| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet
Ifølge Trafikministeriets handlingsplan fra 2001 står den nationale transport for 22
% af de samlede danske CO2 udslip, og vejtransporten tegner sig for de
93% heraf. Energistyrelsen har opgjort1 at
transport tegner sig for 31% af det samlede endelige energiforbrug i Danmark, og
vejtransport udgør 77% heraf.
Transportsektoren er en ganske differentieret sektor med en mangfoldighed af aktører
og tekniske optioner. Derfor er det også klart, at der et bredt spektrum af mulige
virkemidler dækkende over så forskellige tiltag som køreteknikkurser, differentieret
registreringsafgift og transporthandlingsplaner på virksomhederne. Der er i samarbejde
med Trafikministeriet og Transportkontoret i miljøstyrelsen udarbejdet en bruttoliste
over de mulige tiltag.
Det skal understreges, at mange af tiltagene er gensidigt afhængige, således at
effekterne af et tiltag er påvirket af om andre tiltag gennemføres. I visse tilfælde
vil tiltagene så at sige konkurrere om de samme reduktionsmuligheder, i andre
understøtte hinanden. I den sammenhæng skal det fremhæves, at effekterne af en
langsigtet koordineret indsats som oftest langt overstiger effekterne af de enkelte
instrumenter isoleret set.
Tabel 2.1
Bruttoliste over mulige nye CO2 politiske virkemidler på transportområdet.
Økonomiske instrumenter |
Differentieret registreringsafgift
således at afgiften gøres helt eller delvist afhængig af bilens brændstofeffektivitet |
|
Vejbenyttelsesafgifter, hvor kørsel i
bil afgiftsbelægges. Afgiften kan differentieres, f.eks. efter hvor, hvornår og/eller i
hvilken bil der køres. |
|
Forøgede og CO2 afhængige
brændstofafgifter således at der gives øget økonomisk tilskyndelse til at vælge CO2
effektive biler og til mindre kørselsforbrug |
|
Reduktion eller afskaffelse af
befordringsfradraget, eller differentiering af fradraget så brug af kollektiv transport
mellem bolig og arbejdssted favoriseres |
|
Håndhævelse af fartgrænser2 eksempelvis ved brug af automatisk
fartkontrol hvorved den reducerede fart forøger brændstof effektiviteten. |
|
Omsættelige CO2 kvoter, som
kan indføres på en gros niveau og hvor omkostningen overvæltes på forbrugeren. |
Kampagner og information |
Køretekniske kurser og kurser i anden
energirigtig kørsel, herunder kurser for erhvervschauffører, og krav til tekniske
installationer i bilerne som informerer føreren om energiforbrug og -effektivitet. |
|
Oplysningskampagner, f.eks. om bilers
energieffektivitet, samfundsomkostninger ved transport, og om sundhedseffekter ved
alternativer |
|
Grønne transportydelser, hvor der
indføres et system for registrering og mærkning af grønne transportudbydere. |
|
Forbedret logistik, f.eks.
effektivisering af fragt i byer og på fragtmarkeder, og bedre logistisk planlægning på
byggepladser |
Frivillige aftaler |
Aftaler med kommuner og amter om
begrænsning i CO2 emission |
|
Transporthandlingsplaner på
virksomhedsniveau for sådanne områder som transportmetode, valg af bil, og tilskyndelser
til brændstof effektiv kørsel |
|
Aftale med bilindustrien om at medtage
energiforbrugende udstyr i den nuværende aftale mellem EU og bilindustrien om reduktion i
nye bilers gennemsnitlige CO2 udslip pr. km. |
|
Aftale med bilindustrien om at reducere
CO2-udslip fra varebiler og tunge køretøjer |
Teknologi og planlægning |
Trafikplanlægning i form af
infrastrukturforbedringer, som sikre bedre trafikafvikling og hermed mere økonomisk
kørsel |
|
Fremme af biobrændsler, f.eks. gennem
tilvejebringelse af teknologiske muligheder og afgiftsdifferentiering |
|
Forbedret kollektiv trafikbetjening,
f.eks. gennem reducerede takster og serviceforbedringer. |
|
Fremme af cykeltrafik, f.eks. ved brug af
differentieret transportfradrag, bedre cykel infrastruktur og kampagner |
|
Forskning og udvikling støttes med det
mål at udvikle CO2 reducerende teknologier/løsninger på transportområdet |
|
Telekommunikation, eksempelvis
telearbejde og teleshopping |
|
Parkeringspolitik med høje afgifter i
byerne og reduktion af antallet af p-pladser |
|
Park and ride anlæg der tillader
parkering tæt på stationer og busterminaler og vidererejse med kollektiv trafik |
|
Delebiler/samkørsel eksempelvis gennem
afskaffelse af forbud mod betaling for fælleskørsel og indførsel af særlige vejbaner
for biler med flere passagerer. |
Nogle af disse virkemidler er i samarbejde med Miljøstyrelsen udvalgt til nærmere
belysning i nærværende rapport. Andre virkemidler, herunder differentiering af
registreringsafgiften og biobrændsler er belyst i andet regi.
1 |
Energistyrelsen: "Samfundsøkonomi og klimamål: Øgede
brændstofafgifter i transportsektoren", Notat, 2001.
|
2 |
Det kan diskuteres om dette er et økonomisk virkemiddel. Det
er medtaget her som et sådant, da det i praksis virker sådan og tager sin effekt gennem
den sanktion - hastighedsbøde - som er tilknyttet fartoverskridelserne |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |