsmæssig fordeling af lokaliteter kortlagt på V2, fordelt på
henholdsvis bolig, børneinstitution, offentlig legeplads, på drikkevandsområder.
|
V2 i 2001
(Antal) |
V2 i 2001 (Procent) |
V2 før 2001
(Antal) |
V2 før 2001
(Procent) |
Bolig, børneinstitution, Off. Legeplads |
483 |
46,8 |
1448 |
27,2 |
Områder med særlige
drikkevandsinteresser |
212 |
20,5 |
1566 |
29,5 |
Områder med drikkevandsinteresser |
238 |
23,0 |
1556 |
29,3 |
Områder med begrænsede
drikkevandsinteresser |
97 |
9,4 |
731 |
13,8 |
Kunne ikke knyttes til drikkevandsområde
|
3 |
0,3 |
15 |
0,3 |
I alt |
1.033 |
100,0 |
5316 |
100,0 |
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001
Ca. 10 % af kortlægningen på V2 i 2001 dækker arealer, som ligger i områder med
begrænsede drikkevandsinteresser. Af disse arealer er ca. 1/3 omfattet af § 6, stk. 2,
dvs. rekreative områder, alment tilgængelige områder, kolonihaver, sommerhusgrunde
eller institutioner, som amterne ifølge jordforureningsloven også skal kortlægge på V2
med henblik på amternes administration af tilladelser til ændrede arealanvendelser samt
anbefalinger og handlepligter.
Efter loven har boligejere, hvis ejendom kortlægges på V1, krav på at få ejendommen
undersøgt m.h.p. kortlægning på V2 inden for 2 år, efter at anmodningen er fremsat.
Frederiksborg og Vestsjællands Amt oplyser, at hver anden boligejer benytter sig af
muligheden. Det er ikke muligt på baggrund af indberetningen at se, om der er tale om en
generel tendens for hele landet.
3.3.4 Arealer, som udgår af
kortlægningen
Lokaliteter, som kortlægges efter jordforureningsloven eller tidligere blev
registreret efter affaldsdepotloven, kan udgå af kortlægningen på basis af fornyede
undersøgelser, afværgeforanstaltninger på arealet eller andet. Lokaliteter kan udgå
på kortlægningen på både vidensniveau 1 og 2. I tidens løb er 1.229 lokaliteter
fuldstændig udgået af kortlægningen, og på 443 lokaliteter er en del af arealet
udgået af kortlægningen. Baggrunden for, at de 1.229 lokaliteter er udgået af
kortlægningen, fremgår af nedenstående tabel 3.8.
Tabel 3.8.
Lokaliteter, som er udgået af kortlægningen fra 1987-2001, antal og baggrund for
beslutning.
Baggrund for sletning af
kortlægning |
I alt |
1987-1999 |
2000 |
2001 |
Antal |
Pct. |
Antal |
Pct. |
Antal |
Pct. |
Afværgeforanstaltning |
3541 |
243 |
30,1 |
58 |
37,2 |
53 |
20,0 |
Undersøgelser |
591 |
362 |
44,8 |
79 |
50,6 |
150 |
56,6 |
Andet (bl.a. revurdering,
fejlkortlægning, matrikulære ændringer) |
278 |
197 |
24,4 |
19 |
12,2 |
62 |
23,4 |
Ikke oplyst |
6 |
6 |
0,7 |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
I alt |
12291 |
808 |
100,0 |
156 |
100,0 |
265 |
100,0 |
|
|
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning
pr. 31.12.2001 |
1 |
Antallet afmeldinger begrundet i afværgeforanstaltninger
er betydelig lavere (222)i perioden 1987-2000, end hvad der fremgår af redegørelse om
jordforurening 2000. Det skyldes, at afværgeforanstaltninger på de pågældende
lokaliteter skete, inden lokaliteten blev kortlagt, hvorfor oplysningen om afmelding er
korrigeret. |
Frem til jordforureningslovens ikrafttræden dækker opgørelsen kun lokaliteter, som blev
afmeldt efter affaldsdepotloven, svarende til at udgå af kortlægningen på V2. De
arealer, som ryddes op og ikke når at blive kortlagt, indgår ikke i statistikken. Nogle
amter har tidligere indberettet sådanne lokaliteter som afmeldte, og de har i forbindelse
med indberetningen for 2001 ændret angivelserne i indberetningen. Det betyder, at
antallet af afmeldte lokaliteter fremstår som mindre pr. 31.12.2001, end det var pr.
31.12.2000.
Antallet af lokaliteter, der udgår af kortlægningen pr. år, er steget betydeligt de
seneste to år og særligt i 2001. Det skyldes, at arealer, der udgår efter kortlægning
på V1, nu også medregnes. Med den forøgede kortlægningsaktivitet, der kan ses efter
jordforureningslovens ikrafttræden, særligt i 2001, stiger antallet af lokaliteter, der
afmeldes. ligeledes.
Når en lokalitet er kortlagt på V2, gennemfører amterne supplerende undersøgelser
på de lokaliteter, som ligger inden for de offentlige indsatsområder, med henblik på at
få fastlagt det nærmere indsatsbehov.
I 2001 er der i hele landet gennemført 473 undersøgelser, heri ikke indregnet
kortlægningsundersøgelser. (Tabel 3.9)
En del af undersøgelserne har fundet sted på lokaliteter, der ikke har været
kortlagt på V2. Det drejer sig om lokaliteter, hvor amterne på
indrapporteringstidspunktet ikke havde taget stilling til, om en forurening, som var
lokaliseret ved undersøgelse, eller en restforurening efter oprydning, skulle
kortlægges.
Tabel 3.9.
Antal lokaliteter hvor der er gennemført offentligt finansierede undersøgelser i
2001.
|
2001 |
Københavns Amt |
25 |
Frederiksborg Amt |
50 |
Roskilde Amt |
17 |
Vestsjællands Amt |
6 |
Storstrøms Amt |
4 |
Bornholms Amt |
2 |
Fyns Amt |
12 |
Sønderjyllands Amt |
3 |
Ribe Amt |
2 |
Vejle Amt |
11 |
Ringkjøbing Amt |
7 |
Århus Amt |
11 |
Viborg Amt |
43 |
Nordjyllands Amt |
27 |
Københavns Kommune |
251 |
Frederiksberg Kommune |
2 |
I alt |
473 |
Kilde: Supplerende oplysninger fra amterne september 2002.
Forurening måles ikke kun i selve jorden men kan også være udvasket til grundvand
eller overfladevandsrecipienter (søer og vandløb)eller findes i jordens poreluft. (tabel
3.10).
Tabel 3.10.
Hyppighed af forureningskomponenter konstateret i forurenet jord1
|
Grundvand |
Jord |
Recipient |
Poreluft |
Andet |
Olie-benzin |
1346 |
4606 |
76 |
97 |
11 |
BTEX'er og lignende |
579 |
609 |
18 |
48 |
6 |
Fenoler |
135 |
71 |
9 |
4 |
- |
Andre aromatiske forbindelser |
35 |
67 |
3 |
3 |
- |
Diverse alifatiske forbindelser |
85 |
69 |
1 |
2 |
- |
Andre cykl. Og heterocykl. forb. |
3 |
8 |
- |
- |
- |
Tjære |
114 |
1587 |
6 |
7 |
1 |
Klorerede opløsningsmidler |
1018 |
739 |
25 |
266 |
55 |
Klorfenoler |
10 |
9 |
4 |
3 |
- |
Andre chlorerede aromat. forb. |
9 |
10 |
- |
- |
- |
Andre halogenerede aromater |
2 |
1 |
- |
- |
- |
Andre halogenerede alifater |
11 |
4 |
- |
- |
- |
Pesticider |
127 |
68 |
2 |
- |
- |
Tungmetaller |
144 |
2443 |
18 |
8 |
- |
Andre metaller |
51 |
334 |
4 |
1 |
- |
Cyanid |
16 |
37 |
- |
- |
- |
Overfladeaktivestoffer |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
Lossepladsperkolat |
277 |
212 |
39 |
27 |
- |
Lossepladsgas |
4 |
147 |
1 |
7 |
- |
Andet |
65 |
139 |
4 |
4 |
- |
I alt |
4032 |
11161 |
211 |
477 |
73 |
|
|
Kilde: Amters og Kommuners edb-indberetning |
1 |
Opgørelsen vedrører forureninger konstateret på i alt
6689 lokaliteter, hvoraf 5.025 er V2-kortlagt, 270 V1 kortlagt og 1389, hvor amtet endnu
ikke har taget stilling til kortlægning. Der kan indberettes op til 5
forureningskomponenter pr. lokalitet. |
I perioden 19942001 er der gennemført 568 amtsligt finansierede oprydninger(før
uddelegeringen i 1996 også statsligt finansierede) (tabel 3.11).
I 14 tilfælde er der desuden gennemført oprydning efter værditabsordningen på de
samme lokaliteter, som der er sket amtsligt finansierede oprydninger på. I alt er der
indberettet 115 oprydningsprojekter efter værditabsordningen på i alt 100 lokaliteter.
Oprydninger gennemført under værditabsordningen er beskrevet i kapitel 5.
Tabel 3.11.
Antal offentligt igangsatte oprydninger i perioden 1994 2001, excl. Oprydninger
under værditabsordningen.
Lovgrundlag |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
I alt
1994-2001 |
Offentligt finansieret (amt) 1 |
50 |
27 |
58 |
87 |
80 |
64 |
92 |
87 |
568 |
|
|
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning
pr. 31.12.2001, og supplerende oplysninger fra amterne september 2002. |
1 |
537 oprydningsprojekter er indberettet elektronisk.
Desuden er 8 projekter vedr. 2001 efterfølgende oplyst af amterne og 23
oprydningsprojekter vedr. 1994-2000 er ved en fejl faldet ud af indberetningen. Der er
derfor en forskel på 23 mellem summen af de enkelte kolonner og i alt kolonnen. Der har
været gennemført flere afværgeprojekter på samme lokalitet. De 537 oprydninger
vedrører i alt 512 lokaliteter. På 16 af 512 lokaliteter har der desuden også været
gennemført oprydninger af Oliebranchens Miljøpulje, og på andre 14 af 512 har der også
været gennemført oprydninger under værditabsordningen. En sammenligning med opgørelsen
af amtsligt finansierede oprydninger i 1994-2000 med jordforureningsredegørelsen for 2000
viser et fald på 34. Dette skyldes primært, at en række privat finansierede oprydninger
fejlagtigt tidligere har været indberettet som offentligt finansierede. Desuden er 20
oprydninger, som vedrørte tidligere indberetningsår de fleste vedr. 2000, blevet
indberettet ved indberetningen for 2001. |
Efter at der i 2000 var en stigning i antallet af amtsligt finansierede oprydninger
primært pga. en stigende oprydningsaktivitet i Københavns Kommune, er antallet af
amtsligt finansierede oprydninger faldet en smule, til trods for at oprydningsaktiviteten
i Københavns Kommune er steget yderligere.
Blandt de 87 afværgeprojekter, som er finansieret af amterne i 2001, er der en
overvægt af projekter på lokaliteter med boliger og børneinstitutioner set i forhold
til lokaliteter med drikkevandsinteresser. Dette kan forklares ved de mange projekter, som
Københavns Kommune har gennemført i børneinstitutioner.
Tabel 3.12.
Offentlig indsats(amt). Afværgeprojekter igangsat i 2001 opdelt på årsag til
indsats,
|
Bolig |
Børne- inst |
Off. Legepl |
OSD |
Indv. Alm vand |
Anden off indsat |
Andet |
I alt antal lokali- teter |
Københavns Amt |
4 |
|
|
6 |
|
|
|
9 |
Frederiksborg Amt |
|
|
|
2 |
3 |
|
|
3 |
Roskilde Amt |
5 |
|
|
4 |
|
1 |
1 |
9 |
Vestsjællands Amt |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
Storstrøms Amt |
1 |
|
|
|
|
|
|
1 |
Bornholms Amt |
1 |
|
|
|
|
|
|
1 |
Fyns Amt |
4 |
1 |
|
1 |
|
|
|
6 |
Sønderjyllands Amt |
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
Ribe Amt |
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
Vejle Amt |
2 |
|
|
|
|
|
|
2 |
Ringkjøbing Amt |
2 |
|
|
|
|
1 |
|
3 |
Århus Amt |
|
|
|
1 |
|
1 |
|
2 |
Viborg Amt |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
Nordjyllands Amt |
2 |
|
|
1 |
|
|
|
2 |
Københavns Kommune |
2 |
34 |
6 |
1 |
|
|
|
43 |
Frederiksberg Kommune |
2 |
|
|
2 |
|
|
|
2 |
I alt |
28 |
36 |
6 |
18 |
3 |
3 |
1 |
87 |
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001, supplerende oplysninger
fra amterne september 2002.
Det fremgår af tabel 3.12, at amterne generelt set ved prioriteringen af
oprydningsprojekter følger jordforureningslovens indsatsområder. 96% af oprydningerne
på de 87 lokaliteter ligger inden for indsatsområderne.
Afgravning og/eller rensning af jord er den dominerende afværgeforanstaltning på
forurenede grunde. Af tabel 3.13 fremgår det, at tendensen fra de foregående år
fortsætter, således at der igangsættes et mindre antal afværge-pumpninger, end der
gjorde tidligere. I kategorien afgravning/rensning af jord indgår også in-situ
oprensning, hvor jord renses uden opgravning.
Tabel 3.13.
Antal Igangsatte afværgeforanstaltning opgjort på type af afværgeforanstaltning.
Amtsligt finansierede projekter.
Afværgetype |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Afværgepumpning |
9 |
18 |
17 |
18 |
14 |
13 |
8 |
Jord bortgravning/rensning |
12 |
33 |
58 |
54 |
42 |
60 |
63 |
Immobilisering/afskæring |
5 |
|
16 |
8 |
6 |
7 |
3 |
Indeklima |
2 |
7 |
6 |
6 |
8 |
12 |
9 |
Lossepladsgas |
8 |
6 |
9 |
|
1 |
4 |
1 |
|
36 |
64 |
106 |
86 |
71 |
96 |
84 |
|
|
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning
pr. 31.12.2001. |
1 |
Der er indgår flere typer afværgeforanstaltning på
samme projekt. I 2001 vedrører opgørelsen oprydning på 79 lokaliteter, der er
indberettet elektronisk. |
Det er i en del tilfælde nødvendigt at have en kortere eller længere driftsperiode. Det
gælder både ved afværgepumpninger og foranstaltninger over for indeklima og
lossepladsgas samt ved in situ projekter.
Tabel 3.14 indeholder en oversigt over, hvor mange amtslige afværgeforanstaltninger,
der var i drift i 2001.
Tabel 3.14.
Antal amtsligt finansierede projekter med driftsfase i 2001.
Amt |
Antal |
Københavns Amt |
52 |
Frederiksborg Amt |
13 |
Roskilde Amt |
19 |
Vestsjællands Amt |
5 |
Storstrøms Amt |
16 |
Bornholms Amt |
0 |
Fyns Amt |
9 |
Sønderjyllands Amt |
5 |
Ribe Amt |
6 |
Vejle Amt |
6 |
Ringkjøbing Amt |
7 |
Århus Amt |
111 |
Viborg Amt |
4 |
Nordjyllands Amt |
4 |
Københavns Kommune |
10 |
Frederiksberg Kommune |
6 |
I alt |
173 |
Kilde: Supplerende oplysninger fra amterne september 2002
1 Incl monitering
I en række situationer vælger amterne at overvåge forureningsudbredelsen, f.eks.
spredning i retning af et grundvandsmagasin, hvorfra der indvindes drikkevand, eller i
retning af en bolig, hvor forureningen kan dampe op. Det fremgår af tabel 3.15, at
amterne i 2001 foretog moniteret ved ca. 160 lokaliteter. Det kan supplerende oplyses, at
moniteringen i 2001 i ca. 2/3 af tilfældene var rettet mod grundvandet. Potentiel
indtrængning af lossepladsgas og forureninger i indeklimaet havde også relativt stor
bevågenhed.
Tabel 3.15.
Igangværende monitering pr. 31.12.2001.
|
Antal lokaliteter, hvor
der moniteres |
Københavns Amt |
25 |
Frederiksborg Amt |
10 |
Roskilde Amt |
6 |
Vestsjællands Amt |
4 |
Storstrøms Amt |
25 |
Bornholms Amt |
1 |
Fyns Amt |
34 |
Sønderjyllands Amt |
3 |
Ribe Amt |
4 |
Vejle Amt |
23 |
Ringkjøbing Amt |
i.o.1 |
Århus Amt |
112 |
Viborg Amt |
32 |
Nordjyllands Amt |
3 |
Københavns Kommune |
1 |
Frederiksberg Kommune |
5 |
I alt |
187 |
Kilde: Supplerende oplysninger fra amterne september 2002
1 Ikke oplyst
2 Inkluderer også drift
Organiske forureninger kan under de rette betingelser nedbrydes til ufarlige
nedbrydningsprodukter. Hvis de rette betingelser er til stede, kan det være unødvendigt
at iværksætte afværgeforanstaltninger over for forureningen. Det er imidlertid vigtigt
at sikre, at nedbrydningen rent faktisk finder sted, samt at nedbrydningen foregår
hurtigt nok til, at forureningen ikke spreder sig og gør skade. Ifølge amternes
indberetning finder der overvågning sted med henblik på naturlig nedbrydning på 15
lokaliteter fordelt på 6 amter (Tabel 8.1).
Rådgivning om eksponeringsbegrænsende foranstaltninger kan anvendes som middel
til at imødegå eksponering for lettere forurenet jord.
I flere større byer, bl.a. Århus og København, har myndighederne i samarbejde med
embedslægevæsenet udsendt pjecer med gode råd om, hvordan man bedst undgår kontakt med
forureningen, og hvilke forholdsregler der bør tages. Amternes indberetninger beskriver
ikke i hvor stort omfang, rådgivning har været praktiseret.
Undersøgelser af forureninger fra specielt renserigrunde viser ofte en
forureningsspredning, som udover nedtrængning til grundvandsmagasiner, også berører
indeklimaet i flere naboejendomme, ofte boliger. Påvirkningen af den enkelte boligejendom
kan variere betydeligt fra store overskridelser tæt ved hotspots til mindre
overskridelser længere væk fra forureningsfanen. Fælles for disse sager er, at en
teknisk/økonomisk optimal indsats over for den samlede forurening kræver dyre,
langvarige undersøgelser og efterfølgende ofte omkostningstunge oprensninger. Det er
ofte en langsommelig proces set i forhold til de mere moderat påvirkede boligejendomme.
Derfor er der under Teknologiprogrammet for Jord- og Grundvandsforurening udarbejdet et
katalog, "Afværgekatalog tidlig indsats overfor indeklimapåvirkning",
med en række simple og billige afværgetiltag til at eliminere eller reducere
indeklimapåvirkninger fra jord- og grundvandsforurening. De beskrevne tiltag kan
iværksættes på et meget tidligt tidspunkt i undersøgelsesforløbet, hvor ved indeklima
påvirkningen hurtigt kan nedbringes, længe inden et endeligt afværgeprogram er fastlagt
over for den samlede forurening. Kataloget indeholder beskrivelse af 14 forskellige
metoder.
1 |
Det høje gennemsnitlige areal for industrilakering skyldes
primært én lokalitet. Gennemsnittet for de resterende 56 lokaliteter er 8.020 m2. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|