Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet

Bilag A:
Økonomioverslag for Københavns og Frederiksberg Kommuner

Økonomi ved alternativ ordning for indsamling af bioaffald

I dette notat er opstillet en kalkulation af omkostningerne ved bioaffaldsindsamling i etageejendomme og villa-rækkehuse under den forudsætning, at husstandene som nu får leveret et køkkenstativ (engangsudgift det 1. år ) samt køkkenposer hvert kvartal, og at den samlede omkostning til behandling af bioaffald, inklusive mertransport til et fjernere beliggende anlæg, kan sættes til 1000 kr. pr. ton.

Kalkulation foreligger for
husstande i etageejendomme, som indsamler 30 kg bioaffald pr. år,
husstande i etageejendomme, som indsamler 50 kg bioaffald pr. år og
husstande i villa-rækkehuse, som indsamler 115 kg bioaffald pr. år.

Groft overslag over økonomi ved forsøgsindsamling af bioaffald i København og Frederiksberg efter de i storskalaforsøget anvendte metoder

Der er udgifter til følgende:

  1. Udstyr – indendørs
  2. - enkelt- eller dobbeltstativ
    - omdeling heraf

  3. Forbrugsmateriale - indendørs
  4. - papirposer
    - kvartalsvis omdeling heraf sammen med et infoblad

  5. Udstyr – udendørs
  6. - Bates Combi System eller biokurv
    - opsætning heraf

  7. Forbrugsmateriale - udendørs
  8. - papirsække til Bates Combi eller biokurv

  9. Indsamling fra udendørs udstyr med BCS specialkøretøj

  10. Reparation, vedligehold og renholdelse af udendørs udstyr

  11. Information om ordningen

  12. Administration af ordningen hos indsamler

  13. Der medtages ikke her omkostninger til transport til evt. forbehandlingsanlæg og forbehandling, transport af rejekt til forbrændingsanlæg og kvitblivning herfor, evt. transport til et lokalt omlastningssted og omlastning samt transport til endeligt behandlingssted samt afleverings- og behandlingsomkostninger på behandlingssted

Men der vil også forekomme besparelser:

  1. Besparelser

- besparelser ved ikke at aflevere den indsamlede mængde på Amagerforbrænding eller Vestforbrænding samt ved at udtage mængden fra eksisterende renovationsordning vurderes og modregnes evt.

Alle beløb er ekskl. moms.

Indsamlingsordning i etageejendomme

Ugeafhentning i "Bates Combi System" udstyr.

Indsamlingsmængde:

A) Årlig indsamlet mængde pr. husstand på 30 kg svarende til de første 9 måneders forsøgsresultater.

B) For også at kunne drage sammenligning med omkostninger ved en øget indsamlingsmængde, er der her gennemført beregninger for en årlig indsamlet mængde pr. husstand på 50 kg.

Udstyr – indendørs, en engangsanskaffelse det første år

Stativ ( 45,50 kr. i gennemsnit ) og omdeling ( 17,00 kr. ) koster 62,50 kr. pr. husst.

Anskaffelse og omdeling anses for at være en engangsudgift, afholdt fuldt ud det første år.

Forbrugsmateriale – indendørs

4 x 42 papirposer a’ 0,30 kr. pr. pose udgør 50,40 kr. pr. husst. pr. år.

Omdeling af poser 4 gange om året a’ 7,15 kr. pr. omdeling udgør 28,60 kr. pr. husst. pr. år.

Udstyr – udendørs

I etageejendomme anvendes "Bates Combi System" stativet, som pr. kassette mm. koster ca. 1123,00 kr., monteret og opsat på adressen.

Forrentning og afskrivning heraf udgør – med 5 % pa. og 5 år – ca. 252,68 kr. pr. år.

1 sæk i kassetten rummer ca. 160 l og kan indeholde ca. 40 kg pr. afhentning.

På årsbasis kan der i kassetten være 40 x 52 = 2080 kg.

Men da der gennemsnitligt kun kan forventes ca. 80 % udnyttelse af materiellet, bliver kassettens "årsmængde" i stedet for ca. 80 % x 2080 kg = 1664 kg.

Med 30 kg pr. husst. pr. år vil 55 husstande kunne være fælles om en kassette, hvilket betyder 4,59 kr. pr. husst. pr. år.

Med 50 kg pr. husst. pr. år vil 33 husstande kunne være fælles om en kassette, hvilket betyder 7,66 kr. pr. husst. pr. år.

Forbrugsmateriale – udendørs

52 ugesække (160 l) a’ 3,17 kr. pr. sæk giver en udgift på 164,84 kr. pr. år pr. kassette.

Med 30 kg pr. husst. pr. år og 55 husstande pr. kassette vil det betyde en omk. på 3,00 kr. pr. husst. pr. år.

Med 50 kg pr. husst. pr. år og 33 husstande pr. kassette vil det betyde en omk. på 5,00 kr. pr. husst. pr. år.

Indsamling fra udendørs udstyr med BCS specialkøretøj

1 køretøj m/ 2 mand koster pr. dag ca. 7,4 x 600,00 kr. = ca. 4440,00 kr.

Timelønsatsen på ca. 600,00 kr. indeholder også vognmandens arbejdsledelse etc.

Pr. dag skønnes køretøjet, ud fra erfaringer i forsøget fra københavnske forhold, at kunne tømme ca. 270 sække, hver med bioaffald fra henholdsvis 55 og 33 husstande.

Her er dog en stor usikkerhed, idet forsøgsområdets sammensætning og udformning har betydet megen kørsel mellem adresserne.

Evt. ændring af indsamlingsomkostningerne som følge heraf vil dog være begrænsede.

Med ugeindsamling vil indsamlingen udgøre henholdsvis 15,55 kr. og 25,91 kr. pr. husst. pr. år.

Reparation, vedligehold og renholdelse af udendørs udstyr

Med 5% af anskaffelsesprisen for kassette mm. fås, fordelt på henholdsvis 55 og 33 husstande,

1,02 kr. og 1,70 kr. pr. husst. pr. år.

Udarbejdelse af opfølgende information, trykning og omdeling heraf

Samlet udgift hertil skønnes ud fra forsøget at blive, idet omdelingen sker samtidigt med poseomdelingen, ca. 3,00 kr. pr. husst. pr. år.

Såfremt omdeling af opfølgende information ikke kan ske samtidig med den kvartårlige poseomdeling, fordi denne evt. bortfalder, vil udgiften til information etc. i stedet for blive ca. 21,00 kr. pr. husst. pr. år.

Administration af ordningen hos indsamler/kommune

Administrationen dækker bl.a. kundehenvendelser, besvarelse af e-mails, styring og opfølgning af poseomdeling etc.

Ses på aktuelt tidsforbrug ved dette forsøg udgør administrationen min. 10,00 kr. pr. husst. pr. år.

Transport og behandling af det indsamlede bioaffald

Er ikke medtaget her.

Besparelser

Den indsamlede mængde skal ikke afleveres til forbrænding, hvilket betyder en besparelse på ca. 550,00 kr. pr. indsamlet ton bioaffald, svarende til ca. 16,50 kr. pr. husst. pr. år ved 30 kg pr. husst. pr. år.

Besparelse i beholdervolumen pga., at der udtages bioaffald fra den normale dagrenovation, vil kunne blive aktuel i bebyggelser af en vis størrelse.

Eksempel: Den aktuelle indsamlede mængde er ca. 30 kg pr. husst. pr. år, som fylder ca. 120 l, mens den samlede årlige dagrenovationsmængde på ca. 475 kg fylder ca. 4700 l.

Volumenmæssigt udgør bioaffaldet af dagrenovationen ca. 2,6 % , som måske kan spares væk.

Hvis f.eks. 6 stk. 600 l beholdere ændres til 5 stk. 600 l beholdere + 1 stk. 500 l beholder, opnås ingen besparelse i indsamlingstid.

Men det udsatte beholdervolumen kan også være sådan, at reduktionen netop medfører, at der kan spares en hel beholder, hvorved der opnås besparelse indsamlingstidsmæssigt.

Derfor vælger vi at regne med en besparelse på ca. 2,6 % af tidsanvendelsen og dermed indsamlingsomkostningerne for dagrenovationen.

I år 2000 var omkostningen til indsamling af 1 ton dagrenovationsaffald i gennemsnit ca. 870,00 kr. + affaldsbehandling etc.

Besparelsen i dagrenovationsindsamlingen udgør derfor ca. 2,6 % af 870,00 kr. pr. ton. = 22,62 kr. pr. ton dagrenovation. Da hver husstand producerer ca. 475 kg dagrenovation pr. år, betyder det en besparelse pr. husstand pr. år på ca. 10,74 kr.

Ved 50 kg regnes tilsvarende med en besparelse på ca. 4,2 % af dagrenovationsomkostningerne, eller ca. 36,54 kr. pr. ton dagrenovation, eller en besparelse pr. husstand pr. år på ca. 17,36 kr.

A)
Indsamlingsomkostninger pr. husstand pr. år og pr. indsamlet ton bioaffald v/ 30 kg pr. husst. pr. år.

 

Kr. pr. husstand pr. år

Kr. pr. indsamlet ton bioaffald ud fra en indsamlet mængde på 30 kg pr. husstand pr. år

Udstyr – indendørs
omdeling heraf

kun det 1. år
kun det 1. år

45,50
17,00

 

 

 

 

Forbrugsmateriale – indendørs
omdeling heraf

50,40
28,60

1680,00
953,33

 

 

 

Udstyr – udendørs

4,59

153,00

Forbrugsmateriale – udendørs

3,00

100,00

Indsamling fra udendørs materiel

15,55

518,33

Reparation, vedligehold etc. af udendørs udstyr

1,02

34,00

Information

3,00

100,00

Administration

10,00

333,33

 

 

 

Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 1. år

178,66

 

Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 2. og følgende år

116,16

3872,00

 

 

 

Besparelse i drift af dagrenovation

-10,74

 

Nettoomkostning til indsamling 2. år etc.

105,42

 

 

 

 

Besparelser – affaldsbehandling etc.

-16,50

-550,00

 

 

 

Transport til behandlingssted(er) incl. behandlingsafgifter etc.

ca. 30,00

 

Nettoomkostning

118,92

3964,00

 

B)
Indsamlingsomkostninger pr. husstand pr. år og pr. indsamlet ton bioaffald v/ 50 kg pr. husst. pr. år.

 

Kr. pr. husstand pr. år

Kr. pr. indsamlet ton bioaffald ud fra en indsamlet mængde på 50 kg pr. husstand pr. år

Udstyr – indendørs
omdeling heraf

kun det 1. år
kun det 1. år

45,50
17,00

 

 

 

 

Forbrugsmateriale – indendørs
omdeling heraf

50,40
28,60

1008,00
572,00

 

 

 

Udstyr – udendørs

7,66

153,20

Forbrugsmateriale – udendørs

5,00

100,00

Indsamling fra udendørs materiel

25,91

518,20

Reparation, vedligehold etc. af udendørs udstyr

1,70

34,00

Information

3,00

60,00

Administration

10,00

200,00

 

 

 

Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 1. år

194,77

 

Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 2. og følgende år

132,27

2645,40

 

 

 

Besparelse i drift af dagrenovation

-17,36

 

Nettoomkostning til indsamling 2. år etc.

114,91

 

 

 

 

Besparelser – affaldsbehandling etc.

-27,50

-550,00

 

 

 

Transport til behandlingssted(er) incl. behandlingsafgifter etc.

ca. 50,00

 

Nettoomkostning

137,41

2748,20


Indsamlingsordning i villaer 1

14 dages afhentning i "Bates Combi System" udstyr.

Årlig indsamlet mængde pr. villahusstand er, på basis af forsøgsresultaterne, 115 kg.

Udstyr – indendørs, en engangsanskaffelse det første år

Stativ ( 45,50 kr. i gennemsnit ) og omdeling ( 17,00 kr. ) koster 62,50 kr. pr. husst.

Anskaffelse og omdeling anses for at være en engangsudgift, afholdt fuldt ud det første år.

Forbrugsmateriale – indendørs

4 x 42 papirposer a’ 0,30 kr. pr. pose udgør 50,40 kr. pr. husst. pr. år.

Omdeling af poser 4 gange om året a’ 7,15 kr. pr. omdeling udgør 28,60 kr. pr. husst. pr. år.

Udstyr – udendørs

I villaer har hver husstand sit eget Bates Combi-stativ, som pr. kassette mm. koster ca. 1123,00 kr., monteret og opsat på adressen.

Forrentning og afskrivning heraf udgør – med 5 % pa. og 10 år – ca. 140,38 kr. pr. husst. pr. år.

Forbrugsmateriale – udendørs

26 sække (90 l) a’ 2,56 kr. pr. sæk giver en udgift på 66,56 kr. pr. husst. pr. år.

Indsamling fra udendørs udstyr med BCS specialkøretøj

1 køretøj m/ 2 mand koster pr. dag ca. 7,4 x 600,00 kr. = 4440,00 kr.

Timelønsatsen på ca. 600,00 kr. indeholder også vognmandens arbejdsledelse etc.

Pr. dag forventes køretøjet at kunne tømme ca. 500 kassetter m/sække, når indsamlingsområdet dækker mere end en hel dag.

Med 14 dages indsamling udgør indsamlingen derfor 230,88 kr. pr. husst. pr. år.

Reparation, vedligehold og renholdelse af udendørs udstyr

Med 2% af anskaffelsesprisen til ovennævnte fås 22,46 kr. pr. husst. pr. år.

Udarbejdelse af opfølgende information, trykning og omdeling heraf

Samlet udgift hertil skønnes ud fra forsøget at blive, idet omdelingen sker samtidigt med poseomdelingen, ca. 3,00 kr. pr. husst. pr. år.

Såfremt omdeling af opfølgende information ikke kan ske samtidig med den kvartårlige poseomdeling, fordi denne evt. bortfalder, vil udgiften til information etc. i stedet for blive ca. 21,00 kr. pr. husst. pr. år.

Administration af ordningen hos indsamler/kommune

Administrationen dækker bl.a. kundehenvendelser, besvarelse af e-mails, styring og opfølgning af poseomdeling etc.

Ses på aktuelt tidsforbrug ved dette forsøg udgør administrationen min. 10,00 kr. pr. husst. pr. år.

Transport og behandling af det indsamlede bioaffald

Er ikke medtaget her.

Besparelser

Den indsamlede mængde skal ikke afleveres til forbrænding, hvilket betyder en besparelse på

ca. 550,00 kr. pr. indsamlet ton bioaffald.

Besparelse i sækkevolumen pga., at der udtages bioaffald fra den normale dagrenovation, vil ikke blive aktuel for villaer.

Eksempel: Den aktuelle indsamlede mængde er ca. 115 kg og fylder ca. 460 l, mens den samlede årlige dagrenovationsmængde på ca. 700 kg fylder ca. 6850 l.

Volumenmæssigt udgør bioaffaldet af dagrenovationen ca. 6,7 %. Dette kan eventuelt muliggøre brug af en mindre restaffaldssæk. Men indsamlingstidmæssigt i dagrenovationsindsamlingen opnås der ingen besparelse, da der normalt kun er en enhed på adressen.

Indsamlingsomkostninger pr. husst. pr. år og pr. indsamlet ton bioaffald v/ 115 kg pr. husst. pr. år.

 

Kr. pr. husstand pr. år

Kr. pr. indsamlet ton bioaffald ud fra en indsamlet mængde på 115 kg pr. husstand pr. år

Udstyr – indendørs
omdeling heraf

kun det 1. år
kun det 1. år

45,50
17,00

 

 

 

 

Forbrugsmateriale – indendørs
omdeling heraf

50,40
28,60

438,26
248,70

 

 

 

Udstyr – udendørs

140,38

1220,70

Forbrugsmateriale – udendørs

66,56

578,78

Indsamling fra udendørs materiel

230,88

2007,65

Reparation, vedligehold etc. af udendørs udstyr

22,46

195,30

Information

3,00

26,09

Administration

10,00

86,96

 

 

 

Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 1. år

614,78

 

Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 2. og følgende år

552,28

4802,43

 

 

 

Besparelse i drift af dagrenovation

0,00

 

Nettoomkostning til indsamling 2. år etc.

552,28

 

 

 

 

Besparelser - affaldsbehandling etc.

-63,25

-550,00

 

 

 

Transport til behandlingssted(er) incl. behandlingsafgifter etc.005705j

ca. 115,00

 

Nettoomkostning

604,03

5252,43