| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2001
Med værditabsordningen, der trådte i kraft i 1993, fik boligejere, der uforvarende
var blevet ejere af en forurenet grund, mulighed for at få foretaget en offentligt
finansieret oprydning af grunden mod en egenbetaling som udgangspunkt på ca. 40.000 kr.
for en almindelig parcelhusgrund. Hvis der efter oprydning på en grund stadig er en
restforurening tilbage, vil boligejeren normalt få egenbetalingen retur sammen med en
erklæring om, at restforureningen er uden betydning for ejendommens anvendelse som
helårsbolig.
Den enkelte boligejer skal selv søge sit amt om at komme med i ordningen. Amtet står
for alle de praktiske opgaver i forbindelse med oprydningen, såsom undersøgelser på
grunden, ansøgning om midler til Finansstyrelsen og selve arbejdet med oprydningen. Hvor
amterne foretager en miljø- og sundhedsmæssig prioritering af den almindelige offentlige
oprydningsindsats, sker indsatsen efter værditabsordningen i den rækkefølge
ansøgningerne indkommer. De ansøgninger, der ikke kan imødekommes inden for den
gældende økonomiske ramme, kommer på venteliste og bliver efterfølgende imødekommet,
når der igen er bevillingsmæssig dækning på ordningen.
Figur 5.1 viser udviklingen i aktiviteten på ordningen siden 1994
Der var en begrænset søgning på ordningen i 1994, 1995 og 1996, men siden da har
efterspørgslen på ordningen været omkring 60 mio. kr. Det betyder, at der opstår en
venteliste, idet bevillingen ikke har kunne imødekomme alle de indkomne ansøgninger.
Figur 5.1
Disponeringer på Værditabsordnigen i mio. kr.
Kilde: Finansstyrelsen
Ventelistens størrelse kan ses på figur 5.2. Den forholdsvis store venteliste på ca.
60 mio. kr. i 1996 blev fjernet i 1997, hvor der blev tilført ordningen ekstraordinære
midler. Herefter er der igen opstået en venteliste.
Figur 5.2
Venteliste på værditabsordningen i mio. kr.
Kilde: Finansstyrelsen
I 2001 var tilsagnsbevillingen på finansloven 18,2 mio. kr. Der var imidlertid flere
penge til rådighed for ordningen end selve årets bevilling, fordi der hvert år
tilbageføres uforbrugte midler fra afsluttede projekter. I 2001 blev der tilbageført
17,0 mio. kr., som derfor kunne disponeres til nye projekter.
Der blev i 2001 indgivet i alt 219 ansøgninger fordelt på 114 ansøgninger til
undersøgelse og 105 ansøgninger til oprydning af forurenede grunde. Der blev disponeret
midler til henholdsvis 145 undersøgelses- og 24 oprydningsansøgninger på i alt 34,6
mio. kr. Heraf stod alle oprydningsprojekterne allerede på ventelisten ved årets
begyndelse.
Fra den 1. januar 2001 er der lavet en ændring af administrationen af ordningen,
således at der disponeres penge til undersøgelse med det samme. Det betyder, at der ikke
opstår en venteliste til undersøgelser. Formålet er at lade amterne gennemfører
undersøgelser med det samme for bedre at kunne bedømme et evt. oprydningsprojekt og at
give boligejere en hurtigere afklaring af alvor og omfang af forureningen.
Den store søgning på ordningen igen i 2001 har samtidig betydet, at der stadig er en
venteliste for at få disponeret penge til oprydning. Ventelisten var pr. 31. december
2001 på 132 ansøgninger til oprydningsprojekter svarende til et samlet beløb på 95,3
mio. kr. Til sammenligning var ventelisten pr. 1. januar 2001 på 82 ansøgninger eller
44,6 mio. kr.
Tabel 5.1 viser den amtsvise fordeling af de disponerede beløb på ordningen i 2001.
Tabel 5.1
Amtsvis fordeling af disponerede midler på Værditabsordningen i 2001
Kilde: Finansstyrelsen
|
Undersøgelse, (kr.) |
Undersøgelse, antal |
Afværge, (kr) |
Afværge, antal |
Københavns Amt |
727.800,00 |
4 |
0,00 |
0 |
Frederiksborg Amt |
427.914,78 |
5 |
2.350.000,00 |
2 |
Roskilde Amt |
427.872,25 |
3 |
1.397.341,40 |
3 |
Vestsjællands Amt |
1.182.500,00 |
12 |
2.712.500,00 |
4 |
Storstrøms Amt |
0,00 |
0 |
1.275.000,00 |
1 |
Bornholms Amt |
0,00 |
0 |
0,00 |
0 |
Fyns Amt |
3.225.000,00 |
14 |
8.925.000,00 |
7 |
Sønderjyllands Amt |
85.828,44 |
3 |
57.067,45 |
1 |
Ribe Amt |
375.000,00 |
3 |
1.437.500,00 |
1 |
Vejle Amt |
24.350,66 |
1 |
2.035.000,00 |
3 |
Ringkjøbing Amt |
300.000,00 |
2 |
0,00 |
0 |
Århus Amt |
120.000,00 |
3 |
0,00 |
0 |
Viborg Amt |
510.000,00 |
2 |
0,00 |
0 |
Nordjyllands Amt |
5.106.003,57 |
93 |
1.875.000,00 |
2 |
Københavns Kommune |
0,00 |
0 |
0,00 |
0 |
Frederiksberg Kommune |
0,00 |
0 |
0,00 |
0 |
I alt |
12.512.269,70 |
145 |
22.064.408,85 |
24 |
Der blev gennemsnitligt i 2001 disponeret ca. 0,9 mio. kr. pr. ejendom til oprydning og
0,1 mio. kr. pr ejendom til undersøgelse. Imidlertid var de gennemsnitlige udbetalinger i
2001 til oprydning af ejendomme 0,6 mio. kr. Tallene viser, at der bliver disponeret mere
pr. sag, end der rent faktisk viser sig at være behov for. Baggrunden er formentlig, at
amterne vil være sikre på at have tilstrækkelige midler til at færdiggøre et givet
projekt. Hertil kommer, at oprydningsprojekter altid indebærer en vis risiko for uventede
problemer, som f.eks. at forureningen viser sig større end først antaget. En følge af
for høje disponeringer er at der bliver tilbageført mange midler ved mindre forbrug. Som
nævnt blev der tilbageført 17 mio. kr. i 2001.
Der blev i 2001 afsluttet 23 undersøgelses- og 22 oprydningssager. Af de 22
oprydninger fik 16 boligejere tilbagebetalt egenbetaling fordi der efter oprydningen
fortsat var en restforurening på grunden.
Tabel 5.2
Venteliste på Værditabsordningen pr. 31.12.2001
|
Mio. kr. |
Antal sager |
Københavns Amt |
7,4 |
13 |
Frederiksborg Amt |
45,0 |
42 |
Roskilde Amt |
15,7 |
32 |
Vestsjællands Amt |
8,8 |
15 |
Storstrøms Amt |
1,0 |
2 |
Bornholms Amt |
|
|
Fyns Amt |
8,2 |
11 |
Sønderjyllands Amt |
0,8 |
5 |
Ribe Amt |
|
|
Vejle Amt |
0,2 |
1 |
Ringkjøbing Amt |
|
|
Århus Amt |
0,1 |
1 |
Viborg Amt |
2,4 |
2 |
Nordjyllands Amt |
5,7 |
8 |
Københavns Kommune |
|
|
Frederiksberg Kommune |
|
|
I alt |
95,3 |
132 |
Kilde: Finansstyrelsen
Efter værditabsordningen er det den enkelte boligejer, der ansøger om
undersøgelser og oprydninger. Derfor ansøges der om undersøgelser/oprydninger på
enkelte matrikelnumre og ikke samlet for en lokalitet (et område, hvor der er en fælles
kilde/aktivitet, der har eller kan have forårsaget forurening). Finansstyrelsen opgør
ansøgningerne pr. matrikelnummer og den tilhørende lokalitet er ikke præcist defineret
og afgrænset i opgørelsen. Antallet opgjort pr. matrikelnummer henholdsvis pr. lokalitet
er derfor ikke sammenligneligt. Amterne har via ROKA indberettet, at der i 2001 har været
11 oprydninger under værditabsordningen. Selv om denne opgørelse er per lokalitet og
ikke per matrikelnummer, er dette tal formentlig i underkanten af det korrekte.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|