| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet
Blandt rækken af potentielle virkemidler er udvalgt et begrænset antal til nærmere
vurdering:
- Øget brændstofafgift, hvor der er vurderet effekter af stigning i
benzinafgiften på hhv. 22 øre/l, 30 øre/l, 1 kr/l samt 4 kr/l. Dieselafgiften er hævet
hhv. 18 øre, 25 øre, 83 øre og 3,32 kr/l, så der opnås samme forholdsmæssige
stigning i forbrugerpriserne på diesel som på benzin. Provenuet er ikke modregnet i
anden bilbeskatning.
- Kørselsafgifter for hhv. persontransport og godstransport. Det har ikke været
muligt at beregne reduktionsomkostninger for et differentieret kørselsafgiftssystem for
persontransport, men der er foretaget beregning af et simpelt udifferentieret
afgiftssystem i Danmark og præsenteret eksempler fra danske og hollandske analyser. For
godstransport er der på baggrund af et eksisterende beregningseksempel fortaget en
samfundsøkonomisk vurdering af et kørselsafgiftssystem.
- Afskaffelse af befordringsfradrag, hvor de samfundsøkonomiske CO2
reduktionsomkostninger er vurderet på baggrund af en eksisterende analyse af emissions-
og transporteffekterne af en sådan afskaffelse.
- Bedre godslogistik i byer, hvor det på baggrund af en eksisterende analyse er
gennemført samfundsøkonomiske beregninger for en frivillig ordning til effektivisering
af godstransport i byer.
- Forbedret kollektiv transport, hvor to eksempler er vurderet, nemlig hhv. 20%
reduktion af takster eller 20% reduktion af rejsetid. Det har ikke været muligt at
foretage samfundsøkonomiske beregninger af dette virkemiddel.
Virkemidlerne og beregningsresultaterne er vist efterfølgende i bilagene til denne
arbejdsrapport.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |