Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen Nr. 55, 2003

Frivillige aftaler som værktøj til at reducere CO2-udslippet fra trafikken

Resumé
Frivillige aftaler mellem staten og kommuner kan være et effektivt værktøj til at dele arbejdet med at reducere transportsektorens CO2-udslip. Kommunale virkemidler vil teoretisk kunne reducere CO2-udslippet med næsten 500.000 tons, som med en her-og-nu-investering er beregnet til at koste godt 600 mio. kr. i direkte kommunale omkostninger. Prisen pr. sparet ton CO2 ved at anvende kommunale virkemidler er imidlertid gennemsnitsligt noget højere end ved at anvende de virkemidler, der indgår til Danmarks Klimastrategi. I det lys vil det være svært at retfærdiggøre en indsats med snævert fokus på CO2. Men der åbnes andre perspektiver ved at fokusere på lokale trafik- og miljøgevinster, der kan opnås parallelt med CO2-gevinster.

Publikationen udkommer udelukkende elektronisk.

Læs publikationen i HTML: Indholdsfortegnelse
Hele publikationen samlet i en fil [381 kB]
Publikationsbeskrivelse (læsbar kolofon)

Læs publikationen i PDF-format [688 kB]
PDF er et printvenligt format. For at læse og printe publikationen i dette format, skal man have en version af Acrobat Reader installeret på sin computer. Dette program kan hentes gratis hos producenten Adobe"s hjemmeside, hvor der også findes installationsvejledning mv.

Må citeres med kildeangivelse.

Miljøstyrelsen vil, når lejligheden gives, offentliggøre rapporter og indlæg vedrørende forsknings- og udviklingsprojekter inden for miljøsektoren, finansieret af Miljøstyrelsens undersøgelsesbevilling.

Det skal bemærkes, at en sådan offentliggørelse ikke nødvendigvis betyder, at det pågældende indlæg giver udtryk for Miljøstyrelsens synspunkter.

Offentliggørelsen betyder imidlertid, at Miljøstyrelsen finder, at indholdet udgør et væsentligt indlæg i debatten omkring den danske miljøpolitik.

 


Version 1.0 December 2003, © Miljøstyrelsen.