Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet Bilag 6. Bedre godslogistik i byerVirkemidlets udformningVirkemidlet sigter på at fremme etablering af logistikvirksomheder i større byer til at varetage distribution af gods i byerne. Formålet hermed er at sikre bedre koordinering af godstransporten og dermed få reduceret trafikarbejdet med gods i byerne. Tiltaget er frivilligt, dvs. det forudsættes at være privatøkonomisk rentabelt, og forudsætter etablering af en offentlig certificeringsordning, kampagner og lignende6. CO2 konsekvenserCa. 60% af trafikarbejdet med vare- og lastvogne skønnes at foregå i byer, og som følge af forbedret logistik påregnes 1,5% af dette trafikarbejde fjernet. Effekt i gennemsnit 2008-12 af citylogistik
CO2 emission i 1000 tons Øvrige miljøeffekterReduktion i øvrige emissioner (tons)
Samfundsøkonomiske omkostningerFrivillig, succesfuld indførelse af city-logistik skønnes at medføre meget gunstige samfundsøkonomiske reduktionsomkostninger på ca. -1000 kr/tons CO2.
Med disse forudsætninger er der altså tale om et virkemiddel med relativt begrænsede omkostninger men ganske store eksternalitetsgevinster. ProvenueffekterPå grund af reduceret trafikarbejde sker der et fald i provenuet fra brændstofafgifter samt et fald i registrerings og vægtafgift på grund af reduktion af antallet af vare og lastvogne. Herudover er antaget forøgede offentlige udgifter forbundet med certificering, demonstrationsprojekter og information. Anvendte forudsætningerVirkemidlet er som nævnt forudsat at være privatøkonomisk rentabelt og giver derfor ikke anledning til tab for private. Der antages en vis reduktion af last- og varevognsparken som følge af reduceret trafikarbejde. Provenutabet herved er medregnet ved at forudsætte at der sker en forholdmæssig reduktion i vognparken svarende til reduktionen i trafikarbejdet. Rent teknisk er det sket ved at der er lagt et beløb svarende til den gennemsnitlige registrerings- og vægtafgift pr. kørt km til de eksisterende kørselsafhængige afgifter (brændstofafgift), således at provenutabet ved faldende kørsel medtager faldet i registrerings- og vægtafgift. Der er forudsat offentlige udgifter til etablering og drift af certificeringsordning, information og demonstrationsprojekter på i alt 9 mio. kr/år. Der anvendes følgende værdier for eksternalitetsomkostninger for lastbiler og varebiler (Energistyrelsen 2001): Eksternalitetsomkostninger:
TidsperspektivRealisering af citylogistik vil tage ganske lang tid da der er forudsat frivillighed i ordningen. Der er antaget en 8-årig periode før virkemidlet har fuld effekt. Fortolkning, følsomhedsanalyser og kritiske faktorerForslaget er økonomisk meget gunstigt da der:
Som følge af forudsætningerne om frivillighed og de relativt lave omkostninger ved tiltaget sammenlignet med mange andre virkemidler på transportområdet er det ikke så følsomt over for ændringer i eksternalitetsomkostningerne. Værdien af eksternalitetsomkostningerne kan således halveres før reduktionsomkostningerne bliver 0. Den kritiske faktor for dette virkemiddel er om der er de tilstrækkelige privatøkonomiske incitamenter til at virksomheder i de større byer etablerer city-logistik virksomheder. Det er således her forudsat at certificeringsordninger, demonstrationsprojekter og informationskampagner er tilstrækkeligt til at motivere et antal aktører til at etablere virksomhederne. Realiseres virkemidlet kun i mindre omfang end her antaget må dog fortsat forventes lave reduktionsomkostninger på grund af de beskedne offentlige omkostninger, men den CO2-mæssige effekt vil blive reduceret. KilderCO2-reduktioner i transportsektoren. Godstransport - effektiviseringer. Arbejdspapir nr. 8. Trafikministeriet marts 1997 Trafikøkonomiske enhedspriser 2000. Vejdirektoratet Omkostninger ved CO2-reduktion for udvalgte tiltag. Bilagsrapport. Energistyrelsen maj 2001
|