Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet

3 Udvalgte virkemidler

Blandt rækken af potentielle virkemidler er udvalgt et begrænset antal til nærmere vurdering:

  1. Øget brændstofafgift, hvor der er vurderet effekter af stigning i benzinafgiften på hhv. 22 øre/l, 30 øre/l, 1 kr/l samt 4 kr/l. Dieselafgiften er hævet hhv. 18 øre, 25 øre, 83 øre og 3,32 kr/l, så der opnås samme forholdsmæssige stigning i forbrugerpriserne på diesel som på benzin. Provenuet er ikke modregnet i anden bilbeskatning.
      
  2. Kørselsafgifter for hhv. persontransport og godstransport. Det har ikke været muligt at beregne reduktionsomkostninger for et differentieret kørselsafgiftssystem for persontransport, men der er foretaget beregning af et simpelt udifferentieret afgiftssystem i Danmark og præsenteret eksempler fra danske og hollandske analyser. For godstransport er der på baggrund af et eksisterende beregningseksempel fortaget en samfundsøkonomisk vurdering af et kørselsafgiftssystem.
      
  3. Afskaffelse af befordringsfradrag, hvor de samfundsøkonomiske CO2 reduktionsomkostninger er vurderet på baggrund af en eksisterende analyse af emissions- og transporteffekterne af en sådan afskaffelse.
      
  4. Bedre godslogistik i byer, hvor det på baggrund af en eksisterende analyse er gennemført samfundsøkonomiske beregninger for en frivillig ordning til effektivisering af godstransport i byer. 
      
  5. Forbedret kollektiv transport, hvor to eksempler er vurderet, nemlig hhv. 20% reduktion af takster eller 20% reduktion af rejsetid. Det har ikke været muligt at foretage samfundsøkonomiske beregninger af dette virkemiddel.

Virkemidlerne og beregningsresultaterne er vist efterfølgende i bilagene til denne arbejdsrapport.