Redegørelse om jordforurening 2001

3 Amternes administration af jordforureningsområdet

3.1 Ressourceforbrug i 2001
3.2 Amternes indsats
3.3 Kortlægning
3.3.1 Status for kortlægning pr 31.12.2001
3.3.2 Aktiviteter der har været eller kan være kilde til forurening
3.3.3 Prioritering af kortlægningsindsatsen
3.3.4 Arealer, som udgår af kortlægningen
3.4 Prioritering/undersøgelse
3.5 Oprydning
3.5.1 Valg af afværgemetode
3.6 Andre indsatsformer
3.6.1 Overvågning
3.6.2 Naturlig nedbrydning
3.6.3 Rådgivning af beboere
3.6.4 Tidlig indsats overfor forurening af indeklima

3.1 Ressourceforbrug i 2001

Den nye jordforureningslov trådte i kraft pr. 1. januar 2000. Det var en forudsætning for lovforslaget, at den nye lov ikke ville medføre merudgifter i forhold til den hidtidige indsats.

Den økonomiske ramme, der er til rådighed for den offentlige indsats på jordforureningsområdet, er koncentreret om amternes bloktilskud, amternes egenfinansiering samt de statsfinansierede tilskudsordninger værditabsordningen og teknologiudviklingspuljen.

I 1996 indgik regeringen og Amtsrådsforeningen ved de årlige forhandlinger om amternes økonomi aftale om en samlet ramme for opgaverne på jordforureningsområdet på ca. 270 mio. kr. i 1997. Aftalen blev videreført i 1998, 1999, 2000 og 2001. I forbindelse med finanslovsaftalen for 1997 blev der afsat yderligere 75 mio. kr. til grøn beskæftigelse på jordforureningsområdet i 1997 samt 40 mio. kr. i hvert af årene 1998, 1999 og 2000. I 2000 blev udarbejdet et aktstykke, som indebar, at staten skal kompensere kommunerne med 10 mio. kr. årligt fra og med 2000, mens amterne skal kompenseres med 10 mio. kr. årligt i perioden 2000-2002.

Rammen for 2001 er, som nævnt ovenfor, udvidet med 10 mio. kr. til amterne og 10 mio. kr. til kommunerne. Midlerne skal dække amternes og kommunernes merudgifter i forbindelse med administration af jordforureningsloven og tilhørende bekendtgørelser og vejledninger, herunder kortlægning, styring af jordstrømme, påbud til forurenere, rådgivning af borgerne etc., med henblik på at sikre en prioriteret offentlig oprydningsindsats. Der er etableret et system, hvorefter kortlagte arealer løbende registreres i matrikelregisteret. Indlægning af kortlagte arealer i matrikelregister startede 1. januar 2001.

Den faktiske fordeling af ressourcerne i 2001 fremgår af tabel 3.1. Fordelingen af de samlede ressourcer mellem stat og amter afspejler den decentralisering af opgaverne på jordforureningsområdet, der fandt sted med indførelsen af affaldsdepotloven 1. september 1996, og som pr. 1. januar 2000 blev videreført med den nye jordforureningslov.

Tabel 3.1
Fordeling af ressourcer på jordforureningsområdet i 2001

 

Mio. kr.

Bloktilskud amt

191

Bloktilskud kommune

10

Egenfinansiering

141

Værditabsordning*

18

Teknologipulje*

15

I alt

375

kilde: Miljøstyrelsen
*bevillingen.

Ressourceforbruget på jordforureningsområdet var jf. tabel 3.1. i 2001 375 mio. kr. I 1999 og 2000 var ressourceforbruget på jordforureningsområdet 325 mio. kr. henholdsvis 387 mio. kr.

Det samlede offentlige ressourceforbrug på jordforureningsområdet omfatter ydermere udgifter afholdt af Banestyrelsen og Forsvaret. Med disse indsatsområder nåede den offentlige indsats på jordforureningsområdet samlet op på ca. 392 mio. kr. i 2001.

De statslige ordninger, værditabsordningen og teknologiudviklingspuljen, er nærmere beskrevet i kapitel 5 og kapitel 9, mens Banestyrelsens og Forsvarets indsats er uddybet i kapitel 7. Amternes ressourceforbrug er nærmere beskrevet i tabel 3.2.

Tabel 3.2.
Amternes ressourceforbrug på jorudforureningsområdet i 2001, mio. kr.

 

Kort- lægning Regi- strering og tilsyn

Under- søgelser

Projek- tering og afværge- foranstalt- ninger

Drift og moni- tering

Tvær- gående projekter

Samlet forbrug excl. perso- nale

Samlet forbrug incl. perso- nale

Københavns Amt

5,8

7,4

26,2

9,4

0

48,9

67,2

Frederiksborg Amt

2,1

6,1

8,5

2,1

0

18,8

25,1

Roskilde Amt

1,3

2,0

9,9

2,4

0

15,6

22,2

Vestsjællands Amt

4,5

-

2,2

0,3

0,2

7,2

15,8

Storstrøms Amt

1,4

1,4

2,5

1,0

0,1

6,4

12,2

Bornholms Amt

-

0,3

0,4

0,0

0,01

0,8

1,3

Fyns Amt

0,3

7,2

5,5

1,0

0,3

14,3

26,9

Sønder- jyllands Amt

2,3

1,3

1,1

0,1

0

4,8

10,4

Ribe Amt

1,1

1,2

1,1

0,4

0,3

4,2

9,6

Vejle Amt

4,2

2,3

13,0

1,1

0

20,5

25,5

Ringkøbing Amt

-

3,2

2,8

1,1

0,1

7,1

14,6

Århus Amt

3,6

0,7

0,3

3,3

0

7,9

15,7

Viborg Amt

1,1

1,3

2,4

0,7

0

5,5

11,2

Nordjyllands Amt

3,5

3,0

5,2

0,7

0

12,4

20,8

Københavns Kommune

0,9

7,2

24,4

2,7

0,1

35,3

44,0

Frederiksberg Kommune

0,1

2,7

2,3

0,6

1,3

7,0

9,1

Total1

32,1

47,3

108,0

26,9

2,2

216,6

331,6

  
Kilde: Amternes skriftlige indberetning
1 De præsenterede tal er afrundede. Der kan derfor være afvigelser mellem summen af tallene i de enkelte kolonner og og kolonnen samlet forbrug excl. personale.


Amternes ressourceforbrug excl. administration (personaleforbrug) var 216,6 mio. kr. i 2001. Administration af jordforureningsområdet lagde beslag på 191,7 årsværk (antal personer) i 2001. Værdien af et årsværk i de enkelte amter er skønnet til kr. 600.000 inkl. overhead. Dermed har amterne haft lønudgifter for samlet ca. 115 mio. kr. i 2001. Amternes totale udgifter beløber sig derved til ca. 331,6 mio. kr.

Til sammenligning var amternes ressourceforbrug excl. administration 222,4 mio. kr. i 2000. og årsværkforbruget på 178,8 svarende til et samlet forbrug i 2000 på 329,6 mio. kr. Tallene viser, at amternes samlede ressourceforbrug i 2001 var ca. 6 mio. kr. lavere end i 2000 (ekskl. årsværk), men i 2001 2 mio. kr. større end i 2000 når personaleforbruget medregnes.

Det fremgår af redegørelse om jordforurening for 2000, at amterne for 2001 budgetterede med et samlet forbrug inkl. årsværk på 377,1 mio. kr. i 2001, hvilket er ca. 45 mio. kr. over det faktiske forbrug i 2001.

Forskellen mellem det budgetterede forbrug og det faktiske forbrug skyldes, at der ikke er anvendt så mange ressourcer på projektering og afværgeforanstaltninger som forventet.

Korrigeres amternes samlede udgifter på ca. 332 mio. kr., for amternes bloktilskud på 191 mio. kr., fremkommer amternes egenfinansiering på 141 mio. kr., jf. tabel 3.1. Der ses her bort fra de 10 mio. kr., kommunerne får. Disse tal skal ses i forhold til aftalen mellem regeringen og Amtsrådsforeningen i 1996 om ressourcer til jordforureningsområdet. Her forpligtede amterne sig til at egenfinansiere 60 mio. kr. (1996-niveau) til området. Amterne har i de seneste tre år tilført området flere penge, end de forpligtede sig til i aftalen med regeringen.

3.2 Amternes indsats

Amternes indsats på jordforureningsområdet falder indenfor 3 hovedområder: kortlægning, undersøgelse og afværgeforanstaltninger. Disse områder behandles i henholdsvis afsnit 3.3, 3.4 og 3.5.

3.3 Kortlægning

3.3.1 Status for kortlægning pr 31.12.2001

Pr. 31.12 2001 var i alt 6.349 lokaliteter kortlagt på V2, svarende til en tilvækst på 1.056 i 2001. De 6.349 lokaliteter fordeler sig på 4.789 lokaliteter, som er kortlagt på V2, og 1.560 lokaliteter, som er registreret efter den tidligere affaldsdepotlov og derfor betragtes som kortlagt på V2.

Pr. 31.12.2001 var 4.322 lokaliteter kortlagt på V1, svarende til en stigning på 2.552 lokaliteter i løbet af 2001. Frem til jordforureningslovens ikrafttræden skete der ikke en formel kortlægning af lokaliteter på V1.

Herudover er i alt 1.152 lokaliteter indberettet af kommunerne som forureninger, der har fundet sted fra midten af 1996 og fremefter. Amterne har ikke nået at tage stilling til kortlægning af disse lokaliteter. Antallet er en smule mindre end ved sidste opgørelse pr. 31.12.2000, hvor der blev indberettet 1.170.

Samlet betyder det, at knapt 12.000 lokaliteter på den ene eller anden måde er kortlagt/registreret hos de amtslige myndigheder.

Tabel 3.3.
Lokaliteter kortlagt på Vidensniveau 1(V1) og Vidensniveau 2(V2) pr. 31.12.2001.

 

Kortlagt på V1 pr.31.12.01

Tilvækst i antal V1 kortlagte i 2001

Kortlagt på V2 pr.31.12.01

Tilvækst i antal V2 kortlagte i 2001

Københavns Amt

15

10

351

82

Frederiksborg Amt

365

116

614

64

Roskilde Amt

7

6

389

63

Vestsjællands Amt

330

137

583

141

Storstrøms Amt

23

20

433

49

Bornholms Amt

6

1

74

6

Fyns Amt

687

223

678

84

Sønderjyllands Amt

0

-21

353

14

Ribe Amt

275

213

277

50

Vejle Amt

645

335

497

74

Ringkjøbing Amt

309

141

416

98

Århus Amt

365

306

518

103

Viborg Amt

945

718

335

82

Nordjyllands Amt

297

294

550

100

Københavns Kommune

0

0

217

38

Frederiksberg Kommune

53

53

64

8

I alt

4322

25521

6349

10562

  
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001
1 I alt er 2598 indberettet, som kortlagt på V1 i 2001.
2 I alt er 1033 indberettet, som kortlagt på V2 i 2001


Da kortlægningsprocessen indebærer, at nogle lokaliteter først kortlægges på V1, for efter supplerende undersøgelser at overgå til V2, mens andre lokaliteter kortlægges direkte på V2, ligesom lokaliteter kan udgå af kortlægningen på begge niveauer, er den opgjorte tilvækst i tabel 3.3 udtryk for differensen mellem antallet af nykortlagte og antallet af udgåede på begge niveauer. Da antallet af lokaliteter, der er V2 kortlagt i 2001 er mindre end end tilvæksten i forhold til 2000, må det konkluderes at nogle lokaliteter, som blev kortlagt i 2000 ikke blev indberettet ved indberetningen for 2000 men først er indberettet ved indberetningen for 2001. Der er flere oplysninger om lokaliteter, der udgår af kortlægningen, i afsnit 3.3.4.

3.3.2 Aktiviteter der har været eller kan være kilde til forurening

Frem til jordforureningslovens trådte i kraft kortlagde amterne forurenede arealer, hvor forureningen var sket før midten af 70’erne, dvs. før affaldsdepotlovens tidsgrænser. Det var desuden en forudsætning, at forureningen var spildt, henlagt eller nedgravet, dvs. var en punktkilde. De arealer, som pr. 31.12.2001 er kortlagt på V1 og V2, er derfor primært punktkildeforureninger. Af bilag A fremgår, hvilke aktiviteter, der har været årsag til kortlægning af arealerne. Det fremgår, at lokaliteter, hvor der har været aktiviteter som fyld-og losseplads, oplag af olie, autoreparationsværksted, benzin- og servicestation, maskinindustri eller renseri, hver især udgør de procentvis mest dominerende forureninger (er markeret med fed i bilag A og er desuden præsenteret i tabel 3.4).

Amterne har ved V2-kortlægningen i 2001 (ligesom i 2000) prioriteret brancherne autoreparationsværksteder, renserier, maskinindustri og benzin- og servicestationer højt.

Tabel 3.4.
Kortlagte arealer, opgjort på Aktiviteter, som har været baggrund for kortlægning. Kun aktiviteter, som udgør mere end 5%, er medtaget. Se i øvrigt bilag A.
Kilde : Amters og kommuners edb-indberetning1

 

Kortlagt på V1 til og med 2000

Kortlagt på V1 i 20012

Kortlagt på V2 til og med 2000

Kortlagt på V2 i 20013

Branche

Antal

%

Antal

%

Antal

%

Antal

%

Autoreparations- værksteder

155

8,3

436

14,8

389

6,5

126

10,9

Fyld- og lossepladser

38

2,0

61

2,1

1738

29,2

103

8,9

Maskinindustri

56

3,0

162

5,5

245

4,1

52

4,5

Renserier

24

1,3

84

2,9

354

5,9

91

7,9

Benzin- og servicestationer

1032

55,2

1220

41,5

806

13,6

165

14,3

Andre virksomheders oplag af olie o.l.

143

7,6

234

8,0

571

9,6

150

13,0

Brancher I alt

1870

-

2938

-

5949

-

1156

-

  
1 Enkelte lokaliteter kan være medtaget under flere brancher.
2 Vedrører 2598 lokaliteter, som er V1-kortlagt i 2001
3 Vedrører 1033 lokaliteter, som er V2 kortlagt i 2001


Også i 2001 udgjorde benzin- og servicestationer en meget stor andel af de arealer, der blev kortlagt på V1. Det skyldes formentlig, at de mange tidligere benzin- og servicestationer (ca. 6500), som er tilmeldt ordningen om Oliebranchens Miljøpulje og endnu ikke har fået igangsat en oprydning, som konsekvens af den nye jordforureningslov kortlægges. Kortlægningen af de mange benzin- og servicestationer gør, at de øvrige aktiviteter der er årsag til kortlægning, procentvis får en mindre fremtrædende rolle.

Kortlægningen af diffust forurenede arealer, herunder også arealer, hvor der er tilført forurenet fyldjord, er indtil videre kun sket i meget begrænset omfang. I løbet af 2001 er der dog kortlagt 73 lokaliteter på V2 begrundet i forurening fra disse aktiviteter. Dermed udgør de tilsammen 6,3 % af de lokaliteter, der blev kortlagt i løbet af 2001. Af det samlede antal V2-kortlagte aktiviteter udgør diffus forurening og tilført forurenet fyldjord dog kun 0,7 %. (Bilag A).

Det samlede kortlagte areal var pr. 31.12.2001 ca. 163 km2. 75 km2 er kortlagt på V2, mens de resterende 88 km2 er kortlagt på V1.

Det V2-kortlagte areal er således 4 km2 større end det areal, som var kortlagt på V2 pr. 31.12.2000. Som de foregående år er der en klar tendens til, at de nye lokaliteter, som kortlægges, er mindre end tidligere, da den stadig mere fintmaskede kortlægning betyder, at det er forureninger af arealmæssigt mindre omfang, der kortlægges. Det gennemsnitlige areal af samtlige V2-kortlagte lokaliteter er 11.800 m2 , mens det gennemsnitlige areal af de lokaliteter, der er V2-kortlagt i 2001, er 4.475 m2. Den gennemsnitlige arealstørrelse for arealer kortlagt i 2001 er dermed en smule højere end i 2000, hvor den gennemsnitlige arealstørrelse for de arealer, der blev kortlagt, var 3.717 m2.

Det gennemsnitlige areal af de V1-kortlagte lokaliteter er 18.119 m2, og de er således i gennemsnit væsentligt større end V2-arealerne. Grunden til at det gennemsnitlige V1-areal er større end det gennemsnitlige V2-areal, er at de branchetyper, som p.t. er kortlagt på V1, typisk består af store arealer. De 10 aktivitetstyper med det gennemsnitligt største V1-kortlagte arealer fremgår af tabel 3.5.

Tabel 3.5.
Gennemsnitlig arealstørrelse opgjort for de 10 aktivitetstyper, der fører til V1 kortlægning af de gennemsnitligt største arealer.

Aktivitetstyper

Antal lokaliteter

Gennemsnitlig areal i m2

Skovdrift

26

703.050

Fyld- og lossepladser

99

198.711

Industrilakering

57

176.7961

Landbrugsmaskinstationer m.v.

93

65.538

Gartnerier, frugtplantager, planteskoler

95

51.648

Andet

56

38.510

Tilført forurenet fyldjord

3

36.424

Limfabrikker

1

35.755

Skrothandler og produkthandler

112

25.981

Træimprægneringsanstalter

14

22.612

Kilde: Amter og kommuners edb indberetning pr. 31.12.2001.

Arealer som skove og gartnerier, frugtplantager og lignende kan kun kortlægges, hvis forureningen skyldes en punktkilde, f.eks. en vaskeplads, eller hvis forureningen har en punktkildelignende karakter. Opgørelsen i tabel 3.5. tyder på, at amterne ved kortlægningen af disse arealtyper ikke i alle tilfælde har søgt at begrænse kortlægningen på V1 til den del af arealet, som må formodes at kunne have en forurening af punktkildelignende karakter. Det kortlagte areal bliver herved unødvendigt stort. Det er ikke i overensstemmelse med kortlægningsvejledningens retningslinier om at afgrænse forureningen til de aktiviteter, der kan være kilde til forurening, f.eks. en nedgravet tank.

Det gennemsnitlige areal af de brancher, som oftest indgår i kortlægningen , jf. tabel 3.4, er præsenteret i tabel 3.6.

Tabel 3.6.
Gennemsnitlig areal for de aktivitetstyper, der oftest fører til kortlægning.

Aktiviteter

Gennemsnitligt areal i m2

Autoreparationsværksteder

4.493

Fyld- og lossepladser

198.411

Maskinindustri

12.558

Renserier

1.590

Benzin- og servicestationer

2.961

Andre virksomheders oplag af olie o.l.

10.249

Kilde: Amters og kommuners edb indberetning pr. 31.12.2001.

3.3.3 Prioritering af kortlægningsindsatsen

Jordforureningsloven forudsætter en parallel prioritering af de to hovedhensyn menneskers sundhed og drikkevand. Det fremgår af flere amters skriftlige indberetning at grundvandsbeskyttelsen generelt vægtes højest, og at arealanvendelseskonflikter prioriteres lavt, med mindre forureningen udgør en akut trussel.

512 af de 1.033 lokaliteter, som blev V2-kortlagt i 2001, svarende til ca. 50%, anvendes til formål, som er angivet i jordforureningslovens §6, stk.2 (bolig, børneinstitution, eller offentlig legeplads samt rekreative områder, alment tilgængelige områder, kolonihaver, sommerhusgrunde eller institutioner). Langt hovedparten (483 lokaliteter eller 46.8%) er bolig eller børneinstitution og offentlig legeplads og dermed inden for lovens indsatsområder. Heraf indgik kun én offentlig legeplads. De resterende 550 lokaliteter, som er kortlagt i 2001, anvendes til andre formål, men en stor del af disse ligger i lovens indsatsområder, idet de ligger i områder, hvor forureningen kan have en skadelig virkning på grundvandet. Dette gælder både områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande for almene vandforsyningsanlæg. Ifølge indberetningen fordeler de sidste 53,2% sig på 20,5 % i områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), 23,0 % i områder med drikkevandsinteresser (OD), mens 9,4% ligger i områder med begrænsede drikkevandsinteresser (OBD). En del af de lokaliteter, som ligger uden for områder med særlige drikkevandsinteresser, vil dog kunne udgøre en risiko for forurening af indvindingsoplande til almene vandforsyningsanlæg og dermed være inkluderet i jordforureningslovens indsatsområder. Det er ikke p.t. muligt at opgøre antallet. En del af de lokaliteter, der anvendes som bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads, ligger desuden i OSD(42%) og OD (37%). Langt hovedparten af V2 lokaliteterne, som er kortlagt i 2001, ligger således inden for jordforureningslovens indsatsområder.

Tabel 3.7:
Procentvis og antalsmæssig fordeling af lokaliteter kortlagt på V2, fordelt på henholdsvis bolig, børneinstitution, offentlig legeplads, på drikkevandsområder.

 

V2 i 2001
(Antal)

V2 i 2001 (Procent)

V2 før 2001
(Antal)

V2 før 2001
(Procent)

Bolig, børneinstitution, Off. Legeplads

483

46,8

1448

27,2

Områder med særlige drikkevandsinteresser

212

20,5

1566

29,5

Områder med drikkevandsinteresser

238

23,0

1556

29,3

Områder med begrænsede drikkevandsinteresser

97

9,4

731

13,8

Kunne ikke knyttes til drikkevandsområde

3

0,3

15

0,3

I alt

1.033

100,0

5316

100,0

Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001

Ca. 10 % af kortlægningen på V2 i 2001 dækker arealer, som ligger i områder med begrænsede drikkevandsinteresser. Af disse arealer er ca. 1/3 omfattet af § 6, stk. 2, dvs. rekreative områder, alment tilgængelige områder, kolonihaver, sommerhusgrunde eller institutioner, som amterne ifølge jordforureningsloven også skal kortlægge på V2 med henblik på amternes administration af tilladelser til ændrede arealanvendelser samt anbefalinger og handlepligter.

Efter loven har boligejere, hvis ejendom kortlægges på V1, krav på at få ejendommen undersøgt m.h.p. kortlægning på V2 inden for 2 år, efter at anmodningen er fremsat. Frederiksborg og Vestsjællands Amt oplyser, at hver anden boligejer benytter sig af muligheden. Det er ikke muligt på baggrund af indberetningen at se, om der er tale om en generel tendens for hele landet.

3.3.4 Arealer, som udgår af kortlægningen

Lokaliteter, som kortlægges efter jordforureningsloven eller tidligere blev registreret efter affaldsdepotloven, kan udgå af kortlægningen på basis af fornyede undersøgelser, afværgeforanstaltninger på arealet eller andet. Lokaliteter kan udgå på kortlægningen på både vidensniveau 1 og 2. I tidens løb er 1.229 lokaliteter fuldstændig udgået af kortlægningen, og på 443 lokaliteter er en del af arealet udgået af kortlægningen. Baggrunden for, at de 1.229 lokaliteter er udgået af kortlægningen, fremgår af nedenstående tabel 3.8.

Tabel 3.8.
Lokaliteter, som er udgået af kortlægningen fra 1987-2001, antal og baggrund for beslutning.

Baggrund for sletning af kortlægning

I alt

1987-1999

2000

2001

Antal

Pct.

Antal

Pct.

Antal

Pct.

Afværgeforanstaltning

3541

243

30,1

58

37,2

53

20,0

Undersøgelser

591

362

44,8

79

50,6

150

56,6

Andet (bl.a. revurdering, fejlkortlægning, matrikulære ændringer)

278

197

24,4

19

12,2

62

23,4

Ikke oplyst

6

6

0,7

0

0,0

0

0,0

I alt

12291

808

100,0

156

100,0

265

100,0

    
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001
1 Antallet afmeldinger begrundet i afværgeforanstaltninger er betydelig lavere (222)i perioden 1987-2000, end hvad der fremgår af redegørelse om jordforurening 2000. Det skyldes, at afværgeforanstaltninger på de pågældende lokaliteter skete, inden lokaliteten blev kortlagt, hvorfor oplysningen om afmelding er korrigeret.


Frem til jordforureningslovens ikrafttræden dækker opgørelsen kun lokaliteter, som blev afmeldt efter affaldsdepotloven, svarende til at udgå af kortlægningen på V2. De arealer, som ryddes op og ikke når at blive kortlagt, indgår ikke i statistikken. Nogle amter har tidligere indberettet sådanne lokaliteter som afmeldte, og de har i forbindelse med indberetningen for 2001 ændret angivelserne i indberetningen. Det betyder, at antallet af afmeldte lokaliteter fremstår som mindre pr. 31.12.2001, end det var pr. 31.12.2000.

Antallet af lokaliteter, der udgår af kortlægningen pr. år, er steget betydeligt de seneste to år og særligt i 2001. Det skyldes, at arealer, der udgår efter kortlægning på V1, nu også medregnes. Med den forøgede kortlægningsaktivitet, der kan ses efter jordforureningslovens ikrafttræden, særligt i 2001, stiger antallet af lokaliteter, der afmeldes. ligeledes.

3.4 Prioritering/undersøgelse

Når en lokalitet er kortlagt på V2, gennemfører amterne supplerende undersøgelser på de lokaliteter, som ligger inden for de offentlige indsatsområder, med henblik på at få fastlagt det nærmere indsatsbehov.

I 2001 er der i hele landet gennemført 473 undersøgelser, heri ikke indregnet kortlægningsundersøgelser. (Tabel 3.9)

En del af undersøgelserne har fundet sted på lokaliteter, der ikke har været kortlagt på V2. Det drejer sig om lokaliteter, hvor amterne på indrapporteringstidspunktet ikke havde taget stilling til, om en forurening, som var lokaliseret ved undersøgelse, eller en restforurening efter oprydning, skulle kortlægges.

Tabel 3.9.
Antal lokaliteter hvor der er gennemført offentligt finansierede undersøgelser i 2001.

 

2001

Københavns Amt

25

Frederiksborg Amt

50

Roskilde Amt

17

Vestsjællands Amt

6

Storstrøms Amt

4

Bornholms Amt

2

Fyns Amt

12

Sønderjyllands Amt

3

Ribe Amt

2

Vejle Amt

11

Ringkjøbing Amt

7

Århus Amt

11

Viborg Amt

43

Nordjyllands Amt

27

Københavns Kommune

251

Frederiksberg Kommune

2

I alt

473

Kilde: Supplerende oplysninger fra amterne september 2002.

Forurening måles ikke kun i selve jorden men kan også være udvasket til grundvand eller overfladevandsrecipienter (søer og vandløb)eller findes i jordens poreluft. (tabel 3.10).

Tabel 3.10.
Hyppighed af forureningskomponenter konstateret i forurenet jord1

 

Grundvand

Jord

Recipient

Poreluft

Andet

Olie-benzin

1346

4606

76

97

11

BTEX'er og lignende

579

609

18

48

6

Fenoler

135

71

9

4

-

Andre aromatiske forbindelser

35

67

3

3

-

Diverse alifatiske forbindelser

85

69

1

2

-

Andre cykl. Og heterocykl. forb.

3

8

-

-

-

Tjære

114

1587

6

7

1

Klorerede opløsningsmidler

1018

739

25

266

55

Klorfenoler

10

9

4

3

-

Andre chlorerede aromat. forb.

9

10

-

-

-

Andre halogenerede aromater

2

1

-

-

-

Andre halogenerede alifater

11

4

-

-

-

Pesticider

127

68

2

-

-

Tungmetaller

144

2443

18

8

-

Andre metaller

51

334

4

1

-

Cyanid

16

37

-

-

-

Overfladeaktivestoffer

1

1

1

-

-

Lossepladsperkolat

277

212

39

27

-

Lossepladsgas

4

147

1

7

-

Andet

65

139

4

4

-

I alt

4032

11161

211

477

73

   
Kilde: Amters og Kommuners edb-indberetning
1 Opgørelsen vedrører forureninger konstateret på i alt 6689 lokaliteter, hvoraf 5.025 er V2-kortlagt, 270 V1 kortlagt og 1389, hvor amtet endnu ikke har taget stilling til kortlægning. Der kan indberettes op til 5 forureningskomponenter pr. lokalitet.

3.5 Oprydning

I perioden 1994–2001 er der gennemført 568 amtsligt finansierede oprydninger(før uddelegeringen i 1996 også statsligt finansierede) (tabel 3.11).

I 14 tilfælde er der desuden gennemført oprydning efter værditabsordningen på de samme lokaliteter, som der er sket amtsligt finansierede oprydninger på. I alt er der indberettet 115 oprydningsprojekter efter værditabsordningen på i alt 100 lokaliteter. Oprydninger gennemført under værditabsordningen er beskrevet i kapitel 5.

Tabel 3.11.
Antal offentligt igangsatte oprydninger i perioden 1994 –2001, excl. Oprydninger under værditabsordningen.

Lovgrundlag

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

I alt
1994-2001

Offentligt finansieret (amt) 1

50

27

58

87

80

64

92

87

568

  
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001, og supplerende oplysninger fra amterne september 2002.
1 537 oprydningsprojekter er indberettet elektronisk. Desuden er 8 projekter vedr. 2001 efterfølgende oplyst af amterne og 23 oprydningsprojekter vedr. 1994-2000 er ved en fejl faldet ud af indberetningen. Der er derfor en forskel på 23 mellem summen af de enkelte kolonner og i alt kolonnen. Der har været gennemført flere afværgeprojekter på samme lokalitet. De 537 oprydninger vedrører i alt 512 lokaliteter. På 16 af 512 lokaliteter har der desuden også været gennemført oprydninger af Oliebranchens Miljøpulje, og på andre 14 af 512 har der også været gennemført oprydninger under værditabsordningen. En sammenligning med opgørelsen af amtsligt finansierede oprydninger i 1994-2000 med jordforureningsredegørelsen for 2000 viser et fald på 34. Dette skyldes primært, at en række privat finansierede oprydninger fejlagtigt tidligere har været indberettet som offentligt finansierede. Desuden er 20 oprydninger, som vedrørte tidligere indberetningsår de fleste vedr. 2000, blevet indberettet ved indberetningen for 2001.

Efter at der i 2000 var en stigning i antallet af amtsligt finansierede oprydninger primært pga. en stigende oprydningsaktivitet i Københavns Kommune, er antallet af amtsligt finansierede oprydninger faldet en smule, til trods for at oprydningsaktiviteten i Københavns Kommune er steget yderligere.

Blandt de 87 afværgeprojekter, som er finansieret af amterne i 2001, er der en overvægt af projekter på lokaliteter med boliger og børneinstitutioner set i forhold til lokaliteter med drikkevandsinteresser. Dette kan forklares ved de mange projekter, som Københavns Kommune har gennemført i børneinstitutioner.

Tabel 3.12.
Offentlig indsats(amt). Afværgeprojekter igangsat i 2001 opdelt på årsag til indsats,

 

Bolig

Børne- inst

Off. Legepl

OSD

Indv. Alm vand

Anden off indsat

Andet

I alt antal lokali- teter

Københavns Amt

4

 

 

6

 

 

 

9

Frederiksborg Amt

 

 

 

2

3

 

 

3

Roskilde Amt

5

 

 

4

 

1

1

9

Vestsjællands Amt

 

 

 

 

 

 

 

0

Storstrøms Amt

1

 

 

 

 

 

 

1

Bornholms Amt

1

 

 

 

 

 

 

1

Fyns Amt

4

1

 

1

 

 

 

6

Sønderjyllands Amt

 

1

 

 

 

 

 

1

Ribe Amt

3

 

 

 

 

 

 

3

Vejle Amt

2

 

 

 

 

 

 

2

Ringkjøbing Amt

2

 

 

 

 

1

 

3

Århus Amt

 

 

 

1

 

1

 

2

Viborg Amt

 

 

 

 

 

 

 

0

Nordjyllands Amt

2

 

 

1

 

 

 

2

Københavns Kommune

2

34

6

1

 

 

 

43

Frederiksberg Kommune

2

 

 

2

 

 

 

2

I alt

28

36

6

18

3

3

1

87

Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001, supplerende oplysninger fra amterne september 2002.

Det fremgår af tabel 3.12, at amterne generelt set ved prioriteringen af oprydningsprojekter følger jordforureningslovens indsatsområder. 96% af oprydningerne på de 87 lokaliteter ligger inden for indsatsområderne.

3.5.1 Valg af afværgemetode

Afgravning og/eller rensning af jord er den dominerende afværgeforanstaltning på forurenede grunde. Af tabel 3.13 fremgår det, at tendensen fra de foregående år fortsætter, således at der igangsættes et mindre antal afværge-pumpninger, end der gjorde tidligere. I kategorien afgravning/rensning af jord indgår også in-situ oprensning, hvor jord renses uden opgravning.

Tabel 3.13.
Antal Igangsatte afværgeforanstaltning opgjort på type af afværgeforanstaltning. Amtsligt finansierede projekter.

Afværgetype

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

Afværgepumpning

9

18

17

18

14

13

8

Jord bortgravning/rensning

12

33

58

54

42

60

63

Immobilisering/afskæring

5

 

16

8

6

7

3

Indeklima

2

7

6

6

8

12

9

Lossepladsgas

8

6

9

 

1

4

1

 

36

64

106

86

71

96

84

       
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001.
1 Der er indgår flere typer afværgeforanstaltning på samme projekt. I 2001 vedrører opgørelsen oprydning på 79 lokaliteter, der er indberettet elektronisk.


Det er i en del tilfælde nødvendigt at have en kortere eller længere driftsperiode. Det gælder både ved afværgepumpninger og foranstaltninger over for indeklima og lossepladsgas samt ved in situ projekter.

Tabel 3.14 indeholder en oversigt over, hvor mange amtslige afværgeforanstaltninger, der var i drift i 2001.

Tabel 3.14.
Antal amtsligt finansierede projekter med driftsfase i 2001.

Amt

Antal

Københavns Amt

52

Frederiksborg Amt

13

Roskilde Amt

19

Vestsjællands Amt

5

Storstrøms Amt

16

Bornholms Amt

0

Fyns Amt

9

Sønderjyllands Amt

5

Ribe Amt

6

Vejle Amt

6

Ringkjøbing Amt

7

Århus Amt

111

Viborg Amt

4

Nordjyllands Amt

4

Københavns Kommune

10

Frederiksberg Kommune

6

I alt

173

Kilde: Supplerende oplysninger fra amterne september 2002
1 Incl monitering

3.6 Andre indsatsformer

3.6.1 Overvågning

I en række situationer vælger amterne at overvåge forureningsudbredelsen, f.eks. spredning i retning af et grundvandsmagasin, hvorfra der indvindes drikkevand, eller i retning af en bolig, hvor forureningen kan dampe op. Det fremgår af tabel 3.15, at amterne i 2001 foretog moniteret ved ca. 160 lokaliteter. Det kan supplerende oplyses, at moniteringen i 2001 i ca. 2/3 af tilfældene var rettet mod grundvandet. Potentiel indtrængning af lossepladsgas og forureninger i indeklimaet havde også relativt stor bevågenhed.

Tabel 3.15.
Igangværende monitering pr. 31.12.2001.

 

Antal lokaliteter, hvor der moniteres

Københavns Amt

25

Frederiksborg Amt

10

Roskilde Amt

6

Vestsjællands Amt

4

Storstrøms Amt

25

Bornholms Amt

1

Fyns Amt

34

Sønderjyllands Amt

3

Ribe Amt

4

Vejle Amt

23

Ringkjøbing Amt

i.o.1

Århus Amt

112

Viborg Amt

32

Nordjyllands Amt

3

Københavns Kommune

1

Frederiksberg Kommune

5

I alt

187

Kilde: Supplerende oplysninger fra amterne september 2002
1 Ikke oplyst
2 Inkluderer også drift

3.6.2 Naturlig nedbrydning

Organiske forureninger kan under de rette betingelser nedbrydes til ufarlige nedbrydningsprodukter. Hvis de rette betingelser er til stede, kan det være unødvendigt at iværksætte afværgeforanstaltninger over for forureningen. Det er imidlertid vigtigt at sikre, at nedbrydningen rent faktisk finder sted, samt at nedbrydningen foregår hurtigt nok til, at forureningen ikke spreder sig og gør skade. Ifølge amternes indberetning finder der overvågning sted med henblik på naturlig nedbrydning på 15 lokaliteter fordelt på 6 amter (Tabel 8.1).

3.6.3 Rådgivning af beboere

Rådgivning om eksponeringsbegrænsende foranstaltninger kan anvendes som middel til at imødegå eksponering for lettere forurenet jord.

I flere større byer, bl.a. Århus og København, har myndighederne i samarbejde med embedslægevæsenet udsendt pjecer med gode råd om, hvordan man bedst undgår kontakt med forureningen, og hvilke forholdsregler der bør tages. Amternes indberetninger beskriver ikke i hvor stort omfang, rådgivning har været praktiseret.

3.6.4 Tidlig indsats overfor forurening af indeklima

Undersøgelser af forureninger fra specielt renserigrunde viser ofte en forureningsspredning, som udover nedtrængning til grundvandsmagasiner, også berører indeklimaet i flere naboejendomme, ofte boliger. Påvirkningen af den enkelte boligejendom kan variere betydeligt fra store overskridelser tæt ved hotspots til mindre overskridelser længere væk fra forureningsfanen. Fælles for disse sager er, at en teknisk/økonomisk optimal indsats over for den samlede forurening kræver dyre, langvarige undersøgelser og efterfølgende ofte omkostningstunge oprensninger. Det er ofte en langsommelig proces set i forhold til de mere moderat påvirkede boligejendomme. Derfor er der under Teknologiprogrammet for Jord- og Grundvandsforurening udarbejdet et katalog, "Afværgekatalog – tidlig indsats overfor indeklimapåvirkning", med en række simple og billige afværgetiltag til at eliminere eller reducere indeklimapåvirkninger fra jord- og grundvandsforurening. De beskrevne tiltag kan iværksættes på et meget tidligt tidspunkt i undersøgelsesforløbet, hvor ved indeklima påvirkningen hurtigt kan nedbringes, længe inden et endeligt afværgeprogram er fastlagt over for den samlede forurening. Kataloget indeholder beskrivelse af 14 forskellige metoder.

1 Det høje gennemsnitlige areal for industrilakering skyldes primært én lokalitet. Gennemsnittet for de resterende 56 lokaliteter er 8.020 m2.