Redegørelse om jordforurening 2001

6 Den private indsats

6.1 Frivillige undersøgelser/oprydninger
6.2 Påbud om undersøgelser/oprydning
6.2.1 Påbudsmuligheder ved villaolietanke
6.3 Antal oprydninger
6.3.1 Udgifter til oprydning
6.4 Afværgetype

6.1 Frivillige undersøgelser/oprydninger

Private grundejere ønsker i mange situationer at igangsætte undersøgelser og/eller oprydning for at kunne få tilladelse til ændret anvendelse af ejendommen eller for at undgå kortlægningeller få hævet kortlægning af en ejendom.

I henhold til jordforureningsloven skal ejeren søge amtet om tilladelse, såfremt det pågældende areal er fastlagt af amtet som indsatsområde eller skal anvendes til bolig, børneinstitution, offentlig legeplads, rekreativt område, alment tilgængeligt område, kolonihave, sommerhusgrund eller institution. I alle andre situationer stilles der ikke i jordforureningsloven krav om ansøgning forud for ændret arealanvendelse eller byggeri, herunder frivillig oprydning. Kommunen, som er byggemyndighed, har dog mulighed for at stille vilkår i forbindelse med byggesagsbehandlingen om oprydning m.v.

6.2 Påbud om undersøgelser/oprydning

Myndighederne har ligeledes mulighed for at udstede påbud til en forurener om at gennemføre undersøgelser og/eller oprydning over for forureningen.

En af de væsentligste ændringer med jordforureningsloven er bestemmelsen vedr. påbud efter lovens § 41. Bestemmelsen trådte i kraft den 1. januar 2001. Herefter kan de påbuds-kompetente tilsynsmyndigheder meddele påbud om oprydning af forureninger på ubetinget ansvarsgrundlag (objektivt ansvar) til den, der i erhvervsmæssigt eller offentligt øjemed driver eller drev den virksomhed eller anvender/anvendte det anlæg, hvorfra forureningen stammer.

Anvendelsen af bestemmelsen i § 41 er dog underlagt en væsentlig begrænsning, idet lovens § 42 bestemmer, at bestemmelsen i § 41 kun kan anvendes ved forureninger, såfremt miljømyndigheden godtgør, at den væsentligste del af forureningen er sket efter den 1. januar 2001.

6.2.1 Påbudsmuligheder ved villaolietanke

Fra den 1. marts 2000 har det været muligt for de påbuds-kompetente myndigheder at udstede påbud om undersøgelser eller oprensning i forbindelse med forureninger fra private olietanke. De nærmere betingelser for at kunne udstede et sådant påbud findes § 48 i jordforureningsloven. Påbud kan herefter meddeles ejere af olietanke, hvis blot forureningen er konstateret efter den 1. marts 2000. Det er dog en forudsætning, at der er tale om en olietank med et rumindhold på under 6.000 liter, som primært anvendes til boligopvarmning. Derudover skal tanken have været anvendt efter den 1. marts 2000 og skal have været eller kunne have været anvendt umiddelbart før konstateringen af forureningen.

Samtidig med at § 48 trådte i kraft, trådte også lovens § 49 i kraft. Sidstnævnte bestemmelse fastsætter en forsikringspligt for ejere af olietanke, til hvem der kan meddeles påbud efter § 48. Forsikringen skal dække de udgifter til undersøgelse og oprensning, der følger af et påbud udstedt i medfør af § 48. Oliebranchen i Danmark har i samarbejde med Topdanmark A/S etableret en forsikringsordning, der opfylder lovens krav til forsikringsdækning. Denne ordning blev gjort tilgængelig, samtidig med at forsikringspligten i medfør af loven indtrådte. Ordningen indebærer, at ejere af olietanke, der får leveret fyringsolie fra et af de selskaber, der deltager i ordningen, automatisk er dækket af forsikringen.

Oliebranchens Miljøpulje, der står for den praktiske indsats vedr. undersøgelse og oprensning af forureninger, har ifølge sin beretning for 2001 registreret 166 skader. Oliebranchens Miljøpulje oplyser, at i lighed med det forrige år er den kategori af tanke, hvor der oftest er konstateret uheld, de overjordiske udendørs tanke. De samlede udgifter til oprensning af villaolietanke udgjorde i 2001 67 mio. kr. Oprensningerne betød, at 23.000 tons jord er sendt til deponering/rensning.

Det fremgår af tabel 6.1 at der er en vis underrapportering til ROKA, idet der kun er indberettet 90 sager.

6.3 Antal oprydninger

Efter et mindre fald i det samlede antal privat finansierede oprydninger, excl. oprydninger foretaget af Oliebranchens Miljøpulje, i 2000 er aktiviteten steget igen i 2001 (tabel 6.1).

Indberetning af de oprydninger, hvor kommunerne har myndighedsansvaret, dækker kun perioden fra 1996 og fremefter. Opgørelsen af det totale antal privat finansierede oprydninger i 1994 og 1995 dækker derfor kun sporadisk oprydning af forureninger, hvor kommunerne har haft myndighedsansvaret. Det gælder derfor også totaltallet for perioden 1994-2001.

Erfaringer fra tidligere års indberetninger viser, at der sker en forsinket indberetning af de projekter, der har fundet sted i indberetningsåret. For indberetningsåret 2000 blev der indberettet yderligere 15% flere oprydningsprojekter, der havde fundet sted i 2000.

Der er, jf. tabel 6.1., indberettet i alt 384 oprydningsprojekter vedr. 2001, som er privat finansierede (excl. projekter finansieret af forsikringsordningen for villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje). Det samlede antal (excl. forsikringsordningen for villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje) estimeres derfor til 440, svarende til en forventning om at det korrekte antal oprydningsprojekter er 15% større, end hvad der fremgår af årets indberetning.

Tabel 6.1.
Antal Privat finansierede oprydninger (excl. OM).

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

1994-2001

Frivillige oprydninger

111

146

240

342

373

416

360

331

2319

Påbud efter mbl eller jfl

22

35

63

96

113

73

38

44

482

Forsikringsord. For villatanke

 

 

 

 

 

 

50

903

142

Andet

1

1

2

6

1

5

6

9

31

Private oprydninger i alt1

134

182

3054

4444

4874

494

454

474

29744,2

   
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001.
1 I årene 1994 og 1995 er oprydning af forureninger, hvor kommunerne har haft myndighedsansvaret, kun sporadisk dækket.
2 Der er sket flere oprydninger på samme lokalitet. I alt vedrører opgørelsen 2829 lokaliteter.
3 Den elektroniske indberetning giver ikke et dækkende billede. Ifølge oplysninger fra Oliebranchens Fællesrepræsentation er der udstedt 166 påbud i 2001.
4 Antallet af oprydninger foretaget 1996,1997 og 1998 er mindre end opgørelserne foretaget til redegørelse om jordforurening 2000. I alt er ca. 180 lokaliteter "forsvundet" fra den elektroniske indberetning. Totaltallet for 1994-2001 er således ca. 180 højere svarende til ca. 3100.


Der er stor variation på landsplan for hvor mange private oprydninger, der indrapporteres af kommuner og amter.

Med henblik på at vurdere hvordan antallet af indberettede private oprydninger fordeler sig geografisk, er der i Tabel 6.2 præsenteret en fordeling af antal igangsatte privat finansierede oprydninger fordelt på amter.

Tabel 6.2.
Antal privat finansierede oprydninger, hvor primært kommunerne er myndighed, fordelt på amter. (Excl.OM)

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

Københavns Amt

2

6

27

44

76

62

82

48

Frederiksborg Amt

7

10

31

44

43

41

54

46

Roskilde Amt

7

11

22

34

32

27

17

1

Vestsjællands Amt

14

11

26

33

37

42

36

34

Storstrøms Amt

4

9

24

34

32

28

20

26

Bornholms Amt

 

2

3

 

2

 

2

4

Fyns Amt

45

48

45

50

43

46

55

36

Sønderjyllands Amt

3

9

12

20

19

22

16

7

Ribe Amt

16

15

19

26

10

14

8

15

Vejle Amt

 

 

 

 

3

2

17

31

Ringkjøbing Amt

3

6

11

14

19

7

21

35

Århus Amt

5

4

8

4

10

18

12

29

Viborg Amt

16

26

25

20

21

25

30

12

Nordjyllands Amt

5

12

25

45

37

30

37

34

Københavns Kommune

6

13

26

74

102

130

44

103

Frederiksberg Kommune

1

 

1

2

1

 

3

12

I alt

134

182

305

444

487

494

454

473

Kilde: Amters og Kommuners elektroniske indberetning.
I alt vedrører opgørelsen 2.829 lokaliteter.

I alt 244 af landets 275 kommuner er repræsenteret i ovenstående opgørelse.

Myndighedsansvaret er som nævnt tidligere delt mellem amter og kommuner, og kommunerne er myndighed i en stor del af de private oprydningssager. I tabel 6.3 er det præsenteret, hvorledes de private oprydninger fordeler sig på kommunerne i de enkelte amter. Det fremgår, at i langt de fleste af landets amter deltager kommunerne ved indberetningen af oplysninger om privat finansierede oprydninger, men at der i mange kommuner kan gå år imellem, at der er jordforureningssager, hvor kommunen er myndighed.

Tabel 6.3.
Antal Kommuner i de enkelte amter hvor der er indberettet oplysninger om privat finansierede oprydninger og hvor kommunerne er myndighed(excl.OM).

 

Antal kommuner i amtet

Kommuner med indberetning

Antal kommuner repr.1994- 2001

1999

2000

2001

Københavns Amt

18

13

16

12

18

Frederiksborg Amt

19

12

8

10

19

Roskilde Amt

11

5

3

 

10

Vestsjællands Amt

23

12

10

12

23

Storstrøms Amt

24

8

5

11

22

Bornholms Amt

5

 

1

2

3

Fyns Amt

32

14

22

16

31

Sønderjyllands Amt

23

10

7

6

18

Ribe Amt

14

3

4

8

14

Vejle Amt

16

1

5

12

12

Ringkjøbing Amt

18

2

11

14

17

Århus Amt

26

9

3

9

16

Viborg Amt

17

8

9

5

15

Nordjyllands Amt

27

13

17

11

24

Københavns Kommune

1

1

1

1

1

Frederiksberg Kommune

1

 

1

1

1

I alt

275

111

123

130

244


6.3.1 Udgifter til oprydning

Den gennemsnitlige oprydningsudgift pr. lokalitet i perioden 1997-2001 varierer fra ca. 0,4 mio. kr. i 1998 til ca. 1,2 mio. kr. i 2001.

En analyse af udgiftsfordelingen afslører, at der i 2000 og 2001 er indberettet relativt få økonomioplysninger med et udgiftsniveau under 0,1 mio. kr. Den procentvise andel af indberettede oprydningsprojekter, hvor der er tilknyttet økonomioplysninger, er faldet fra i 1998 og 1999 at ligge på godt 70 % til i 2000 og 2001 kun at udgøre 65% henholdsvis 67%.

De samlede oprydningsudgifter til de 257 privat finansierede oprydningsprojekter, der er indberettet for 2001, svarer til 299 mio.kr.

Tabel 6.4
Privat finansierede oprydningsprojekter fordelt efter udgiftsstørrelse. Antal og gennemsnitlig udgift (angivet i parentes) for projekter med økonomioplysninger.

 

<0,1 mio.kr.

0,1-0,5 mio.kr

0,5-1,0 mio.kr

1,0-5,0 mio.kr

>5,0 mio.kr

I alt1

1998

215 (0,038)

85
(0,25)

17
(0,75)

17
(2,2)

6
(10,3)

340
(0,404)

1999

227
(0,036)

73
(0,24)

20
(0,74)

24
(2,3)

9
(9,6)

353 (0,497)

2000

144 (0,036)

73
(0,28)

19
(0,77)

20
(2,6)

6
(9,8)

262
(0,54)

2001

151 (0,042)

60
(0,24)

25
(0,75)

13
(2,4)

8
(28,1)

257
(1,162)

I alt

         

17342

  
Kilde Amter og kommuners edb indberetning pr. 31.12.2001.
1 Procentdelen af indberettede lokaliteter, der udover oplysning om privat finansieret oprydning (tabel 6.1) har oplysninger om udgifter til oprydning, er 70%(1998), 72% (1999), 65% (2000) og 67%(2001).
2 Opgørelsen vedrører privatfinansierede oprydninger excl. oprydninger efter forsikringsordningen, i alt vedrører opgørelsen 1.665 lokaliteter.


Det må derfor antages, at udgifter til mange af de projekter, som ikke er indberettet ved årets indberetning, selv om de er gennemført i 2001 (afsnit.6.3)eller der ikke er tilknyttet økonomioplysninger til, ligger noget under gennemsnittet for de indberettede udgifter til privat finansierede oprydninger i 2001. Det antages således, at udgiften for disse projekter svarer til den gennemsnitlige udgift for projekter med et udgiftsniveau på under 5 mio. kr. gennemført i perioden 1998-2001, svarende til en udgift på 275.000 kr. pr. projekt.

I afsnit 6.3 blev antallet af gennemførte privat finansierede oprydninger (excl. projekter under forsikringsordningen for villolietanke og Oliebranchens miljøpulje) estimeret til 440. Ifølge estimatet mangler der således økonomioplysninger vedr. 183 oprydningsprojekter (440 minus 257).

Baseret på en antagelse om at de gennemsnitlige udgifter for de 183 oprydningsprojekter uden økonomioplysninger er 275.000 kr, og de indberettede økonomioplyssninger vedr. 257 oprydningsprojekter, estimeres de samlede udgifter for privat finansierede oprydninger (excl. projekter under forsikringsordningen for villolietanke og Oliebranchens miljøpulje) i 2001 til 350 mio. kr.

6.4 Afværgetype

Tabel 6.5.
Afværgeforanstaltninger1 opgjort på type af afværgeforanstaltninger. (Privat finansierede excl. om)

 

1998

1999

2000

2001

Afværgepumpning

35

20

21

21

Jordbortgravning/rensning

470

471

436

457

Immobilisering/afskæring

6

6

2

4

Indeklima

10

15

8

9

Lossepladsgas

 

3

 

 

I alt

521

515

467

491

     
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001
1 Der kan være foretaget mere end en type afværgeforanstaltning pr. lokalitet. I alt vedrører opgørelsen 1834 lokaliteter, heraf 473 vedrørende 2001.


Afværgeforanstaltninger i form af bortgravning/rensning af jord er den helt dominerende metode ved privat finansierede oprydninger. I kategorien afgravning/rensning af jord indgår også in-situ oprensning, hvor jord renses uden opgravning. I 2001 fandt der afgravning sted på 97% af de 473 lokaliteter, hvor der blev foretaget afværgeforanstaltninger. Til sammenligning blev der bortgravet/renset jord på 80% (63 ud af 79 afværgeforanstaltninger/tabel 3.13) af de amtsligt finansierede projekter, der er indberettet elektronisk.