Redegørelse om jordforurening 2001

5 Værditabsordningen

5.1 Værditabsordningen
5.2 Aktiviteten på Værditabsordningen i 2001

5.1 Værditabsordningen

Med værditabsordningen, der trådte i kraft i 1993, fik boligejere, der uforvarende var blevet ejere af en forurenet grund, mulighed for at få foretaget en offentligt finansieret oprydning af grunden mod en egenbetaling som udgangspunkt på ca. 40.000 kr. for en almindelig parcelhusgrund. Hvis der efter oprydning på en grund stadig er en restforurening tilbage, vil boligejeren normalt få egenbetalingen retur sammen med en erklæring om, at restforureningen er uden betydning for ejendommens anvendelse som helårsbolig.

Den enkelte boligejer skal selv søge sit amt om at komme med i ordningen. Amtet står for alle de praktiske opgaver i forbindelse med oprydningen, såsom undersøgelser på grunden, ansøgning om midler til Finansstyrelsen og selve arbejdet med oprydningen. Hvor amterne foretager en miljø- og sundhedsmæssig prioritering af den almindelige offentlige oprydningsindsats, sker indsatsen efter værditabsordningen i den rækkefølge ansøgningerne indkommer. De ansøgninger, der ikke kan imødekommes inden for den gældende økonomiske ramme, kommer på venteliste og bliver efterfølgende imødekommet, når der igen er bevillingsmæssig dækning på ordningen.

Figur 5.1 viser udviklingen i aktiviteten på ordningen siden 1994

Der var en begrænset søgning på ordningen i 1994, 1995 og 1996, men siden da har efterspørgslen på ordningen været omkring 60 mio. kr. Det betyder, at der opstår en venteliste, idet bevillingen ikke har kunne imødekomme alle de indkomne ansøgninger.

Figur 5.1
Disponeringer på Værditabsordnigen i mio. kr.
Kilde: Finansstyrelsen

Ventelistens størrelse kan ses på figur 5.2. Den forholdsvis store venteliste på ca. 60 mio. kr. i 1996 blev fjernet i 1997, hvor der blev tilført ordningen ekstraordinære midler. Herefter er der igen opstået en venteliste.

Figur 5.2
Venteliste på værditabsordningen i mio. kr.
Kilde: Finansstyrelsen

5.2 Aktiviteten på Værditabsordningen i 2001

I 2001 var tilsagnsbevillingen på finansloven 18,2 mio. kr. Der var imidlertid flere penge til rådighed for ordningen end selve årets bevilling, fordi der hvert år tilbageføres uforbrugte midler fra afsluttede projekter. I 2001 blev der tilbageført 17,0 mio. kr., som derfor kunne disponeres til nye projekter.

Der blev i 2001 indgivet i alt 219 ansøgninger fordelt på 114 ansøgninger til undersøgelse og 105 ansøgninger til oprydning af forurenede grunde. Der blev disponeret midler til henholdsvis 145 undersøgelses- og 24 oprydningsansøgninger på i alt 34,6 mio. kr. Heraf stod alle oprydningsprojekterne allerede på ventelisten ved årets begyndelse.

Fra den 1. januar 2001 er der lavet en ændring af administrationen af ordningen, således at der disponeres penge til undersøgelse med det samme. Det betyder, at der ikke opstår en venteliste til undersøgelser. Formålet er at lade amterne gennemfører undersøgelser med det samme for bedre at kunne bedømme et evt. oprydningsprojekt og at give boligejere en hurtigere afklaring af alvor og omfang af forureningen.

Den store søgning på ordningen igen i 2001 har samtidig betydet, at der stadig er en venteliste for at få disponeret penge til oprydning. Ventelisten var pr. 31. december 2001 på 132 ansøgninger til oprydningsprojekter svarende til et samlet beløb på 95,3 mio. kr. Til sammenligning var ventelisten pr. 1. januar 2001 på 82 ansøgninger eller 44,6 mio. kr.

Tabel 5.1 viser den amtsvise fordeling af de disponerede beløb på ordningen i 2001.

Tabel 5.1
Amtsvis fordeling af disponerede midler på Værditabsordningen i 2001
Kilde: Finansstyrelsen

 

Undersøgelse, (kr.)

Undersøgelse, antal

Afværge, (kr)

Afværge, antal

Københavns Amt

727.800,00

4

0,00

0

Frederiksborg Amt

427.914,78

5

2.350.000,00

2

Roskilde Amt

427.872,25

3

1.397.341,40

3

Vestsjællands Amt

1.182.500,00

12

2.712.500,00

4

Storstrøms Amt

0,00

0

1.275.000,00

1

Bornholms Amt

0,00

0

0,00

0

Fyns Amt

3.225.000,00

14

8.925.000,00

7

Sønderjyllands Amt

85.828,44

3

57.067,45

1

Ribe Amt

375.000,00

3

1.437.500,00

1

Vejle Amt

24.350,66

1

2.035.000,00

3

Ringkjøbing Amt

300.000,00

2

0,00

0

Århus Amt

120.000,00

3

0,00

0

Viborg Amt

510.000,00

2

0,00

0

Nordjyllands Amt

5.106.003,57

93

1.875.000,00

2

Københavns Kommune

0,00

0

0,00

0

Frederiksberg Kommune

0,00

0

0,00

0

I alt

12.512.269,70

145

22.064.408,85

24


Der blev gennemsnitligt i 2001 disponeret ca. 0,9 mio. kr. pr. ejendom til oprydning og 0,1 mio. kr. pr ejendom til undersøgelse. Imidlertid var de gennemsnitlige udbetalinger i 2001 til oprydning af ejendomme 0,6 mio. kr. Tallene viser, at der bliver disponeret mere pr. sag, end der rent faktisk viser sig at være behov for. Baggrunden er formentlig, at amterne vil være sikre på at have tilstrækkelige midler til at færdiggøre et givet projekt. Hertil kommer, at oprydningsprojekter altid indebærer en vis risiko for uventede problemer, som f.eks. at forureningen viser sig større end først antaget. En følge af for høje disponeringer er at der bliver tilbageført mange midler ved mindre forbrug. Som nævnt blev der tilbageført 17 mio. kr. i 2001.

Der blev i 2001 afsluttet 23 undersøgelses- og 22 oprydningssager. Af de 22 oprydninger fik 16 boligejere tilbagebetalt egenbetaling fordi der efter oprydningen fortsat var en restforurening på grunden.

Tabel 5.2
Venteliste på Værditabsordningen pr. 31.12.2001

 

Mio. kr.

Antal sager

Københavns Amt

7,4

13

Frederiksborg Amt

45,0

42

Roskilde Amt

15,7

32

Vestsjællands Amt

8,8

15

Storstrøms Amt

1,0

2

Bornholms Amt

 

 

Fyns Amt

8,2

11

Sønderjyllands Amt

0,8

5

Ribe Amt

 

 

Vejle Amt

0,2

1

Ringkjøbing Amt

 

 

Århus Amt

0,1

1

Viborg Amt

2,4

2

Nordjyllands Amt

5,7

8

Københavns Kommune

 

 

Frederiksberg Kommune

 

 

I alt

95,3

132

Kilde: Finansstyrelsen

Efter værditabsordningen er det den enkelte boligejer, der ansøger om undersøgelser og oprydninger. Derfor ansøges der om undersøgelser/oprydninger på enkelte matrikelnumre og ikke samlet for en lokalitet (et område, hvor der er en fælles kilde/aktivitet, der har eller kan have forårsaget forurening). Finansstyrelsen opgør ansøgningerne pr. matrikelnummer og den tilhørende lokalitet er ikke præcist defineret og afgrænset i opgørelsen. Antallet opgjort pr. matrikelnummer henholdsvis pr. lokalitet er derfor ikke sammenligneligt. Amterne har via ROKA indberettet, at der i 2001 har været 11 oprydninger under værditabsordningen. Selv om denne opgørelse er per lokalitet og ikke per matrikelnummer, er dette tal formentlig i underkanten af det korrekte.