Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet

Bilag 3. Kørselsafgift Holland

Virkemidlets udformning

Den hollandske analyse omfatter en delvis omlægning af eksisterende bilbeskatning på personbiler, varevogne og små lastbiler samt brændstofskatter til vejbenyttelsesafgifter:
Hele ejerafgiften afskaffes, og
25% af registreringsafgiften for personbiler afskaffes

mens der indføres kørselsafgifter differentieret efter bilens vægt og brændselstype efter flg. skala:

Brændsel/bilstørrelse

Under 951 kg

951-1151 kg

Større end 1151 kg

Benzin

1,4 c/km

2,7 c/km

4,1 c/km

Diesel

3,6 c/km

5,5 c/km

6,8 c/km

LPG

3,6 c/km

5,5 c/km

7,3 c/km


Forslaget forudsætter at afgiften pålignes alle kilometer kørt i bil. Hovedsigtet med virkemidlet er at reducere trængsel og herudover at reducere miljøbelastningen fra vejtrafikken. For at forbedre evnen til at reducere trængsel på vejnettet har det været overvejet på et senere tidspunkt at indføre afgiftsdifferentiering efter tidspunkt og sted.

CO2 konsekvenser

Nedenstående tabel viser de samlede reduktioner af vejtrafikken som følge af indførelse af kørselsafgifter. CO2-reduktionen forudsættes at modsvare reduktionen i kørslen.

2010

Reduktion af vejtrafik

CO2-reduktion i 1000 tons

Samlet vejtrafik

9%

1.700

Heraf personbiler

n.a.

1.600


Reduceret vejtrafik forventes at være 10% i 2020.

Andre analyser har vurderet effekterne noget lavere (4-8% reduktion i emissionerne) ud fra at der i disse analyser forventes at de faldende forbrugerpriser på biler medfører kraftigere stigning i bilparken og at kørselsforbruget blandt højere indkomstgrupper er relativt ufølsomt over for højere kørselsafhængige omkostninger.

Øvrige miljøeffekter

Den reducerede kørsel som følge af introduktionen af kørselsafgifter forudsættes at medføre tilsvarende reduktioner i vejtrafikkens miljøbelastning

Samfundsøkonomiske omkostninger

Skønnede omkostninger til implementering og administration af kørselsafgiftssystemet skønnes til 20 EUR/tons CO2 reduktion.

Skønnede fordele ved systemet omfatter:
reduktion af trængsel, således at antallet af spildte timer på motorveje forventes reduceret med 24% i 2020
reduktion af trafikulykker med 12%
reduktion af andre emissioner end CO2

Når disse fordele regnes med skønnes reduktionsomkostningerne at ligge på ca. 10 EUR/tons CO2

Provenueffekter

Den samlede omlægning er forudsat provenuneutral, men indeholder forskydninger i provenuet mellem bortfald af ejerafgift, reduktion af registreringsafgifter og brændstofafgifter samt nyt provenu fra kørselsafgifterne.

Anvendte forudsætninger

Systemet er forudsat som en samlet pakke til omlægninger af de eksisterende afgifter med henblik på at sikre øgede variable afgifter samt sikre provenuneutralitet. Den gennemsnitlige bilist med et årligt kørselsforbrug på 18.000 km/år vil have uforandrede omkostninger, mens bilister der kører mindre får fordel mens bilister der kører mere oplever forøgede omkostninger. Systemet var forudsat taget i brug i 2006.

Med omlægning i retning af øget vægt på de kørselsafhængige afgifter og reduceret registreringsafgift forudsættes en stigning i bilparken på 0,5% på grund af lavere forbrugerpriser på biler, men at der i øvrigt ikke sker ændringer i bilparkens sammensætning.

Tidsperspektiv

Kørselsafgifterne er tænkt indført gradvist, parallelt med en gradvis reduktion af registreringsafgiften. Hensigten er at sikre at brugtbilsmarkedet gives tid til at tilpasse sig de ændrede afgiftsvilkår.

Fortolkning, følsomhedsanalyser og kritiske faktorer

Der er risiko for såkaldte rebound effekter som modvirker at kørselsafgifternes effekter slår helt igennem:
Lavere registreringsafgift og dermed forbrugerpris på biler kan medføre at der købes større biler med større motor og energiforbrug
Bilparken kan forventes at vokse ved faldende forbrugerpriser
Lempelser i brændstofafgifterne kan reducere incitamentet til energieffektiv kørsel og efterspørgslen efter energieffektive biler

Kilder

Impacts of the new Dutch National Traffic and Transport Plan NTTP analysed using the national model. Hans Flikkema, Jan van der Waard, AVV, Ministry of transport and water management, Netherlands.