| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2001
Private grundejere ønsker i mange situationer at igangsætte undersøgelser og/eller
oprydning for at kunne få tilladelse til ændret anvendelse af ejendommen eller for at
undgå kortlægningeller få hævet kortlægning af en ejendom.
I henhold til jordforureningsloven skal ejeren søge amtet om tilladelse, såfremt det
pågældende areal er fastlagt af amtet som indsatsområde eller skal anvendes til bolig,
børneinstitution, offentlig legeplads, rekreativt område, alment tilgængeligt område,
kolonihave, sommerhusgrund eller institution. I alle andre situationer stilles der ikke i
jordforureningsloven krav om ansøgning forud for ændret arealanvendelse eller byggeri,
herunder frivillig oprydning. Kommunen, som er byggemyndighed, har dog mulighed for at
stille vilkår i forbindelse med byggesagsbehandlingen om oprydning m.v.
Myndighederne har ligeledes mulighed for at udstede påbud til en forurener om at
gennemføre undersøgelser og/eller oprydning over for forureningen.
En af de væsentligste ændringer med jordforureningsloven er bestemmelsen vedr. påbud
efter lovens § 41. Bestemmelsen trådte i kraft den 1. januar 2001. Herefter kan de
påbuds-kompetente tilsynsmyndigheder meddele påbud om oprydning af forureninger på
ubetinget ansvarsgrundlag (objektivt ansvar) til den, der i erhvervsmæssigt eller
offentligt øjemed driver eller drev den virksomhed eller anvender/anvendte det anlæg,
hvorfra forureningen stammer.
Anvendelsen af bestemmelsen i § 41 er dog underlagt en væsentlig begrænsning, idet
lovens § 42 bestemmer, at bestemmelsen i § 41 kun kan anvendes ved forureninger,
såfremt miljømyndigheden godtgør, at den væsentligste del af forureningen er sket
efter den 1. januar 2001.
Fra den 1. marts 2000 har det været muligt for de påbuds-kompetente myndigheder
at udstede påbud om undersøgelser eller oprensning i forbindelse med forureninger fra
private olietanke. De nærmere betingelser for at kunne udstede et sådant påbud findes
§ 48 i jordforureningsloven. Påbud kan herefter meddeles ejere af olietanke, hvis blot
forureningen er konstateret efter den 1. marts 2000. Det er dog en forudsætning, at der
er tale om en olietank med et rumindhold på under 6.000 liter, som primært anvendes til
boligopvarmning. Derudover skal tanken have været anvendt efter den 1. marts 2000 og skal
have været eller kunne have været anvendt umiddelbart før konstateringen af
forureningen.
Samtidig med at § 48 trådte i kraft, trådte også lovens § 49 i kraft. Sidstnævnte
bestemmelse fastsætter en forsikringspligt for ejere af olietanke, til hvem der kan
meddeles påbud efter § 48. Forsikringen skal dække de udgifter til undersøgelse og
oprensning, der følger af et påbud udstedt i medfør af § 48. Oliebranchen i Danmark
har i samarbejde med Topdanmark A/S etableret en forsikringsordning, der opfylder lovens
krav til forsikringsdækning. Denne ordning blev gjort tilgængelig, samtidig med at
forsikringspligten i medfør af loven indtrådte. Ordningen indebærer, at ejere af
olietanke, der får leveret fyringsolie fra et af de selskaber, der deltager i ordningen,
automatisk er dækket af forsikringen.
Oliebranchens Miljøpulje, der står for den praktiske indsats vedr. undersøgelse og
oprensning af forureninger, har ifølge sin beretning for 2001 registreret 166 skader.
Oliebranchens Miljøpulje oplyser, at i lighed med det forrige år er den kategori af
tanke, hvor der oftest er konstateret uheld, de overjordiske udendørs tanke. De samlede
udgifter til oprensning af villaolietanke udgjorde i 2001 67 mio. kr. Oprensningerne
betød, at 23.000 tons jord er sendt til deponering/rensning.
Det fremgår af tabel 6.1 at der er en vis underrapportering til ROKA, idet der kun er
indberettet 90 sager.
Efter et mindre fald i det samlede antal privat finansierede oprydninger, excl.
oprydninger foretaget af Oliebranchens Miljøpulje, i 2000 er aktiviteten steget igen i
2001 (tabel 6.1).
Indberetning af de oprydninger, hvor kommunerne har myndighedsansvaret, dækker kun
perioden fra 1996 og fremefter. Opgørelsen af det totale antal privat finansierede
oprydninger i 1994 og 1995 dækker derfor kun sporadisk oprydning af forureninger, hvor
kommunerne har haft myndighedsansvaret. Det gælder derfor også totaltallet for perioden
1994-2001.
Erfaringer fra tidligere års indberetninger viser, at der sker en forsinket
indberetning af de projekter, der har fundet sted i indberetningsåret. For
indberetningsåret 2000 blev der indberettet yderligere 15% flere oprydningsprojekter, der
havde fundet sted i 2000.
Der er, jf. tabel 6.1., indberettet i alt 384 oprydningsprojekter vedr. 2001, som er
privat finansierede (excl. projekter finansieret af forsikringsordningen for
villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje). Det samlede antal (excl.
forsikringsordningen for villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje) estimeres derfor til
440, svarende til en forventning om at det korrekte antal oprydningsprojekter er 15%
større, end hvad der fremgår af årets indberetning.
Tabel 6.1.
Antal Privat finansierede oprydninger (excl. OM).
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
1994-2001 |
Frivillige oprydninger |
111 |
146 |
240 |
342 |
373 |
416 |
360 |
331 |
2319 |
Påbud efter mbl eller jfl |
22 |
35 |
63 |
96 |
113 |
73 |
38 |
44 |
482 |
Forsikringsord. For villatanke |
|
|
|
|
|
|
50 |
903 |
142 |
Andet |
1 |
1 |
2 |
6 |
1 |
5 |
6 |
9 |
31 |
Private oprydninger i alt1 |
134 |
182 |
3054 |
4444 |
4874 |
494 |
454 |
474 |
29744,2 |
|
|
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning
pr. 31.12.2001. |
1 |
I årene 1994 og 1995 er oprydning af forureninger, hvor kommunerne
har haft myndighedsansvaret, kun sporadisk dækket. |
2 |
Der er sket flere oprydninger på samme lokalitet. I alt vedrører
opgørelsen 2829 lokaliteter. |
3 |
Den elektroniske indberetning giver ikke et dækkende billede.
Ifølge oplysninger fra Oliebranchens Fællesrepræsentation er der udstedt 166 påbud i
2001. |
4 |
Antallet af oprydninger foretaget 1996,1997 og 1998 er mindre end
opgørelserne foretaget til redegørelse om jordforurening 2000. I alt er ca. 180
lokaliteter "forsvundet" fra den elektroniske indberetning. Totaltallet for
1994-2001 er således ca. 180 højere svarende til ca. 3100. |
Der er stor variation på landsplan for hvor mange private oprydninger, der indrapporteres
af kommuner og amter.
Med henblik på at vurdere hvordan antallet af indberettede private oprydninger
fordeler sig geografisk, er der i Tabel 6.2 præsenteret en fordeling af antal igangsatte
privat finansierede oprydninger fordelt på amter.
Tabel 6.2.
Antal privat finansierede oprydninger, hvor primært kommunerne er myndighed, fordelt
på amter. (Excl.OM)
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Københavns Amt |
2 |
6 |
27 |
44 |
76 |
62 |
82 |
48 |
Frederiksborg Amt |
7 |
10 |
31 |
44 |
43 |
41 |
54 |
46 |
Roskilde Amt |
7 |
11 |
22 |
34 |
32 |
27 |
17 |
1 |
Vestsjællands Amt |
14 |
11 |
26 |
33 |
37 |
42 |
36 |
34 |
Storstrøms Amt |
4 |
9 |
24 |
34 |
32 |
28 |
20 |
26 |
Bornholms Amt |
|
2 |
3 |
|
2 |
|
2 |
4 |
Fyns Amt |
45 |
48 |
45 |
50 |
43 |
46 |
55 |
36 |
Sønderjyllands Amt |
3 |
9 |
12 |
20 |
19 |
22 |
16 |
7 |
Ribe Amt |
16 |
15 |
19 |
26 |
10 |
14 |
8 |
15 |
Vejle Amt |
|
|
|
|
3 |
2 |
17 |
31 |
Ringkjøbing Amt |
3 |
6 |
11 |
14 |
19 |
7 |
21 |
35 |
Århus Amt |
5 |
4 |
8 |
4 |
10 |
18 |
12 |
29 |
Viborg Amt |
16 |
26 |
25 |
20 |
21 |
25 |
30 |
12 |
Nordjyllands Amt |
5 |
12 |
25 |
45 |
37 |
30 |
37 |
34 |
Københavns Kommune |
6 |
13 |
26 |
74 |
102 |
130 |
44 |
103 |
Frederiksberg Kommune |
1 |
|
1 |
2 |
1 |
|
3 |
12 |
I alt |
134 |
182 |
305 |
444 |
487 |
494 |
454 |
473 |
Kilde: Amters og Kommuners elektroniske indberetning.
I alt vedrører opgørelsen 2.829 lokaliteter.
I alt 244 af landets 275 kommuner er repræsenteret i ovenstående opgørelse.
Myndighedsansvaret er som nævnt tidligere delt mellem amter og kommuner, og kommunerne
er myndighed i en stor del af de private oprydningssager. I tabel 6.3 er det præsenteret,
hvorledes de private oprydninger fordeler sig på kommunerne i de enkelte amter. Det
fremgår, at i langt de fleste af landets amter deltager kommunerne ved indberetningen af
oplysninger om privat finansierede oprydninger, men at der i mange kommuner kan gå år
imellem, at der er jordforureningssager, hvor kommunen er myndighed.
Tabel 6.3.
Antal Kommuner i de enkelte amter hvor der er indberettet oplysninger om privat
finansierede oprydninger og hvor kommunerne er myndighed(excl.OM).
|
Antal
kommuner i amtet |
Kommuner med indberetning |
Antal
kommuner repr.1994- 2001 |
1999 |
2000 |
2001 |
Københavns Amt |
18 |
13 |
16 |
12 |
18 |
Frederiksborg Amt |
19 |
12 |
8 |
10 |
19 |
Roskilde Amt |
11 |
5 |
3 |
|
10 |
Vestsjællands Amt |
23 |
12 |
10 |
12 |
23 |
Storstrøms Amt |
24 |
8 |
5 |
11 |
22 |
Bornholms Amt |
5 |
|
1 |
2 |
3 |
Fyns Amt |
32 |
14 |
22 |
16 |
31 |
Sønderjyllands Amt |
23 |
10 |
7 |
6 |
18 |
Ribe Amt |
14 |
3 |
4 |
8 |
14 |
Vejle Amt |
16 |
1 |
5 |
12 |
12 |
Ringkjøbing Amt |
18 |
2 |
11 |
14 |
17 |
Århus Amt |
26 |
9 |
3 |
9 |
16 |
Viborg Amt |
17 |
8 |
9 |
5 |
15 |
Nordjyllands Amt |
27 |
13 |
17 |
11 |
24 |
Københavns Kommune |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Frederiksberg Kommune |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
I alt |
275 |
111 |
123 |
130 |
244 |
Den gennemsnitlige oprydningsudgift pr. lokalitet i perioden 1997-2001 varierer fra
ca. 0,4 mio. kr. i 1998 til ca. 1,2 mio. kr. i 2001.
En analyse af udgiftsfordelingen afslører, at der i 2000 og 2001 er indberettet
relativt få økonomioplysninger med et udgiftsniveau under 0,1 mio. kr. Den procentvise
andel af indberettede oprydningsprojekter, hvor der er tilknyttet økonomioplysninger, er
faldet fra i 1998 og 1999 at ligge på godt 70 % til i 2000 og 2001 kun at udgøre 65%
henholdsvis 67%.
De samlede oprydningsudgifter til de 257 privat finansierede oprydningsprojekter, der
er indberettet for 2001, svarer til 299 mio.kr.
Tabel 6.4
Privat finansierede oprydningsprojekter fordelt efter udgiftsstørrelse. Antal og
gennemsnitlig udgift (angivet i parentes) for projekter med økonomioplysninger.
|
<0,1 mio.kr. |
0,1-0,5 mio.kr |
0,5-1,0 mio.kr |
1,0-5,0 mio.kr |
>5,0 mio.kr |
I alt1 |
1998 |
215 (0,038) |
85
(0,25) |
17
(0,75) |
17
(2,2) |
6
(10,3) |
340
(0,404) |
1999 |
227
(0,036) |
73
(0,24) |
20
(0,74) |
24
(2,3) |
9
(9,6) |
353 (0,497) |
2000 |
144 (0,036) |
73
(0,28) |
19
(0,77) |
20
(2,6) |
6
(9,8) |
262
(0,54) |
2001 |
151 (0,042) |
60
(0,24) |
25
(0,75) |
13
(2,4) |
8
(28,1) |
257
(1,162) |
I alt |
|
|
|
|
|
17342 |
|
|
Kilde Amter og kommuners edb indberetning pr.
31.12.2001. |
1 |
Procentdelen af indberettede lokaliteter, der udover oplysning om
privat finansieret oprydning (tabel 6.1) har oplysninger om udgifter til oprydning, er
70%(1998), 72% (1999), 65% (2000) og 67%(2001). |
2 |
Opgørelsen vedrører privatfinansierede oprydninger excl.
oprydninger efter forsikringsordningen, i alt vedrører opgørelsen 1.665 lokaliteter. |
Det må derfor antages, at udgifter til mange af de projekter, som ikke er indberettet ved
årets indberetning, selv om de er gennemført i 2001 (afsnit.6.3)eller der ikke er
tilknyttet økonomioplysninger til, ligger noget under gennemsnittet for de indberettede
udgifter til privat finansierede oprydninger i 2001. Det antages således, at udgiften for
disse projekter svarer til den gennemsnitlige udgift for projekter med et udgiftsniveau
på under 5 mio. kr. gennemført i perioden 1998-2001, svarende til en udgift på 275.000
kr. pr. projekt.
I afsnit 6.3 blev antallet af gennemførte privat finansierede oprydninger (excl.
projekter under forsikringsordningen for villolietanke og Oliebranchens miljøpulje)
estimeret til 440. Ifølge estimatet mangler der således økonomioplysninger vedr. 183
oprydningsprojekter (440 minus 257).
Baseret på en antagelse om at de gennemsnitlige udgifter for de 183
oprydningsprojekter uden økonomioplysninger er 275.000 kr, og de indberettede
økonomioplyssninger vedr. 257 oprydningsprojekter, estimeres de samlede udgifter for
privat finansierede oprydninger (excl. projekter under forsikringsordningen for
villolietanke og Oliebranchens miljøpulje) i 2001 til 350 mio. kr.
Tabel 6.5.
Afværgeforanstaltninger1 opgjort på type af afværgeforanstaltninger.
(Privat finansierede excl. om)
|
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Afværgepumpning |
35 |
20 |
21 |
21 |
Jordbortgravning/rensning |
470 |
471 |
436 |
457 |
Immobilisering/afskæring |
6 |
6 |
2 |
4 |
Indeklima |
10 |
15 |
8 |
9 |
Lossepladsgas |
|
3 |
|
|
I alt |
521 |
515 |
467 |
491 |
|
|
Kilde: Amters og kommuners
edb-indberetning pr. 31.12.2001 |
1 |
Der kan være foretaget mere end en type
afværgeforanstaltning pr. lokalitet. I alt vedrører opgørelsen 1834 lokaliteter, heraf
473 vedrørende 2001. |
Afværgeforanstaltninger i form af bortgravning/rensning af jord er den helt dominerende
metode ved privat finansierede oprydninger. I kategorien afgravning/rensning af jord
indgår også in-situ oprensning, hvor jord renses uden opgravning. I 2001 fandt der
afgravning sted på 97% af de 473 lokaliteter, hvor der blev foretaget
afværgeforanstaltninger. Til sammenligning blev der bortgravet/renset jord på 80% (63 ud
af 79 afværgeforanstaltninger/tabel 3.13) af de amtsligt finansierede projekter, der er
indberettet elektronisk.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|