Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet

3 Indsamling

3.1 Planlægning og idriftsættelse
3.1.1 Valg af opsamlingsmaterie
3.1.2 Indsamling, omlastning og transport af bioaffald
3.1.3 Indgåelse af aftaler
3.2 Økonomi
3.2.1 Enhedspriser
3.2.2 Investeringer
3.2.3 Driftsudgifter for et års forsøgsdrift

3.1 Planlægning og idriftsættelse

Forud for forsøgsperioden blev indsamlingssystemet planlagt. I planlægningsfasen blev de endelige forsøgsområder udvalgt. Sorteringskriterierne blev fastlagt sammen med indsamlingssystemet og informationsstrategien. Ligeledes blev dataindsamlingssystemet forberedt, og der blev udarbejdet planer for datarapporteringen. De endelige forsøgsområder fremgår af bilag C. Sorteringskriterierne og informationsstrategien er beskrevet i afsnit 2. I det følgende gennemgås det valgte indsamlingssystem, organiseringen af idriftsættelsen, samt økonomien vedrørende indsamlingen.

I forbindelse med idriftsættelsen blev der:
Indgået aftaler med kommunerne om forsøgsdeltagelse
Udarbejdet og fremsendt informationsmateriale til forsøgshusstandene
Indkøbt opsamlingsmateriel
Udarbejdet instrukser og retningslinier for afhentning, omlastning, transport og modtagelse af bioaffaldet
Indgået nye aftaler med renovatører om indsamling af bioaffaldet i de tilfælde, hvor den eksisterende renovatør ikke kunne forestå indsamlingen
Indgået aftaler omkring omlastning og omlastefaciliteter
Indgået aftaler om transport af bioaffald fra omlastestationen til forbehandling i Herning

3.1.1 Valg af opsamlingsmateriel

Materiellet til indsamlingen af bioaffald var valgt ud fra følgende kriterier:
Sikring af et visuelt logisk indsamlingssystem for borgerne
Modtageanlæggets kvalitetskrav
Kommunernes ønsker (størrelser, indretning af indsamlingsplads/skur/køkken)
Erfaringer fra lignende projekter
Økonomi
Sikring af tilstrækkelig volumen i indsamlingssystemet til restaffald
Arbejdsmiljø

I forsøget blev der valgt udelukkende at anvende papirposer til opsamling af bioaffaldet i køkkenet. Dette valg blev truffet af følgende overordnede grunde:
Ved at anvende papirposer frem for plastposer var det ønsket at undgå at forurene bioaffaldet med eventuelle blødgørere fra plastposerne, da dette ville kunne påvirke afsætningen af restproduktet som jordforbedringsmiddel.
Erfaringerne med at anvende plastposer er, at det er vanskeligt at opnå en tilstrækkelig frasortering af plasten i forbehandlingen. Ved at anvende papirposer skulle muligheden for at afsætte restproduktet som jordforbedringsmiddel ikke reduceres pga. indhold af plast.
Papirposerne kunne indgå i bioforgasningsprocessen. Hvis affaldet var tilstrækkeligt rent, burde en forsortering ikke være nødvendig.
Det var projektgruppens forventning at papirposerne havde en signalværdi i relation til brugerne og deres sortering af bioaffaldet.

I det følgende gives en gennemgang af det opsamlingsmateriel, der har været anvendt i fuldskalaforsøget.

Køkkenmateriel:

Opsamling af bioaffaldet i køkkenet blev foretaget i papirposer. Poserne blev placeret i en 8 liter plastspand eller i et enkelt/dobbelt trådstativ.

Foto 3.1:
8 liter brun spand i plast med ventilering i låg og rist i bund for at sikre så god ventilering af affaldet som muligt i håb om at mindske lugtgener og sikre fordampning af væde fra affaldet.

Foto 3.2:
Enkelt eller dobbelt trådstativ med spildbakke under papirposen.

 

Udendørs opsamlingsmateriel:

Ved husstande med individuelt opsamlingsmateriel blev der enten anvendt 140 liters plastbeholdere i en brun jordfarve, Bates Combi System eller biokurv.

Plastbeholderen var forsynet med ventilation foroven og forneden, samt rist i bunden (for at minimere forrådnelse af bioaffaldet). Farven på beholderen var valgt i samme farve som plastspanden i køkkenet for at sikre et visuelt logisk sammenhængende indsamlingssystem. Alle beholdere var desuden monteret med et projektlogo for at vise borgerne, at beholderen kun var til bioaffald.

Foto 3.3:
140 liters brun plastspand til opsamling af bioaffald

Bates Combi System med papirsække blev anvendt i Københavns og Frederiksberg Kommuner til husstande med individuelt opsamlingsmateriel og ejendomme med fælles opsamlingsmateriel. Desuden blev der i visse områder anvendt biokurv.

Foto 3.4:
Bates Combi System ved husstande med individuelt opsamlingsmateriel. Bemærk 60 liters sæk til bioaffald (midt for).

Udendørs opsamlingsmateriel:

Foto 3.5:
Bates Combi System ved husstande med fælles opsamlingsmateriel

Foto 3.6:
Biokurv til indsamling af bioaffald ved husstande med individuelle opsamlingsmateriel. Trådstativ med sæk til indsamling af restaffald.

Udendørs opsamlingsmateriel:

Til husstande med fælles opsamlingsmateriel blev der anvendt 240 liters og 660 liters beholdere/minicontainere i plast. Disse beholdere er i lighed med 140 liters beholdere indrettet med ventilering og rist i bunden.

Foto 3.7:
Eksempel på en 240 liters plastspand placeret i et eksisterende affaldshus ved siden af en mini-container til restaffald.

Foto 3.8:
Containere til omlastning (hos I/S Amagerforbrænding)


Erfaringerne fra det anvendte indsamlingssystem kan sammenfattes til:
Papirposer til indsamling af bioaffald i køkkenet kan give anledning til problemer med hensyn til gennemvædning. Anvendes papirposer i plastspand, viser erfaringerne, at det giver en større perkolatdannelse, end hvis der anvendes trådstativ.
Poserne skal være af en tilstrækkelig god kvalitet, så de kan holde tætte.
Papirposerne har tilsyneladende en god signalværdi, da det indsamlede affald er meget rent.
Erfaringerne fra forsøget viser, at i det udendørs materiel opstår der oftere problemer med maddiker i plastbeholdere/minicontainere end i papirsække.

3.1.2 Indsamling, omlastning og transport af bioaffald

Forud for planlægningen af indsamlingen var der overvejelser om, at kommunerne skulle ændre indsamlingsfrekvens i forsøgsområderne, så både restaffaldet og bioaffald blev indsamlet hver 14. dag i alle områderne. Formålet var at holde omkostningerne til indsamlingssystemet så langt nede som muligt.

Af flere årsager blev det dog besluttet at fastholde de hidtidige tømningsfrekvenser for restaffaldet. Det var især manglende plads til opstilling af ekstra opsamlingsmateriel som medførte, at kommunerne valgte at fastholde den hidtidige indsamlingsfrekvens.

Frekvensen for indsamling af det kildesorterede bioaffald og restaffaldet under fuldskalaforsøget fremgår af de kommunespecifikke oplysninger i bilag C.

I Brøndby, Gladsaxe, Herlev og Hillerød Kommuner blev der etableret sommerberedskab med ugentlig indsamling af bioaffald og vask af fælles beholdere i tilfælde af, at dette skulle ønskes. Dette blev gjort for at imødekomme eventuelle problemer med lugt og maddiker. Beredskabet med vask af beholdere blev anvendt 12 gange.

Indsamling af bioaffald blev foretaget i traditionelle komprimatorbiler med højt indlæs bagtil eller vakuum. Affaldet blev kun komprimeret let under indsamling. Renovationsbilerne var væsketætte og indrettet, så der ikke forekom spild under transport.

Overfor renovatørerne blev der specielt lagt vægt på, at der blev:
foretaget visuel kontrol af bioaffaldet ved husstandene med henblik på at mindske risikoen for fejlplacering af restaffald, der i så fald ville forurene bioaffaldet
afhentet og bortskaffet bioaffald til forbrænding i de tilfælde, hvor der blev konstateret fejlplacering af restaffald i biobeholderen
videregivet information til borgere eller ejendomsfunktionærer i tilfælde af fejlplaceringer af affald
foretaget kommunevis registrering af affaldsmængdern
indvejet og aflæst i forbindelse med omlastning af bioaffald

I/S Amagerforbrænding forestod distributionen af vejedata til de respektive kommuner og projektdeltagere.

Det indsamlede bioaffald blev afsat til forbehandling og bioforgasning i Herning. For at minimere transportudgifterne, blev bioaffaldet omlastet i 30 m³ containere hos I/S Amagerforbrænding forud for transporten.

Særligt for omlastecontainerne var:
at de skulle være tætte i lukket stand, så væske ikke kunne sive ud
at overfladen på containernes inderside var epoxybehandlet af hensyn til korrosionsbestandigheden
at der var monteret en tidsstyret luftsterilisator for at mindske lugtgener.

Til transportøren blev der udarbejdet særlige instruktioner primært omkring afhentning, transport og aflæsning af affald.

Til forbrændingsanlægget Knudmose og Studsgård Biogas i Herning blev der ligeledes udarbejdet særlige instrukser for modtagelse af affald, herunder registrering af data og analyseudtagning, samt instrukser for, hvad der skulle gøres i tilfælde af, at anlægget ikke kunne modtage bioaffaldet fra hovedstadsområdet.

3.1.3 Indgåelse af aftaler

I planlægningsfasen blev der indgået en række aftaler. Nogle af aftalerne blev indgået af projektets parter i fællesskab. Andre aftaler skulle kommunerne selv indgå.

Følgende aftaler blev indgået fælles for alle deltagende parter:
Aftaler med EnergiGruppen Jylland A/S om forbehandling og bioforgasning af indsamlet bioaffald
Aftaler om omlastefaciliteter på I/S Amagerforbrænding for omlastning af det indsamlede bioaffald
Aftaler med transportør om leje af container og transport af bioaffald til Herning

Via udbud blev der indgået aftale med vognmandsfirma om transport af omlastet affald fra I/S Amagerforbrænding til Knudmoseværket i Herning. Som en del af entreprisen blev de nødvendige containere anskaffet til denne transport.

De nødvendige anlægstekniske installationer for etablering af omlastestationen ved I/S Amagerforbrænding blev indarbejdet i grundlaget til det fælles udbud af transport af bioaffald til Knudmoseværket i Herning.

Følgende aftaler skulle kommunerne selv indgå:
Aftaler med leverandører om levering af opsamlingsmateriel til forsøgshusstandene.
Aftaler med renovatør om indsamling af bioaffald

Af praktiske grunde blev en række af disse aftaler dog indgået i fællesskab via de respektive affaldsselskaber.

Der blev afholdt udbudsforretning for indkøb og levering af opsamlingsmateriel til Brøndby, Gladsaxe, Herlev, Hillerød og Hvidovre Kommuner, og der blev indgået aftale om:
Levering af køkkenspande og trådstativer
Levering af affaldsbeholdere til udendørs opsamling af bioaffald
Levering af papirposer til brug i køkkenet

I Københavns og Frederiksberg Kommuner blev der indgået aftale om levering af køkkenmateriel. I Københavns Kommune blev der anvendt eksisterende materiel til opsamling af bioaffald udendørs. Der blev anskaffet supplerende udendørs opsamlingsmateriel til Frederiksberg Kommune.

Kommunernes eksisterende dagrenovationskontrakter blev gennemgået for at klarlægge, om ændringerne i renovationssystemet havde indflydelse på de kontraktlige forhold. Herefter blev følgende aftaler indgået omkring indsamling af bioaffald i forsøgsperioden:
Frederiksberg, Hillerød, Hvidovre og Københavns Kommuner indgik aftale med deres renovatør om indsamling af bioaffald.
Brøndby, Gladsaxe og Herlev Kommuner gik sammen i et udbud for at få en fælles aftale med en ny renovatør.

Grundlaget for aftalerne blev i vid udstrækning forberedt via projektgruppen. Eksempelvis blev alle specifikationer og planer (eksempelvis specifikationer til materiel, krav til renovatører i relation til indsamling af bioaffaldet, omlastning og transport m.v.) udarbejdet i projektgruppens regi.

3.2 Økonomi

I dette afsnit redegøres for økonomien i de valgte indsamlingsordninger. Økonomien er opgjort dels som enhedspriser og dels som samlede omkostninger for de enkelte kommuners deltagelse i forsøget; se bilag C for detaljerede omkostninger pr. kommune.

Desuden henvises til afsnit 6, hvor der er redegjort for økonomien for etablering af permanent indsamling dels via overslag for Frederiksberg og Københavns Kommuner, og dels via en opgørelse over de faktiske omkostninger i forsøget. Disse beregninger er sammenholdt med faktiske omkostninger fra Nyborg og Ryslinge Kommuner, som har en etableret indsamlingsordning for bioaffald.

3.2.1 Enhedspriser

Det er ikke muligt at opgive enhedspriser for hele fuldskalaforsøget, da der er tale om indsamlinger i 7 forskellige kommuner. I forbindelse med de kommunespecifikke oplysninger i bilag C er enhedspriserne i de respektive indsamlingsområder dog angivet. Tabel 3.1 angiver enhedsomkostninger for det anvendte opsamlingsmateriel.

Tabel 3.1:
Omkostninger til indkøb af opsamlingsmateriel

Opsamlingsmateriel

Indkøbspris

 

Kr. pr. stk.

Antal indkøbt

Levetid år

140 l 2-hjulet beholder

298

1444

15

240 l 2-hjulet beholder

368

185

15

Bates Combi System

1.050

 

5-101

660 l container

1.975

100

15

Bio-kurv

5002

 

15

  
1 Anslået 5 års levetid ved etageboliger og anslået 10 års levetid ved enfamilieboliger.
2 Bio-kurv stativet er af ældre dato og blev lavet specielt til R98. Indkøbsprisen er en anslået værdi.


3.2.2 Investeringer

For at gennemføre forsøget blev der foretaget en række investeringer primært i opsamlingsmateriel, og der blev anvendt tid til administration.

Investeringer i opsamlingsmateriel og omkostninger til administration er opgjort for hver kommune samlet og derefter beregnet pr. husstand. Desuden er de gennemsnitlige investeringer til udendørs og indendørs opsamlingsmateriel opgjort for områder med individuelt eller fælles opsamlingsmateriel. I Københavns Kommune dækker omkostningerne ikke investeringer i udendørs opsamlingsmateriel, da det eksisterende materiel blev anvendt i forsøget.

Tabel 3.2:
Investeringer i både indendørs og udendørs opsamlingsmateriel opgjort pr. kommune

Område

Investeringer i opsamlings-
materiel kr.

Samlet investrering
(Fælles opsaml.) kr./husstand

Samlet investrering
(Indiv. opsaml.) kr./husstand

Brøndby

191.426

120

357

Frederiksberg

132.022

131

-

Gladsaxe

230.543

165

-

Herlev

61.255

124

357

Hillerød

281.450

139

358

Hvidovre1

416.751

199/139

 

København2

658.207

60

 

   
1 I Hvidovre repræsenterer omkostningen på 199 kr./husstand investeringer i materiel til såvel restaffald som bioaffald.
2 I Københavns Kommune er der anvendt eksisterende Bates Combi system, hvorfor omkostningerne kun dækker investeringer i indendørs omsamlingsmateriel.


Investeringer i opsamlingsmateriel har andraget omkring 360 kr./husstand for husstande med individuelt opsamlingsmateriel og 120 - 165 kr./husstand for husstande med fælles opsamlingsmateriel.

Af tabel 3.3 ses, at det er billigst at etablere indsamling af bioaffald i ejendomme med fælles opsamling af affaldet. Dette skyldes primært, at det er lettere at sikre et optimalt forhold mellem beholdervolumen og produceret mængde bioaffald. Ved husstande med individuelt opsamlingsmateriel benyttes kun ca. 1/3 - 1/4 af det samlede beholdervolumen, hvis tømningsfrekvensen er hver 14. dag. På trods af dette er det ikke muligt at reducere beholdervolumet, da beholderne skal have en vis størrelse for at opfylde Arbejdstilsynets krav til beholderindretning.

Tabel 3.3:
Administrationsudgifter til planlægning

Område

Kommunens tid
Timer

Konsulent tid.
kr.

Brøndby

1.000

6.036

Frederiksberg

160

-

Gladsaxe

280

37.822

Herlev

-

3.392

Hillerød

165

14.084

Hvidovre1

160

2.500

København

1.000

-

  
1 Timer anvendt i Herlev Kommune er ikke blevet oplyst.


Som det fremgår af tabel 3.3 har kommunerne brugt 160 - 1000 timer til administration til planlægning. Konsulent tid er primært gået til udbud af leverancer og planlægning af diverse information, herunder borgermøder m.v.

Københavns Kommune, Miljøkontrollen, har desuden anvendt ca. 600 timer til at varetage sekretariatsfunktionen i perioden for forprojektet og i planlægningsfasen af fuldskalaforsøget.

3.2.3 Driftsudgifter for et års forsøgsdrift

I forbindelse med driften af fuldskalaforsøget blev der afholdt udgifter til:
Indsamling og transport af bioaffald
Indkøb og udbringning af papirposer, gummibånd til at lukke poser med, udarbejdelse og trykning af informationsmateriale m.v. (øvrige udgifter)
Administration

Omkostningerne til driften, som er angivet i de følgende tabeller, er et udtryk for de aktuelle omkostninger, der har været ved gennemførelsen af fuldskalaforsøget. Disse omkostninger kan ikke direkte anvendes som udgangspunkt for vurdering af forventede omkostninger ved en obligatorisk ordning (afsnit 6).

Tabel 3.4:
Driftsudgifter til indsamling af bioaffald.

Område

Samlede tømningsomk. for et driftsår kr.

Tømningsomk.
(Fælles opsaml.)
kr./husstand

Tømningsomk.
(Indiv. opsaml.)
kr./husstand

Brøndby

105.690

47

208

Frederiksberg

36.608

36

Gladsaxe

98.800

71

Herlev

22.750

35

208

Hillerød

292.708

65

390

Hvidovre

161.231

77

 

København

780.156

28

485


Af tabel 3.4 fremgår de samlede omkostninger til indsamling af bioaffald og omkostningerne pr. husstand. Årsagen til variationen er forskellige tømningspriser hos renovatørerne i de respektive kommuner.

De samlede tømningsomkostninger for Frederiksberg og København er baseret på en kalkule. De øvrige omkostninger er baseret på de enhedspriser, der er indgået kontrakt med renovatøren om.

Indsamlingsomkostningerne for husstande med individuelt opsamlingsmateriel udgør 208 - 485 kr./husstand for 1 års drift. Indsamlingsomkostningerne for husstande med fælles opsamlingsmateriel udgør 28 - 77 kr./husstand for 1 års drift.

Tabel 3.5:
Driftsudgifter til omlastning og transport af bioaffald

Område

Transport til Herning

kr.

Transport til Herning

kr./husstand

Brøndby

28.839

51

Frederiksberg

20.284

20

Gladsaxe

36.473

26

Herlev

19.509

49

Hillerød

41.720

48

Hvidovre

40.493

19

København

220.381

20


Af tabel 3.5 fremgår omkostningerne for omlastning og transport af bioaffaldet til behandling i Herning. Omkostninger er fordelt på de enkelte kommuner efter indsamlede mængder i de respektive kommuner og udgør 19-51 kr./husstand for 1 års drift.

Tabel 3.6:
Øvrige driftsudgifter i forsøgsperioden

Område

Øvrige driftsudgifter

kr.

Samlet investering

kr./husstand

Brøndby

73.775

132

Frederiksberg

139.077

138

Gladsaxe

188.063

134

Herlev

41.020

103

Hillerød

125.934

146

Hvidovre

224.563

107

København

1.516.349

150

Saml omkosrn.

2.308.782

 

Vægtet gennemsnit

 

141


Samlet har de øvrige driftsudgifter udgjort ca. 2,3 mio. kr. i forsøgsperioden, hvilket gennemsnitligt er 141 kr./husstand. Variationen i øvrige driftsomkostninger for de enkelte områder var 107 - 150 kr./husstand.

Informationsindsatsens andel af de øvrige omkostninger var i forsøget lidt over1 mio. kr., hvilket gennemsnitligt svarer til 59 kr./husstand.

Tabel 3.7:
Udgifter til administration i forsøgsperioden

Område

Kommunens tid
Timer

Konsulent tid i timer pr husstand Timer/husstand.

Brøndby

100

0,18

Frederiksberg

100

0,10

Gladsaxe

442

0,32

Herlev

220

0,55

Hillerød

592

0,69

Hvidovre

50

0,02

København

1.000

0,09

Vægtet gennemsnit

720

0,15


Udgifter til administration er opgjort i timer anvendt i forsøgsperioden i hver af de deltagende kommuner. Der er anvendt 0,02 og 0,69 timer pr. husstand til administration i forsøgsperioden. I gennemsnit er der anvendt 0,15 timer (vægtet i forhold til kommunens antal deltagende husstande).

I Københavns Kommune er der, ud over den angivne tid til administration, anvendt ca. 700 timer til sekretariatsfunktion i perioden for gennemførelse af fuldskalaforsøget og i den efterfølgende periode til at udfærdige rapporten.