Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet Bilag 3. Kørselsafgift HollandVirkemidlets udformningDen hollandske analyse omfatter en delvis omlægning af eksisterende bilbeskatning på personbiler, varevogne og små lastbiler samt brændstofskatter til vejbenyttelsesafgifter:
mens der indføres kørselsafgifter differentieret efter bilens vægt og brændselstype efter flg. skala:
CO2 konsekvenserNedenstående tabel viser de samlede reduktioner af vejtrafikken som følge af indførelse af kørselsafgifter. CO2-reduktionen forudsættes at modsvare reduktionen i kørslen.
Andre analyser har vurderet effekterne noget lavere (4-8% reduktion i emissionerne) ud fra at der i disse analyser forventes at de faldende forbrugerpriser på biler medfører kraftigere stigning i bilparken og at kørselsforbruget blandt højere indkomstgrupper er relativt ufølsomt over for højere kørselsafhængige omkostninger. Øvrige miljøeffekterDen reducerede kørsel som følge af introduktionen af kørselsafgifter forudsættes at medføre tilsvarende reduktioner i vejtrafikkens miljøbelastning Samfundsøkonomiske omkostningerSkønnede omkostninger til implementering og administration af kørselsafgiftssystemet skønnes til 20 EUR/tons CO2 reduktion. Skønnede fordele ved systemet omfatter:
Når disse fordele regnes med skønnes reduktionsomkostningerne at ligge på ca. 10 EUR/tons CO2 ProvenueffekterDen samlede omlægning er forudsat provenuneutral, men indeholder forskydninger i provenuet mellem bortfald af ejerafgift, reduktion af registreringsafgifter og brændstofafgifter samt nyt provenu fra kørselsafgifterne. Anvendte forudsætningerSystemet er forudsat som en samlet pakke til omlægninger af de eksisterende afgifter med henblik på at sikre øgede variable afgifter samt sikre provenuneutralitet. Den gennemsnitlige bilist med et årligt kørselsforbrug på 18.000 km/år vil have uforandrede omkostninger, mens bilister der kører mindre får fordel mens bilister der kører mere oplever forøgede omkostninger. Systemet var forudsat taget i brug i 2006. Med omlægning i retning af øget vægt på de kørselsafhængige afgifter og reduceret registreringsafgift forudsættes en stigning i bilparken på 0,5% på grund af lavere forbrugerpriser på biler, men at der i øvrigt ikke sker ændringer i bilparkens sammensætning. TidsperspektivKørselsafgifterne er tænkt indført gradvist, parallelt med en gradvis reduktion af registreringsafgiften. Hensigten er at sikre at brugtbilsmarkedet gives tid til at tilpasse sig de ændrede afgiftsvilkår. Fortolkning, følsomhedsanalyser og kritiske faktorerDer er risiko for såkaldte rebound effekter som modvirker at kørselsafgifternes effekter slår helt igennem:
KilderImpacts of the new Dutch National Traffic and Transport Plan NTTP analysed using the national model. Hans Flikkema, Jan van der Waard, AVV, Ministry of transport and water management, Netherlands.
|