Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet

2 Screening af reduktionsmuligheder

Ifølge Trafikministeriets handlingsplan fra 2001 står den nationale transport for 22 % af de samlede danske CO2 udslip, og vejtransporten tegner sig for de 93% heraf. Energistyrelsen har opgjort1 at transport tegner sig for 31% af det samlede endelige energiforbrug i Danmark, og vejtransport udgør 77% heraf.

Transportsektoren er en ganske differentieret sektor med en mangfoldighed af aktører og tekniske optioner. Derfor er det også klart, at der et bredt spektrum af mulige virkemidler dækkende over så forskellige tiltag som køreteknikkurser, differentieret registreringsafgift og transporthandlingsplaner på virksomhederne. Der er i samarbejde med Trafikministeriet og Transportkontoret i miljøstyrelsen udarbejdet en bruttoliste over de mulige tiltag.

Det skal understreges, at mange af tiltagene er gensidigt afhængige, således at effekterne af et tiltag er påvirket af om andre tiltag gennemføres. I visse tilfælde vil tiltagene så at sige konkurrere om de samme reduktionsmuligheder, i andre understøtte hinanden. I den sammenhæng skal det fremhæves, at effekterne af en langsigtet koordineret indsats som oftest langt overstiger effekterne af de enkelte instrumenter isoleret set.

Tabel 2.1
Bruttoliste over mulige nye CO2 politiske virkemidler på transportområdet.

Økonomiske instrumenter

Differentieret registreringsafgift således at afgiften gøres helt eller delvist afhængig af bilens brændstofeffektivitet

 

Vejbenyttelsesafgifter, hvor kørsel i bil afgiftsbelægges. Afgiften kan differentieres, f.eks. efter hvor, hvornår og/eller i hvilken bil der køres.

 

Forøgede og CO2 afhængige brændstofafgifter således at der gives øget økonomisk tilskyndelse til at vælge CO2 effektive biler og til mindre kørselsforbrug

 

Reduktion eller afskaffelse af befordringsfradraget, eller differentiering af fradraget så brug af kollektiv transport mellem bolig og arbejdssted favoriseres

 

Håndhævelse af fartgrænser2 eksempelvis ved brug af automatisk fartkontrol hvorved den reducerede fart forøger brændstof effektiviteten.

 

Omsættelige CO2 kvoter, som kan indføres på en gros niveau og hvor omkostningen overvæltes på forbrugeren.

Kampagner og information

Køretekniske kurser og kurser i anden energirigtig kørsel, herunder kurser for erhvervschauffører, og krav til tekniske installationer i bilerne som informerer føreren om energiforbrug og -effektivitet.

 

Oplysningskampagner, f.eks. om bilers energieffektivitet, samfundsomkostninger ved transport, og om sundhedseffekter ved alternativer

 

Grønne transportydelser, hvor der indføres et system for registrering og mærkning af grønne transportudbydere.

 

Forbedret logistik, f.eks. effektivisering af fragt i byer og på fragtmarkeder, og bedre logistisk planlægning på byggepladser

Frivillige aftaler

Aftaler med kommuner og amter om begrænsning i CO2 emission

 

Transporthandlingsplaner på virksomhedsniveau for sådanne områder som transportmetode, valg af bil, og tilskyndelser til brændstof effektiv kørsel

 

Aftale med bilindustrien om at medtage energiforbrugende udstyr i den nuværende aftale mellem EU og bilindustrien om reduktion i nye bilers gennemsnitlige CO2 udslip pr. km.

 

Aftale med bilindustrien om at reducere CO2-udslip fra varebiler og tunge køretøjer

Teknologi og planlægning

Trafikplanlægning i form af infrastrukturforbedringer, som sikre bedre trafikafvikling og hermed mere økonomisk kørsel

 

Fremme af biobrændsler, f.eks. gennem tilvejebringelse af teknologiske muligheder og afgiftsdifferentiering

 

Forbedret kollektiv trafikbetjening, f.eks. gennem reducerede takster og serviceforbedringer.

 

Fremme af cykeltrafik, f.eks. ved brug af differentieret transportfradrag, bedre cykel infrastruktur og kampagner

 

Forskning og udvikling støttes med det mål at udvikle CO2 reducerende teknologier/løsninger på transportområdet

 

Telekommunikation, eksempelvis telearbejde og teleshopping

 

Parkeringspolitik med høje afgifter i byerne og reduktion af antallet af p-pladser

 

Park and ride anlæg der tillader parkering tæt på stationer og busterminaler og vidererejse med kollektiv trafik

 

Delebiler/samkørsel eksempelvis gennem afskaffelse af forbud mod betaling for fælleskørsel og indførsel af særlige vejbaner for biler med flere passagerer.

Nogle af disse virkemidler er i samarbejde med Miljøstyrelsen udvalgt til nærmere belysning i nærværende rapport. Andre virkemidler, herunder differentiering af registreringsafgiften og biobrændsler er belyst i andet regi.

1 Energistyrelsen: "Samfundsøkonomi og klimamål: Øgede brændstofafgifter i transportsektoren", Notat, 2001.
  
2 Det kan diskuteres om dette er et økonomisk virkemiddel. Det er medtaget her som et sådant, da det i praksis virker sådan og tager sin effekt gennem den sanktion - hastighedsbøde - som er tilknyttet fartoverskridelserne