Redegørelse om jordforurening 2002

5 Værditabsordningen

5.1 Værditabsordningen

Med værditabsordningen, der trådte i kraft i 1993, fik bo-

ligejere, der uforvarende var blevet ejere af en forurenet grund, mulighed for at få foretaget en offentligt finansieret oprydning af grunden mod en egenbetaling som udgangspunkt på ca. 40.000 kr. for en almindelig parcelhusgrund. Hvis der efter oprydning på en grund, stadig er en restforurening tilbage, vil boligejeren normalt få egenbetalingen retur sammen med en erklæring om, at restforureningen er uden betydning for ejendommens anvendelse som helårsbolig.

Den enkelte boligejer skal selv søge sit amt om at komme med i ordningen. Amtet står for alle de praktiske opgaver i forbindelse med oprydningen, såsom undersøgelser på grunden, ansøgning om midler hos Finansstyrelsen og selve arbejdet med oprydningen. Hvor amterne foretager en miljø- og sundhedsmæssig prioritering af den almindelige offentlige oprydningsindsats, sker indsatsen efter værditabsordningen i den rækkefølge ansøgningerne indkommer. De ansøgninger, der ikke kan imødekommes inden for den gældende økonomiske ramme, kommer på venteliste og bliver efterfølgende imødekommet, når der igen er bevillingsmæssig dækning på ordningen.

Figur 5.1 viser udviklingen i aktiviteten på ordningen siden 1994

Der var en begrænset søgning på ordningen i 1994, 1995 og 1996, men siden da har der været stor efterspørgsel på ordningen. Det betyder, at der er venteliste, idet bevillingen ikke har kunne imødekomme alle de indkomne ansøgninger.

Figur 5.1 Disponeringer på Værditabsordnigen i mio. kr.

Figur 5.1 Disponeringer på Værditabsordnigen i mio. kr.

Kilde: Finansstyrelsen

Ventelistens størrelse kan ses på figur 5.2. Den forholdsvis store venteliste på ca. 60 mio. kr. i 1996 blev fjernet i 1997, hvor der blev tilført ordningen ekstraordinære midler. Herefter er der igen opstået en venteliste.

Figur 5.2 Venteliste på værditabsordningen i mio. kr.

Figur 5.2 Venteliste på værditabsordningen i mio. kr.

Kilde: Finansstyrelsen

5.2 Aktiviteten på Værditabsordningen i 2002

I 2002 var tilsagnsbevillingen på finansloven 25,5 mio. kr. Der var imidlertid flere penge til rådighed for ordningen end selve årets bevilling, fordi der hvert år tilbageføres uforbrugte midler fra afsluttede projekter. I 2002 blev der tilbageført 18,8 mio. kr., som derfor kunne disponeres til nye projekter.

Der blev i 2002 indgivet i alt 237 ansøgninger fordelt på 120 ansøgninger til undersøgelse og 117 ansøgninger til oprydning af forurenede grunde. Der blev disponeret midler til henholdsvis 120 undersøgelses- og 41 oprydningsansøgninger på i alt 44 mio. kr. Heraf stod alle oprydningsprojekterne allerede på ventelisten ved årets begyndelse.

Fra den 1. januar 2001 er der lavet en ændring af administrationen af ordningen, således at der disponeres penge til undersøgelse med det samme. Det betyder, at der ikke opstår en venteliste til undersøgelser. Formålet er, at lade amterne gennemføre undersøgelser med det samme, så behovet for et evt. oprydningsprojekt kan bedømmes. Samtidig får boligejere en hurtigere afklaring af alvor og omfang af forureningen.

Den store søgning på ordningen igen i 2002 har samtidig betydet, at der stadig er en venteliste for at få disponeret penge til oprydning. Ventelisten var pr. 31. december 2002 på 205 ansøgninger til oprydningsprojekter svarende til et samlet beløb på 171,4 mio. kr. Til sammenligning var ventelisten pr. 1. januar 2001 på 132 ansøgninger eller 95,3 mio. kr.

Tabel 5.1 viser den amtsvise fordeling af de disponerede beløb på ordningen i 2002.

Tabel 5.1 Amtsvis fordeling af disponerede midler på Værditabsordningen i 2002

Kilde: Finansstyrelsen

  Dips. Undersøg i mio. kr. Antal undersøgelser Disp. Opryd i mio. kr. Antal oprydninger
Københavns Amt 0,6 7 0 0
Frederiksborg Amt 0,4 4 20,3 19
Roskilde Amt 0 0 4,1 7
Vestsjællands Amt 0,7 10 2,2 5
Storstrøms Amt 0,1 1 0,5 1
Bornholms Amt 0 0 0 0
Fyns Amt 4,7 29 0,6 2
Sønderjyllands Amt 0,1 1 0,6 2
Ribe Amt 0,1 2 0 0
Vejle Amt 0,1 1 0 0
Ringkjøbing Amt 0,1 1 0 0
Århus Amt 0,2 3 0 0
Viborg Amt 0,1 1 1,9 1
Nordjyllands Amt 3,5 59 2,9 4
Københavns Kommune 0,1 1 0 0
Frederiksberg Kommune 0 0 0 0
i alt 10,9 120 33,1 41

Der blev gennemsnitligt i 2002 disponeret ca. 0,8 mio. kr. pr. ejendom til oprydning og 0,1 mio. kr. pr ejendom til undersøgelse. Imidlertid var de gennemsnitlige udbetalinger i 2002 til oprydning af ejendomme 0,9 mio. kr. Tallene viser, at der bliver disponeret mere pr. sag, end der rent faktisk viser sig at være behov for. Baggrunden er formentlig, at amterne vil være sikre på at have tilstrækkelige midler til at færdiggøre et givet projekt. Hertil kommer, at oprydningsprojekter altid indebærer en vis risiko for uventede problemer, som f.eks. at forureningen er større end først antaget. En følge af for høje disponeringer er, at der bliver tilbageført mange midler ved mindre forbrug. Som nævnt blev der tilbageført 18,8 mio. kr. i 2002.

Der blev i 2002 afsluttet 120 undersøgelses- og 23 oprydningssager. Af de 23 oprydninger fik 1 boligejere tilbagebetalt egenbetaling, fordi der efter oprydningen fortsat var en restforurening på grunden.

Tabel 5.2 Venteliste på Værditabsordningen pr. 31.12.2002 Kilde: Finansstyrelsen

  I mio. kr. Antal
sager
Gennem-
snitspris i
mio. kr.
Københavns Amt 10,4 18 0,6
Frederiksborg Amt 37,6 33 1,1
Roskilde Amt 18,6 34 0,5
Vestsjællands Amt 15,3 21 0,7
Storstrøms Amt 2,8 5 0,6
Bornholms Amt      
Fyns Amt 22,4 24 0,9
Sønderjyllands Amt 0,5 2 0,3
Ribe Amt 2,3 2 1,1
Vejle Amt      
Ringkjøbing Amt 0,4 1 0,4
Århus Amt 0,6 2 0,3
Viborg Amt 1,3 2 0,6
Nordjyllands Amt 59,2 52 1,1
Københavns Kommune      
Frederiksberg Kommune      
I alt 171,3 196 0,9

Efter værditabsordningen er det den enkelte boligejer, der ansøger om undersøgelser og oprydninger. Derfor ansøges der om undersøgelser/oprydninger på enkelte matrikelnumre og ikke samlet for en lokalitet (et område, hvor der er en fælles kilde/aktivitet, der har eller kan have forårsaget forurening). Finansstyrelsen opgør ansøgningerne pr. matrikelnummer og den tilhørende lokalitet er ikke præcist defineret og afgrænset i opgørelsen. Antallet opgjort pr. matrikelnummer (som af Finansstyrelsen) henholdsvis pr. lokalitet (som af amterne) er derfor ikke sammenligneligt. Amterne har via ROKA indberettet, at der i 2002 har været 9 oprydninger under værditabsordningen. Selv om denne opgørelse er per lokalitet og ikke per matrikelnummer, er dette tal formentlig i underkanten af det korrekte.

 



Version 1.0 December 2003, © Miljøstyrelsen.