Det internationale arbejde vedrørende forurenet jord har frem til 2001, primært haft
karakter af uforpligtende samarbejde om udviklingsprojekter, f.eks. CLARINET4 og CARACAS, og
informationsudveksling mellem miljømyndigheder i EU i Common Forum on Contaminated
Land.og European Soil Forum og bredere internationalt i f.eks. the Ad Hoc International
Working Group on Contaminated Land5
og NATO/CCMS (nye afværgeteknikker). Desuden har der været samarbejde om indsamling af
data om forurenet jord til det Europæiske Miljøagentur. Dette arbejde er fortsat i 2001,
men er desuden begyndt at få en mere forpligtende karakter, idet EU-kommissionen har
stillet forslag til Direktiv om Miljøsansvar, og Rådet har vedtaget en resolution om en
"Tematisk strategi for jordforurening". Disse initiativer beskrives nedenfor.
EU-Kommissionen har den 22. februar 2002 offentliggjort et forslag til direktiv om
ansvar for forebyggelse og genopretning af miljøskader. Direktivforslaget omhandler nye
skader på biodiversitet, vandmiljø eller jord.
Forslaget tilsigter at indføre et ubetinget forureneransvar (objektivt ansvar) for
visse typer af virksomhed og aktiviteter. Det betyder, at myndigheden, uden at der
foreligger uforsvarlig adfærd, kan påbyde en virksomhed at foretage genopretning eller,
hvis der er overhængende fare for en miljøskade, kan påbyde virksomheden at træffe de
nødvendige foranstaltninger til afværgelse af faren.
Pligten falder tilbage på det offentlige i tilfælde, hvor driftsherren ikke kan
gøres ansvarlig.
Status er, at direktivforslaget i løbet af 2002 er gjort til genstand for intensiv
forhandling i Rådets arbejdsgruppe om miljø med henblik på at foretage de ændringer,
der skal til, for at medlemslandene kan nå til en fælles holdning.
Ifølge det 6. miljøhandlingsprogram skal der udarbejdes en strategi for beskyttelse
af jord. Strategien omfatter bl.a. forebyggelse af forurening, erosion, ørkendannelse,
jordforringelse, arealforbrug og hydrogeologiske risici under hensyntagen til den
regionale diversitet, herunder de særlige forhold i bjergområder og tørre områder.
Kommissionen har i april 2002 udsendt en meddelelse, der er første skridt på vej til
at udvikle en strategi for beskyttelse af jord. Meddelelsen blev vedtaget med en række
anbefalinger på Rådsmødet (Miljø) den 25. juni 2002.
Meddelelsen har til formål at bygge videre på tilsagnet i 6. miljøhandlingsprogram
for herigennem at sikre en bedre og mere systematisk beskyttelse af jord i de kommende
år. Det er første gang, Kommissionen sammenhængende behandler beskyttelse af jord.
Sigtet er, at
Meddelelsen redegør for forhold omkring 8 hovedtemaer, der kan påvirke jord
negativt. Teksten ide følgende afsnit stammer fra meddelelsen.
13.3.1.1 Jorderosion
Det vil sige de processer, hvor vand og vind fjerner jordpartikler. Dette fører
til tab af arealer, der er tilgængelige og anvendelige i forhold til dyrkning og
opretholdelse af levesteder. Store del af Middelhavslandene er udsat for voldsom erosion,
og det ser ud til, at der også sker voldsom erosion i Midteuropa. 26 millioner hektar
lider således under vanderosion, og 1 million hektar lider under vinderosion.
13.3.1.2 Tab af organisk materiale
Det organiske materiale består af plantedele og jordlevende organismer samt humus,
der er komposteringsproduktet af det førnævnte organiske materiale. Kulstoffet i jordens
organiske materiale indgår i vekselvirkning med atmosfærens CO2, hvilket har
betydning for klimaændringer. Organisk materiale er en nøgleparameter i forhold til at
begrænse erosion og frugtbarhed. Specialisering inden for landbruget har ført til
dyrkningsmetoder der i langt mindre grad end tidligere genopretter det organiske materiale
i jord.
13.3.1.3 Jordforurening punktkilder og diffus forurening.
Hvis jord forurenes med miljøskadelige stoffer over et vist niveau, kan det
medføre tab af flere af de funktioner, jord varetager, og kan desuden føre til
forurening af grund og overfladevand. Dette kan have konsekvenser for økosystemer og
folkesundhed og andre naturressourcer. For at vurdere konsekvenserne skal man tage hensyn
til koncentrationen, stoffernes egenskaber og mulige eksponeringsveje og de hermed
forbundne sundhedsrisici.
Det vurderes, at der er mellem 300.000 og 1,5 millioner forurenede grunde i EU.
Udveksling af viden og målsætninger for jordrensning er vigtige midler til at løse
forureningsproblemer i dag, og fremadrettet skal der satses på forebyggelse.
Diffus forurening skyldes primært nedfald fra atmosfæren, men inddrager også visse
landbrugsmetoder samt uhensigtsmæssig genanvendelse og håndtering af affald og
spildevand.
13.3.1.4 Arealbefæstelse
Når jord dækkes med huse, veje, etc. reduceres det areal, hvor de naturlige
processer, herunder optag og filtrering af regnvand kan foregå. Befæstede arealer vil
påvirke de omliggende arealer ved at ændre strømningsmønsteret for vand, hvilket kan
føre til oversvømmelser m.m. Befæstede arealer i form af veje kan også føre til
opdeling af de naturlige levesteder for dyrelivet.
13.3.1.5 Jordkompaktering.
Når jord udsættes for mekanisk pres, f.eks. som følge af brug af tunge maskiner,
medfører det, at porerne i jorden formindskes. Dette medfører begrænsning i rodvækst,
evnen til at opmagasinere vand, biologisk aktivitet, frugtbarhed og stabilitet. Dette
medfører igen øget overfladeafstrømning, således at risikoen for erosion og
oversvømmelse øges.
13.3.1.6 Reduktion i jordens biodiversitet.
Jord er levested for en lang række forskellige organismer. Jordbakterier, svampe,
protozoer og andre små organismer spiller en central rolle for opretholdelsen af de
fysiske og biokemiske egenskaber, der er afgørende for jords frugtbarhed. Når
biodiversiteten falder, bliver jord mere sårbar over for påtrykte forandringer. Antallet
af jordlevende organismer anvendes ofte som indikator for jords sundhedstilstand.
13.3.1.7 Tilsaltning
Hvis der anvendes kunstvanding og samtidig er en høj fordampning, eller jordens
tekstur forhindrer udvaskning, kan der ske en ophobning af salte. Saltene stammer fra det
naturlige indhold, der findes i vand. Fænomenet kan forværres i kystnære områder ved
indtrængning af havvand, der har et forhøjet saltindhold. Ligeledes kan brug af vejsalt
føre til ophobning af salt. Hvis koncentrationen af salte bliver betydelig, kan det føre
til fald i frugtbarheden.
13.3.1.8 Oversvømmelser og jordskred.
Oversvømmelser forårsager erosion, forurening med sediment og tab af jord som
ressource, hvilket har konsekvenser for menneskelige aktiviteter, bygninger, infrastruktur
og landbrugsarealer. Kompaktering og arealbefæstelse kan ændre vandets strømning og
medføre oversvømmelse. Oversvømmelse forekommer oftere i områder med stærkt
erosionsudsatte jorde, stejle skrænter og kraftig nedbør.
Processer, der forringer jord, skyldes eller forværres af menneskelige aktiviteter, og
de mindsker jords evne til at opfylde dens mange funktioner.
Processer, der forringer jord, finder sted i hele EU, men problemet er ikke lige
alvorligt i alle lande.
Der er ikke tegn på, at den negative udvikling i forringelsesprocesserne vil vende.
Tværtimod syntes foreliggende data at vise, at der i de seneste årtier er sket en
forværring i forhold til en række forringelsesprocesser.
Der er ikke sikker dokumentation for, om klimaændringerne har konsekvenser for jord,
men det anses for sandsynligt, at klimaændringerne vil forøge de potentielle trusler.
Dette synes at pege på, at beskyttelse af jord vil blive stadig vigtigere i fremtiden.
På nuværende tidspunkt vurderer Kommissionen, at beskyttelse af jord bedst varetages
ved, at der etableres ny lovgivning på en række områder, samtidig med at der sker en
integration i andre sektorpolitkker.
Som opfølgning på meddelelsen vil der blive etableret et informations- og
overvågningssystem, som skal have særligt fokus på forureninger, som kan overføres fra
jord til fødevarer eller have potentielle sundhedsproblemer på andre måder.
Den fremtidige strategi må forventes at tage højde for det samspil, der er mellem
klima, geologi, plantevækst, biologisk aktivitet, tid og arealanvendelse. Da jord stort
set ikke er en fornybar ressource, vil udgangspunkt være forebyggelse, forsigtighed og
bæredygtig forvaltning af jord. Politikken omkring jord vil sætte fokus på bæredygtig
anvendelse af landbrugsjord og beskyttelse af biodiversitet.
På denne baggrund har Rådet den 25. juni 2002 vedtaget en række konklusioner,
herunder:
- at strategien skal udarbejdes af kommissionen før juli 2004 på baggrund af
forsigtighedsprincippet, forebyggelse ved kilden og forureneren betaler-princippet,
- at der i 2004 skal fremsættes forslag om etablering af et overvågningssystem baseret
så vidt muligt på eksisterede systemer, og
- at der skal udarbejdes meddelelser om arealbefæstelse i 2003 og om erosion, tab af
organisk materiale, forurening i 2004.