Private grundejere ønsker i mange situationer at igangsætte undersøgelser og/eller oprydning for at kunne få
tilladelse til ændret anvendelse af ejendommen eller for at undgå kortlægning eller få hævet kortlægning af en
ejendom.
I henhold til jordforureningsloven skal ejeren søge amtet om tilladelse til ændret arealanvendelse, såfremt det
pågældende areal er fastlagt af amtet som indsatsområde, skal anvendes til bolig, børneinstitution, offentlig
legeplads, rekreativt område, alment tilgængeligt område, kolonihave, sommerhusgrund eller institution. I alle andre
situationer stilles der ikke i jordforureningsloven krav om ansøgning forud for ændret arealanvendelse eller byggeri,
herunder frivillig oprydning. Kommunen, som er byggemyndighed, har dog mulighed for at stille vilkår i forbindelse
med byggesagsbehandlingen om oprydning m.v.
Myndighederne har ligeledes mulighed for at udstede påbud til en forurener om at gennemføre undersøgelser
og/eller oprydning over for forureningen.
En af de væsentligste ændringer med jordforureningsloven er bestemmelsen vedr. påbud efter lovens § 41.
Bestemmelsen trådte i kraft den 1. januar 2001. Herefter kan de påbuds-kompetente tilsynsmyndigheder meddele
påbud om oprydning af forureninger på ubetinget ansvarsgrundlag (objektivt ansvar) til den, der i erhvervsmæssigt
eller offentligt øjemed driver eller drev den virksomhed eller anvender/anvendte det anlæg, hvorfra forureningen
stammer.
Anvendelsen af bestemmelsen i § 41 er dog underlagt en væsentlig begrænsning, idet lovens § 42 bestemmer, at
bestemmelsen i § 41 kun kan anvendes ved forureninger, såfremt miljømyndigheden godtgør, at den væsentligste
del af forureningen er sket efter den 1. januar 2001.
Fra den 1. marts 2000 har det været muligt for de påbuds-kompetente myndigheder på et objektivt grundlag at
udstede påbud om undersøgelser eller oprensning i forbindelse med forureninger fra private olietanke. De nærmere
betingelser for at kunne udstede et sådant påbud findes i § 48 i jordforureningsloven. Påbud kan herefter meddeles
ejere af olietanke, hvis blot forureningen er konstateret efter den 1. marts 2000. Det er dog en forudsætning, at der
er tale om en olietank med et rumindhold på under 6.000 liter, som primært anvendes til boligopvarmning.
Derudover skal tanken have været anvendt efter den 1. marts 2000 og skal have været eller kunne have været
anvendt umiddelbart før konstateringen af forureningen.
Samtidig med at § 48 trådte i kraft, trådte også lovens § 49 i kraft. Sidstnævnte bestemmelse fastsætter en
forsikringspligt for ejere af olietanke, til hvem der kan meddeles påbud efter § 48. Forsikringen skal dække de
udgifter til undersøgelse og oprensning, der følger af et påbud udstedt i medfør af § 48. Oliebranchen i Danmark
har i samarbejde med Topdanmark A/S etableret en forsikringsordning, der opfylder lovens krav til
forsikringsdækning. Denne ordning blev gjort tilgængelig, samtidig med at forsikringspligten i medfør af loven
indtrådte. Ordningen indebærer, at ejere af olietanke automatisk er dækket af forsikringen, når de får leveret
fyringsolie fra et af de selskaber, der deltager i ordningen, enten direkte fra det pågældende selskab, eller gennem
en forhandler, der bliver forsynet med olie fra et af disse selskaber.
Ifølge Oliebranchens Miljøpulje, der står for den praktiske indsats vedr. undersøgelse og oprensning af
forureninger, har udviklingen i antallet af skader pr. år og den gennemsnitlige omkostning pr. skade været som
følger:
1Fra og med
1. marts 2000
Siden loven trådte i kraft 1. marts 2000 har Oliebranchens Miljøpulje i alt behandlet 571 sager til en gennemsnitlig
omkostning pr. skade på 316.000 kr. excl. moms. Hertil skal lægges et antal sager, hvor der er udstedt et påbud,
men hvor der ikke har været forsikringsdækning, bl.a. fordi der har været tale om ulovlige tanke. Der findes i dag
ikke opgørelser over antallet af sådanne sager og den gennemsnitlige omkostning pr. skade på disse.
Det fremgår af tabel 6.1, at der er en vis underrapportering til ROKA, idet der kun er indberettet 86 sager.
6.3 Antal oprydninger
Efter en stigning i det samlede antal privat finansierede oprydninger, excl. oprydninger foretaget af Oliebranchens
Miljøpulje i 2001 er aktiviteten faldet igen i 2002 (tabel 6.2).
Indberetning af de oprydninger, hvor kommunerne har myndighedsansvaret, dækker kun perioden fra 1996 og
fremefter. Opgørelsen af det totale antal privat finansierede oprydninger i 1994 og 1995 dækker derfor kun
sporadisk oprydning af forureninger, hvor kommunerne har haft myndighedsansvaret. Det gælder derfor også
totaltallet for perioden 1994-2001.
Det er erfaringen fra tidligere års indberetninger, at ikke alle projekter indberettes rettidigt. Ved indberetningen for
2002 blev der indberettet yderligere 15% flere oprydningsprojekter, der havde fundet sted i 2001, end hvad der
fremgik af indberetningen for 2001.
Der er, jf. tabel 6.2., indberettet i alt 410 oprydningsprojekter vedr. 2002, som er privat finansierede (excl.
projekter finansieret af forsikringsordningen for villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje). Det samlede antal
(excl. forsikringsordningen for villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje) estimeres derfor til 470, svarende til en
forventning om at det korrekte antal oprydningsprojekter er 15% større, end hvad der fremgår af årets
indberetning.
Tabel 6.2. Antal Privat finansierede oprydninger (excl. OM).
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002.
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
1994- 2002 |
Frivillige oprydninger |
118 |
153 |
280 |
371 |
407 |
435 |
392 |
380 |
360 |
2896 |
Påbud efter mbl eller jfl |
24 |
35 |
64 |
102 |
126 |
76 |
34 |
46 |
47 |
554 |
Forsikringsord. For villatanke |
|
|
|
1 |
1 |
2 |
58 |
109 |
86 |
257 |
Andet |
1 |
1 |
2 |
5 |
1 |
6 |
8 |
9 |
3 |
36 |
Private oprydninger i alt1 |
143 |
189 |
346 |
479 |
535 |
519 |
492 |
544 |
496 |
3743 |
1 I årene 1994 og 1995 er oprydning af forureninger, hvor
kommunerne har haft myndighedsansvaret, kun sporadisk dækket.
2 Der er sket flere oprydninger på samme lokalitet. I alt
vedrører opgørelsen 3259 lokaliteter.
3 Den elektroniske indberetning giver ikke et dækkende
billede. Ifølge oplysninger fra Oliebranchens Fællesrepræsentation
er der udstedt 166 påbud i 2002.
Der er stor variation på landsplan for hvor mange private oprydninger, der indrapporteres af kommuner og amter.
Med henblik på at vurdere hvordan antallet af indberettede private oprydninger fordeler sig geografisk, er der i
Tabel 6.3 præsenteret en fordeling af antal igangsatte privat finansierede oprydninger fordelt på amter.
Tabel 6.3. Antal privat finansierede oprydninger, hvor primært kommunerne er myndighed, fordelt på amter.
(Excl.OM)
Kilde: Amters og Kommuners elektroniske indberetning pr. 31.12.2002.
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Københavns Amt |
2 |
6 |
26 |
42 |
72 |
58 |
77 |
55 |
47 |
Frederiksborg Amt |
7 |
10 |
36 |
46 |
43 |
40 |
55 |
53 |
55 |
Roskilde Amt |
7 |
12 |
23 |
35 |
32 |
28 |
18 |
3 |
11 |
Vestsjællands Amt |
15 |
10 |
26 |
33 |
37 |
44 |
36 |
45 |
41 |
Storstrøms Amt |
4 |
10 |
25 |
34 |
33 |
28 |
22 |
27 |
31 |
Bornholms Amt |
0 |
2 |
3 |
0 |
2 |
0 |
2 |
4 |
0 |
Fyns Amt |
45 |
47 |
44 |
52 |
45 |
43 |
55 |
44 |
36 |
Sønderjyllands Amt |
3 |
9 |
13 |
20 |
18 |
23 |
17 |
10 |
8 |
Ribe Amt |
15 |
15 |
19 |
26 |
10 |
14 |
7 |
21 |
20 |
Vejle Amt |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
3 |
15 |
34 |
28 |
Ringkjøbing Amt |
3 |
6 |
10 |
14 |
19 |
9 |
23 |
38 |
27 |
Århus Amt |
9 |
6 |
41 |
32 |
55 |
36 |
36 |
31 |
37 |
Viborg Amt |
17 |
28 |
25 |
19 |
22 |
26 |
32 |
15 |
20 |
Nordjyllands Amt |
5 |
12 |
25 |
45 |
37 |
31 |
42 |
41 |
47 |
Københavns Kommune |
7 |
13 |
26 |
74 |
102 |
131 |
46 |
107 |
83 |
Frederiksberg Kommune |
4 |
3 |
4 |
7 |
4 |
5 |
8 |
15 |
5 |
I alt |
143 |
189 |
346 |
479 |
535 |
519 |
491 |
543 |
496 |
I alt vedrører opgørelsen 3741 lokaliteter.
I alt 262 af landets 275 kommuner er repræsenteret i ovenstående opgørelse.
Myndighedsansvaret er som nævnt tidligere delt mellem amter og kommuner, og kommunerne er myndighed i en
stor del af de private oprydningssager. I tabel 6.4 er det præsenteret, hvorledes de private oprydninger fordeler sig
på kommunerne i de enkelte amter. Det fremgår, at i langt de fleste af landets amter deltager kommunerne ved
indberetningen af oplysninger om privat finansierede oprydninger, men at der i mange kommuner kan gå år imellem,
at der er jordforureningssager, hvor kommunen er myndighed.
Tabel 6.4. Antal Kommuner i de enkelte amter hvor der er indberettet oplysninger om privat finansierede
oprydninger og hvor kommunerne er myndighed(excl.OM).
Kilde: Amter og kommuners elektroniske indberetning pr. 31.12.2002.
|
Antal kommuner i amtet |
Kommuner med indberetning |
Antal kommuner repr.1994-2002 |
2000 |
2001 |
2002 |
Københavns Amt |
18 |
16 |
13 |
10 |
18 |
Frederiksborg Amt |
19 |
8 |
10 |
11 |
19 |
Roskilde Amt |
11 |
4 |
3 |
1 |
11 |
Vestsjællands Amt |
23 |
10 |
12 |
14 |
23 |
Storstrøms Amt |
24 |
5 |
12 |
17 |
23 |
Bornholms Amt |
5 |
1 |
2 |
0 |
3 |
Fyns Amt |
32 |
22 |
19 |
15 |
32 |
Sønderjyllands Amt |
23 |
7 |
6 |
4 |
19 |
Ribe Amt |
14 |
5 |
9 |
7 |
14 |
Vejle Amt |
16 |
4 |
13 |
10 |
15 |
Ringkjøbing Amt |
18 |
12 |
14 |
11 |
18 |
Århus Amt |
26 |
5 |
9 |
11 |
25 |
Viborg Amt |
17 |
10 |
6 |
9 |
15 |
Nordjyllands Amt |
27 |
17 |
12 |
15 |
25 |
Københavns Kommune |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Frederiksberg Kommune |
1 |
0 |
1 |
1 |
1 |
I alt |
275 |
127 |
142 |
137 |
262 |
6.3.1 Udgifter til oprydning
Den gennemsnitlige oprydningsudgift pr. lokalitet i perioden 1997-2002 varierer fra ca. 0,6 mio. kr. i 2002 til ca.
1,3 mio. kr. i 2001.
En analyse af udgiftsfordelingen afslører, at der i 2000, 2001 og 2002 er indberettet relativt få økonomioplysninger
med et udgiftsniveau under 0,1 mio. kr. Den procentvise andel af indberettede oprydningsprojekter, hvor der er
tilknyttet økonomioplysninger, svarer for årene 1998-2001 til godt 72 % mens den for 2002 kun udgør 66%. Der
er således også en vis forsinkelse i indberetningen af økonomioplysninger ligesom, antallet af indberettede
oprydningsprojekter.
De samlede oprydningsudgifter til de 276 privat finansierede oprydningsprojekter, der er indberettet
økonomioplysninger for vedr. 2002, svarer til 181 mio.kr.
Tabel 6.5 Privat finansierede oprydningsprojekter fordelt efter udgiftsstørrelse. Antal og gennemsnitlig udgift
(angivet i parentes) for projekter med økonomioplysninger.
Kilde Amter og kommuners edb indberetning pr. 31.12.2002.
|
<0,1 mio.kr. |
0,1-0,5 mio.kr |
0,5-1,0 mio.kr |
1,0-5,0 mio.kr |
>5,0 mio.kr |
I alt1 |
1998 |
248
(0,04)
|
106
(0,3)
|
20
(0,8)
|
20
(2,0)
|
13
(18,1)
|
407
(0,84)
|
1999 |
276
(0,04)
|
99
(0,3)
|
24
(0,74)
|
30
(2,0)
|
15
(15,1)
|
444
(0,84)
|
2000 |
180 (0,036) |
100
(0,3)
|
21
(0,8)
|
24
(2,4)
|
13
(15,5)
|
338
(0,9)
|
2001 |
172
(0,042)
|
80
(0,20)
|
29
(0,7)
|
26
(1,9)
|
14
(22,6)
|
321
(1,3)
|
2002 |
179
(0,04)
|
65
(0,21)
|
17
(0,8)
|
12
(1,8)
|
3
(40,8)
|
276
(0,7)
|
I alt |
|
|
|
|
|
17742 |
1Procentdelen af indberettede lokaliteter, der udover oplysning
om privat finansieret oprydning (tabel 6.1) har oplysninger om udgifter til oprydning,
er 72%(1998), 89% (1999), 76% (2000), 72%(2001) og 66%(2002).
2 Opgørelsen vedrører privatfinansierede oprydninger
excl. oprydninger efter forsikringsordningen og OM, i alt vedrører opgørelsen
1716 lokaliteter
Det må derfor antages, at udgifter til mange af de projekter, som ikke er indberettet ved årets indberetning, selv om
de er gennemført i 2002 (afsnit.6.3) eller der ikke er knyttet økonomioplysninger til, ligger noget under
gennemsnittet for de indberettede udgifter til privat finansierede oprydninger i 2002. Det antages således, at udgiften
for disse projekter svarer til den gennemsnitlige udgift for projekter med et udgiftsniveau på under 5 mio. kr.
gennemført i perioden 1998-2002, svarende til en udgift på 320.000 kr. pr. projekt.
I afsnit 6.3 blev antallet af gennemførte privat finansierede oprydninger (excl. projekter under forsikringsordningen
for villolietanke og Oliebranchens miljøpulje) estimeret til 470. Ifølge estimatet mangler der således
økonomioplysninger vedr. 170 oprydningsprojekter (470 minus 276).
Baseret på en antagelse om at de gennemsnitlige udgifter for de 170 oprydningsprojekter uden økonomioplysninger
er 320.000 kr., og de indberettede økonomioplyssninger vedr. 276 oprydningsprojekter, estimeres de samlede
udgifter for privat finansierede oprydninger (excl. projekter under forsikringsordningen for villaolietanke og
Oliebranchens miljøpulje) i 2002 til 235 mio. kr
6.4 Afværgetype
Tabel 6.6. Afværgeforanstaltninger1 opgjort på type af afværgeforanstaltninger. (Privat finansierede excl. Om og
forsikringsordningen for villaolietanke)
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002
|
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Afværgepumpning |
40 |
22 |
20 |
19 |
8 |
Jordbortgravning/rensning |
515 |
491 |
412 |
422 |
408 |
Immobilisering/ Afskæring
|
6 |
6 |
3 |
2 |
1 |
Indeklima |
10 |
17 |
5 |
3 |
|
Lossepladsgas |
|
3 |
1 |
|
|
I alt |
571 |
539 |
441 |
446 |
417 |
1 Der kan være foretaget mere end en type afværgeforanstaltning
pr. lokalitet. I alt vedrører opgørelsen 2223 lokaliteter, heraf
410 vedrørende 2002.
Afværgeforanstaltninger i form af bortgravning/rensning af jord er den helt dominerende metode ved privat
finansierede oprydninger. I kategorien afgravning/rensning af jord indgår også in-situ oprensning, hvor jord renses
uden opgravning. I 2002 fandt der afgravning sted på 97% af de 410 lokaliteter, hvor der blev foretaget
afværgeforanstaltninger. Til sammenligning blev der bortgravet/renset jord på 82% (95 ud af 116
afværgeforanstaltninger/tabel 3.13) af de amtsligt finansierede projekter, der er indberettet elektronisk.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 December 2003, © Miljøstyrelsen.